• fl1p
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-12-2025
Ik ben op zoek naar een TV, die bij ons op school, de berichten van de dag kan laten zien. Ook de afwezige leerkrachten moeten er in real time op kunnen komen. Daarom dacht ik aan een (lokale) PHP-site, die elke minuut vernieuwt, en dus steeds de afwezigheden en wijzigingen kan laten zien.

Nu heb ik contact opgenomen met een paar firma's, en ze bevelen mij allemaal een TV aan met Windows embedded op. Samsung komt hierin veel naar boven, met Magic Info Digital Signage Software er op geïnstalleerd, wat tesamen op €3.000 zou komen.

Nu heb ik al gehoord van die Smart TV's, van samsung, met o.a. internetbrowser en facebookmogelijkheden. Zou dat een betere goedkope oplossing zijn?

Of raden jullie een totaal ander systeem aan? Het zou ook leuk zijn als de tv 's nachts automatisch uit zou kunnen staan en 's morgens automatisch terug aan springt.

Tips, voorstellen,...? :)

[ Voor 0% gewijzigd door fl1p op 19-04-2012 17:41 . Reden: typo ]

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 21:47
gebruik de term "narrowcasting" maar in je zoektocht, dan kom je een heel end.

• fl1p
Bedankt voor de tip! :)

edit: Maar ik denk dat dit "te veel" is... Het is de bedoeling een eenvoudige internetpagina open te zetten, die zichzelf vernieuwt.

Dat de TV dan niet uit gaat 's nachts is een jammere zaak, maar dat moeten ze er dan maar bij nemen :)

[ Voor 84% gewijzigd door fl1p op 19-04-2012 17:48 ]

• Yippie
Dan hang je een monitor achter een tijdschakelklok of iets dergelijks ?

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:34

liberque

Vrijzinnig!

Samsung Smart TV's kan je zo instellen dat ze op een vaste tijd aan en uit gaan.. dus dat moet geen probleem zijn. Ook hebben ze allemaal een 'hotel-functie': waarmee je een hoop kan instellen. Let alleen wel goed op: niet iedere Samsung Smart TV heeft een browser.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-02 14:33
Gewoon een simpele monitor / tv nemen met HDMI input. Daarbij een mini pc'tje welke als webserver en client kan fungeren zonder toetsenbord en muis. Deze pc's verbruiken een 15 - 30 watt per dag en zijn dus te verwaarlozen. De tv kan dan gewoon uitgezet worden en het blijft altijd actueel :).

• fl1p
Maar met die tijdsklok; hoe stuur je dan de tv na een herstart terug naar die pagina?

[ Voor 255% gewijzigd door fl1p op 19-04-2012 18:13 . Reden: beetje (veel) verduidelijkt ]

• alex3305
Ja natuurlijk. De pc sluit je aan op HDMI1 of zo, en als je de tv aanzet gaat deze standaard op het laatste kanaal. Althans de meeste tv's die ik ken wel :9.

Verder gewoon een browser openzetten in kiosk (F11, volledig scherm) modus? Dan hoef je de pc gewoon niet af te zetten. Wil je de computer wel kunnen afzetten, dan moet je even een extra opstart-regel aanmaken, maar dat is ook de moeilijkheid niet :).

• Yippie
Met een script wel, een autorefresh URL desnoods, en gaan.
Als client kan je dan de Raspberry Pi nemen, en ben je voor afhankelijk van formaat monitor pak em beet 500 klaar.

AutoIT kan je ook nog helpen, wel beetje afhankelijk natuurlijk van je keuze van OS. Om eea automatisch uit te laten voeren.

Tijdschakelaar om op gezette tijden eea aan/uit te laten zetten: voila, u vraagt wij leveren.

Beter zou zijn, om met AutoIT de client 2 min voor einde dag uit te laten zetten.
Dan zal de monitor in slaapstand gaan, en dan pas met de tijdschakelaar beide uit te zetten.

Volgende dag, de tijdschakelaar aan op gewenst tijdstip, 2 min later start client op die automatisch de monitor uit slaapstand haalt.

[ Voor 43% gewijzigd door Yippie op 19-04-2012 18:23 ]

• fl1p
alex3305 schreef op donderdag 19 april 2012 @ 18:08:
Gewoon een simpele monitor / tv nemen met HDMI input. Daarbij een mini pc'tje welke als webserver en client kan fungeren zonder toetsenbord en muis. Deze pc's verbruiken een 15 - 30 watt per dag en zijn dus te verwaarlozen. De tv kan dan gewoon uitgezet worden en het blijft altijd actueel :).
Ik had het op de tweede post Yippie, had de rest van de posts niet gezien :p

Dat is inderdaad de goedkoopste oplossing, denk ik... Alleen moet ik dan een manier vinden om dat pc'tje weg te werken... En inderdaad, dat opstartregeltje zal het ook niet maken :p Dat ik daar nog niet aan gedacht heb!
Alleen; hoe zet je dan de tv automatisch aan en uit? :) ('t zou stiekem toch fijn zijn als dat zou lukken :p )

@Yippie; toffe tips! Zo'n Raspberry kan eigenlijk geen kwaad als dat niet zou werken, veel budget is er niet weg. Leuke toepassing :)

[ Voor 8% gewijzigd door fl1p op 19-04-2012 18:20 ]

• alex3305
Sommige mini pc's kun je wegwerken door ze aan de VESA-mount achter de monitor te hangen. En anders tweedehands kijken voor thin clients met XP embedded oid, die kun je 99% van de tijd ook aan de monitor hangen.

Automatisch tv aan/uit zou ik inderdaad op een tijdsschakelaar doen. Is wel de makkelijkste en goedkoopste oplossing. Ook weet ik dat sommige LG tv's na een bepaald aantal uur automatisch in standby kunnen gaan. Maar ik weet niet of dit bijv. 8 - 10 uur kan zijn. Ik denk het helaas niet.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 15:29
Kijk eens naar Xibo, opensource narrowcasting programma. Kan best veel en evt misbruik je wat opties om het werkend te maken. Beste is draaien op Ubuntu, ook lekker gratis en heeft de meeste mogelijkheden met Xibo. Zorg wel bij voorkeur voor nvidia achtige videokaart, je wil hardwarematige videoversnelling hebben.

• fl1p
Handige tips, ik ga er mee aan de slag :)
Ik vond 3000 wat veel geld, eerlijk gezegd... Zeker voor scholen, die altijd klagen dat ze te weinig budget hebben ;-)
Pagina: 1