Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

E6700 & GTX460 s775. Deels vervangbaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 267 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

In een vorige post al wat meer informatie te weten gekomen over de nieuwe z serie intel moederborden.

Ik heb nu:
Intel e6700 (2x 3.2 ghz)
GTX460 1gb
4Gb intern geheugen
250GB sata2 (OS)
750GB sata2 (Download & Games)

Ik wil graag:
Maximaal 300 euro uitgeven
Kunnen downloaden en afspelen van 1080 mkv gelijkertijd (nu last van hapering).
Games op een leuke resolutie goed kunnen spelen.
Rekening houden dat de machine altijd aan staat qua stroomverbruik.

Iemand advies?
Q serie 775 die je nu voor een prikkie kan krijgen hier, of meteen een i3 of i5 met een mobo met Virtu-technologie?
nog een 750GB sata2 halen en stripen of heb ik meer aan SSD?
Iemand een idee welke CPU gelijk staat aan me GTX videokaart?

Ik ben helaas namelijk een beetje tussen de bits de byte zoek.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Je dualcore e6700 is verouderd en je zal erg profiteren van een willekeurige quadcore, zeker met games.
Als je niet teveel geld wilt uitgeven kan je een socket 775 quadcore kopen...
Je gtx460 is nog steeds een leuk kaartje.

Je vraagt welke cpu gelijk staat aan je gfx kaart?
Heb je het over een bottleneck van je cpu t.o.v. je gfx kaart?
Ik zou me daar niet zo blind op staren want je gtx460 is toch niet de allersnelste kaart.
Volgens mij ga je weinig merken van een bottleneck, ook al zou je bij een socket 775 processor blijven.

Je systeem blijft dan wel verouderd, maar in games als battlefield 3 (games die meer dan 2 cores ondersteunen) zal de perfomance winst je doen verbazen als je van 2 naar meerdere cores gaat.
Ook in het geval van downloaden, gamen en/of een film kijken tegelijkertijd.

Een quadcore is tegenwoordig wel een must, vind ik.
Daarom zou ik in jouw geval alléén een processor upgrade doen.

Ik heb een q6600 op een p45 bord met 4 gig en een nvidia gts450.
Het draait 1080p af zonder problemen en ik speel battlefield 3 op 1080p met alles op medium, ik merk dan geen "framedrops".
Op high kan het ook maar dan draait het minder vloeiend.

Ik heb zelf 2x een samsung spinpoint f1 750 in raid 0 staan en dat is voor mijn gevoel al erg snel.
Verder geen ervaring met SSD.
SSD zijn in verhouding met HDD een stuk duurder, ze zijn sneller, minder gevoelig voor defecten en ze gebruiken minder stroom.

Omdat je 300 euro uit kan geven, zou je een 2dehands quadcore kunnen kopen en een leuke SSD met een partitie voor je Windows en je games.

[ Voor 45% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-04-2012 11:49 ]

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-11 22:02
met vdpau kun (die je graka ondersteund) kun je 1080p vloeiend draaien. Kan dit nl. ook op mijn p4 3ghz

Verwijderd

Topicstarter
En me Download / VLC haperingen?
Als ik met 2mbps download en dan meteen me rar via vlc afspeel: dan gaat dit bij een mkv van 9gb toch al de hapering in, helemaal als ik blueray afspeel ( ook trouwens met me GPU-versnelling aan).
Dit zal me hdd wel zijn toch? Los ik dat op met een stripeset? Of me os op ssd?
Of zal een quadcore al die issues mogelijk al oplossen? Ik zie namelijk niet me CPU op 100% staan op dat moment.
Bedankt voor jullie reacties alvast!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Verwijderd schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 11:38:
En me Download / VLC haperingen?
Als ik met 2mbps download en dan meteen me rar via vlc afspeel: dan gaat dit bij een mkv van 9gb toch al de hapering in, helemaal als ik blueray afspeel ( ook trouwens met me GPU-versnelling aan).
Dit zal me hdd wel zijn toch? Los ik dat op met een stripeset? Of me os op ssd?
Of zal een quadcore al die issues mogelijk al oplossen? Ik zie namelijk niet me CPU op 100% staan op dat moment.
Bedankt voor jullie reacties alvast!
Ik weet het niet zeker maar het kan ook uitmaken dat je OS en je films op 2 verschillende schijven staan...
Het lijkt mij sneller om dan maar één schijf te gebruiken en partities te maken, zodat je je pc niet tussen 2 schijven hoeft te gaan kopiëren.
Probeer eens een film en VLC player op je os schijf te zetten en kijk dan eens hoe het gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik me film vanaf me os-disk speel gaat het goed, Zolang ik maar niet ook die disk gebruik om op de downloaden. Maar daar hebben jullie geen last van? 1080 afspelen terwijl je aan het downloaden bent via een nieuwsgroep? Of uitpakken van een groot bestand als je ook van die disk een mkv afspeelt?
Misschien is me hdd dan afgeschreven. Die 250 is namelijk wel 5 jaar oud, was me eerste sata2 disk.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 11:45:
[...]

