[Testcase] Landscapes of Tasmania

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-05 23:09
Na 8 maanden Australië en Nieuw-Zeeland ben ik nu 1,5 maand terug in Nederland. Ik heb (natuurlijk) een hoeveelheid aan foto's waar je U tegen zegt en het heeft me dan ook even geduurd om ze allemaal door te spitten. Ik ben van plan een aantal testcases te plaatsen van mijn reis en dit is de eerste waar ik mee af ga trappen.

Ik heb 10 dagen in Tasmanië rondgereisd in een campervan met 3 andere personen. 10 dagen is eigenlijk veel te kort om dit prachtige eiland te ontdekken, maar desalniettemin heb ik wat mooie platen kunnen schieten. Alle foto's zijn klikbaar voor volledig formaat en ik raad iedereen zeker aan om ze ook groter te bekijken!

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7093/7087064079_f2c11637d7_z.jpg
1. Wizards Forest
De eerste dag na aankomst liepen we door dit bos en de droge bomen en met bos beklede bodem geven het een sprookjesachtige uitstraling.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7121/7087065923_18d79c5390_z.jpg
2. Stream
Een van de vele stroompjes die ik op de foto heb gezet. Ik had geen statief bij tijdens mijn reis, maar raad het mensen zeer aan hem wel mee te nemen mocht je ooit van plan zijn hier heen te gaan. Tasmanië is echt ND-filter/long-exposure heaven...

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7248/6941011522_b4fbd652f7_z.jpg
3. Waterfall
Een ander watervalletje in Cradle Mountain National Park. Het licht was niet helemaal ideaal, maar toch nog tevreden met het resultaat.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7047/7087079437_60e8e81bfc_z.jpg
4. Cradle Mountain
Voor mij de mooiste plek op het eiland; Cradle Mountain National Park. De uitzichten zijn verbluffend en de natuur is vrijwel ongerept, om jaloers op te worden...

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5345/7087080093_9ed7c7abb0_z.jpg
5. Cradle Mountain
Een oude vissershut aan Dove Lake (linkje gaat naar een panorama v/h gebied, ik mag maar 10 foto's in een testcase plaatsen ;), het meer gelegen aan Cradle Mountain.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5462/6941005444_73d87c17a3_z.jpg
6. Blowhole
Het bleek vrij moeilijk om een goed moment vast te leggen om te laten zien hoe zo'n Blowhole nu 'werkt', maar ben er met deze 'freeze' aardig in geslaagd vind ik zelf.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7221/7087076429_1991df6b71_z.jpg
7. Lake Burbury
Een van de vele 'manmade' meren die we passeerden. Vrijwel heel Tasmanië draait op hydro-energie, wat voor prachtige high-elevation meren zorgt. Deze foto geeft goed de vegetatiegradiënt weer die door de stijging en daling v/h water wordt veroorzaakt.

Afbeeldingslocatie: http://farm8.staticflickr.com/7246/7087075423_897bbd5418_z.jpg
8. The Pirates Bay
Ja, deze baai heet echt zo. Een mooie 'traditionele' baai met oude vissershuisjes, eigenlijk precies zoals je het verwacht uit een film.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5458/7087072549_896c711e08_z.jpg
9. Hazards Lagoon
Een lagune in Freycinet National Park (Vooral bekend van Wineglass Bay). Helaas rechtsboven een beetje overbelicht, maar daar was in post-processing helaas niks aan te veranderen zonder het er lelijk uit te laten zien.

Afbeeldingslocatie: http://farm6.staticflickr.com/5322/6941008690_00ecc2ee44_z.jpg
10. Queenstown Coppermine
Het gebied rondom Queenstown laat goed zien hoe wij mensen de natuur compleet kunnen verneuken. De bergen eromheen zijn volledig ontbost, met een dood maanachtig landschap als gevolg. Gelukkig is het gebied nu aan het herstellen en wordt dit door de overheid gestimuleerd. Sowieso is natuurbehoud en natuurherstel in Tasmanië absurd goed geregeld, iets waar we hier in NL nog veel van kunnen leren!

