Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GameCrazy
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-03-2022
Ik heb dus bijna twee weken geleden een HTC One X bij 4Launch gekocht(5 April). Ik had het toestel een dag later binnen(6 April). Ik zag al snel dat het scherm een aantal defecten had o.a. witte ronde vlekken midden op het scherm die zeer zichtbaar waren met een grijs/zwarte achtergrond. Ook zaten er rechtsonder een aantal luie/dode pixels. Uiteindelijk die dag nog een RMA DOA aanvraag gedaan. Een dag later werd die geaccepteerd en had ik pakket die dag nog teruggestuurd.

4Launch had het toestel uiteindelijk door o.a Pasen pas op 12 April binnen. En ze veranderde de status naar ontvangen. Omdat ik graag wou weten hoe het er een dag later voor stond nog een mailtje naar ze gestuurd, uiteindelijk pas na het weekend(16 april) een mailtje terug met de reactie;

Inmiddels heeft onze Technische Dienst de HTC Smartphone als defect aan uw RMA gekoppeld en voor nadere beoordeling zullen wij het toestel naar het service centrum van HTC wordt verzonden. Wel dient u er rekening mee te houden dat deze procedure 1 tot 2 weken tijd in beslag kan nemen. Zodra wij het product gerepareerd/vervangen terug ontvangen hebben, zullen wij deze zo snel mogelijk naar u opsturen. Aangezien het product op het moment slecht leverbaar is kunnen wij op het moment niet per direct een nieuw toestel uitleveren. U zal een email ontvangen wanneer het product is verzonden.

Hier was ik het dus zeker niet mee eens, ten eerste hadden ze op dat moment( of een dag later) gewoon op voorraad. En heb ik natuurlijk helemaal niks met HTC te maken. En heb ik het toestel gewoon bij hun gekocht.
Natuurlijk meteen weer gebeld met ze, waar ze uiteindelijk zeggen een zogenaamde "second opinion" willen krijgen van HTC. Terwijl ze nu gewoon het defect hebben geconstateerd. En mijn ogen liegen toch echt niet.

Nu hebben ze het toestel al opgestuurd naar HTC en heb ik natuurlijk geen flauw idee hoe lang dat gaat duren. Ook had ik tevens al aangegeven dat ik het toestel wou laten vervangen en niet laten repareren.
Nu is mijn vraag; mag dit zomaar? En kan ik eventueel nog wat doen zodat ik binnen een niet lange tijd gewoon een nieuw toestel kan krijgen of eventueel mijn geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:44

Mavamaarten

Omdat het kan!

Tuurlijk kan dit. Wat is er nu zo verschrikkelijk aan? Ze sturen het toestel naar HTC ter reparatie en hebben even geen toestel voor je... Volgens mij is er eerder een probleem met jou dan met 4launch.

Trouwens, stuur gewoon naar hen dat je het er niet mee eens bent?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
4launch wil zeker weten dat HTC het apparaat repareerd of onder DOA vervangt zodat hun niet met een geopende/gebruikte telefoon blijven zitten. Erg netjes is dat voor de klant niet maar ik kan het wel begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op de site van Consuwijzer vind je er meer over.

Hier nog een stuk over garantie: http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Garantie
Wat zijn uw rechten bij een ondeugdelijk product?
Is een product ondeugdelijk? Dan hebt u de volgende rechten.
U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Dat moet dan binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. De verkoper kan ervoor zorgen dat u een product te leen krijgt, zolang de reparatie duurt.
U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren. De verkoper mag u niet naar de fabrikant van het product sturen. De verkoper moet het probleem oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Waarom een rma? Wet koop op afstand had je moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Sponz schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 19:37:
Ja lekker, constateren hun het defect bij hun en ga je misschien een welles nietes discussie krijgen over de toedracht ervan. *handig* not!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GameCrazy
Sponz schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 19:37:
Nou ik ging er vanuit dat ze het toestel netjes zouden omruilen. En niet naar HTC zouden opsturen.
Als ik dat van te voren had geweten had ik dat wel gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GameCrazy
Mavamaarten schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 19:18:
Tuurlijk kan dit. Wat is er nu zo verschrikkelijk aan? Ze sturen het toestel naar HTC ter reparatie en hebben even geen toestel voor je... Volgens mij is er eerder een probleem met jou dan met 4launch.

