Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannydekr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-04 12:30
Het begon allemaal met deze simpele vraag:

Hoeveel graden Celsius is twee keer zo koud als 0 graden Celsius?

Een makkelijke vraag zou je denken, maar niets lijkt minder waar! Omrekenen naar Kelvin geeft je uiteindelijk het antwoord -137 graden Celsius. Maar als je er van uitgaat dat 2 keer zo koud als 10 graden Celsius, 5 graden Celcius is, kloppen die verhoudingen niet meer.

De 0 waarde in Celcius is niet 'niets' zoals in de wiskunde het geval is. Het heeft immers een waarde. Daardoor moet het mogelijk zijn om het te berekenen lijkt me.

Ik zelf denk dat het antwoord -1 is, hoewel ik dit niet goed kan verklaren:

2x zo koud als 2 graden, is 1 graad
2x zo koud als 1 graad, is 0 graden
2x zo koud als 0 graden, is -1 graad

-1 lijkt vooralsnog het enige niet conflicterende getal, maar betwijfel of het antwoord wel zo makkelijk is :).

Ben benieuwd of ik het goed heb, of dat dit dus echt een onmogelijke vraag betreft..

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trolando
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-04-2024
Het hangt af van je referentiepunt.
Laten we koud zien als een lagere temperatuur dan dat referentiepunt en warm als een hogere temperatuur.
Stel je neemt als referentiepunt 0 graden Celcius.
Dan is 0 graden Celcius koud noch warm.
Stel je neemt als referentiepunt 0 Kelvin.
Dan is 0 graden Celcius niet koud, maar warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
32 Fahrenheit is 0 graden. Hoe kom je dan uit op -137 graden celcius?
0 Fahrenheit is -17.8 graden celdius

http://www.greenigsociety.org/tempchart.htm
en een mooie calculator http://www.lenntech.nl/ca...mperatuur/temperatuur.htm die laat zien dan -137 graden Celcius gelijk is aan -215 Fahrenheit. (is ook een kelvin calculator trouwens)

edit: hoe komt ik nou weer op fahrenheit :|

0 graden C = 273 kelvin
273 kelvin / 2 = 136,5 kelvin
136 kelvin = -137 graden C

[ Voor 54% gewijzigd door thewizard2006 op 19-04-2012 13:36 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik snap het probleem niet geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-04 14:28
thewizard2006 schreef op donderdag 19 april 2012 @ 13:31:
0 Fahrenheit is -17.8 graden celdius

http://www.greenigsociety.org/tempchart.htm
en een mooie calculator http://www.lenntech.nl/ca...mperatuur/temperatuur.htm die laat zien dan -137 graden Celcius gelijk is aan -215 Fahrenheit. (is ook een kelvin calculator trouwens)

edit: hoe komt ik nou weer op fahrenheit :|
Het gaat om Kelvin, 0 graden Celsius is 273 Kelvin.

Edit: iets te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:50

Dido

heforshe

Dannydekr schreef op donderdag 19 april 2012 @ 13:24:
Een makkelijke vraag zou je denken, maar niets lijkt minder waar! Omrekenen naar Kelvin geeft je uiteindelijk het antwoord -137 graden Celsius. Maar als je er van uitgaat dat 2 keer zo koud als 10 graden Celsius, 5 graden Celcius is, kloppen die verhoudingen niet meer.
nee, inderdaad.
Twee keer zo koud, twee keer zo klein, twee keer zo weinig - allemaal taalkundig leuke, maar natuurkundig onzinnige uitspraken.

We rekenen immers met grootheden. Jij noemt 0 graden celsius koud. Maar is dat koud? Wat is twee keer zo koud als 300 graden celsius?

Als je impliciet bedoelt "twee keer zo koud" = "de helft van de genoemde eenheden", dan is de helft van 0 graden dus nul graden. Simpel en eenvoudig.
De 0 waarde in Celcius is niet 'niets' zoals in de wiskunde het geval is. Het heeft immers een waarde. Daardoor moet het mogelijk zijn om het te berekenen lijkt me.
-28 is wiskundig ook "iets". Maar de helft van 0 is nog steeds gewoon 0. Ook in graden, kilometers of koekjes.
Ik zelf denk dat het antwoord -1 is, hoewel ik dit niet goed kan verklaren:

2x zo koud als 2 graden, is 1 graad
2x zo koud als 1 graad, is 0 graden
2x zo koud als 0 graden, is -1 graad
Hier ben je me volledig kwijt. Hoe kom je in godsnaam aan "twee keer zo koud als 1 graad is nul graden"?
Jouw rijtje cijfers is alleen maar logisch als je stelt "1 graad minder dan x graden is y graden".
In jouw huidige rijtje geldt namelijk even onzinnig:

2x zo koud als 100 graden, is 99 graden
Ben benieuwd of ik het goed heb, of dat dit dus echt een onmogelijke vraag betreft..
De vraag is niet onmogelijk, maar linguistisch polyinterpretabel.

Zolang je niet eerst definieert wat je precies bedoelt met "2 x zo koud" is er geen "juist" antwoord.
thewizard2006 schreef op donderdag 19 april 2012 @ 13:31:
Ik weet niet waar jij Fahrenheit vandaan haalt, de TS heeft het over Celsius en Kelvin. ;)

Conluderend zie ik eigenlijk niet zo goed waar we met dit topic naar toe moeten...

De uitdrukking "2 x zo koud" moet je simpelweg duidelijk specificeren. Dan kun je op basis van die specificatie eenvoudig het juiste antwoord geven.

Zolang je dat niet definieert, dan bestaat er inderdaad geen juist antwoord.

Tenzij iemand me attendeert op een geniale insteek om dit topic toch nuttuig te maken denk ik dat ik het voorlopig maar even verplicht laat rusten ;)

Wat betekent mijn avatar?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.