Toon posts:

Wat vinden jullie van mijn case interieur?

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo daar peoples, ik ben vandaag ff aan het tekenen gegaan. Ik heb ff een bouwtekening gemaakt voor het inrichten van mijn HQ08. graag commentaar van jullie.

Oja ff uitleg bij de tekeningen. De vierkante rood met zwarte blokjes zijn fans, gewoon plat, als het rechthoeken van dezelfde kleur zijn staan de fans op z'n kant. De grooste blokjes zijn 92mm fans, de middelste 80mm en de kleinste 60mm.

De zwarte blokken zijn hdd's de blokken met zwarte rand zijn open plaatsen voor hdd's

De rode blokken zijn CD-Rom/Writers de blokken met rode rand zijn open plaatsen

Het groene blok is de voeding

Heb blauwe ding is een floppie driver

Het mobo dat erin getekend is is een KT7A (non raid)

Het onderste rekje voor hdd's haal ik weg, is beter voor de airflow en je hebt meer ruimte om te werken. Ik gebruik het toch niet.

en dan hier de foto het zijn de linker en de rechter kant (gezien vanaf de voorkant)

linker kant:
Afbeeldingslocatie: http://www.cfwebdesign.nl/temp/Kast%20linker%20kant.jpg

rechter kant:
Afbeeldingslocatie: http://www.cfwebdesign.nl/temp/Kast%20rechter%20kant.jpg

Laat maar horen wat jullier ervan vinden en wat ik nog moet verbeteren.

Verwijderd

Ik begrijp er amper een fuk van, maar ik snap wel dat dit veel lawaai gaat maken!

Verwijderd

:?
Zou je het ff willen uitleggen? K ben ff spoor bijster.

Verwijderd

waarom doe je die 2 bij die onderste tekening aan de linker kant omlaag blazen???
omhoog met de warme lucht!!!!

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Misschien kon je beter je blokjes een naam geven?? |:( :?

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Verwijderd

Op zondag 25 maart 2001 16:20 schreef modderfokker het volgende:
Ik begrijp er amper een fuk van, maar ik snap wel dat dit veel lawaai gaat maken!
Mee eens.
Ik snap er ook niks van

• raptile
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-02-2024

raptile

=[Loz Kampoz Fragging Force]=

Ik weet wel zeker dat dit niet goed zal werken...
de stroming van de lucht zal elkaar tegen gaan werken.

1 naar het mobo 1 voorinonderop en 1 bovenop is meer dan genoeg

Spelfouten voorbehouden.

Verwijderd

Topicstarter
ok ok, hij is lastig, ik zal proberen om het uit te leggen

-----------------------------------------

Ik begin bij het bovenste plaatje, ik beschrijf het plaatje van boven naar beneden:

De allerbovenste fan die schuin gekanteld staat is een 60mm fan, de bedoeling van deze fan is dat hij over de bovenste hdd naar de brander toe blaast

de 2 fans daaronder zijn 80mm fans deze blazen langs de 2 hdd's ricting de Writer en de cd-rom speler

De 80mm fan tussen het hdd rek en de cd-spelers zorgt er voor dat de lucht bij de hdd's wordt weggezogen en tegen/lans de cd spelers gaat, deze lucht gaat er aan de voorkant weer uit

Daaronder zit de voeding, de normale voedingsfan wordt zonodig vervangen en aan de voorkant van de voeding wordt de lucht weer weggezogen en verder de kast in geblazen.

Daaronder zit mijn gemodde cpu koeler, het is een heatsink met daarop een 92mm fan, aan de zijkanten van de heatsink wordt door 2 60mm fans de lucht weer uit de heatsink gezogen.

daaronder zitten nog twee 80mm fans om de pci en agp kaarten te koelen.

De hierboven beschreven fans staan allemaal naar binnen gericht, behalve de fan tussen de hdd's en de cd-spelers

------------------------------------------

En dan nu het onderste plaatje
De bovenste helft van dit plaatje is al beschreeven, ik zal dit niet nog eens doen.

-------------------------------------------

Van links naar recht zien we de volgende fans:

De twee fans links in het plaatje zijn 80mm fans, deze zuigen de warme lucht uit de kast.
Misschien moet ik hier 3 fans van maken aangezien er nu veel meer lucht in als uit wordt geblazen.

De twee fans rechts in het plaatje zijn 80mm fans, De bovenste fan blaast koude lucht van buiten tegen de achterkant van de socket, dit moet volgens mij zorgen voor extra koeling. De andere fan doet hetzelfde maar dan voor het hele mobo.

