Configuratie uit raid 1 halen? Start niet meer op...

Pagina: 1
Acties:

• nico_van_wijk
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-11-2025
Ik maak gebruik van een P7P55D Asus moederbord en de mogelijkheid om 2 schijven in raid 1 te draaien.

Alles draaide goed onder Windows XP. Nu wil ik de configuratie uit raid halen om gewoon in IDE of AHCI mode te draaien. Tijdens het opstarten heb ik op Ctrl-i gedrukt en in de Intel Matrix Storage manager het Raid volume verwijderd en tevens een reset naar Disk to Non-raid uitgevoerd.

In de Bios heb ik de sata configuratie op AHCI gezet. Tijdens het opstarten krijg ik een blauw scherm met de de bekende foutmelding 00000007B. Op het moment dat ik in de Bios de raid mode weer selecteer kan ik gewoon weer opstarten. De schijven staan dan natuurlijk niet in raid. Alle data heb ik dan nog.

In Windows heb ik tevens geprobeerd om de raid controller te wissen en dan opnieuw op te starten. Mis ik een driver in de AHCI mode?

Wie weet raad?

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:09

Pixeltje

Woo-woohoo!

Het ligt inderdaad aan AHCI mode. Zoek de driver voor je moederbord en kijk of het mogelijk is je bestaande installatie aan te passen (heeft iets te maken met in het register pielen). Anders windows opnieuw installeren terwijl je bios in AHCI mode staat.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• nico_van_wijk
Hartelijk dank voor jullie reactie, hier kan ik iets mee.

Helemaal begrijp ik het niet, raid is een extensie van AHCI. Ik heb Windows XP onder de SATA raid mode geinstalleerd, ik zou verwachten als ik in de bios omschakel naar SATA AHCI dat het dan blijft werken. Maar niet dus....

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

nee, windows die stelt zich in tijdens de installatie op RAID/AHCI/ICE, als je die achteraf vervangt dien je de registersleutel te wijzigen in de "installatiestand" zodat hij zichzelf vanzelf bij de eerste herstart goed schakelt. via google kan je zo vinden hoe je dat moet doen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• nico_van_wijk
Het is gelukt dank zij dit artikel: http://forums.mydigitalli...-after-installing-windows
Pagina: 1