DS120M Servo modificeren: 90 graden naar 180 graden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-08 11:56
Enige tijd geleden heb ik deze servo gekocht voor een project:
http://www.pololu.com/catalog/product/1052

Ik was teleurgesteld toen ik ontdekte dat deze met aansturing slechts een bereik van 90 graden hadden (45 links en 45 rechts van neutrale positie). Als ik handmatig voorzichtig deze servo draai (ja dat mag niet, weet ik :) ) kan ik hem net iets meer dan 180 graden draaien (90 links, 90 rechts van neutrale positie) voordat ik tegen de rand van de potmeter aanloop.

Ik heb hem aan een Micro Maestro USB controller hangen:
http://www.pololu.com/catalog/product/1350

Deze staat er om bekend dat je speciaal 'out of range' signalen kan sturen en zo servo's verder dan 90 graden kan laten draaien. Helaas lukt dit mij niet. Wanneer de PWM te laag of te hoog wordt, reageert hij simpelweg niet meer. Hij lijkt PWM boven en onder bepaalde threshold te negeren, terwijl de hardware dit blijkbaar wel aankan.

Is er een manier om de servo's te modden zodat ik alsnog 180 graden bereik kan realiseren? Omdat het een digitale servo is, zou ik denken dat dit 'softwarematig' te realiseren moet zijn. Kan dit alleen met een 'servo programmer' apparaat, of kan ik het ook zelf met software via de USB controller?

[ Voor 9% gewijzigd door CU2morO op 19-04-2012 04:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 09:33

DaWaN

'r you wicked ??

Ik ben bang dat als hij werkelijk digitaal aangestuurd word de kans erg klein is dat je de range kunt vergroten.

Om er wat zinnigs over te kunnen zeggen zou je de servo eens open kunnen maken. Misschien is het mogelijk om de feedback naar het digitale circuit aan te passen zodat hij verder kan draaien :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
Ik weet dat je de HiTec digitale servo's kan herprogrammeren met een speciaal apparaatje van HiTec. Hiermee kun je de 'end points' verstellen.

Nu is niet iedere digitale servo programmeerbaar, maar ik kan verder niets vinden over dit ogenschijnlijk onbekend servo merk (Power HD?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

Wat ik weet van de hitec servo's, is dat je de endpoints tot max 110% kan vergroten. Waarbij 100% vanuit de fabriek is.

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
Weet je dat zeker? Als ik naar deze servo kijk:
http://www.servocity.com/html/hs-5645mg_digital_torque.html

Kan ik die voor $10 meer geleverd krijgen met 180 graden bereik, terwijl hij standaard 90 heeft. volgens mij is het enige wat zij doen dan de servo aan een hitec programmer leggen en die endpoint waardes veranderen.

Ditzelfde is wat ze uitleggen als je onderaan de pagina in de 'FAQ' klikt op More info > 180 degree rotation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:27

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn een aantal andere opties:

1) intern aan de potmeter weerstanden koppelen. De waarde van de potmeter is een terugkoppeling voor de positie die met simpele weerstanden te beïnvloeden is.
YouTube: Servo Mod
http://mypage.yhti.net/~dmcdnld/s148retract.htm

2) een 2:1 tandwielkastje bovenop de servo.Die zijn leverbaar en ook zelf te maken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
Lijkt er inderdaad op dat ik met weerstandjes aan de slag moet en daardoor precisie moet opgeven :(

Enig idee hoe ik er achter kom wat voor weerstanden ik op beide polen van de potmeter moet zetten? Dit lijkt per servo te verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
Op de gok 2.2k's gekocht. Die lijken de meeste mensen te gebruiken en door het sturen van pulsen tussen de 900 en 2100us kom ik nu in de buurt van 180 graden!

Bedankt voor al het advies. Jammer dat het niet met een digitale oplossing te doen was.
Pagina: 1