Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop installatie OS/stuurprogramma

Pagina: 1
Acties:

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:08
Ik heb het nu echt helemaal gehad.
Desktops kan ik wel "aardig" mee uit de voeten, laptops vind ik maar ondingen.
Maar het was mijn eigen voorstel om de laptop van mijn vriendin "op te schonen".

Toshiba Satellite P300, standaard met Vista.

Geformatteerd, Windows 7 Ultimate 64bit installeren. Werkt niet.
Krijg het volgende scherm:
http://imageshack.us/photo/my-images/34/pc002k.jpg/

W7 32 bit geeft ook hetzelfde scherm.
Vista Ultimate idem.
Echter als ik XP ga installeren werkt het wel meteen.

Probleem ligt bij de stuurprogramma's neem ik aan dan?
Oké, op naar Toshiba, daar alle drivers gedl'd.
Op een USB gezet, en de laptop laten zoeken zodra daar ook gevraagd werd.
Ook dit had geen effect.
Of moet echt enkel en alleen de nodige files aanwezig zijn op de stick? 8)7

Het zoeken op de stick geeft:
Er zijn geen ondertekende apparaaatstuurprogramma's gevonden. Controleer of het installatiemedium de juiste stuurprogramma's bevat en klik op OK.

SATA drivers? Het is een .exe, dus die wordt ook niet gevonden.

Wie o wie kan even helpen bij wat ik fout doe voordat de laptop het raam uitgaat? O-)

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 13:28:
SATA drivers? Het is een .exe, dus die wordt ook niet gevonden.
Dat betreft niet de SATA-drivers maar de Rapid Storage Technology software, wat je nodig hebt voor RAID e.d., en installeer je NADAT je windows hebt geïnstalleerd.
The driver should be installed after the operating system has been installed.
Ik denk dat je meer hebt aan de zgn. Intel INF bestanden, daar is ook een ZIP-file van.
NB: even snel willekeurige op de Intel-site opgezocht als voorbeeldje, ik weet niet of deze geschikt is voor de laptop!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:32
Klinkt als een geheugenprobleem. Probeer eens te booten met reepjes geheugen uit een andere laptop?

• NeutraleTeun
Laptop heeft gewoon gewerkt, en XP installatie werkt ook.
Nog steeds een geheugen probleem? Heb echter geen andere laptop/reepjes voorhanden.

En hoe weet ik welke Intel INF files ik wel nodig heb? Systeem is redelijk blanco, dus daar kan ik niks meer vinden?
Maar ik heb dus SATA drivers nodig? En die zitten bv in het Intel Storage Manager pakket.
En die staat dus wel al op de USB stick. :?

• sjun
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-01 12:18
Een beschadigde Win 7 cd of nog wat in de usb poorten tijdens de installatie resulteert al gauw in bovenstaande melding.

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:19
Probeer je OS eens vanaf een USB stick te installeren? Heel eenvoudig te doen.
Ik heb zelf overigens ook een P300, originele Vista HP, Vista Pro en W7 Pro 32-bit werken prima, XP niet.
edit:
Na nog eens gelezen te hebben is bovenstaande misschien niet wat je zoekt. Een passend antwoord heb ik echter ook niet voor je, helaas.

[ Voor 31% gewijzigd door Barleone op 21-04-2012 14:04 ]

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

• NeutraleTeun
Drie verschillende DVD's al geprobeerd, verschillende USB-poorten ook. Dus daar kan het probleem niet liggen neem ik aan.
Booten vanaf USB zou ik nog kunnen proberen, maar twijfel of het werkt. Schijven en optisch station zijn niet corrupt namelijk.
Het is alleen dit stuurprogramma probleem, en die moet ik erop zien te krijgen?

(idiote recovery partitie troep :X )

Beetje laat met je edit :9
Bootable USB avec W7 Ultimate 32 bit geeft hetzelfde scherm helaas |:(

Ben jij met een reden voor de 32bit versie gegaan? Want als de 64bit niet werkt op de P300, dan hoef ik die namelijk niet meer te proberen.

[ Voor 24% gewijzigd door NeutraleTeun op 21-04-2012 15:10 ]

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22-11 22:48

Bolletje

Moderator Harde Waren
Dit probleem heeft meer te maken met Windows. Vandaar verplaatst. :)

• NeutraleTeun
Niemand van de Tweakers hier weet hoe je een clean install moet uitvoeren op een laptop? :X

• kevin1000
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:13
Download van de toshiba site het bestand "Chip Set Utility". Als goed is al je het .exe bestand uitpakt heb je een map die heet all hierin staat als goed is .inf bestanden die je nodig hebt

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

NeutraleTeun schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 13:53:
Ben jij met een reden voor de 32bit versie gegaan? Want als de 64bit niet werkt op de P300, dan hoef ik die namelijk niet meer te proberen.
Dat zou nog best wel eens kunnen. Wij gebruiken een oudere Tecra M5 voor een machine, en onze IT heeft die recent Win7 gegeven. Alhoewel 64-bit (Enterprise) wel installeerde via de standaard image, bleven er problemen met updates zijn die niet wilden installeren, en ook de videodriver was problematisch.

