Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dune HD Smart D1, Squeezebox, TP-Link TL

Pagina: 1
Acties:

• Fopstra
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-10 16:55
Ook hier ontstond de behoefte aan een meer gedigitaliseerde omgeving. Manlief wil zich hierin niet in verdiepen en verder heb ik geen vraagbaak in mijn omgeving. Ik zoek een redelijke kwaliteit voor een redelijke prijs.
Gedoe met draden wil ik zo min mogelijk. Mijn jonge zoontje heeft een andere interesse dan wij (gelukkig maar ;) ), dat betekent dat er voor een ieder wat op de HD moet, grote verscheidenheid en dus veel volume.
Video en audio willen we gescheiden, dus muziek luisteren zonder de tv aan te zetten. Of de een kijkt tv en een ander luistert muziek (met koptelefoon)
Na wat leeswerk ben ik tot de volgende opstelling gekomen.
Dune HD Smart D1, gekozen om zijn vele afspeelmogelijkheden (gericht op de toekomst) en omdat er een harde schijf in kan. Verder regelmatig updates van de fabrikant. Mogelijk met wifi-usb stick om op het internet te kunnen,
met mogelijk daarin Seagate Barracuda ST3000DM001, 3TB, gekozen vanwege de goede prijs / kwaliteit verhouding en schijnt een stille HD te zijn. Ingebouwd in de mediaplayer is een stille HD wel een belangrijke voorwaarde.
Dan voor de audio dacht ik aan Logitech Squeezebox Touch Veel mogelijkheden en met plaatjes en touch zodat het ook voor kinderen makkelijk te bedienen is.
Ook handig dat je dit apparaat met smartphone en tablet kunt bedienen.
Van UPC heb ik een wifi modem en 60Mb internet.
Ik dacht eraan om hier een TP-Link TL-WR2543ND aan te hangen. Ik heb echter geen bal verstand van netwerken en ik heb begrepen dat dit up-to-date is, makkelijk te installeren, tegen een redelijke prijs. We wonen in een ruim huis met kelder. Ik wil in de kelder en op de 1ste etage ook kunnen internetten met bv tablet of een film kijken vanaf de mediaplayer.
De tv is een HD ding met geen toeters en bellen, er zitten 2 HDMI aansluitingen op, 1 voor UPC mediabox, de ander is nu voor de blueray speler.
PC is een oude met nog windows xp. Wanneer er een keer tijd is dat wil ik de andere pc, uit de kelder, formateren en naar boven brengen, is windows 7, 32bit.

Volgens mij heb ik nu alle relevante informatie gegeven.
Kan de squeezebox de harde schijf in de Dune HD Smart D1 benaderen en daar vanaf spelen? Kunnen andere apparaten (tablet) de mediaspeler benaderen?
Hier staan Canton boxen (2 stuks) die het nog prima doen, kunnen ze rechtstreeks op de Sqeezebox aangesloten worden? Of kan ik beter de Sony TA - F200 versterker gebruiken? Liever niet eigenlijk maar wanneer het veel voordelen heeft dan is het te overwegen.
Mijn redenatie is dat het beter is om de HD in te bouwen in de mediaspeler, in mijn beleving is het apparaat dan sneller. Er is echter een mogelijkheid om een externe HD aan te sluiten op de mediaspeler, via usb. Een andere optie is om een HD aan te sluiten op de router. Wat is de beste keuze?
Kan ik vanaf mijn pc, wifi bestanden sturen naar de HD van de mediaplayer?

Ook heb ik nog een externe 2TB schijf liggen van Medion, de prijzen waren nog net redelijk € 89,00.(in die buurt) 3.5" SATA HDD Ik had bedacht dat ik die uit de behuizing kon halen en dan in de mediaspeler zetten.
Kan dat makkelijk of is het vragen om problemen? Dat zou wat geld besparen.

Zijn er nog dingen die ik gemist heb, niet aan gedacht, heb je andere voorstellen? Ik lees ze graag

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-11 20:59
pffff. wat een vragen. Ik haal de vragen eruit die ik kan beantwoorden:

Dune D1. Goede Keuze heb ik ook!

Kan de squeezebox de harde schijf in de Dune HD Smart D1 benaderen en daar vanaf spelen?
Geen idee!

Kunnen andere apparaten (tablet) de mediaspeler benaderen?
Ik heb een dune-app voor de iPhone. Werkt goed!

Hier staan Canton boxen (2 stuks) die het nog prima doen, kunnen ze rechtstreeks op de Sqeezebox aangesloten worden?
Nee, de squeezebox heeft geen ingebouwde versterker.

Of kan ik beter de Sony TA - F200 versterker gebruiken? Liever niet eigenlijk maar wanneer het veel voordelen heeft dan is het te overwegen.
Je moet de versterker gebruiken, tenzij je actieve speakers koopt.

