Moederbord 8.1(7.1) backwards compatible?

Pagina: 1
Acties:

• Mr Silver
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-02 23:33
Is een moederbord waarop staat: "Audio kanalen: 8 (7.1)" backwards compatible met 2.1 en 5.1, etc. setups?

Sorry ik kreeg de vraag niet fatsoenlijk gegoogled en ook niet hier vanwege de cijfers.

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-02 16:01
Yep, is backwards compatible. Bij een 2.1 gebruik je alleen de betreffende aansluitingingen (Bij 2.1 bv alleen de front). Ik heb zelf ook gewoon een 2.1 setje, terwijl er 7.1 op kan.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Same here. 5.1 setje aan een 7.1 onboard kaartje. Je moet alleen niet vergeten om bij het configuratiescherm op te geven wat voor setje er aan hebt hangen. Als je dat niet doet, en het gaat standaard naar 5.1 of 7.1, terwijl je er maar een 2.1 aan hebt hangen, dan gaat het met surround niet helemaal lekker, je zal dan geluiden missen omdat die via andere kanalen wordt gestuurd.

Btw, met een beetje logisch nadenken had je dit antwoord ook zelf kunnen bedenken ;).

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Mr Silver
Ja ik dacht ook wel dat het backwards compatible was maar ik ben liever zeker van mijn zaak. Want anders had ik verwacht dat de specs zouden zeggen: "1.0 t/m 8.1". Bedankt.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nee, specs geven dat niet aan op die manier. Net zo goed dat je PCI-eXpress 2.1 hebt tegenwoordig en er wordt ook niet aangegeven dat kaarten met de 1.0 specs er op gaan werken, wat wel het geval is (andersom ook, kaarten voor de 2.1 spec draaien ook op lagere spec slots, alleen niet zo snel).
USB precies hetzelfde, moet er telkens bij staan voor welke USB het geschikt is? Poortjes worden aangegeven met wat het max is, niet wat het allemaal als optie heeft (USB3 geeft niet telkens aan USB3, USB2.0 high speed, USB2.0 full speed, USB1.1 en USB1.0).

Ik zie daarom niet in waarom geluidskaarten aan moeten geven dat je van mono tot x.x (8.1 in dit geval) aan kan. Spreekt allemaal voor zich. Wordt ook allemaal erg onoverzichtelijk als het bij alles wordt omschreven.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Mr Silver
Okay daar heb je natuurlijk wel weer een goed punt. Dan zou je straks 3 pagina's aan specs hebben.
Pagina: 1