Server/Modem power failure proof maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 22:03
Hoi,

Ik heb mijn thuisserver via netwerkkabel (eth0 - fixed IP) aan de ADSL Modem gehangen.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat Linux PC <-> Modem bij een static IP address configuratie zoveel mogelijk zichzelf herstelt in geval van een stroomstoring, modem reboot, modem connectie lost etc.

Vragen:

- (PC boot sneller dan modem): De stroom valt uit. De stroom komt er weer op, en nu gaat ETH0 sneller op dan de modem geboot is. Als bij een Linux boot eth0 up gaat, wordt bij een static ip address dan gecommuniceerd (b.v. uitwisseling, zoals bij DHCP) met de modem? Wat gebeurd er als eth0 up gaat terwijl de modem/router nog niet zover is? Boot Linux dan gewoon door zonder zonder netwerkverbinding, en herstelt zich dit automatisch?

- Modem reboot Stel het modem reboot/verliest connectie/etc. Moet de Linux Server nu ETH0 down/up brengen om alles te resetten? Gaat dit automatisch?

- Oftewel: is het modem t.o.v. de server in geval van static IP config altijd stateless (ze onthouden geen data van elkaar waardoor ze onafhankelijk van elkaar kunnen restarten) of niet?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-09 10:12

Midas.e

Is handig met dinges

Heb je al eens gedacht aan een UPS?

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
Static IP is stateless ja. Als je dat instelt is geen van beide situaties die je beschrijft een probleem.

DHCP trouwens ook niet, aangezien dat net zo lang blijft proberen (of tenminste, dat is in te stellen) tot er iets gebeurt.

[ Voor 37% gewijzigd door CyBeR op 19-04-2012 12:02 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-10 18:55

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Static IP is wel stateless, maar er zijn (helaas) vaak genoeg daemons die een internetverbinding verwachten en heel erg gaan zeuren als die er niet is (zo heb ik laatst 15 minuten op een timeout van ntpd mogen wachten voor de server verder ging met booten. Gelukkig had ik een boek bij mij).

Maar test het gewoon, trek de kabel uit de server, aai de powerknop en kijk wat er gebeurd.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
@Kees: Was dat niet niet een speciaal geval? Ik kan me voorstellen dat je ntpd blocking maakt als je absoluut de juiste timestamps in je logfiles wilt, maar normaal gesproken draait hij toch als daemon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:55
Wat hierboven gezegd is: een UPS vond ik een zinnige uitbreiding (was destijds iets van 100 euro of zo voor een APC UPS en heeft zich al bewezen);

Daarnaast kan je nog de situatie krijgen dat de modem/router 'vastloopt', iets wat zeker voorheen met torrent downloads nog wel eens wilde gebeuren. Daarom heb ik op m'n server nog een script dat om de 15min loopt, checkt of zowel Google als m'n provider-homepage ping-baar zijn en als dat twee keer beide niet zo is, dan de modem/router reboot (via telnet).

(nou ja, dat *had* ik lopen, moet het nodig voor m'n laatste router nog eens instellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

(jarig!)
Kees schreef op donderdag 19 april 2012 @ 12:45:
Static IP is wel stateless, maar er zijn (helaas) vaak genoeg daemons die een internetverbinding verwachten en heel erg gaan zeuren als die er niet is (zo heb ik laatst 15 minuten op een timeout van ntpd mogen wachten voor de server verder ging met booten. Gelukkig had ik een boek bij mij).
Dat is niet ntpd, maar het init script van ntpd wat eerst ntpdate aanroept.

(Dat soort dingen kun je gewoon ^C'en trouwens hoor).

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1