-------------------------------------------

Ik hoop dat het nu beter te begrijpen is. Als dit niet het geval is maak ik het plaatje zelf wel wat duidelijker.

Als jullie nog commentaar hebben hoor ik dat graag, met argumenten erbij anders heb ik er niets aan.

Thanx

Hawk

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 25 maart 2001 16:24 schreef masterwill het volgende:
waarom doe je die 2 bij die onderste tekening aan de linker kant omlaag blazen???
omhoog met de warme lucht!!!!
even ter verduidelijking van de blaasrichtingen:

> = naar rechts
< = naar links
^ = naar binnnen
v = naar buiten

• Powerlie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-04-2024

Powerlie

ung! ung! ung!

Yo, maak ff 1 duidelijk plaatje van de hele zooi, zo stimuleer je ons er niet echt toe erover na te gaan denken...

Where is it?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 25 maart 2001 17:20 schreef Powerlie het volgende:
Yo, maak ff 1 duidelijk plaatje van de hele zooi, zo stimuleer je ons er niet echt toe erover na te gaan denken...
hierboven staat een hele uitleg over het plaatje

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op zondag 25 maart 2001 17:18 schreef Hawk666 het volgende:
Even ter verduidelijking van de blaasrichtingen:

> = naar rechts
< = naar links
^ = naar binnnen
v = naar buiten
Dit begrijp ik :o Nou de rest nog :P

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 25 maart 2001 17:25 schreef Pollewob het volgende:

[..]

Dit begrijp ik :o Nou de rest nog :P
en nou een uitleg van de dingen in de kast:

het mobo lijkt me duidelijk, dit zit linksonderin bij het bovenste plaatje en rechtsonderin bij het tweede plaatje. In het onderste plaatje heb ik het mobo verkeerdom geplaats. Je zou eigelijk tegen de achterkant aan moeten kijken maar omdat je daar zo weinig ziet heb ik dat maar niet gedaan.

Het groene blok in het plaatje is de voeding.

Het blauwe blokje is de fdd

De rode ingekleurde blokjes zijn de cd-rom en de cd-writer, de blokjes met de rode rand zijn lege plaatsen voor cd-spelers.

De zwarte blokjes zijn hdd's de zwarte blokjes die niet ingekleurd zijn zijn lege plaatsen voor hdd's

En dan zijn er nog die gekke rood met zwarte blokjes, nou dat zijn de fans, wel dan niet op z'n kant. Aan de pijltjes kun je zien welke kant de fans op blazen.

• raptile

raptile

maak het plaatje opnieuw maar dan wat simpeler
met paint ofzo

Spelfouten voorbehouden.

Verwijderd

Topicstarter
er zitten totaal dus 13 fans in, kant dit bij de rest:

Abit KT7A
AMD Duron 800
128MB PC100 Merkloos SDRAM
128MB PC133 Dane-Elec SDRAM
Maxtor Baracuda 20.4GB 7200rpm UATA-66
Western Digital Caviar 4,3GB
ASUS DVD 10x
Aopen 6x4x24 CD-ReWriter
Merkloos FDD

Hier komt dan het volgende aan fans bij:

3x 60mm Fan
9x 80mm Fan
1x 92mm Fan

Waarschijnlijk wil ik deze fans(gedeeltelijk) op 7volt gaan laten draaien.

Zou dit alles kunnen op de 300watt voeding in deze aopen kast (HQ08)

Verwijderd

Is het niet verstandiger om die 92mm op de cpu om te draaien en dan op een of andere manier meteen die lucht naar buiten af te voeren ben je meteen van die warme lucht in je kast af.

maar het plaatje is toch wel verwarrend. en het lijkt een beetje overkill aan fans zo.
maar ach suc6 ermee :)

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Als ik jou was zou ik eerst maar eens gaan kijken naar een fatsoenlijke voeding want ik denk niet dat ie 13 fans kan trekken met al je normale hardware ernaast.

Probeer eens een Enermax 430 ofzo.

