Een kennis vroeg of ik iets voor hem kon betekenen met betrekking tot iets wat ABN aanraadde nadat er ongeautoriseerd geld van z'n rekening afgeschreven is.
Hieronder haal ik even een aantal passages aan uit de e-mail van ABN.
2. De zeer specifieke kennis valt volgens mij wel mee
Hiernaast adviseert ABN eigenlijk om de boel te formatteren en helemaal opnieuw te beginnen. Helaas betreft het hier een laptop waar volgens mij geen recovery DVD's bij geleverd zijn en ook in het begin niet gemaakt zijn. In de ABN paranoia vertrouw ik dan een eventuele recovery partitie ook niet meer. Tevens wil ik geklooi met een OEM sleutel die niet overeenkomt met de code onderop de laptop (of andersom) vermijden.
TL;DR
Zijn de nodige scans vanuit Windows zelf, naast live cd virus-/malware scanners, scans vanuit een andere windows install en een fixboot/fixmbr niet voldoende om van alle rommel af te komen? (mocht het besturingssysteem nu echt beschadigd zijn dan overweeg ik een reïnstall). Of zijn die virussen en malware slim genoeg om ook een fixmbr teniet te doen en is eigenlijk een nieuwe harde schijf met dito installatie de enige oplossing?
Hieronder haal ik even een aantal passages aan uit de e-mail van ABN.
Logisch, maar helaas niet anders, live CD's virusscanner gaat prima werken hier (mocht er iets op staan wat er niet hoort)Antivirus software loopt per definitie achter op de ontwikkeling van nieuwe virussen. Derhalve kan er niet altijd vertrouwd worden op het detecteren van een virus door een antivirusprogramma en kan een virus niet altijd direct verwijderd worden. Uiteraard geldt wel het dringende advies om altijd een up to date antivirusprogramma te gebruiken.
1. Is een FixMBR (+fixboot) vanuit een opstart console niet voldoende nadat de nodige scans ook gedraaid zijn (in windows en erbuiten)Moderne virussen nestelen zich vaak in het opstartgedeelte van uw harde schijf waardoor zij soms niet of slechts gedeeltelijk verwijderd kunnen worden. De enige effectieve manier voor het verwijderen van een dergelijk virus, is het formatteren van de harde schijf van de computer waarbij ook de Master Boot Record (MBR) opnieuw moet worden ingesteld. Het formatteren en opnieuw instellen van de MBR vereist zeer specifieke kennis en wordt niet ondersteund door ABN AMRO.
2. De zeer specifieke kennis valt volgens mij wel mee
Hiernaast adviseert ABN eigenlijk om de boel te formatteren en helemaal opnieuw te beginnen. Helaas betreft het hier een laptop waar volgens mij geen recovery DVD's bij geleverd zijn en ook in het begin niet gemaakt zijn. In de ABN paranoia vertrouw ik dan een eventuele recovery partitie ook niet meer. Tevens wil ik geklooi met een OEM sleutel die niet overeenkomt met de code onderop de laptop (of andersom) vermijden.
TL;DR
Zijn de nodige scans vanuit Windows zelf, naast live cd virus-/malware scanners, scans vanuit een andere windows install en een fixboot/fixmbr niet voldoende om van alle rommel af te komen? (mocht het besturingssysteem nu echt beschadigd zijn dan overweeg ik een reïnstall). Of zijn die virussen en malware slim genoeg om ook een fixmbr teniet te doen en is eigenlijk een nieuwe harde schijf met dito installatie de enige oplossing?