Trouwens, stuur gewoon naar hen dat je het er niet mee eens bent?
Dat ik heb meerdere male gedaan, maar ze geven niet prijs. Ze willen gewoon blijkbaar het toestel niet omruilen.
Maar ik weet dus niet wanneer ik überhaupt weer een toestel krijg. Ze zeggen wel 1 a 2 weken, maar 100% zeker weet je dat niet met dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-10 23:54

DataGhost

iPL dev

thijszor schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 19:43:
[...]

Ja lekker, constateren hun het defect bij hun en ga je misschien een welles nietes discussie krijgen over de toedracht ervan. *handig* not!
Dan zeg je gewoon "ik hoef hem niet want er zitten stomme vlekken in/op het scherm", heb je evenveel discussie als nu maar wel uitzicht op je geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

GameCrazy schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 19:56:
Nou ik ging er vanuit dat ze het toestel netjes zouden omruilen. En niet naar HTC zouden opsturen.
Als ik dat van te voren had geweten had ik dat wel gedaan.
Wat je nooit moet doen, wordt die ingepakt en naar de volgende klant gestuurd, dat zou jij ook niet willen...
Waarom 4Launch voor opsturen naar HTC kiest, geen idee... Winkels zoals Typhone / GSMeasy stuurden gewoon nieuwe, omdat dit gewoon 'kapotte' toestellen zijn, dus 4Launch krijgt gewoon 'n nieuwe van HTC..

Desalniettemin ben je al de 'Sjaak' dus het is een kwestie van zo snel mogelijk 'n nieuw toestel proberen te regelen, stuur ze naar het Problemen en garantie-afhandelingen van de HTC One X topic en hopen maar!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zoals eerder al gezegd mag de afhandeling van 4Launch gewoon volgens de wet. Niet dat je er nu nog iets aan hebt maar in dit geval had je beter direct met HTC contact op kunnen nemen. Natuurlijk is hetgeen je nu hebt gedaan juridisch de juiste weg maar de ervaring leert dat HTC vaak binnen een week je probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GameCrazy
ik222 schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 20:09:
Zoals eerder al gezegd mag de afhandeling van 4Launch gewoon volgens de wet. Niet dat je er nu nog iets aan hebt maar in dit geval had je beter direct met HTC contact op kunnen nemen. Natuurlijk is hetgeen je nu hebt gedaan juridisch de juiste weg maar de ervaring leert dat HTC vaak binnen een week je probleem oplost.
Die ervaring heb ik inderdaad ook, had ooit mijn HTC Desire opgestuurd voor reparatie en had hem binnen een week weer terug. Maar dan nog als ik het opnieuw zou kunnen doen zou ik beroep hebben gedaan op de wet koop op afstand. Wat ik vindt de wijze van communicatie van 4Launch gewoon niet netjes, ze hadden me eerder kunnen vertellen dat ze het toestel zouden opsturen naar HTC. Pas nadat ik gemaild had werd dat pas duidelijk en toen waren ook die zeven dagen al verstreken.

[ Voor 15% gewijzigd door GameCrazy op 17-04-2012 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-10 03:12

SgtStrider

Fractal Switchover!

CLB schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 20:02:
[...]

, dus 4Launch krijgt gewoon 'n nieuwe van HTC..
Dit soort gevaarlijke uitspraken zou ik niet direct doen, ik zou dit even afwachten. Bovendien, alleen vanwege het feit dat de TS niet direct een nieuw apparaat krijgt, is een winkel een afrader? Ik snap dat het vervelend is, zeker wanneer het apparaat recent aangeschaft is, maar als op deze manier een winkel beoordeeld wordt, dan heb ik een hele zure appel voor je, dat zijn er echt heel erg veel.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

Ik noem het geen afrader :) Maar dit vind ik een slechte manier van afhandeling / communicatie.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GameCrazy
SgtStrider schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 20:20:
[...]

