Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ha Tweakers,

Na lezen, tweakers, google, lezen, tweakers, google kom ik er nog niet uit en roep ik jullie hulp in.

Zover ik weet en heb gelezen is het gewoon (backwards) compatible, en kunnen sata 300 hardeschijven gewoon op sata 600 poorten van een mobo. (correct me if I am wrong).

Nu heb ik 3x Samsung Spinpoint F3 103SJ 1TB, deze wil ik aansluiten op mijn MSI 890FXA GD70 aansluiten. Hier heb ik 1x sata 300 poort op en 6x sata 600 poorten.

Zodra ik 1 vd hd's aansluit op de sata 300 poort detecteerd hij deze gewoon in de bios, maar de andere twee die ik dan heb aangesloten op de sata 600 poorten niet. Idem als ik ze alle 3 op de sata 600 poorten aansluit...

Wie o wie kan mij helpen? Kan ik de hd's gewoon niet aansluiten en moet ik een nieuw mobo kopen of?

any1?

Bedankt voor de hulp!

cheers,

Sebastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzie1987
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-09 18:49
Beste Wooxy,

S-ATA 600 is backwards compatible met 300, vaak zitten deze op een aparte raid controller. Controleer of je BIOS/EFI correct is ingesteld, je zou je raidcontroller wel aan moeten zetten, maar niet in raid mode. Dit zal vaak op IDE mode of AHCI moeten worden ingesteld. Het kan zijn dat je ze dan nog steeds niet in je BIOS post ziet, maar wel in het scherm na de post. Dit omdat deze dan via de raid controller wordt gedetecteerd. Ze moeten wel als bootable disks staan in je boot opties. Zo kan je ze wel selecteren om als bootable disk te fungeren (of 1 van de 3 waar windows op zit/komt).

specs:Intel i7 8700K Asus STRIX 2080ti, 16GB memory,2x Samsung 960 1TB SSD, 2x WD Black4TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ozzie1987,

Dank voor de snelle reactie! In de bios staat on Chip SATA controller: Enabled met RAID mode op AHCI.
met raid modus op AHCI of IDE kan ik nog steeds niet de HD's vinden, ook niet bij de boot opties.

ook als ik windows installeer detecteert de computer de harde schijven niet.

Nogmaals bedankt,

Mvg

Sebastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 15:24
Als je windows installeert, laad je wel deze drivers?
http://nl.msi.com/service/download/driver-7383.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 19:38
Update de firmware van je Samsung schijven: http://knowledge.seagate....g_Internal&fs=Search&pn=1
This patch code is released in order to solve the compatibilty problem between some motherboards (the AMD SB850 chipset and the Intel P67/H67 chipset) and Samsung-brand hard drives, F3 and F3EG models only.
Handige kant-en-klare iso: http://www.jack-brennan.c...update-for-p67-and-sb850/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mannen,

Ik wil jullie allemaal van harte bedanken! Uiteindelijk zijn we er uit gekomen en is het idd de firmware van de samsung schijven!

Voor de volgende die het probleem heeft, let op: Als de schijven niet worden herkend in je bios, kan je ze ook niet met firmware updaten, klinkt logisch, maar hij geeft dat tijdens de firmware update niet aan etc... (en iets waar wij dus lang mee aan het stoeien waren!)

iig, nogmaals, allemaal bedankt! Zonder jullie hulp was het niet gelukt.

mvg,

Sebastiaan
Pagina: 1