Ik weet het niet zeker maar het kan ook uitmaken dat je OS en je films op 2 verschillende schijven staan...
Het lijkt mij sneller om dan maar één schijf te gebruiken en partities te maken, zodat je je pc niet tussen 2 schijven hoeft te gaan kopiëren.
Probeer eens een film en VLC player op je os schijf te zetten en kijk dan eens hoe het gaat.
Gelukkig schrijf je dat het niet zeker weet ;)
Kopiëren tussen partities op een zelfde schijf gaat veel langzamer dan tussen 2 verschillende schijven:
de laatste setup heeft namelijk voor aparte koppen/platters om de actie uit te voeren, met partities op 1 schijf moet als je pech hebt de kop steeds heen en weer jumpen van de ene naar de andere plek op de platter.

Wat wel vetragend kan werken is een schijf die wat ouderdomstrekjes begint te vertonen (fragmentatie, foutjes in bestandsysteem, of gewoon verouderde techniek in vergelijking met nieuwe schijf).

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Ik denk niet dat je hdd afgeschreven is, ik denk alleen dat het sneller is als je die 250 eruit mikt en alléén die 750 gebruikt.

Het is regelmatig zo dat ik aan het dowloaden ben (niet via een nieuwsgroep, overigens), een 1080p film kijk, muziek luister, en msn aan heb.
Mijn pc doet dan meer tegelijk dan dat ik zelf tegelijk kan doen!

Ik heb nooit last van haperingen ofzo.

Maargoed, ik heb alléén ervaring met alles op een raid configuratie als 1 schijf en parties.
En dus niet met 2 verschillende schijven zonder raid configuratie....
Iva_Bigone schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 11:57:
[...]

Gelukkig schrijf je dat het niet zeker weet ;)
Kopiëren tussen partities op een zelfde schijf gaat veel langzamer dan tussen 2 verschillende schijven:
de laatste setup heeft namelijk voor aparte koppen/platters om de actie uit te voeren, met partities op 1 schijf moet als je pech hebt de kop steeds heen en weer jumpen van de ene naar de andere plek op de platter.

Wat wel vetragend kan werken is een schijf die wat ouderdomstrekjes begint te vertonen (fragmentatie, foutjes in bestandsysteem, of gewoon verouderde techniek in vergelijking met nieuwe schijf).
Gelukkig ja! :P
Zoals jij het zegt, klinkt het heel logisch wat betreft het schrijven tussen 2 schijven of tussen partities op 1 schijf.

Uiteraard moet je af en toe defragmenteren, register opruimen, en je schijven/parties opschonen.

De topicstarter zou eens kunnen kijken naar reviews van verschillende hdd configuraties en wat dat doet met de snelheid van een pc.

[ Voor 66% gewijzigd door HugoBoss1985 op 21-04-2012 12:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties,
Me os disk doe ik altijd goed formatteren voordat ik er een nieuw os op zet.
Ik heb eigenlijk altijd geleerd om de OS op een aparte hdd te zetten samen met je applicaties. Dan je Pagefile op tweede disk samen met je vluchtige data (zoals downloads en me games).

Zo heb ik ook Winrar/7zip de tijdelijke uitpak locatie op de zelfde disk gezet als me downloads op binnen komen. Dus ik verwacht niet dat die data van me ene disk naar de andere wordt gekopieerd. Alleen ff geheugen en CPU.
Maar goed, ik zal proberen om dan die tweede disk een raid-set te geven met een stripe methode, zal jullie vertellen of de issues daarmee zijn verholpen.

Iedereen bedankt voor het meedenken en alvast voor een eventuele reactie

• SharpEdgeOne
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:49
Korte vraag naar aanleiding hiervan. Een pc met een E7400 proc en zelde soort schijf. Gebruikt voor downloaden en films afspelen. Zal deze dan meer voordeel hebben van een SSD (os&progs) of een upgrade naar een quadcore à la een q 8400? Films afspelen trekt de proc 14%, verloopt goed via videokaart. Puur uit op snelheidswinst in programma`s e.d.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:14

Bolletje

Moderator Harde Waren
Welkom op GoT ehhdinges. :)

In CSL wordt er niet met losse aankoopadviestopics gewerkt. Zie ook de CSL FAQ en het CSL beleid.

In plaats daarvan zijn er de [BBG Aanschaf]-topics. Voor een overzicht van deze topics zie: Best Buy Guide overzichtstopic

Daarom gaat dit topic op slot

[ Voor 4% gewijzigd door Bolletje op 22-04-2012 15:53 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.