Dit soort gevaarlijke uitspraken zou ik niet direct doen, ik zou dit even afwachten. Bovendien, alleen vanwege het feit dat de TS niet direct een nieuw apparaat krijgt, is een winkel een afrader? Ik snap dat het vervelend is, zeker wanneer het apparaat recent aangeschaft is, maar als op deze manier een winkel beoordeeld wordt, dan heb ik een hele zure appel voor je, dat zijn er echt heel erg veel.
Het gaat mij daar niet alleen om, het gaat mij ook de communicatie van 4Launch zelf. Ze hadden eerder kunnen communiceren dat ze het toestel zouden opsturen naar HTC en ook deze zin in een van de emails die heb ik gekregen; Aangezien het product op het moment slecht leverbaar is kunnen wij op het moment niet per direct een nieuw toestel uitleveren.

Terwijl ze het toestel een dag erna gewoon op voorraad hadden, en het nog steeds op voorraad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

GameCrazy schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 20:26:
[...]

Het gaat mij daar niet alleen om, het gaat mij ook de communicatie van 4Launch zelf. Ze hadden eerder kunnen communiceren dat ze het toestel zouden opsturen naar HTC
Het is vrij normaal dat een toestel opgestuurd word voor reparatie aangezien ze zelf geen reparaties uitvoeren aan toestellen. Dat jij iets anders wil betekend niet dat zij slecht communiceren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GameCrazy
Kenzi schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 20:30:
[...]

Het is vrij normaal dat een toestel opgestuurd word voor reparatie aangezien ze zelf geen reparaties uitvoeren aan toestellen. Dat jij iets anders wil betekend niet dat zij slecht communiceren 8)7
Nou dan verschillen wij van mening :) Maar misschien ben ik betere webshops gewend die wat beter met klanten communiceren. En wat meer service gericht zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door GameCrazy op 17-04-2012 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

GameCrazy schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 20:31:
[...]

Nou dan verschillen wij van mening :) Maar misschien ben ik betere webshops gewend die wat beter met klanten communiceren. En wat meer service gericht zijn.
Wat meer service wil je? Dat ze hem direct omruilen? Ze sturen hem netjes op voor je en houden je op de hoogte. Er zijn websites die je afwimpelen naar de fabrikant of erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-10 22:21

aap

[...]

Als je service wilt, moet je niet bij een dozenschuiver voor de laagste prijs bestellen... Als je betere shops gewend bent, waarom heb je dan niet daar besteld?

Als je iets voor RMA instuurt, moet je de leverancier de kans geven het product te repareren. Je had het beter kunnen retourneren onder de wet koop op afstand, dan hoef je niet eens een reden op te geven en dan had je daarna een nieuwe kunnen bestellen.

Er is nu niets meer aan te doen; je moet gewoon even geduld hebben totdat 4Launch je telefoon terugstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GameCrazy
aap schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 21:23:
[...]

Als je service wilt, moet je niet bij een dozenschuiver voor de laagste prijs bestellen... Als je betere shops gewend bent, waarom heb je dan niet daar besteld?

Als je iets voor RMA instuurt, moet je de leverancier de kans geven het product te repareren. Je had het beter kunnen retourneren onder de wet koop op afstand, dan hoef je niet eens een reden op te geven en dan had je daarna een nieuwe kunnen bestellen.

Er is nu niets meer aan te doen; je moet gewoon even geduld hebben totdat 4Launch je telefoon terugstuurt.
Ik had daar in het verleden al vaker dingen besteld en dat ging altijd prima, dus er was niet echt een reden om daar op dat moment niet te bestellen.

Ook hebben ze uiteindelijk aan de telefoon niet expliciet verteld dat ze toestel bij HTC zouden laten repareren. Maar weer dat second opinion verhaal terwijl ze al hadden toegegeven dat er een defect was geconstateerd.

Maar goed het dus inmiddels wel duidelijk dat ik maar moet gaan wachten en hopen dat ze het maar een beetje snel oplossen.

[ Voor 5% gewijzigd door GameCrazy op 17-04-2012 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap webshops niet die niet gewoon een DOA direct omruilen. Ik ga ervan uit dat 4Launch het product gerepareerd van de fabrikant terug krijgt en derhalve geen zin heeft om een geopende verpakking te moeten verkopen, maar dit is zuiver ten nadele van de klant. Je hebt nog geen gebruik kunnen maken van het toestel, maar al wel een buitensporige hoeveelheid overlast.

