Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-06 11:26
Hahn en TomasW opperde in het Solo testcasefoto's om van te leren topic om een testcase aan te maken, dus bij deze ;) Mijn voorkeur gaat uit naar landschapsfotografie en cityscapes, en dan uiteraard het liefst vastgelegd in 20 seconden of meer ;) Het leuke is dat je pas nadat de sluiter weer sluit, weet wat eruit komt. Nadat de foto klaar is, zijn we er nog niet, er zit nog een heel gedeelte aan post-processing aan vast. Meestal in Lightroom, maar soms ook Photoshop.

De meeste foto's heb ik geschoten met mijn 5D + 17-40 F/4L + B+W ND110, maar sinds een tijdje schiet ik ook met een Fujifilm X100. Deze heeft al een ingebouwd 3 stops filter. Samen met een B+W ND110 en pola haal je makkelijk een sluitertijd van meer dan vier minuten bij daglicht.

Sommige foto's zullen wellicht al voorbij zijn gekomen overigens.
Dan nu een aantal foto's:

1. Haringvliet - 150 seconden

Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6123/5985838688_8cbde503b4_z.jpg
Haringvliet Long Exposure - Editted by tomroeleveld, on Flickr

2. Zonsondergang in Portugal - 31 seconden

Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6196/6062327418_de944a1259_z.jpg
Portugal Long Exposure by tomroeleveld, on Flickr

3. Zonsondergang in Portugal - 30 seconden

Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6090/6059033099_0122a63b3d_z.jpg
Wet Rocks in Portugal by tomroeleveld, on Flickr

4. Zeelandbrug - 120 seconden

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3598/5696187295_1a90608794_z.jpg
IMG_0424-Edit-4.jpg by tomroeleveld, on Flickr

5. Erasmusbrug - 120 seconden

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3564/5837331174_9806b3dce0_z.jpg
Passing Clouds - 2 by tomroeleveld, on Flickr

6. Scheveningen Haven - 130 seconden

Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6013/5978504769_d546d916f4_z.jpg
Scheveningen Harbour by tomroeleveld, on Flickr

7. Havenhoofd Scheveningen - 60 seconden

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7001/6777594673_b553cc3a6a_z.jpg
Scheveningen Long Exposure by tomroeleveld, on Flickr

8. Scheveningen strand - 20 seconden

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7024/6777810799_47301e15d0_z.jpg
Fallen by tomroeleveld, on Flickr

9. Erasmusbrug - 180 seconden

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5113/7084861403_1c56cfd822_z.jpg
Erasmusbrug - 3 minute exposure by tomroeleveld, on Flickr

10. Maastoren - 400 seconden

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5199/6947951568_cb627185aa_z.jpg
Maastoren - 400 seconds by tomroeleveld, on Flickr

[ Voor 41% gewijzigd door tommyz op 24-04-2012 16:27 . Reden: Foto's in 640 formaat omgezet ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
Hele nette platen :) Maar als ik een (mierenneukerig) advies mag geven: sorteer de foto's op kleur, dus zwart/wit bij zwart/wit en kleur bij kleur. Nu onderbreken de kleuren-foto's de zwart/wit-foto's iedere keer :P

Ik vind de kleuren-foto's leuker dan de zwart/witte overigens, lekkere kleurtjes en rustige lucht, terwijl de zwart/witte het moeten hebben van de (drukke) wolken.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivos
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-06 10:34
Mooi werk, binnenkort zelf ook maar eens mee spelen. Vind o.a. nummer 1 sterk door de bijna kunstmatig gladde texturen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Hahn schreef op donderdag 19 april 2012 @ 20:15:
Hele nette platen :) Maar als ik een (mierenneukerig) advies mag geven: sorteer de foto's op kleur, dus zwart/wit bij zwart/wit en kleur bij kleur. Nu onderbreken de kleuren-foto's de zwart/wit-foto's iedere keer :P

Ik vind de kleuren-foto's leuker dan de zwart/witte overigens, lekkere kleurtjes en rustige lucht, terwijl de zwart/witte het moeten hebben van de (drukke) wolken.
Aangepast, thanks! Ben zelf ook fan van kleur, maar je moet echt mooi licht hebben voor een goede kleur. Tevens geven de filters nogal een colorcast, dus het kost nogal wat werk om de kleur terug te krijgen (als je het goed wilt doen).

@Ivos: Dank je!

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 199803

Vette foto's. :9~ Wil ook graag een ND filter, maar ik wil ook graag andere dingen, dus dan moet ik voorlopig nog maar even kwijlen op de foto's van anderen. De tweede is echt gaaf. :) Van de zwart/witte vind ik 9 de mooiste, maar persoonlijk vind ik mèt kleur mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quicksilvernet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-06-2023
Heel mooi gedaan :Y , 2 en 9 vind ik het sterkst. Erg gave kleuren en compositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06 10:44
Anoniem: 199803 schreef op donderdag 19 april 2012 @ 20:40:
Vette foto's. :9~ Wil ook graag een ND filter, maar ik wil ook graag andere dingen, dus dan moet ik voorlopig nog maar even kwijlen op de foto's van anderen. De tweede is echt gaaf. :) Van de zwart/witte vind ik 9 de mooiste, maar persoonlijk vind ik mèt kleur mooier.
Ik vind dit ook echt een gave tak van fotografie, daarom heb ik eens wat gezocht op internet.
Als je de ruwweg 100 euro (nog) niet voor het filter overhebt zijn er natuurlijk ook goedkopere oplossingen.
Bijvoorbeeld een glaasje voor een laskap, kost een tientje of zo op ebay en werkt op dezelfde manier, je krijgt daarbij wel kleurverschuiving omdat die vaak groenig zijn en je zal meer last hebben van flares omdat er geen coating op zit.
Andere optie is twee goedkope polarisatiefilters kopen waarvan je er een gewoon op de lens schroeft en de andere achterstevoren (of het glas in de behuizing omdraaien als dat kan). Dan krijg je een variabel ND filter. Beschrijving van hoe je dat doet had ik hier gevonden. Nadeel is dat je twee polarisatiefilters nodig hebt, maar als je goedkope ebay dingetjes pakt valt het in ieder geval met de kosten reuze mee, ik zit er zwaar over te denken om dit eens uit te proberen.