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 31-05 21:16
Vette testcase, als serie vind ik alleen de saturatie erg veel verschillen soms! Vind zelf 5 de beste, zou 3 iets minder saturatie geven, plaat heeft veel potentieel, maar de nabewerking vind ik niet echt goed bij die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Alleen de eerste foto spreekt mij aan, het lijkt wel alsof je op alle andere foto's de saturation/vibrance en clarity/contrast naar max hebt getrokken.

Ik zie absoluut geen sprookjesbos in de eerste foto, eerder een creepy, post-apocalypse bos, waardoor ik het wel een mooie foto vind. Voorderest zou die foto bijna overal op de wereld genomen kunnen zijn.

EDIT: Wooo, wat heb je gedaan met die eerste foto? Als je Original op Flickr bekijkt lijkt het net een mozaiek? Heb je er een cartoon filter overheen gedaan of gewoon de sharpening naar max getrokken?

Zo te zien heb je dat bij elke foto gedaan. Als het echt door sharpening komt zou ik persoonlijk je aanraden om iets minder mee te doen. Als je Lightroom gebruikt zou ik het houden bij de standaard Sharpening op 25.

[ Voor 37% gewijzigd door G-Tus op 18-04-2012 00:11 ]

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-05 23:09
Heb voor het gemak even de instellingen v/d foto's terug bekeken in Aperture. Bij de meeste foto's heb ik vrijwel niks aan de saturation/vibration veranderd, alleen bij de 1e heb ik het wat teruggeschroefd. Geen idee waarom die dat 'mozaïek'-achtige effect vertoond (was me nog niet eerder opgevallen, heel vreemd). En bij 3 heb ik de vibrancy wat omhoog geschroefd. Heb wel gebruik gemaakt van een polariser wat het effect zou kunnen versterken.
Hetgeen waar ik misschien iets te veel mee ben doorgeschoten achteraf is de clarity settings, welke in de meeste gevallen rond de 50% zit.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 31-05 21:16
Sorry ik bedoelde ook 3 ja, vibrance geeft als ik het goed heb selectief saturatie. Als je dat wat minder heftig doet denk ik dat dat al heel wat zou helpen voor plaat nummer 3. Hij heeft van zichzelf al prachtige kleuren die hoeven niet overdreven te worden vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 199803

Mooie foto's, nummer 5 vind ik erg mooi. Zoals al gezegd zijn de kleuren op een paar foto's wat te hard/verzadigd. 1, 2 en 3 had ik niet als eerste geplaatst, aangezien ze niet bepaald representatief voor Tasmanie zijn, ze zouden ook hier in Nederland gemaakt kunnen zijn. Van nummer 6 zou ik waarschijnlijk dat randje blauwe lucht aan de bovenkant eraf halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Vette serie, met over het algemeen best vette kleuren. Ik houd daar wel van.

#1 - Interessante plaat, beetje mysterieus. Vind de kleuren alleen wel een beetje grauw vergeleken met de rest van de foto's.

#2 - Compo en kleuren best ok. Standpunt is voor het mooie wel iets te hoog. Wel vind ik hem qua scherpte niet lekker kijken, hij oogt niet helemaal scherp.

#3 - Vette kleuren weer, maar ook vind ik de scherpte niet prettig...

#4 - Gave achtergrond met die bergen en wolken. Voorgrond vind ik eigenlijk wat minder interessant.

#5 - Nice

#6 - Mooi de actie te pakken. qua compositie vind ik hem wat minder interessant. Ik zie vooral een splashende golf water vanuit een gat komen.

#7 - Qua compo vind ik de voorgrond niet zo heel interessant, en ook het standpunt vind ik iets te hoog.

#8 - Mooie plaat, alleen jammer dat hij links wat afgesneden is.

#9 - Deze vind ik qua compo ook wat minder. Jammer van die schaduwen op de voorgrond.

#10 - Gave plaat. Jammer van dat hekje rechts.

Wat vooral opvalt is dat de foto's bijna allemaal in redelijk hard licht zijn genomen. Zonde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-05 23:15

Deathchant

Don't intend. Do!

