AMD 9550 icm asus M3A78 en 9800gt freezed aldoor.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tornado61
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 12:02

tornado61

jupiter deus est

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik ben in het bezit van de volgende hardware:

Asus M3A78 moederboard
AMD Phenom X4 9550
2 gb Take MS module (TMS2GB264C081-665U)
2 gb Transcend module (JM800QLU-2G)
Point of View Nvidia geforce 9800gt
Club 3D theatron Agrippa geluidskaart
Samsung HD103SJ
Samsung HD753LJ
Seagate ST3250824AS
LG HL-DT-STDVD-RAM GH22NS30
Corsair HX650 voeding

en nou zit ik al bijna een jaar met het volgende probleem:
Als ik een game speel of andere acties uitvoer die veel kracht van de processor of het geheugen vereisen heb ik vaak last van een totaal freezende computer, de computer reageert dan nergens meer op en het is noodzakelijk dat ik de pc dan opnieuw opstart. Wat mij opvalt is dat dit probleem zich de afgelopen winter (wanneer mijn CPU zo'n 5 graden koeler is omdat mijn kamer in de zomer flink opwarmt) veel minder voordeed dan in de zomer, toen ik voor het eerst dit probleem ervaarde.
Het probleem doet zich voornamelijk voor bij games als Battlefield 3 en COD black ops, ook heb ik er last van als SABNZB+ een download aan het repairen is, wat ook veel CPU kracht kost.

Aan het eind van de afgelopen zomer ben ik hiermee naar een vriend van mij geweest en samen concludeerden wij dat 1 dimm stuk was door middel van een aantal keer memtest te draaien e.d. (de Transcend module (JM800QLU-2G), waar ik eerst dus 2 van had) dus heb ik die ik heb vervangen voor een Take MS module (TMS2GB264C081-665U). Het probleem deed zich toen een maand niet voor, maar daarna was het weer raak, ik kon weer niet fatsoenlijk gamen omdat de pc steeds maar weer vastliep. Memtest86+ leverde toen ik hem net heb getest niks op, maar misschien moet ik nog een round proberen. Daarnet heb ik ook even prime 95 gedraaid. Tijdens het draaien van prime zelf ervaarde ik een ruisend geluid dat uit mijn computer kwam (ik kon niet helemaal plaatsen waarvandaan, zelfs met de kast open). Nadat ik een 2e keer had gedraaid en bij geen resultaat prime maar had afgesloten, liep de processoractiviteit terug naar 10% en liep de computer opeens wel vast.
Een ander probleem is dat de pc nooit in 1x boot, de 1e keer geeft de computer nooit beeld, ik moet altijd even op de resetknop drukken voordat er signaal uit de videokaart komt, de 1e keer dat de pc opstart piept hij ook niet. Als ik opnieuw opstarten kies in windows heb ik wel gewoon beeld bij de 1e boot..

Ik ben ten einde raad en hoop dat iemand mij kan helpen met deze knullige problemen. Groet, Tornado61

┏(-_-)┛┗(-_- )┓┗(-_-)┛┏(-_-)┓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:07

Nemesizz

Untouchable

Vaak is 2 verschillende geheugen modelus door elkaar gebruiken niet even handig. Dit wil nog wel eens conflicten geven.

Echter, gezien de andere symptomen denk ik aan 2 dingen.
1) Iets word mogelijk te warm (processor misschien?), controleer de temperaturen eens, metname onder load.
2) Voeding kan mogelijk brak zijn, en ja ook goede voedingen kunnen problemen geven.
Metname omdat je met een cold-boot soms geen beeld krijgt denk ik al snel aan de voeding.

Overigens, controleer ook het moederbord of er niet ergens bolle elco's opzitten...die kunnen soms ook voor rare kuren zorgen (sommige "ploffen" ook aan de onderkant los, dus ook op scheef staande elco's letten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tornado61
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 12:02

tornado61

jupiter deus est

Topicstarter
bedankt voor de tips, processor is idle meestal 29 graden en onder full load met prime werd ie 37 graden max. (waarschijnlijk door mijn corsair H50 ^^) Natuurlijk wordt dit wat hoger op lange termijn maar dat heb ik niet getest. Voeding zou inderdaad brak kunnen zijn, wel balen want ik had m al een keer opgestuurd. Scheve/bolle elco's zie ik ook niet zitten, hoewel dit al een keer eerder is gesuggereerd omdat ik ooit een post heb aangemaakt op het asusforum met de klacht over een zeer hoge pieptoon die ik steeds uit het moederboard hoor komen.

Is er ook een manier om de temperatuur van m'n ram eens uit te lezen? Aangezien de vorige keer een module gewoon serieus gesloopt was. Airflow is opzich geen probleem denk ik. Ik heb een Coolermaster Storm Scout. Volgens mij is het probleem iig hardwarematig want een win7 herinstallatie hielp ook niet.

edit:

als het aan de voeding ligt zou ik toch denken dat de pc gewoon uitvalt ipv vastloopt? Wat zou er mis kunnen zijn met een voeding dat het ervoor zorgt dan een pc vastloopt?

[ Voor 9% gewijzigd door tornado61 op 17-04-2012 20:57 ]

┏(-_-)┛┗(-_- )┓┗(-_-)┛┏(-_-)┓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:07

Nemesizz

Untouchable

Een defecte/brakke voeding kan voor vastlopers zorgen als de voltages niet stabiel zijn. Ook als de voltages nét niet voldoende zijn kan je systeem vastlopen. Ik heb zelf vaker PC's gezien die vast liepen bij een defecte voeding dan dat ze spontaan uitvielen.

Meeste RAM modules hebben geen temperatuur sensor. Dan zou je het handmatig moeten meten (IR termometer ofzo).