Mijn redenatie is dat het beter is om de HD in te bouwen in de mediaspeler, in mijn beleving is het apparaat dan sneller. Er is echter een mogelijkheid om een externe HD aan te sluiten op de mediaspeler, via usb. Een andere optie is om een HD aan te sluiten op de router. Wat is de beste keuze?
Als je de dune bekabeld op het netwerk aansluit, maakt het voor de snelheid niets uit of je de ingebouwde schijf of een netwerkschijf gebruikt.

Kan ik vanaf mijn pc, wifi bestanden sturen naar de HD van de mediaplayer?
Ja, geen enkel probleem.

Ook heb ik nog een externe 2TB schijf liggen van Medion, de prijzen waren nog net redelijk € 89,00.(in die buurt) 3.5" SATA HDD Ik had bedacht dat ik die uit de behuizing kon halen en dan in de mediaspeler zetten.
Kan dat makkelijk of is het vragen om problemen? Dat zou wat geld besparen.

Geen probleem.

Zijn er nog dingen die ik gemist heb, niet aan gedacht, heb je andere voorstellen? Ik lees ze graag
Ik zou een nas aanschaffen, en geen schijf in de dune stoppen. Verder zou ik zoveel mogelijk bekabeld aansluiten. Vide gaat met grote bestanden, en draadloos is niet optimaal.

Hoe ga je de dune aansluiten op de TV?? Je hebt namelijk geen HDMI ingang meer over!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-11 19:03
De squeezebox heeft in de basis aparte software nodig op een PC of NAS. De Touch heeft een lichtere versie van de software ook onboard. Hierdoor kan de Touch ook audio via USB zelf afspelen.
Dus nee, de HDD in de Dune is niet bereikbaar voor de Squeezebox

• Fopstra
Hoe ga je de dune aansluiten op de TV?? Je hebt namelijk geen HDMI ingang meer over!
Het meeste materiaal is sowieso ''homemade'' en daardoor ook op een harde schijf te zetten. Ik verwacht niet dat ik de Blueray speler veel nodig zal hebben en daarom wil ik die eraf halen. Mocht ie toch een keer nodig zijn dan kan ik tijdelijk iets omwisselen.

Dus nee, de HDD in de Dune is niet bereikbaar voor de Squeezebox
Goed om te weten dat de Squeezebox niet de HDD van de Dune kan bereiken. Dan moet ik nog verder puzzelen.
Eerst wilde ik een Audio component van Cambridge (NP30). En toen zag ik de Squeezebox. Dat leek me een goedkopere oplossing met een redelijke kwaliteit. Maar eigenlijk lost het niets op want de squeezebox is eigenlijk niet meer dan een veredelde radio (????) en kan geen bestanden vanaf een NAS afspelen.

Ik zou een nas aanschaffen, en geen schijf in de dune stoppen.
Dat zou ik wel willen maarrrrrrr ... budget. Natuurlijk wil ik dan wel een NAS met enige inhoud en dat is best wel prijzig. Vooral nu de HDD nog prijzig zijn. Voor het totaal dacht ik zo''n 500 a 600 euro te besteden. Dat gaat me denk ik niet lukken, dus het wordt goed zoeken, sparen en in delen aankopen. Om het gemis van een NAS te compenseren dacht ik de Dune als NAS te kunnen gebruiken.
Op de website van Dune staat dit over de D1:
NAS function: access files on storage devices (HDD, optical drive, etc) attached to the player from the local network (using SMB or FTP).
Zodra ik weet wat SMB or FTP betekent ;) , dan weet ik of het voor ons geschikt is

Verder zou ik zoveel mogelijk bekabeld aansluiten. Video gaat met grote bestanden, en draadloos is niet optimaal.
Ik ga mijn best doen. De plek van het modem ten opzichte van de locatie voor de mediaplayer, tv etc leent zich niet echt voor kabels. Vandaar dat ik een voorkeur voor draadloos heb. We moeten er nog eens kritisch naar kijken daar ik wel snap dat bedraad sneller is dan draadloos.

Het plan staat nu dus weer op losse schroeven. Afijn .. daar is dit forum ook voor, toetsen of je ideeën realistisch zijn. Beter vooraf weten wat je kunt verwachten dan achteraf spijt hebben.

Weet iemand een mooie, goede oplossing voor een digitale audio alleskunner? Dus spelen vanaf NAS, internetradio met een mooi geluid.

[ Voor 0% gewijzigd door Fopstra op 22-04-2012 20:13 . Reden: taalfouten ]

• Athome
Squeezebox kan wel vanaf een NAS muziek afspelen maar dan moet op die NAS wel Squeezebox software draaien en gaat op een Dune niet lukken.

SMB is eigenlijk de manier waarmee Windows Computers verbinding maken over het netwerk.
Met FTP kan je data heen en weer kopieren. Dit kan met SMB ook maar FTP is er specifiek voor bedoeld
Voor je interne netwerk heeft FTP volgens mij weinig voordelen boven SMB.

• Athome
Een alleskunner die alles goed doet is op dit moment nog een utopie. Je moet concessies doen, een middenweg zoeken dus.

