Diverse voedingen niet (meer) werkend in PC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachojl
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-12-2023
beste Tweakers,

ik zit met een voor mij vreemd probleem. Het is als volgt:
Na het schoonmaken van mijn processorkoeler ging mijn PC helemaal niet meer aan. Voeding dacht ik?
Na alles te testen en opnieuw aan te sluiten nog steeds geen leven. Het gaat hier om een 700W Coolermaster voeding. Ik heb mijn oude, 485W Enermax voeding erbij gepakt en ingebouwd. Deze startte meteen en hiermee gebruik ik nu ook de PC.
Als vervanging van mijn 700W heb ik een OCZ modxstream 600W aangeschaft en deze ingebouwd. Tot mijn verbazing deed ook deze helemaal niets. Denkend aan domme DOA pech heb ik deze omgeruild voor een 700W OCZ en tja deze deed het dus ook niet in mijn systeem. Hierna nog een 650W corsair voeding geprobeert en rara ook niets...
Het vreemde is dus dat mijn systeem volledig draait op de oude 485W voeding. Hiervoor heeft hij jaren gedraaid met de 700W CM. De 485W is echter net wel/niet toereikend en het klinkt alsof hij aardig moet werken.
Mijn systeem is:
AMD Phenom X4 955 Black edition
Gigabyte MA790X ud4p mobo
4GB RAM geheugen
AMD Radeon HD6950 2GB
2x SATA HDD
en inmiddels een collectie aan PSU's.

Wat ik gedaan heb om het systeem op gang te krijgen:
-Diverse voedingen getest met slechts 1 werkend resultaat.
-CMOS reset
-Ontkoppelen van vidcard etc
-jumpstarten van de voedingen om te zien dat ze wel degelijk werken
-installeren van de nieuwe voedingen in een ander systeem om te zien dat ze wel degelijk werken

De aansluitingen op mijn mobo zijn een 24-pins connector en een 8-pin CPU connector. De graka vraagt om 2x6 pin PCI-e.

Ik heb geen idee wat het probleem veroorzaakt aangezien mijn oude voeding het systeem wel gewoon start en draaiend houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 10:47
Als je die collectie nieuwe voedingen jump start, gaan ze dan wel aan?
Ja? Dan zijn die voedingen niet stuk maar waarschijnlijk incompatible met je MB.
Ik heb dat ook wel eens gehad, sommige moederborden zijn erg kieskeurig met het PG signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachojl
Ja die voedingen zijn niet defect, ook getest in een ander systeem.

Dit is het moederbord http://www.gigabyte.co.nl...uct-page.aspx?pid=3010#ov
Op de verpakkingen van die PSU's staat echter dat ze backwards compatible zijn met diverse ATX systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Kijk eens of je fan van de koeler nog wel draait? Zit deze niet vast? Dit kan misschien ook zorgen voor een niet startende voeding. De oudere voeding kijkt daar niet naar.

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
marquis schreef op woensdag 18 april 2012 @ 08:25:
Kijk eens of je fan van de koeler nog wel draait? Zit deze niet vast? Dit kan misschien ook zorgen voor een niet startende voeding. De oudere voeding kijkt daar niet naar.
Nee dit kan niet, voedingen checken niet of een fan draait via het MB.

Wiki (Wikipedia: ATX):

PWR_OK or Power good is an output from the power supply that indicates that its output has stabilized and is ready for use. It remains low for a brief time (100–500 ms) after the PS_ON# signal is pulled low.

Als jouw MB buiten die 100-500ms valt of de nieuwe psu's strakkere timingen hebben (200-400ms) dan gaat je systeem niet aan.
Hier is niets aan te doen, behalve psu of MB vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachojl
Bedankt voor het meedenken, ik blijf het een vreemd probleem vinden. Die timingen die je benoemt kan ik zo snel ook niet op websites terugvinden bij de specs van de PSU's. Mijn moederbord is verder ook niet heel 'afwijkend' om het zo maar te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Nachojl schreef op woensdag 18 april 2012 @ 11:45:
Bedankt voor het meedenken, ik blijf het een vreemd probleem vinden. Die timingen die je benoemt kan ik zo snel ook niet op websites terugvinden bij de specs van de PSU's. Mijn moederbord is verder ook niet heel 'afwijkend' om het zo maar te stellen.
Nee klopt blijft een raar probleem maar er zijn merken die soms onderling niet willen samenwerken.
Hier kan het zijn dat je MB door veroudering buiten de specs gevallen is.
Gewoon die enermax voeding er in houden, als het werkt werkt het. :D
Pagina: 1