RAID logical disk stripe- & volume cluster-size

Pagina: 1
Acties:

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 14:36
Heb een HP Proliant Microserver N40L en heb net de AMD SATA integrated controller afgekoppeld en de 4-disks aangesloten op een LSi MegaRAID SAS 870ELP. Het zijn 2 WD RE4 disks in RAID-0 en 2 Samsung LJ501 in RAID-0.

Zoals gebruikelijk moet je bij het aanmaken van een RAID array logical disk een stripe size formaat opgeven en vervolgens bij het aanmaken van een nieuwe partitie / volume in je OS (in dit geval WHS 2011 / Server 2008R2) een clustersize.

Wat is nou de relatie tussen deze twee waardes? Ik verwacht op 1 v/d 2 arrays grote bestanden neer te zetten (VM's) en nou vraag ik me af welke van de 2 (of allebei) de stripe- en clustersize van een hogere waarde voorzien moeten worden om minder schrijf/leesacties te krijgen.

Dan is ook nog de eerste array met schijven van 4k-sectoren, is dat ook nog relevant om te weten?

Iemand een idee of de omschakeling van de AMD SATA controller naar de LSi nog voordelen heeft, behalve ontlasting van de magere CPU?

ik kon hier geen ander topic over vinden, een verwijzing mag natuurlijk :)

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:28

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:46
Stripe size = verdeling van data over de disks binnen je RAID set.
Cluster size = verdeling van file over sectoren/clusters op NTFS.

Even niets...

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 14:36
Ik zie nog niet rechtstreeks de invloed van advanced format 4k sector size op stripesize en clustersize en alle drie vice versa.

Als voorbeeld: waarom zou ik op een 4k disk kiezen voor een 128kb stripesize en een 512kb clustersize en niet bv. 4096kb stripesize en clustersize om maar eens iets te noemen.

Het is wel lastig de vraag of probleem goed te formuleren zeg!