Vrijwel alle mediaspelers die hier besproken worden, zijn primair voor video afspelen bedoeld. Foto's en muziek gaat ook maar vaak alleen met de minimale noodzakelijk mogelijkheden. De audio kwaliteit van MP3, etc laat zo hier en daar ook nog wel eens te wensen over.

Nas, torrent, NZB zit er vaak ook wel in maar door de beperkte CPU power van de mediachip, zitten er aan deze diensten meestal nog al wat haken ogen.

• Fopstra
Zoals het een tweaker betaamt ga ik naturlijk verder met lezen. Ik had al opgepikt dat de software van Logitech geinstalleerd moest worden. Op een Nas zou dit kunnen. Bij de Dune, geconfigureerd als Nas, dacht ik dat dit conflicten zou opleveren. Jij bevestigd dit.
Ik zoek ook niet echt een alleskunner. Ik wil de video en audio apart. Zodat muziek afgespeeld kan worden zonder de tv aan te zetten. Met alleskunner bedoelde ik een apparaat dat radio kan ontvangen en vanaf een HDD muziek kan afspelen, met aantrekkelijk geluid.
Zou het iets oplossen om de Squeezebox een eigen harde schijf te geven, die aan de router hangt als Nas. Of moet ik echt uitkijken naar een Nas?
De HDD zijn nog te duur voor een uitgebreidde Nas. Is er een goede Nas voor een 2 of 3 TB schijf?
Zodat een Dune en de Squeezebox beide gebruik kunnen maken van de Nas.

Verwijderd

HTPC voor media+nas en squeezebox voor muziek?

• harrytasker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik zou gewoon een Nas erbij nemen voor alle data, muziek, video en foto's heb je ook nog enige vorm van backup indien er iets gebeurt. Een goede keus zou volens mij een Synology zijn, betrouwbaar, gemakkelijk in gebruik en jarenlang goede ondersteuning. Je kan de de films en foto's naar je Dune streamen en audio naar je SB Touch aangezien de Synology ook een SB Server ondersteunt. Een perfecte combinatie als jet het mij vraagt.

• Athome
Met een NAS van Synology of Qnap heb je altijd een veilige keus en beiden hebben geen probleem met draaien van software voor de Squeezebox. Streamen van een NAS naar de Dune loopt ook als een zonnetje (mits bedraad aangesloten).

Met deze combinatie heb je een leuke en fijne basis voor je muziek en video. Je bent dan wel wat centen kwijt maar dan krijg je ook wat.

• Fopstra
HTPC voor media+nas en squeezebox voor muziek?
HTPC heb ik overwogen en ben begonnen om er over te lezen. Ik zie echter op tegen al het werk wat ik er aan ga hebben om hierover te leren. Dit vraagt verdieping en dat kost tijd!

de Synology ondersteunt ook een SB Server
Met een NAS van Synology of Qnap heb je altijd een veilige keus en beiden hebben geen probleem met draaien van software voor de Squeezebox. Streamen van een NAS naar de Dune loopt ook als een zonnetje (mits bedraad aangesloten).
Ondanks dat ik in 1ste instantie geen geld aan een NAS wilde uitgeven ben ik er nu wel naar aan''t kijken.
Dan zou ik ook graag een NAS voor 2 HDD willen. Nu 1 HDD en wanneer ze weer verder in prijs gezakt zijn, dan nog een HDD erbij. Tenminste, ik ga er vanuit dat dit bij de NAS geen problemen oplevert.
Eerst had ik een Qnap op het oog. Redelijke prijs en goede review.
Vanwege bovenstaande verwijzing naar Synology ook daar gekeken en viel mijn oog op deze
Op verschillende plekken op het internet wordt benoemd dat deze NAS stil is. Zoals ik de situatie nu overzie zal de NAS in de woonkamer komen en dan is stil wel een belangrijke eigenschap. Verder natuurlijke goede reviews.
Volgens mij moet ik beginnen met de aanschaf van een Router en een NAS, incl HDD.
De rest kan er in stappen bijkomen.
Of ... omdat ik meerdere items wil aanschaffen dacht ik misschien te kunnen onderhandelen over de prijs bij een webwinkel. Iemand daar ervaring mee?
In gewone winkels lukt het meestal wel :)
In ieder geval ben ik al begonnen met uitmesten van pc1 (XP). Daarna wil ik op pc2 opnieuw Windows 7 installeren. Alles van pc1 naar pc2 en dan alles aansturen vanaf pc2.

• Athome
Indien mogelijk, zet je NAS in je meterkast o.i.d. Ze maken altijd meer herrie dan het op eerste oog lijkt, Vooral de HDD's kunnen een resonantiebrom veroorzaken.

Je kunt in een Multi-Bay NAS (2 of meer HDD's) zonder problemen een HDD bijplaatsen, mits dit een schijf van hetzelfde type en grootte is.
Pagina: 1