Het begon allemaal met deze simpele vraag:
Hoeveel graden Celsius is twee keer zo koud als 0 graden Celsius?
Een makkelijke vraag zou je denken, maar niets lijkt minder waar! Omrekenen naar Kelvin geeft je uiteindelijk het antwoord -137 graden Celsius. Maar als je er van uitgaat dat 2 keer zo koud als 10 graden Celsius, 5 graden Celcius is, kloppen die verhoudingen niet meer.
De 0 waarde in Celcius is niet 'niets' zoals in de wiskunde het geval is. Het heeft immers een waarde. Daardoor moet het mogelijk zijn om het te berekenen lijkt me.
Ik zelf denk dat het antwoord -1 is, hoewel ik dit niet goed kan verklaren:
2x zo koud als 2 graden, is 1 graad
2x zo koud als 1 graad, is 0 graden
2x zo koud als 0 graden, is -1 graad
-1 lijkt vooralsnog het enige niet conflicterende getal, maar betwijfel of het antwoord wel zo makkelijk is
.
Ben benieuwd of ik het goed heb, of dat dit dus echt een onmogelijke vraag betreft..
Hoeveel graden Celsius is twee keer zo koud als 0 graden Celsius?
Een makkelijke vraag zou je denken, maar niets lijkt minder waar! Omrekenen naar Kelvin geeft je uiteindelijk het antwoord -137 graden Celsius. Maar als je er van uitgaat dat 2 keer zo koud als 10 graden Celsius, 5 graden Celcius is, kloppen die verhoudingen niet meer.
De 0 waarde in Celcius is niet 'niets' zoals in de wiskunde het geval is. Het heeft immers een waarde. Daardoor moet het mogelijk zijn om het te berekenen lijkt me.
Ik zelf denk dat het antwoord -1 is, hoewel ik dit niet goed kan verklaren:
2x zo koud als 2 graden, is 1 graad
2x zo koud als 1 graad, is 0 graden
2x zo koud als 0 graden, is -1 graad
-1 lijkt vooralsnog het enige niet conflicterende getal, maar betwijfel of het antwoord wel zo makkelijk is
Ben benieuwd of ik het goed heb, of dat dit dus echt een onmogelijke vraag betreft..
Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.