Werking processor (werkstuk)

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kwanten
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07-2025

kwanten

Is goed bezig!!

Topicstarter
ik ben op dit moment een werkstuk aan het maken over de processor. En nou moet ik een stuk schrijven over het principe van de processor. Wie heeft er een link naar een goed artikel? of wie kan ff snel uitleggen hoe het precies werkt?

tnkx, kwanten

© kwanten 2001

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:49
www.arstechnica.com die gaan overal vaak heel gedetaileerd op in, denk dat je daar wel kunt vonden wat je zoekt

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

http://www.intel.com

Moetje effe zoeken. Er staat echt veel :)

• boer Krelis
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

boer Krelis

Artificial Ignorance

Nou eeeehm

zoek eerst uit hoe het hardwarematig werkt, dus transistors.... kun je wel in een natuurkundeboek vinden
EN en OF - poortjes etc

zoek dan op hoe je binair moet optellen en aftrekken

en lees nog wat op emulators.com over x86 processors (micro-ops, registers, cycles etc)

je dacht toch niet dat er een simpele uniforme uitleg was over de werking van een processor? Ü

Quoten is geweldig... - boer Krelis

Verwijderd

He, als je werkstuk klaar is mag je hem wel mailen: berendvanderkolk@hotmail.com

Verwijderd

Nou de werking van processors is dus best wel gecompliceerd.

Ik heb hier een boek dat "Logic and Computer desigin fundamentals" heet en daar staat wel het e.e.a. in.

Het handigst lijkt me als je je wat verdiept in logische bouwstenen (en-poorten, of-poorten, invertors, multiplexers, transmission gates, buffers, flip-flops).

Dan kijkt hoe combinatorische schakelingen werken, vervolgens sequentele schakelingen. M.a.w. je bent nog wel even zoet >:).

Aangezien het om een werkstuk gaat vermoed ik toch dat je dit niet wil, dus vertel even wat duidelijker wat je wil. Even snel uitleggen hoe het precies werkt is er dus niet bij. Snel uitleggen en precies uitleggen gaan eigenlijk nooit echt samen :).

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:42
www.howstuffworks.com Daar staat meestal wel wat handigs

What a fine day for Science! | Specs

Verwijderd

kijk eens op http://www.bops.com onder 'training' en 'start demos'. Bij single processor krijg je een overzicht van de onderdelen: functie-units, registerfile, geheugen, communicatie met andere units, ....

Zelf heb ik stage gelopen bij dit bedrijf en de visualisatie is redelijk goed. De overzichten op arstechnica zijn ook goed en up to date. Kijk ook eens op http://www.nondot.org/sabre//os/ voor gegevens hoe allerlei hardware erop aansluit etc etc.

Je kunt hier trouwens een hele studie (b'vo elektro) van maken B-)

• kwanten
  • Laatst online: 12-07-2025

kwanten

Is goed bezig!!

Topicstarter
Ik ben MEGA newbie in processors, dus dit zal wel een super stomme vraag zijn:

"wat is het verschil tussen een Amd athlon 1000 MHz en een Intel Pentium III 1000 MHz?"

© kwanten 2001

• qrazi
  • Laatst online: 28-08 00:18
verschillende fabrikanten; verschillende L1 cache grote; verschillende fsb waardes... :-)

das zeker niet echt wat je bedoelt? qua snelheid ontlopen ze elkaar niet zoveel...

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Verwijderd

Moderne processors zijn ECHT gecompliceerd. Out of order execution, late commitment, virtual registers etc etc. Als je een simpel model van een processor wilt zien, haal dan eens een handboek van een microcontroller op. Dat zijn processors van A tot Z zonder de toeters en bellen die het onmogelijk maakt om procs. te vergelijken en te begrijpen. Goeie sites hiervoor zijn:
www.microchip.com
www.philips.com onder semiconductors
maar ook ti, atmel eva hebben sites met schema's die het makkelijker maken om een simpele proc te begrijpen.

Verwijderd

Zie : [topic=150845]

voor een verwijzing naar een boek van Tanenbaum. Moet je gewoon gelezen hebben will je uberhaupt een werkstuk in elkaar kunnen zetten met 'enige' kennis van zaken. Het is ook nog eens makkelijk en leuk om te lezen. Beperk jezelf niet tot copy & paste vanaf het web voor je werkstuk.
Pagina: 1