2 verschillende schijven in RAID 0

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerK
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-10-2023
Is het mogelijk om 2 verschillende(Seagate Barracuda ES.2 1TB & Samsung 1TB) harddisks in RAID-0 te draaien. En daarop 2 partities te maken met 400 GB C: volume en 600 GB D: volume?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ja hoor, De RAID-0 configuratie word dan 2 maal de grootte van de kleinste disk. Partitioneren doe je pas daarna. Voor het OS is de RAID set dan de fysieke harddisk.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerK
redfoxert schreef op donderdag 19 april 2012 @ 14:35:
Ja hoor, De RAID-0 configuratie word dan 2 maal de grootte van de kleinste disk. Partitioneren doe je pas daarna. Voor het OS is de RAID set dan de fysieke harddisk.
RAID-0 is toch juist dat de 2 schijven samenwerken als 1 schijf? Dus 2 hdd's van 1TB worden 1TB totaal volume op de computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-10 15:06
Adhv de partities die je wil maken, veronderstel ik dat je raid 1 (mirroring) wilt gebruiken ipv 0 (striping)
Maar ook daar kan het, je krijg dan wel 1x de grootte van de kleinste HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:33
Je bedoelt RAID1, zie RAID FAQ

[ Voor 46% gewijzigd door My-life op 19-04-2012 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerK
Mijn bedoeling is, en ik weet niet of dit mogelijk is. Om de 2 schijven te laten samenwerken zodat de totale performance van de hardschijven aanzienlijk verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:59
Perkerssens schreef op donderdag 19 april 2012 @ 14:41:
Mijn bedoeling is, en ik weet niet of dit mogelijk is. Om de 2 schijven te laten samenwerken zodat de totale performance van de hardschijven aanzienlijk verbeterd.
Dat kan zowel met raid 0 als raid 1, kijk maar even in de raid faq die hierboven gepost is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:52

Pixeltje

Woo-woohoo!

Perkerssens schreef op donderdag 19 april 2012 @ 14:41:
Raid 0 dus. Bij raid 0 (striping) heb je tweemaal de grootte van de kleinste schijf (2TB dus), en verhoog je de prestaties tov een enkele schijf. Houd er wel rekening mee dat je geen parity hebt, en dus bij één falende schijf alles kwijt bent.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerK
Ik heb even de faq doorgelezen. Maar ben er niet bepaald achter gekomen wat nou de beste optie is voor mij
Wat raden jullie mij aan aangezien ik voor de performance van RAID 0 wil, maar tegelijk ook een beetje voorzichtig wil doen met eventuele hdd failures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Perkerssens schreef op donderdag 19 april 2012 @ 14:48:
Ik heb even de faq doorgelezen. Maar ben er niet bepaald achter gekomen wat nou de beste optie is voor mij
Wat raden jullie mij aan aangezien ik voor de performance van RAID 0 wil, maar tegelijk ook een beetje voorzichtig wil doen met eventuele hdd failures
RAID-10, met 4 disks. Dan heb je de performance en veiligheid van beide. Daarnaast: RAID IS GEEN BACKUP! Zorg dus voor een backup plan waarmee je je belangrijke bestanden veilig stelt.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Perkerssens schreef op donderdag 19 april 2012 @ 14:48:
Raid 1(+)0 of 5 dus bijvoorbeeld:
RAID FAQ
RAID FAQ
Alleen zul je dan 2 extra HDD's moeten aanschaffen.

Ik zou gewoon voor RAID 0 gaan, en belangrijke documenten (automagisch) backuppen op een (externe) harddisk of USB-stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerK
Belangrijke bestanden zijn in mijn geval ongeveer 6GB, en ik heb die op verschillende devices staan. Usbtjes, en dropbox

EDIT: Is het trouwens een issue om een windows 7 OEM versie die op je moederbord gekoppeld staat te installeren op een RAID-0 omgeving. Ik heb geen cd, dit word geregeld via de HDD die ik bij me pc kreeg.

Acer erecovery magener

[ Voor 49% gewijzigd door PerK op 19-04-2012 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerK
Iva_Bigone schreef op donderdag 19 april 2012 @ 14:54:
[...]

RAID FAQ
RAID FAQ

Ik zou gewoon voor RAID 0 gaan, en belangrijke documenten (automagisch) backuppen op een (externe) harddisk of USB-stick.
Ja precies, dacht ongeveer het zelfde. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerK
.

[ Voor 99% gewijzigd door PerK op 19-04-2012 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Iva_Bigone schreef op donderdag 19 april 2012 @ 14:54:
[...]

RAID FAQ
RAID FAQ

RAID 5 kun je ook met 3 disks doen als het moet. dan hoef je er maar 1 disk bij te kopen.
Perkerssens schreef op donderdag 19 april 2012 @ 14:55:
Belangrijke bestanden zijn in mijn geval ongeveer 6GB, en ik heb die op verschillende devices staan. Usbtjes, en dropbox

EDIT: Is het trouwens een issue om een windows 7 OEM versie die op je moederbord gekoppeld staat te installeren op een RAID-0 omgeving. Ik heb geen cd, dit word geregeld via de HDD die ik bij me pc kreeg.

Acer erecovery magener
Grote kans dat dat gezeur gaat geven. Bij het aanmaken van een RAID0 wordt sowieso alles van die schijf afgegooid, en de kans is groot dat de recoverysoftware niet overweg kan met RAIDarrays.
Vanaf CD installeren is dan de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PerK
Oke top, dan gaa ik even een boot cd maken
Pagina: 1