opgenomen signaal (bittrain) decoderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:50
Voor een hobbyprojectje wil ik graag zelf commando's doorsturen naar m'n domotica.(nikobus)
ik heb enkele opnames (rechtstreeks op de bus opgenomen dmv audacity) van een signaal dat een ledje activeert op een bepaalde schakelaar. Het bijhorende adres van de schakelaar heb ik ook.
Nu wil ik graag het signaal analyseren om een eigen bittrain te maken (met andere adressen).
de opnames zijn voor 3 verschillende adressen, telkens aan en uit.
De opnames heb ik zelf niet gemaakt omdat ik de module die deze bittrain uitstuurt (naar aanleiding van een ander signaal op de bus) niet heb geinstalleerd.

jammer genoeg is het signaal blijkbaar niet lang/kort voor een 0 / 1 , maar zitten er enkele lengtes in.
Kan er mij iemand op de goede weg zetten om dit te analyseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Mijn glazen bol is kapot, heb je een plaatje van het opgenomen signaal?
Verder handig om te weten hoeveel datalijnen die bus heeft etcetera.
Is het niet gewoon standaard serieel? RS-485 ofzo?

Verder vraag ik mij zeer af of de sample rate van je geluidskaart voldoende is voor een nauwkeurige weergave van het signaal.

Ergens op internet gelezen dat het protocol gekraakt is maar nog niet direct wat nuttigs gevonden met een korte google zoektocht.

[ Voor 24% gewijzigd door Sphere- op 20-04-2012 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Het betreft een signaal over 2 kabels (nikobus).
Het 'bekende' signaal is relatief eenvoudig: een lange tijd (+-1400u sec) tussen een puls is 0 en een korte tijd (+-600u sec) tussen een puls is 1. de pulsen zelf zijn relatief identiek (150u sec)
op die manier kan je een bittrainmaken die dan gelezen worden door de modules in de schakelkast.
ik hou het relatief simpel: ik boots de signalen van bestaande knoppen na (opnemen signaal, omzetten naar hex en via een atmega de hex versturen) of maak een nieuwe knop die ik manueel inprogrammeer in de modules in de schakelkast.
Dit alles heeft een tijd geleden op domotix-forum.be gestaan.

Ik heb echter ook een aantal knoppen met feedbackleds. Om deze te laten werken heb je een feedbackmodule nodig. Deze luistert op de bus en als er een bekend commando langskomt stuurt hij zelf een extra commando.
concreet: je drukt op een toets, deze zet iets op de bus. De feedbackmodule herkent dit (ingeprogrammeerd) en stuurt een eigen commando waardoor het ledje op de knop gaat branden.

er moet dus een link zijn tussen het adres van de knop en het verstuurde signaal.

Ik heb 2 opnames in jpg vorm online gezet: Deze zijn gemaakt met Audacity, rechtstreeks op de bus (via spanningsdeler), door iemand die een feedbackmodule heeft.

www.hetgrensland.be/105E71aan.jpg
www.hetgrensland.be/105E71uit.jpg

de filenaam is het adres van de knop.
Zelf kan ik het verband voorlopig niet terugvinden... heeft er iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 13:38

LauPro

Prof Mierenneuke®

Zo te zien een differentieel signaal, lijkt mij 1 dikke ellende :P . Hebben ze geen kant en klare PC-modules?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Het gewone systeem (Nikobus) heeft geen pc interface (wel ene die enkel om in te programmeren is) om de bus aan te sturen vanaf de pc.
De opvolger Niko Home Control heeft dit wel.... maar de systemen zijn niet "echt" compatibel. (er bestaaat een interface tussen beide, maar hiermee zitten de nieuwe functies niet op het oude gedeelte)