Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voet01
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-06 15:44
Hallo iedereen,

Ik heb zelf een bescheiden PC
Intel Pentium E5300 @ 2.60GHz met 4 GB RAM

Omdat mijn huidige videokaart (1024MBGeForce 9500 GT) niet voldoende is voor Diablo 3 heb ik besloten om deze te vervangen door een GTX560 TI. Nu lees ik dat je systeem daar een 500 watt voeding voor nodig heeft.

Ik heb echter een 450 watt voeding? Dus net niet genoeg, weet iemand met ervaring of dit problemen gaat opleveren? Mijn PC is verder uitgerust met 4 HD's en een DVD-brander.

Een vriend van mij heeft overigens precies hetzelfde dilemma alleen die heeft een 480 watt voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:55
Het hangt ervan af welk merk voeding het is.

Je bescheiden pc trekt veel minder dan 500W, maar bij Nvidia weten ze niet dat je een bescheiden pc hebt. Bovendien weten ze ook niet wat voor voeding je hebt. Dus ze plakken er maar een getal op met een dikke veiligheidsfactor.

Je processor is 65W TDP, je videokaart 170W TDP, 4 hdd's tellen samen nog eens voor 40W, 10W voor je geheugen en dan nog 50W rest/DVD/reserve. Dan kom ik op 335W dat je ongeveer moet voorzien voor jou systeem.

Dus als je voeding van een beetje goed merk is, dan is het geen probleem.

Even ter schets dat dit een reële waarde is:
http://www.techspot.com/r...rce-gtx-560ti/page11.html
Daar werd 358W gemeten aan het stopcontact.
Echter steekt daar een overclockte i7 920 achter (die stock al 130W tdp heeft), plus 170W videokaart, 10W geheugen en 10W hdd. Samen een berekende 320W, oftewel zou hij 400W aan het stopcontact kunnen trekken met een efficientie van 80%. Hij trekt echter minder.
Dus heeft mijn berekening nog een lichte marge van ongeveer 10% (bovenop de 50W reserve die ik nog nam :P). Met andere woorden: ruim voldoende.

[ Voor 36% gewijzigd door Malantur op 17-04-2012 22:50 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-08 23:58
Die videokaart is trouwens wel "beetje" overkill, die processor gaat dat beestje niet echt bij houden (lees de maximale kracht er uit halen.

Tenzij jij die videokaart eventueel mee wil nemen naar een ander systeem wat je in aankomende, pak'm'beet, anderhalf jaar aan zou schaffen, is het leuk. Ik zou anders een wat minder model pakken, en wat euro's besparen ;)

En wat Malantur zegt, zolang je een degelijke voeding hebt moet dit kunnen. Welk merk heb je?

[ Voor 11% gewijzigd door GoldenBatt op 17-04-2012 22:43 ]

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voet01
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-06 15:44
Enorm bedankt voor jullie reacties, het merk van mijn voeding is X-Gear. Ik snap dat de videokaart overkill is (maar ik kan hem relatief goedkoop krijgen) en ik heb nu niet het geld om mijn PC compleet te upgraden.

Toegevoegd
Het is toch weer gaan kriebelen - als ik mijn PC verder zou upgraden, dan heb ik eigenlijk alleen een nieuw moederbord/processor en RAM-geheugen nodig. Of is een nieuwe kast ook wel handig (ik heb nu een kast van 42 x 48 x 18xm). Mijn moederbord is relatief klein 26 x 24cm groot. (mini-ATX denk ik)

Ik heb overigens al even de Best Buy-secties bekeken en heleboel combo's van moederbord/processor en geheugen en ik zit er sterk aan te denken om

Intel® Core™ i5-2380P
ASUS P8H77-M LE moederbord
Corsair 8 GB DDR3-1333 Kit

Als upgradekit te kopen (komt zo rond de 270 euro denk ik) dan moet ik wel over naar 64 bit-versie van Windows 7.

[ Voor 74% gewijzigd door Voet01 op 18-04-2012 01:04 . Reden: Andere configuratie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IIsnickerII
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-06 14:41

IIsnickerII

Docent Software Dev

Als ik jou was zou ik een paar eurotjes meer uitgeven en je RAM vervangen met een Corsair 8 GB DDR3-1600 Kit. Toch weer net wat sneller. :)

Kast: Cooler Master Q330L V2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU Cooler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | MEM: Corsair Vengeance 2x 16GB @ 6000MHz | GPU: XFX Speedster MERC 6800XT | SSD: Samsung 980 PRO 1TB | Scherm: Samsung LC24RG50FQU 144hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:55
X-Gear is geen goed merk van voeding, ik zou deze toch ook upgraden om je nieuwe componenten te beschermen.
Maar als je een upgradeset gaat steken, nieuwe voeding en GTX560 TI, dan heb je eigenlijk gewoon zo goed als een nieuwe pc :+

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.