Ik heb trouwens een normale 12V transformator voor al mn fans :)

Alle proemn in n drek

• ThePriest
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01-2024

ThePriest

the one, the only

en gewoon stug vage verhalen op blijven hangen... onthoud altijd: VISUALISEER VOOR DE KINDEREN!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 25 maart 2001 18:03 schreef Oneindig het volgende:
Is het niet verstandiger om die 92mm op de cpu om te draaien en dan op een of andere manier meteen die lucht naar buiten af te voeren ben je meteen van die warme lucht in je kast af.

maar het plaatje is toch wel verwarrend. en het lijkt een beetje overkill aan fans zo.
maar ach suc6 ermee :)
ik maak sowieso een buis op de bovenkant van die 92mm fan naar buiten toe, misschien maak ik ook wel twee buisjes op de 60mm fans naar buiten toe, is wel handig

Verwijderd

Topicstarter
keb nog een 200 wat voeding liggen

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 22-08 20:41
Eh.. misschien een domme vraag maar waarom al die fans ??
Je zoveel hardware zit er niet in die kast en een Duron 800 zal toch genoeg hebben aan een fatsoenlijke processorkoeler. Of gaat het erom dat je zoveel mogelijk fans in een kast kan krijgen, dan heb ik niks gezegd. Ook een leuk streven natuurlijk.
Ik heb 2 extra fans in mijn pc zitten. Het is een bigtower kast met 5 harddisks, cd-rom speler en een cdwriter en de temperatuur in de kast is ongeveer 30 graden. Ik denk dus niet dat je zoveel fans nodig hebt. Scheelt geld en stroom :)

Verwijderd

Ben ik nou zo slim of is de rest zo dom |:( ,das toch een hele duidelijke tekening.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 25 maart 2001 18:16 schreef LAAF het volgende:
Ben ik nou zo slim of is de rest zo dom |:( ,das toch een hele duidelijke tekening.
jij bent samen met mij heel erg slim :D

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:32
Beetje overdone in mijn optiek, al die fan's. Meer is niet altijd beter.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 25 maart 2001 18:43 schreef abbadon het volgende:
Beetje overdone in mijn optiek, al die fan's. Meer is niet altijd beter.
Misschien wel, ik kan er wel 3 of 4 fans uit laten, dit is ook de maximale opzet. minder kan altijd.

Verwijderd

Topicstarter
is er nog iemand met een zinvolle reply. iemand met verstand van airflow ofzo. iemand met ervaring, iemand met veel fans in z'n bak?

laat het maar horen

thanx

Hawk

• Wouter!
  • Laatst online: 24-08 15:49
Maxtor Baracuda 20.4GB 7200rpm UATA-66
Zullen we daar maar een Seagate Baracuda van maken :)

Maar waarom zoveel fan's?

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 16:11

ReseTTim

Chocolate addicted

Op zondag 25 maart 2001 20:06 schreef ThaWout het volgende:

[..]

of wat d8 je van IBM Baracuda :):).

ga gewoon modden en post hier foto's als het klaar is dan snapt iedereen het en is het gewoon duidelijker.

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• mpegernie
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

Op zondag 25 maart 2001 16:25 schreef raptile het volgende:
Ik weet wel zeker dat dit niet goed zal werken...
de stroming van de lucht zal elkaar tegen gaan werken.

1 naar het mobo 1 voorinonderop en 1 bovenop is meer dan genoeg
idd. vind dit een beetje overdaad (begin het een beetje te begrijpen.. :( :?). achteraan/bovenin één naar buitenblazend en vooraan onderin naar binnen.

Waarom zoveel? hoeveel zijn het er eigenlijk?
En wat bedoel je met HQ8?
Die airflow die jij zo belangrijk vind word er echt niet beter op met tig fans.

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:53

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
ik heb zelf 1 120x120 fan vooronder die de kast in blaast, en boven mijn voeding nog 2 extra 80x80 fans die de kast uit blazen net als mijn voedingsfan

werkt perfect, en maakt al genoeg herrie :( dus ik vraag me af wat het nut is van zoveel mogelijk fans in je kast stouwen behalve het verbreken van het record herriebak ;)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• mpegernie

mpegernie

.mpe

Op zondag 25 maart 2001 20:38 schreef Ener-G het volgende:
ik heb zelf 1 120x120 fan vooronder die de kast in blaast, en boven mijn voeding nog 2 extra 80x80 fans die de kast uit blazen net als mijn voedingsfan
zo hoort het ;-)
werkt perfect, en maakt al genoeg herrie :( dus ik vraag me af wat het nut is van zoveel mogelijk fans in je kast stouwen behalve het verbreken van het record herriebak ;)
of misschien wil hij zijn comp laten zweven?

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• Speedy-J
  • Laatst online: 07-08 11:36

Speedy-J

AMD Enthusiast

[..]

HAHAHA das een goeie jah :D ships mijn hdd's voor Maxtor uitmaken......

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Topicstarter

[..]