Toen maar Win7 Ent 32-bits gedaan, en dat ging als een zonnetje. Probeer dat dus gewoon :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• NeutraleTeun
Ik heb W7 64- en 32bit al geprobeerd. Beiden werkten niet. Zo ook Vista niet.
Enigste wat werkte was XP.

Bedoelde meer in de zin van, mocht ik dadelijk het probleem opgelost hebben, dan hoef ik niet voor niks W7 64 te gaan installeren/proberen (bovenop een werkende 32bit bv.)

Chip Set Utility gaat proberen!
Moet ik die .exe gewoon op mijn pc laten lopen? En daarna (de waarschijnlijk uitgepakte files?) op USB zetten en dan in laptop steken zodra weer om die stuurprogramma's gevraagd wordt ?

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-11 23:36
Zoals meerdere mensen hebben aangegeven heb je de AHCI drivers van de Intel Storage Manager nodig.
Met 5 mins uitzoekwerk had je erachter gekomen dat de AHCI chipset Intel Matrix Storage Manager is.
Vervolgens ga je naar de intel site en zoek je naar Intel Matrix Storage Manager.
Daar vind je dan dit: http://downloadcenter.int...=Y&DwnldID=20625&lang=eng
Dit had je zelf ook gevonden maar dan de storagemanager die voor na installatie besturingssysteem is.

Waarmee je met deze files op USB alle besturingssystemen kan installeren 32-bit danwel 64-bit.
gambieter schreef op zondag 22 april 2012 @ 16:57:
Chipset utility is een must, die moet je altijd als eerste doen na de installatie. Bij Toshiba kun je meestal exe-bestanden downloaden voor de andere drivers, die pakken zichzelf uit en installeren zich dan.
Dat klopt maar dan is het alsnog een uitdaging om de AHCI drivers voor laptops te vinden over het algemeen kan je beter op de Intel site zoeken naar deze drivers dan op de Toshiba Site zelf omdat deze over het algemeen de exes bevat voor na besturingssysteem installatie, moet ik zeggen uit ervaring met meerdere Toshiba laptops op het werk.

[ Voor 48% gewijzigd door Starke op 22-04-2012 17:50 . Reden: verkeerde link :D ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Chipset utility is een must, die moet je altijd als eerste doen na de installatie. Bij Toshiba kun je meestal exe-bestanden downloaden voor de andere drivers, die pakken zichzelf uit en installeren zich dan.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• NeutraleTeun
How to install

This software package should be installed after the operating system has been installed. F6 and RAID BIOS configurations need to be performed prior to installation of this software for proper operation.

De .exe aanklikken geeft op mijn systeem het volgende (had ik wel een beetje vewacht):
Deze computer voldoet niet aan de minimale vereisten voor de installatie van deze software.

Hier even een print screen van de gebruikte drivers op de USB:
Afbeeldingslocatie: http://img163.imageshack.us/img163/9922/driverso.jpg

Voor het geval de laptop niet in mapjes kan kijken, heb ik alle .inf's ook in de hoofdmap gezet.
Maar dit mocht ook niet baten. Krijg weer hetzelfde stuurprogramma scherm.

• Starke
NeutraleTeun schreef op zondag 22 april 2012 @ 18:12:
How to install

This software package should be installed after the operating system has been installed. F6 and RAID BIOS configurations need to be performed prior to installation of this software for proper operation.

De .exe aanklikken geeft op mijn systeem het volgende (had ik wel een beetje vewacht):
Deze computer voldoet niet aan de minimale vereisten voor de installatie van deze software.

Hier even een print screen van de gebruikte drivers op de USB:
[afbeelding]

Voor het geval de laptop niet in mapjes kan kijken, heb ik alle .inf's ook in de hoofdmap gezet.
Maar dit mocht ook niet baten. Krijg weer hetzelfde stuurprogramma scherm.
http://downloadcenter.int...=Y&DwnldID=20625&lang=eng dus zoals ik in m'n post aangeef

• niekdejong
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:22
Ikzelf heb het ook gehad met een herinstallatie van een laptop (tevens ook met meerdere pc's). Had te maken met de AHCI optie in het bios. Deze stond op uit vanwege XP. dan zag hij het installatie-medium niet.

Overigens alleen met pc's van fabrikanten. Zelfbouw heb ik er nooit last van gehad;) maar dat is logisch. Geen enkele pc hier maakt XP -> vista/win7 mee.
Hoop dat je er wat aan hebt. Kon zo gauw niet een screen van je laptop bios vinden, maar die optie moet er ergens tussen staan, tussen Advanced BIOS options of zoiets.

