Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thesurfingalien
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-06 22:46
Hallo luitjes,

Ik maak met enige regelmaat opnames van optredens van mijn vrouw. Voorheen gebruikte ik daarvoor een el-cheapo Panasonic camcorder, maar sinds enkele dagen heb ik een Panasonic DMC-FZ150 fotocamera (USA model) ter beschikking waarmee ik AVCHD opnames kan maken. Deze zien er echt een stuk beter uit.

Overigens zijn de USA modellen van deze camera niet voorzien van de tot 29:59 minuten beperkte opnametijd die de EU modellen (kennelijk) wél hebben.

Het doel is om de best mogelijke videokwaliteit op DVD (NTSC) voor elkaar te krijgen, maar ik ben niet echt op de hoogte van de AVCHD-formaten. De camera ondersteund de volgende:

- 1920 x 1080, 60p
- 1920 x 1080, 60ii
- 1280 x 720, 60p

De vraag is dan ook welke ik het best kan gebruiken. Wellicht geheel ten onrechte zou ik zelf kiezen voor 1920 x 1080i omdat (als ik het goed begrijp) DVD ook interlaced is.

Ter info: de opnames worden altijd vanaf een vaste plaats op statief gemaakt, dus géén creatief camerawerk. Ook het "editen" is zeer beperkt; het begin en einde inkorten, pauzes eruit knippen en her en der wat fade-ins en - outs plaatsen. Simpel menuutje erbij en klaar is Kees. Als het rederen van de DVD lang duurt is dit geen probleem.

Ik hoop dat jullie kunen adviseren, waarvoor bii voorbaat hartelijk dank!

Groeten,
Peter

“We are the AudioDrones. Lower your skepticism and surrender your wallets. We will add your cash and savings to our own. Your mindset will adapt to service us. Resistance is futile.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paco_NL
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-09 18:41
1920 x 1080, 60p is de beste kwaliteit. Dan heb je 60 fames per seconde. Met de interlaced versie van de 1920 x 1080 heb je eigenlijk, 60 halve beeltjes wat neer komt op 30 hele frames.

Het renderen kan een stukje langer duren dan met de vorige camera.