1-0 voor jou

Verwijderd

Topicstarter
Hallo daar, ik ben weer ff aan het tekenen en schrappen (op papier) gegaan en ik heb ,inclusief de voedingsfan en de de cpu fan, nog 9 fans over van de 2 intake hdd fans heb ik 1 92mm fan gemaakt, ipv de 80mm richting de cd spelers ook een 92. De kleine fan boven de hdd's laat ik weg, de fan aan de andere kant van de voeding ook. De vier casefans zijn er nog gewoon, misschien dat ik voor de 2x outtake aan de zijkant 1x groter outtake aan de voorkant zet maar dat weet ik nog niet. Op de cpu zet ik 1 80mm fan en aan de achterkant ook een 80mm fan. De 60mm fans op de proc laat ik dus weg, de 92mm fan wordt een 80mm.

9 totaal dus, morgen zal ik alles nog ff in een plaatje zetten om het duidelijker te maken.

Als jullie hier nog wat over te zeggen hebben hoor ik het wel.

Thanx

Hawk

• mpegernie

mpegernie

.mpe

Op zondag 25 maart 2001 18:16 schreef LAAF het volgende:
Heel duidelijk?!? Iedereen hier heeft er echt wel ff tijd voor moeten nemen (OK, als ze daar al de moeite voor nemen) om het schema te begrijpen. :( |:( |:( |:(

Verwijderd

Ik heb naast mijn voeding 1 X sunon 80mm en 1 x sunon 80 mm op 7V beide beide zuigen lucht uit de kast. Dit alles in een big tower. Ik heb een externe thermometer in de kast hangen en de binnen temp is gelijk aan de buiten temp. Veel meer fans lijkt me niet nodig, alleen meer lawaai, en dat wordt je gauw zat!

Verwijderd

Probleem

1) Al de warme lucht van de voeding+CPU wordt door de kast heen gecirculeerd.

2) Er is geen outtake fan, dus de warme lucht blijft ook nog eens in de kast hangen.

3) Ook wordt alle warme lucht van de voeding, CPU en de harddisks, naar de CDrom/writer gestuurd..

(Ik beperk me dus even tot het bovenste plaatje..)

Ik zou dus die scheve fan weglaten, en al de vier fans boven in naar links laten blazen.

Zo wordt alle warme lucht afgevoerd, het warmst is namelijk de CPU+voeding, meteen naar buiten met die hap.

De harde schijven zijn daarna het warmst, dus ook afvoeren dus, en de brander/CD wordt gekoeld door het afvoeren van hun warme lucht richting achterkant.

En inderdaad zoals al opgemerkt, is het wel handig om voor onder een intake fan te zetten..

da vinnik ervan ;)

(En ja, ik snapte het plaatje meteen :D )

• Tupolev
  • Laatst online: 19:22
Mischien is het een idee om er een extra kast bij te zetten voor al je ventilators. |:(

Engineering

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 25 maart 2001 23:18 schreef Tupolev het volgende:
Mischien is het een idee om er een extra kast bij te zetten voor al je ventilators. |:(
dat is pas een nuttig antwoord

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 21:20
Of m.b.v. digidoc deel fans pas aan als temp te hoog. (als je geen }:O laat grazen (door m.k.z.) kun je lekker slapen)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 26 maart 2001 18:11 schreef Diablow het volgende:
Of m.b.v. digidoc deel fans pas aan als temp te hoog. (als je geen }:O laat grazen (door m.k.z.) kun je lekker slapen)
misschien is digidoc een goed idee, het lijkt me leuker om oom zelf iets te maken. Een fanbus met dimmers lijkt me het leukst.
Ga denk maar eens wat knutsellen als ik die kast en die fans binnen heb, het eindresultaat zal vanzelfsprekend hier te zien zijn.

Zijn er nog mensen die info/tips hebben met betrekking op het maken van een baybus?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:36

Boss

+1 Overgewaardeerd

pffff... sommige mensen gaan erg ver. Ik zou voor een projectje als dit gewoon lekker beginnen, en wel zien hoe het uitpakt.

Maarja, als je toch de tijd hebt :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• raptile

raptile

begin eerst met de belangrijkste

1 onderop naar het mobo gericht en 1 bovenop je pc dan moet je het apparaat aanzetten er onderin rook van een cigaar ofzo blazen

die van onderop blaast er lucht in en die van boven er weer uit.
als je de rook erinblaast moet het er practies gelijk uitkomen bovenin

Spelfouten voorbehouden.

Pagina: 1