@tommyz, mooie foto's en inderdaad aardig wat die ik al gezien heb. Net als de rest vind ik de kleurenfoto's het mooiste zeker omdat je erg mooi door het water heen kan kijken dicht bij de kant.
1 en 4 vind ik de beste, bij 1 wordt je oog prettig geleid door de palen in het water. 4 geeft een lekker surrealistisch beeld met een brug die in het niets staat en in het niets verdwijnt.

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 22:11
Je kan ook minder omslachtig te werk gaan en kijken naar Cokin P-houder en filters ;) Dan kan je voor een paar tientjes ook al klaar zijn.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
ed-oorklep schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 12:33:
[...]

Ik vind dit ook echt een gave tak van fotografie, daarom heb ik eens wat gezocht op internet.
Als je de ruwweg 100 euro (nog) niet voor het filter overhebt zijn er natuurlijk ook goedkopere oplossingen.
Bijvoorbeeld een glaasje voor een laskap, kost een tientje of zo op ebay en werkt op dezelfde manier, je krijgt daarbij wel kleurverschuiving omdat die vaak groenig zijn en je zal meer last hebben van flares omdat er geen coating op zit.
Andere optie is twee goedkope polarisatiefilters kopen waarvan je er een gewoon op de lens schroeft en de andere achterstevoren (of het glas in de behuizing omdraaien als dat kan). Dan krijg je een variabel ND filter. Beschrijving van hoe je dat doet had ik hier gevonden. Nadeel is dat je twee polarisatiefilters nodig hebt, maar als je goedkope ebay dingetjes pakt valt het in ieder geval met de kosten reuze mee, ik zit er zwaar over te denken om dit eens uit te proberen.

@tommyz, mooie foto's en inderdaad aardig wat die ik al gezien heb. Net als de rest vind ik de kleurenfoto's het mooiste zeker omdat je erg mooi door het water heen kan kijken dicht bij de kant.
1 en 4 vind ik de beste, bij 1 wordt je oog prettig geleid door de palen in het water. 4 geeft een lekker surrealistisch beeld met een brug die in het niets staat en in het niets verdwijnt.
Thanks! Ik heb ongeveer alle filters geprobeerd. Lasglaasje is niet van heel goede optische kwaliteit ;) Maar 't werkt wel :) Variabel ND filter was een drama, je krijgt heel snel een grote X door je foto, vooral op groothoek. Ik had een dergelijk 10 stops filter, maar haalde effectief net 3 stops. Cokin heb ik ook, maar de plastic filtertjes krassen erg snel en zorgen voor een hele paarse color cast. Wanneer je er meer dan 2 gebruikte was , kon je niets meer met de foto :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 199803

Bedankt voor de tip. Aangezien ik al een polarisatiefilter heb, zou ik er dan maar 1 hoeven te halen. Erg benieuwd of het ook inderdaad werkt en wat voor resultaten het oplevert. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:14

Polariteit

Fietsende fotografeur

Gave serie. vind alleen de verdeling kleur / zwart wit niet zo prettig. van de kleurenfoto's lijkt het net of ze er maar bijhangen, aangezien het er een stuk minder zijn dan de z/w foto's.

Nog een nadeel van cokin: op UWA zie je een deel van de filterhouder. Dan raak je dus of milimeters kwijt, of je moet een of twee sleuven van je houder afzagen. Maar ja, dat is ook niet alles want dan kan je dus minder filters gebruiken.

[ Voor 39% gewijzigd door Polariteit op 21-04-2012 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:29

Twhomp

Stayin' Alive

Andere optie is twee goedkope polarisatiefilters kopen waarvan je er een gewoon op de lens schroeft en de andere achterstevoren (of het glas in de behuizing omdraaien als dat kan). Dan krijg je een variabel ND filter. Beschrijving van hoe je dat doet had ik hier gevonden.
Anoniem: 199803 schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 13:42:
Bedankt voor de tip. Aangezien ik al een polarisatiefilter heb, zou ik er dan maar 1 hoeven te halen. Erg benieuwd of het ook inderdaad werkt en wat voor resultaten het oplevert. :)
tommyz schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 13:27:
Variabel ND filter was een drama, je krijgt heel snel een grote X door je foto, vooral op groothoek
Ik heb twee goedkope CPL's besteld om dat uit te voeren waar ed-oorklep naar linkte en Sargonaut benieuwd naar is. Ik weet niet wanneer ze binnenkomen (wat van ver komt is lekker goedkoop :+), dus even geduld.

Ik zal hier dan foto's posten van de bouw en resultaat. Ik ben benieuwd of ik ook die X problemen krijg, maar ik heb op mijn m4/3's niet echt een UWA (28mm is mijn wijdste optie). We shall see, altijd leuk om te knutselen :Y

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:50
Mooie serie, even een titelfix gedaan :)
De bij de kleurenfoto's vind ik de kleuren erg mooi, maar verder is er niet zoveel te zien. De zwart-wit foto's vind ik dan ook beter, nummer 5 vind ik de beste uit de serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-05 08:37
Mooi! Echt een showcase. Ik ben het wel met het overige commentaar eens, die kleurenfoto's vallen er een beetje buiten.
Pagina: 1