Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jace / TBL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-03-2023
Ik wil een goede, stabiele, betrouwbare NAS kopen. Ik denk aan een DS411 met 4 schijven (raid 5).

De DS411 lijkt me krachtig genoeg voor wat ik wil, zal dit ding voornamelijk voor remote backup en grote data opslag gebruiken en heb verder geen fancy features nodig.

Vraag: welke harddisks kan ik hier het beste bij nemen? Ik wil er graag vier schijven van 2, 2.5 of 3 TB in stoppen. Ik lees her en der wel horrorverhalen van merk zus of type zo (ook grote merken en nieuwe modellen, bijvoorbeeld deze pricewatch review van een Western Digital Caviar Green 3TB) die niet lekker in raid werken of vroegtijdig crashen door vaak up en down spinnen, maar ik kan moeilijk beoordelen waar ik precies op moet letten. De prijs is niet het belangrijkste, ik betaal liever iets meer voor de schijven als dat de betrouwbaarheid ten goede komt.

Maakt het merk uit, en zijn 3 TB schijven in deze situatie meer of minder betrouwbaar dan 2 TB, en maakt 7200 rpm of 5400 rpm nog uit? (afgezien van de snelheid, maar daar zal het netwerk/internet eerder de bottleneck zijn, en betrouwbaarheid heeft voor mij de hoogste prioriteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:16
Bij harde schijven is het het beste om (zeker bij een nas) er vanuit te gaan dat er 1 kapot gaat. Om je risico te verminderen van dataverlies kun je overwegen om de raid5 set op te bouwen uit verschillende merken/types harde schijven. Op die manier voorkom je dat een productie defect al de schijven achter elkaar laat uitvallen. Voorkom in ieder geval dat de schijven hetzelfde merk/type en (bijna) oplopende serienummers hebben. Mocht er namelijk 1 falen en je gaat de raid rebuilden, dan komt er een grote extra load op de overige schijven, en als ze van dezelfde serie (en mogelijk van dezelfde productielijn komen) dan kan een defect zomaar nogmaals toeslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:19

lier

MikroTik nerd

Denk dat je kan beginnen door te kijken bij Synology welke discs compatible zijn:
http://www.synology.com/s...d&bays_id=3&product_id=84

Weliswaar kort door de bocht...de duurste zijn de beste ;)
Staan desktop en server discs tussen...lijkt mij evident welke het meest betrouwbaar zijn.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starck
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zelf heb ik ervaring met de Hitachi Deskstar 5K3000 2TB. Twee van deze heb ik met succes draaien in mijn eigen DS211j (in RAID 1).
Verder heb ik 6 van deze schijven in een fileserver aan een Areca controller hangen. En mijn collega heeft 12 aan een Areca controller. (Beide in RAID 5)

De schijven draaien perfect, zonder een hickup. Ook spinnen ze snel genoeg op zodat ze niet uit de RAID container gegooid worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jace / TBL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-03-2023
lier schreef op donderdag 19 april 2012 @ 16:07:
Denk dat je kan beginnen door te kijken bij Synology welke discs compatible zijn:
http://www.synology.com/s...d&bays_id=3&product_id=84
Ah nuttig, dank.
Weliswaar kort door de bocht...de duurste zijn de beste ;)
Staan desktop en server discs tussen...lijkt mij evident welke het meest betrouwbaar zijn.
Ik zie daar desktop en enterprise staan, neem aan dat je die laatste bedoelt, wat is eigenlijk het verschil? Worden die strenger gecontroleerd, zit er langer garantie op, of gaan daar ook daadwerkelijk betere onderdelen in o.i.d.?

(edit) oh, ik had even verder moeten zoeken: http://wdc.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/1397

[ Voor 6% gewijzigd door Jace / TBL op 20-04-2012 13:56 . Reden: link desktop vs enterprise toegevoegd ]