Succes!

Verwijderd

De foutmelding die je in het eerste scherm krijgt is te wijten aan een defecte dvd(image). Heb er zelf ook een tijd mee gezeten. Image opnieuw downloaden of een andere zoeken. :)

• NeutraleTeun
DOH, net kreeg ik een .exe!

SATA stond op AHCI. Enigste andere optie was Compatibility.
Die nu dus ook geprobeerd, en warempel, laptop staat nu in het "Windows installeren.."-scherm.

Met diezelfde dvd/image.
En volgens mij heeft 'ie niet eens iets gedaan met de drivers op de USB.

Zou toch niet daaraan kunnen liggen?
Neem aan dat ik het dadelijk weer terug op AHCI moet zetten?
Indien mogelijk en nodig. Wat ik er zo van kan vinden is dat het niet makkelijk gaat ...

[ Voor 10% gewijzigd door NeutraleTeun op 22-04-2012 18:41 ]

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:04
NeutraleTeun schreef op zondag 22 april 2012 @ 18:32:

Die nu dus ook geprobeerd, en warempel, laptop staat nu in het "Windows installeren.."-scherm.

Met diezelfde dvd/image.

Indien mogelijk en nodig. Wat ik er zo van kan vinden is dat het niet makkelijk gaat ...
Neen, niet weer veranderen na installatie. Gewoon zo laten als Windows zo correct installeert, dan zallie nl. ook gewoon goed booten op deze manier.

• Starke
NeutraleTeun schreef op zondag 22 april 2012 @ 18:32:

Met diezelfde dvd/image.

Die link die ik gaf heb ik later aangepast omdat ik erachter kan dat deze verkeerd was me die link die ik net GAF is het een .ZIP, 1 voor 32-bit en 1 voor 64-bit met deze kan je het met SATA op AHCI installeren. Als je deze zip op een USB stick uit pakt en dan de juiste .inf selecteerd, dan vind Windows je hardeschijf gewoon. Nadat Windows is geïnstalleerd in compatibiliteits modus kan je dit niet meer op een makkelijke manier aanpassen naar AHCI, dit terwijl AHCI wel voordelen heeft tov snelheid (cpu belasting bij schijfbelasting).

• NeutraleTeun
Die werden net niet gevonden door de laptop. Daarna heb ik pas BIOS veranderd.

Maargoed, dan gaan we nog maar eens een keer formatteren en enkel de files in die zip op een USB gebruiken.
Kijken wat die dan doet op AHCI.

En als ze gevonden worden, dan is het goed.
Worden ze weer niet gevonden... dan maar weer opnieuw met Compatibility?

Is het een zeer aanzienlijk verschil?

• Starke
Het is niet een aanzienlijk verschil maar wel enigsinds compatibiliteitsmodus ondersteund geen geavanceerde features van SATA en moet eigenlijk alleen gebruik van worden gemaakt in besturingssystemen die dit niet ondersteunen (<Windows XP) lees ook dit artikel. Ik hoop dat het lukt allemaal. De modus veranderen nadat windows is geïnstalleerd maar dan moet je op google danwel GOT zoeken naar danwel ide naar ahci (switch ide modus to ahci after windows installation).

• NeutraleTeun
Windows 7 64bit werkende gekregen! *O*
Weet niet of het soepel of goed was, maar ik had de desktop en kon van alles doen.

Even weer opnieuw booten vanaf installatie dvd, stuurprogramma's laten zoeken op USB.
En die konden weer niet gevonden worden.

BIOS SATA veranderen, reboot, huppa blue screen. Was te verwachten, maar ging toch voor een reinstall.

Change naar AHCI, en de laptop is nu weer bezig met het installeren van W7 64bit.

IK WEET BIJ GOD NIET WAT HET PROBLEEM IS!

Ben benieuwd of het installeren, updaten, drivers etc goed verloopt nu.

So far so good.
W7 64bit draait, alle drivers staan erop (behalve bios update en firmware update, maar dat lijkt me niet noodzakelijk). Alle programma's staan erop en updates draaien ook.

Bedankt mannen!

[ Voor 15% gewijzigd door NeutraleTeun op 22-04-2012 22:32 ]

• niekdejong
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:22
graag gedaan :D . het heeft mij ook het nodige denkwerk en de nodige uren gekost. Liever dat ik een mede-tweaker help, dan dat hij zelf uren bezig is om het uit te vogelen!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:19
NeutraleTeun schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 13:53:
Mijn laptop heeft 3GB geheugen, vandaar. Ik heb de 64bit nooit geprobeerd op mijn P300-13j.
PS mooi dat het uiteindelijk gelukt is. :)

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Pagina: 1