Hmmm hmmz.....ik kan er niet goed de vinger op leggen wat ik ervan vind.
Ik vind ze allemaal op de eerste en de vierde na TE verzadigd. Soms is enorme verzadiging mooi, maar ik vind het bij bijna alle platen hier helaas niet goed uitpakken, behalve bij 2 en bij 6.
Ik heb zelf ook een polarisatiefilter (B&W Circ Pol. Kaesemann) maar ik heb dit soort heftige dingen nog nooit vanzelf gekregen daardoor, maar goed. Het kan natuurlijk.
Ik vind het zelfs wat afleidend en ik heb het gevoel alsof het soms gebruikt is om het te laten lijken alsof het beter weer was dan dat het eigenlijk was.
Je hebt wel de "witte" wolken niet blauw gemaakt, want dat is iets wat ook vaak gebeurt bij dit soort heftige (plaatselijke) verzadigingen.
Maar goed. Het zijn maar wat guesses natuurlijk.
Verder ben ik het grotendeels eens met het commentaar van G-Tus.

1: sprookjesachtig is het echt zeer zeker niet. Maar de foto op zich vind ik wel ok. De bewerking die je hier gedaan hebt doet wel goed, alleen niet sprookjesachtig :) De bomen zelf hebben al een heftige structuur, en ik zou er dus niet voor gekozen hebben om ze nog eens extra te verscherpen; ik vind het wat rommelig ogen.
Toch blijf ik ernaar kijken. Misschien wat vignetting erbij om het "duistere" wat te benadrukken.

2: ik had links iets meer ruimte meegenomen en rechts 1 zo'n "sliert" weggecropt. Ook zou ik de witbalans iets meer naar de gele kant geschoven hebben. Het zand en sommige van die slieren links lijken teveel naar de magenta-kant te zijn gebalanceerd. Ik vind deze foto wel de beste van deze serie.

3: dit had zo'n mooie plaat kunnen zijn. Afgezien van de enorme onscherpte aan alle kanten, is de verzadiging naar mijn smaak veel te heftig. Het groen is veel te dominant aanwezig en de belichting rechts en links contrasteren iets te veel met elkaar. De waterval zelf had wat minder blauw gemogen.

4: er staat teveel op 1 plaat en de boom vind ik niet genoeg loskomen van de achtergrond. Wel goed belicht. Het zand is naar mijn gevoel iets TE scherp.

5: ik zou hier iets meer zee meegepakt hebben en rechts meer gecropt. Dat is namelijk de richting waar het huisje naartoe "kijkt" en dat zou wat mij betreft een ruimtelijker gevoel geven. De (plaatselijke) hue van het groen is iets te fel.

6: Ik vind em een beetje te krap bovenin en hier had ik linksonder wat meer over gelaten zodat ik zou kunnen zien waar dat water terecht komt.

7: ook een beetje een lege foto. Er gebeurt niks. Wel een mooie vlak- en kleurverdeling.

8:ik vind het zooooo jammer dat er niet wat meer zee nog meegepakt is zodat mijn blikveld wat verruimd zou worden....Ik zie trouwens donkere randen om de wolken heen (in het blauw); plaatselijke brush?

9: is naar mijn gevoel een beetje leeg. Het is een groothoek-landschap, maar niks trekt mijn blik...Ik heb echter niks tegen de schaduwen. Ik vind het juist leuker als er wat schaduw is, dat maakt het wat interessanter op de een of andere manier :)

10: je blik moet getrokken worden naar de krater, maar door de grote "witte" plek rechts is dat niet het geval. Ik zou dat helemaal eraf gecropt hebben en dan iets meer lucht laten zien.

Over het algemeen vind ik je foto's te verzadigd en ook aan de compositie valt wat te sleutelen. Je grote formaten (en zelfs enkele kleine formaten) laten behoorlijk wat (bewegings)onscherpte zien.
Ik vond je commentaar op de foto's wel informatief om te lezen, dat het wel een goede storyline wordt. Echter is het commentaar wel nodig om te begrijpen dat het om Tasmanie gaat.

Je zegt dat je een enorme berg foto's hebt...ik ben wel stiekem nieuwsgierig naar meer, dus kom maar op!! :)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Pagina: 1