Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixellBox
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 01-04-2024
Al weer enkele maanden geleden ben ik van kamer gewisseld met als gevolg dat ik een nieuwe indeling voor mijn kamer moest bedenken. Na dat deze tot stand is gekomen heb ik besloten om mijn ''oude'' 42 inch LCD tv te vervangen door en nieuw 47 led exemplaar van LG. In mijn nieuwe kamer had ik nog geen geschikte plek gevonden voor de ''oude'' tv, maar heb ik het nieuwe exemplaar toch maar op dezelfde plek gezet, aangezien het mij op dat moment het best leek.

Nu ruim twee maanden kan ik concluderen dat er zich toch wel wat problemen voor doen. Zo moet ik mijn rechter front speaker steeds verplaatsen aangezien mijn kast anders het geluid tegen houd wanneer ik tv kijk. Ook wanneer ik aan het werk ben op mijn pc merk ik dat het geluid niet helemaal goed verdeelt is, aangezien de afstand tussen verschillende speakers nogal verschilt. Dit is wel te compenseren met een programma van mijn geluidskaart, maar dat geeft toch niet helemaal het gewenste effect. Als laatste neemt de tv toch wel aardig wat ruimte in op mijn bureau en vindt ik het toch wel jammer dat de tv in verhouding ver van de muur staat. De laatste is eigenlijk meer een luxe probleem, maar hiervoor zal ik dan ook weer een beugel aanschaffen.

Bij deze zou ik dan ook graag aan jullie hulp willen vragen over hoe en waar ik het beste mijn speakers en tv kan plaatsen, om zo het meeste uit mijn speakers te krijgen en ook nog eens een goede kijk ervaring te hebben. Raden jullie daarnaast nog aan om een losse geluidskaart te kopen en zo ja, welke? Mocht er geen ''ideale'' opstelling gevonden kunnen worden, lijkt het mij het verstandigst om een extra speaker set te kopen. Welke raden jullie, wanneer er geen andere optie meer zij, aan?

De speaker set betreft een logitech Z906. Ongetwijfeld een speaker set waar de meeste van jullie in dit gedeelte van gathering niet warm voor zullen lopen maar voor mij in principe voldoende. Op de Z906 zijn de volgenden apparaten aangesloten:
  • Computer
  • TV
  • Spelcomputer
  • Bluetooth adapter
  • iPod Dock
De tv betreft een LG 47LW5500. Naar mijn mening een prima tv voor zijn geld. Hierop zijn aangesloten:
  • Computer
  • Spelcomputer
  • Router
Hieronder volgt een plattegrond met de huidige indeling van mijn kamer
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2vd1e9x.jpg

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixellBox
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-06 23:50
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2lw9i50.png

Ik zou uw bed zo zetten. Kan je lekker liggen als je TV kijkt + kunnen de speakers beter geplaatst worden voor surround. :-)
Ook de speakers in de uiterste hoeken plaatsen (liefst een 50cm van de muur) waardoor je perfecte geluid hebt. Hang ze anders aan de muur gericht naar uw oren. De centerspeaker ook boven de TV hangen/leggen.

Ook de subwoofer dichter naar uw luisterpositie zetten zorgt voor een betere kwaliteit in bas. Ook liefst 50cm van de muur.

Al betwijfel ik of je zo extra kwaliteit kan creeren uit deze logitech speakers, en is een aanschaf van een goede speakerset + receiver nooit een slechte investering.

Succes

[ Voor 8% gewijzigd door sn33ky op 26-04-2012 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixellBox
Bedankt voor je reactie, maar helaas gaat het denk ik niet lukken. Wanneer ik mijn bed een kwartslag zou draaien komt het niet echt uit met de ruimte, plus het feit dat ik een hoop ruimte inlever. Uiteraard begrijp ik dat het lekker is om liggend tv te kunnen kijken, maar ook als ik naar normale programma's kijk zit ik toch gewoon liever in mijn bureau stoel (die staat overigens niet vermeld op de tekening).

Ik ben het met je eens dat het beter zou zijn om mijn speakers helemaal in de hoek te zetten, maar ook dit gaat niet lukken. In de rechter (boven) hoek staat (zoals aangegeven in de plattegrond), een 27 inch scherm voor mijn pc. In de linker (onder) hoek zit een deur waardoor het wat moeilijk wordt.

Eventueel zou ik wel de subwoofer kunnen herpositioneren maar deze kan dus niet op de door jou aangewezen plek komen te staan, aangezien mijn bed waarschijnlijk op zijn huidige plek blijft staan.
Wanneer op de pc ergens mee bezig ben zit ik meestal in de hoek van mijn bureau (gericht naar mijn scherm). Op de momenten dat ik een film kijk, zit ik vaak in mijn bureaustoel ergens halverwege de kamer (± 2,5 meter van de tv). Dus wat lijkt jullie dan de beste luisterpositie voor de subwoofer?

De kwaliteit van de speakers zal er niet op vooruit gaan, maar mogelijk dat de ervaring er wel beter op wordt. Ook had ik al wel verwacht dat de tweakers in dit gedeelte van het forum niet echt stuk zouden zijn van mijn Z906 setje. Echter vindt ik het voor nu prima en geeft het naar mijn mening voor dat geld ''goed'' geluid.

Het zou mooi zijn als ik mijn tv aan de ''onderste'' (lege) muur zou kunnen hangen. Wat is dan echter verstandig om te doen met het geluid?

Mogelijk dat je mijn punten in de opstelling zou kunnen mee nemen. Mogelijk dat andere tweakers nog ideeën hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-06 23:50
Om je speakers in de hoek te krijgen kan je kan de speakers natuurlijk altijd ophangen tegen de muur met volgende systeem die je in iedere audiozaak of groot warenhuis (mediamarkt) Wel kan kopen.
Afbeeldingslocatie: http://www.instructables.com/image/F2AUG3ZFKLD2QHX/The-mount.jpg
Dan de L speakers (voor en achter) richten naar de L oor van de luisteraar, en dit zelfde met R.

Als het mogelijk is met de audio software ook de afstand tot de speakers instellen. Of nog beter een db meter gebruiken, en voor iedere box apart het volume aanpassen, totdat ze allemaal dezelfde db versturen naar je luisterpositie.

Bij de subwoofer is de regel heel simpel. Des te dichter bij de luisterpositie des te beter, en liefst 50cm van de muur af. Al is het verschil in luisterervaring minimaal. Dus aan de hand van deze info kan je zelf wel bepalen waar deze het beste kan staan.

Als je de TV tegen de muur hangt blijven deze regels hetzelfde.

Hier een goede site die alles duidelijk uitlegt. Als je dit leest weet je normaal zelfs wel de beste luisterervaring creëert. http://www.dvdnews.nl/portal/index.php?page=3