Wat adviseert/eist ABN nu eigenlijk te doen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
Een kennis vroeg of ik iets voor hem kon betekenen met betrekking tot iets wat ABN aanraadde nadat er ongeautoriseerd geld van z'n rekening afgeschreven is.

Hieronder haal ik even een aantal passages aan uit de e-mail van ABN.
Antivirus software loopt per definitie achter op de ontwikkeling van nieuwe virussen. Derhalve kan er niet altijd vertrouwd worden op het detecteren van een virus door een antivirusprogramma en kan een virus niet altijd direct verwijderd worden. Uiteraard geldt wel het dringende advies om altijd een up to date antivirusprogramma te gebruiken.
Logisch, maar helaas niet anders, live CD's virusscanner gaat prima werken hier (mocht er iets op staan wat er niet hoort)
Moderne virussen nestelen zich vaak in het opstartgedeelte van uw harde schijf waardoor zij soms niet of slechts gedeeltelijk verwijderd kunnen worden. De enige effectieve manier voor het verwijderen van een dergelijk virus, is het formatteren van de harde schijf van de computer waarbij ook de Master Boot Record (MBR) opnieuw moet worden ingesteld. Het formatteren en opnieuw instellen van de MBR vereist zeer specifieke kennis en wordt niet ondersteund door ABN AMRO.
1. Is een FixMBR (+fixboot) vanuit een opstart console niet voldoende nadat de nodige scans ook gedraaid zijn (in windows en erbuiten)
2. De zeer specifieke kennis valt volgens mij wel mee :9

Hiernaast adviseert ABN eigenlijk om de boel te formatteren en helemaal opnieuw te beginnen. Helaas betreft het hier een laptop waar volgens mij geen recovery DVD's bij geleverd zijn en ook in het begin niet gemaakt zijn. In de ABN paranoia vertrouw ik dan een eventuele recovery partitie ook niet meer. Tevens wil ik geklooi met een OEM sleutel die niet overeenkomt met de code onderop de laptop (of andersom) vermijden.

TL;DR
Zijn de nodige scans vanuit Windows zelf, naast live cd virus-/malware scanners, scans vanuit een andere windows install en een fixboot/fixmbr niet voldoende om van alle rommel af te komen? (mocht het besturingssysteem nu echt beschadigd zijn dan overweeg ik een reïnstall). Of zijn die virussen en malware slim genoeg om ook een fixmbr teniet te doen en is eigenlijk een nieuwe harde schijf met dito installatie de enige oplossing?

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
De hoeveelheid tijd van het schoonmaken van een machine rechtvaardigd in 99,9% van de gevallen het opnieuw installeren ervan.
Scheelt een hoop tijd en je weet zeker dat je schoon bent, backupje maken van documenten etc. en lekker opnieuw gaan installeren.
ABN heeft niet 100% gelijk maar het is wel een verstandig advies (ook/juist voor de gevorderde gebruiker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-08 20:53
Wiethoofd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 18:58:
[knip]
Of zijn die virussen en malware slim genoeg om ook een fixmbr teniet te doen en is eigenlijk een nieuwe harde schijf met dito installatie de enige oplossing?
In deze zin zit de oplossing voor je vraag. Zonder dat je specificeert waar het precies om gaat (naam + versie van het betreffende malware/virus) is er geen zinnig en definitief antwoord te geven.

ABN levert een mooi generiek mailtje waar geen onwaarheden in staan. Of ze in jou specifieke geval ook van toepassing zijn mag je zelf gokken.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Topicstarter
Ik heb nog geen enkele scan uitgevoerd, weet dus ook niet wat er (potentieel) op de laptop aan virussen en/of malware staat.

Wel weet ik dat er een aantal software pakketten op staan die een geklooi waren om 1. werkend te krijgen en 2. of zakelijk zijn of 3. geen makkelijke backupmogelijkheid hebben, een image van het systeem is daarom ook al uitgesloten. Er zal sowieso voor het scannen van alles (gepoogd worden) een backup te maken.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
1: Geen argument om met een risico pc te blijven zitten.
2: En dat is belangrijk, want? (strerker nog, zakelijk dus je wilt 100% zekerheid dat hij schoon is)
3: Elke applicatie valt te backuppen, zeker met een diskimage. Eventueel iom de leverancier de licentie laten resetten en opnieuw activeren als je tegen dat soort zaken aanloopt.