Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedeavond,

ik ben momenteel bezig met het bouwen van een nieuw systeem.graag zou ikeen vraag willen stellen en advies willen inwinnen met betrekking tot het geheugen.

IK heb mijn keuze laten vallen op de volgende serie maar twijfel nog tussen 2 setjes en aangezien in weinig to zeer weinig verstand heb van geheugen wil ik de vraag hier neerleggen. welke van de 2 is de beste voor het te bouwen systeem.

afgaande op het volgende futureproof, snelheid, en beste t.b.v. overklokken.

setje 1; RipjawsZ 8GB DDR3-1600 CL8 kit Productcode F3-12800CL8Q-8GBZH

setje 2; RipjawsZ 8GB DDR3-2133 CL9 quad kit Productcode F3-17000CL9Q-8GBZH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie78
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-09 19:57
Snelheidswinst haal je meestal niet uit je geheugen. Als je toch zo snel mogelijk geheugen wilt zoeken, houdt dan vooral hier rekening mee:
Column Address Strobe (CAS) latency, or CL, is the delay time between the moment a memory controller tells the memory module to access a particular memory column on a RAM memory module, and the moment the data from given array location is available on the module's output pins. In general, the lower the CAS latency, the better.
Bron
Oftewel, het liefste een zo laag mogelijke CAS.

Wat eigenlijk belangrijker is, is dat het geheugen ook goed samenwerkt met je moederbord. Controleer daarom of je geheugen ook op de QVL staat van je moederbord (deze is meestal te vinden op de website). Dan weet je ook zeker dat je er geen problemen mee gaat krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door timmie78 op 17-04-2012 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-09 20:08
Ben het met timmie78 eens QVL is het belangrijkste.
Geheugen is vrij wel nooit een bottleneck en die verschillen tussen die snelheden/timingen zijn leuk meetbaar maar in real life nauwelijks merkbaar.
Wat heb je aan super geheugen (DDR3-2400 met CL5) als het incompatible is met je moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
timmie78 schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 21:33:

Oftewel, het liefste een zo laag mogelijke CAS.
Bijna juist. Latencies zijn uitgedrukt in kloktikken en zeggen dus niets over de tijd dat het duurt als je de kloksnelheid niet weet. CAS9 @ 1600MHz is sneller (minder vertraging) dan CAS9 @ 800MHz, aangezien de kloktikken sneller op elkaar volgen. Het kan dus zijn dat de latency van een kitje snel geheugen lager is dan die van een kitje met lagere kloksnelheid, ondanks dat het hoger geklokte kitje een hoger latency getal heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

`Hadden we daar niet het aankoopadvies forum voor??

Johann Sebastian Bach