CPU onderclocken

Pagina: 1
Acties:
  • 413 views

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-01 15:14
Hallo

Heb op dit moment een AMD Athlon X64 6000+, deze draait standaard op 3,0Ghz
Als mainbord heb ik de Asus M2N-VM HDMI met nieuwste bios erop.

Echter word mijn cpu 69 graden bij normaal gebruik, valt nog niet uit maar zal niet veel schelen.
Dit alles zit in een MS-Tech 1200 rev.d kast.

CPU Koeler,Scythe Shuriken Rev. B
1x 80mm fan van Noctua
1x 60mm fan van Noiseblocker meer ruimte heb ik niet qua fans en geluid moet natuurlijk ook binnen zijn beperking blijven.

Nu las ik dat ik in dit soort gevallen het beste de cpu kan gaan onderclocken. Maar hoe doe ik dit precies? En kan dat wel via mijn moederbord?

Pc word gebruikt als htpc, dus moet nog wel genoeg snelheid hebben om 1080p films te kunnen afspelen.

• pinna_be
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-11-2025
kijk eerst eens in de bios van je pc, soms staan daar instellingen en vaak kan je op deze manier de kloksnelheid aanpassen

• G.Scholtens
Je zit dan met voltages etc. maar wat en hoe moet ik precies omlaag zetten daar gaat het mij om.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:06

D4NG3R

kiwi

:)

Vraag het even in het overkloktopic ;) daar vind je meeruitleg en hulp bij dit probleem:
AMD CPU Overclock Topic #6

Underclocken is vrij letterlijk het tegenovergestelde van overklokken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• leon1989
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-01 09:55
ik denk dat het probleem vooral in je mobo zit,

hij staat namelijk ook niet in de compatibility list, wat er op kan wijzen dat jou cpu een 125W cpu is terwijl jou mobo maar 89 W aan kan

wat ik even snel via google kan vinden onder "underclock 6000+"
is dat ze richting de mulitplier op 13 zetten, en dan zal het proberen worden hoe laag je je Vcore kan zetten zodat deze stabiel is.
standaard is 1.35V, terwijl de 89W versies rond de 1,1V draaien
je zou dus kunnen beginnen rond de 1,2 en dan kijken of je kan afbouwen om hem stabiel te krijgen.

• G.Scholtens
Zal morgen eens gaan spelen. Juiste 3,0ghz geeft hij namlijk wel netjes aan in het bios. Dus zal hij de cpu toch ook wel ondersteunen?

Kan het kwaad door met de voltages etc te spelen voor lagere snelheid of kan mijn cpu dan ook kapot gaan?

• leon1989
hij ondersteunt qua input output je cpu prima,
doordat hij gewoon dezelfde achitectuur heeft (iig dacht dat het daardoor kwam)
maar jou condensatoren kunnen maar 89W leveren terwijl jou CPU er 125 vraagt,
kortom, in het slechtste geval zou je je mobo kunnen opblazen (of iig je condensatoren iets aandoen) als het moederbord daar niet tegen beveiligd is.

overigens, je kan ook de FSB omlaag zetten (en daarmee de snelheid) maar het makkelijkst is de multi.

• G.Scholtens
Las ook al ergens iets over de mulitplier. Deze zou nu staan op 15x200 (3,0ghz) Dus zal deze een proberen op 10 te zetten. 2,0Ghz moet snel genoeg zijn anders kan ik altijd nog naar 1,5ghz.

Is het nodig om ook het voltage aan te passen, of zou allleen de multiplier voldoende moeten zijn?

Las ook iets over cool 'n quit optie in het bios. Moet deze juist in of uitgeschakeld zijn?

[ Voor 34% gewijzigd door G.Scholtens op 18-04-2012 09:49 ]

• G.Scholtens
Mocht het niet lukken met onderclocken, welke cpu zouden jullie dan aanrijden voor dit mainbord?

• leon1989
je kan voor iets meer beter deze set kopen:

Intel Celeron G530 Boxed € 36,20 (niet onnodig de G540 zoals Dang3r aangeeft, kost €10 meer)

Asrock H61M-HVS € 40,30

deze set zal <50W verstoken, dus geheel geen case fans meer nodig
met een groter koelblok kan dit zelfs passief

als je echt bij je amd wilt blijven
zoek dan iets wat boven de AMD X2 4000+ scoort
http://cpubenchmark.net/cpu_list.php
maar wel hierop voorkomt
http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM2/M2NVM_HDMI/#CPUS

overigens, ik denk dat je de intel set er na een jaar al uit hebt doordat die minder stroom verbruikt.
en die is sneller

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
G.Scholtens schreef op woensdag 18 april 2012 @ 13:31:
Mocht het niet lukken met onderclocken, welke cpu zouden jullie dan aanrijden voor dit mainbord?
Onderklokken kan in principe met elke processor, daar heb je geen specifiek type voor nodig. Wat wel belangrijk is is dat je moederbord de benodigde instellingen moet hebben in het bios, wat niet altijd het geval is. Dat is dus eigenlijk het enige punt van aandacht.

Dat gezegd hebbende is dit niet de juiste plek om te vragen wat eventueel een goede upgrade zou kunnen zijn. Daarvoor is genoeg informatie beschikbaar, waarmee je zelf tot een conclusie kunt komen. Voor wat betreft je onderklok-vraag kun je zoals gezegd in het AMD-topic terecht, dus dit topic gaat dicht.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.