Windows opnieuw installeren in combinatie met windows RAID

Pagina: 1
Acties:

• erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:51
Heel simpel gezegt, ik wil in mijn huidige systeem een extra schijf toevoegen en windows opnieuw installeren ondanks dat er een windows soft raid aanwezig is. Het makkelijkste is denk ik om de situatie te schetsen..

Huidig:
1x SSD schijf - Windows boot schijf
1x HDD schijf - voor back-ups te maken (handmatig en staat los van het verhaal, hier is niks speciaals mee)
5x HDD schijf - Deze schijven zijn in windows via configratie/systeem beheer aan elkaar gekoppeld en worden herkent door windows verkenner als 1 schijf ter grootte van 4,5 TB. JBOD heet dat geloof ik. Geen prestatie voordeel voor de schijven, ze zijn alleen aan elkaar gekoppeld zodat ze als 1 gezien en gebruikt kunnen worden.

Nieuwe situatie:
2x SSD schijf - Windows boot schijf, in RAID 1 (als ik me niet vergis), zodat ze als 1 worden gezien en een prestatie voordeel te behalen is. Deze zal via de RAID controller van het moederboard worden ingesteld
1x HHD schijf - zelfde eigenschappen, nog steeds als handmatige back-up schijf
5x HDD schijf - Blijft ook hetzelfde en door windows aan elkaar gekoppeld.

Maar nu het issue waar ik mee zit. Als ik deze extra SSD schijf toe ga voegen, ga ik daarmee ook windows opnieuw installeren. Maar daarmee verlies ik de windows geconfigureerde schijven natuurlijk. Wat ik wil voorkomen is dat ik de data op deze schijven verloren gaan. Of terwijl, als ik windows opnieuw installeer en deze schijven aan elkaar koppeld (weer) worden, hoe moet ik dat doen zodat al mijn data bewaard is gebleven?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zorg voor een backup om mee te beginnen.

Waarmee heb je die RAIDarray aangemaakt? Of is het gewoon een spanned volume? In dat laatste geval moet windows dat zeker weer herkennen en kun je na een reinstall gewoon dat volume weer benaderen.

• erikfw
TERW_DAN schreef op woensdag 18 april 2012 @ 17:01:
Zorg voor een backup om mee te beginnen.

Waarmee heb je die RAIDarray aangemaakt? Of is het gewoon een spanned volume? In dat laatste geval moet windows dat zeker weer herkennen en kun je na een reinstall gewoon dat volume weer benaderen.
Een back-up maken is geen optie! Ik heb nergens toevallig nog een 4,5 TB aan opslag liggen.

Het is aangemaakt op de volgende manier:
Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Systeembeheer
Dan naar schijfbeheer en dan "spannend" volume

Ik hoop dat je gelijk hebt wat betreft dat het vanzelf weer herkend wordt, maar ik sla mezelf 3 keer voor mn kop als het niet heeft gewerkt ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat heeft dus totaal niets met RAID te maken, maar is gewoon 1 volume over meerdere disks.

En ik ga er vanuit dat als je geen backup hebt de data ook niet echt heel belangrijk is.

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Ik zou die spanned schijven pas aansluiten nadat je windows geïnstalleerd hebt.(wel eerst ff je pc uit :D )
Daarna kun je ze importeren in schijfbeheer en dat zou in principe gewoon moeten werken.
Maar zoals al gezegd, er kan altijd wat misgaan, dus het is altijd onverstandig om zoiets te doen zonder backup.Succes ermee. :)

[ Voor 4% gewijzigd door blobber op 18-04-2012 21:05 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• erikfw
De data is zo belangrijk dat ik me voor me kop sla als ik het had kunnen voorkomen als ik het verlies, maar aan de andere kant is het mij geen 400 euro waard om alles safe te stellen met een backup. Het ligt er tussen in..

Het heeft niet echt iets met RAID te maken, hoewel de eeuwige strijd of JBOD er wel of niet bij hoort ook aan de gang blijft. Maar je hebt wel een punt!

Dan ga ik het er op gokken dat het goed gaat komen! Als ik de nieuwe schijf aansluit, haal ik de andere er wel even uit. Mis gaan kan altijd, maar ik hoop de kansen daarop zo klein mogelijk te houden ;)

• erikfw
Om de topic te kunnen afsluiten ;)

Het is mogelijk. Bij de her installatie van windows alle andere schijven niet aansluiten. Pas nadat alles is geinstalleerd, incl drivers (!), kunnen de andere schijven weer aangesloten worden. Als de computer uitstaat uiteraard :P
Vervolgens:
Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Systeembeheer\Computerbeheer
Tabblad: Schijfbeheer
Rechtermuisknop op 1 van de schijven die voorheen in JBOD opstelling zat, en dan hierop importeren selecteren.
De schijven worden vanaf hier herkent zoals ze dat altijd al gedaan hadden voor de her installatie

Ik ben dr een complete dag meebezig geweest om er achter te komen dat het dit ene klikje is. Dus voor andere die het nog willen doen, hier de oplossing

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

erikfw schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 15:44:
kunnen de andere schijven weer aangesloten worden. Als de computer uitstaat uiteraard :P
Waarom? Gewoon hotpluggen die handel :P
Pagina: 1