Ik raad je aan om alsnog gebruik te maken van de wet koop op afstand. Ik neem aan dat je hier nog gebruik van kunt maken, aangezien je het product pas 1 dag hebt kunnen proberen. Ik neem aan dat je geen zin hebt om erachter te komen welke verrassingen je nog meer staan te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Ik snap de discussie niet echt, je hebt namelijk ook nog het recht om je eigen product terug te krijgen ( min of meer wat de winkel doet...) Het is idd leuk dat ze melden dat ze hem opsturen naar HTC maar daar hoef/heb je niets mee, wel kan je op die manier zien wat de winkel voor je heeft gedaan (en online uitzoeken hoe snel htc dan is)

Wat had je dan gewild, dat de winkel jou een mail stuurt met opties waar jij weer op moet reageren alvorens zij tot actie over kunnengaan?... (aka 2 dagen langer zonder toestel). Ik vind het een nette en correcte manier van afhandelen, zover ik nu kan zien en lees ook gewoon volgens de wet. Onder de wet koop op afstand/binnen 7 dagen aangeven dat je gaat terugsturen hadden ze ander moeten reageren maar dat is niet van toepassing (dat heb je niet aangegeven)

Voorraadstatus van een webshop hoeft helemaal niets te betekenen, kan zijn dat een externe leverancier voorraad heeft maar kan ook een oude en/of foute status zijn.

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtStrider

SgtStrider

Fractal Switchover!

Het grappige is, dat veel mensen verwijzen naar de wet "koop op afstand" en refereren aan de 14 heilige dagen.

Zie ook deze post op consuwijzer welke het mooi illustreert. Deze wet geeft de mensen die via een webshop iets kopen een zichttermijn, niets anders. En absoluut geen gebruikstermijn.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het is anders ook een termijn waar je heel makkelijk je geld mee terug kan krijgen (en het product teruggeven aan de winkel), zeker als een product niet deugd. Of wil jij zeggen dat het 'normaal' is dat als je de telefoon net 1 dag hebt dat hij dan al stuk mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het vervelende is dat de winkel het als een garantieverhaal uitlegt als jij vermeldt dat het product defect is. De winkel heeft er natuurlijk gelijk in (je geeft immers aan dat het product defect is en niet dat je gebruik wilt maken van de wka), maar vanuit de klantbeleving is het...uh...kansloos. Om die reden moet je gewoon altijd gebruik maken van de wka.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtStrider

SgtStrider

Fractal Switchover!

CptChaos schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 23:32:
Het is anders ook een termijn waar je heel makkelijk je geld mee terug kan krijgen (en het product teruggeven aan de winkel), zeker als een product niet deugd. Of wil jij zeggen dat het 'normaal' is dat als je de telefoon net 1 dag hebt dat hij dan al stuk mag?
Dat is inderdaad niet normaal. Sterker nog, het is sowieso niet normaal als een product niet doet wat het zou moeten doen ;) Maar deze termijn is in deze situatie verre van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Troost je die HTC One X kun je volgende week wel weer terug verwachten al zorgt 4Launch natuurlijk voor vertraging, want ik doe reparatie meestal rechtstreeks via HTC want dat is sneller, beperkt het ongemak enigszins.

Had laatst net zo dillema alleen ik constateerde het pas na twee weken en ik toen op hoge poten naat Media Markt Duitsland om te ruilen, maar dat deden ze niet en wat ze wel deden kon ik zelf rechtstreeks via HTC doen en dat was binnen een week gepiept.

Waarschijnlijk heb je nu wel een weekje last van afkicken van je smartphone, want mijn oude smartphone had ik al verkocht toen mijn nieuwe na twee weken voor reparatie weg moest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 23:47:
Het vervelende is dat de winkel het als een garantieverhaal uitlegt als jij vermeldt dat het product defect is. De winkel heeft er natuurlijk gelijk in (je geeft immers aan dat het product defect is en niet dat je gebruik wilt maken van de wka), maar vanuit de klantbeleving is het...uh...kansloos. Om die reden moet je gewoon altijd gebruik maken van de wka.
Als je gebruik maakt van de WKA zijn de verzendkosten terug naar de winkel voor jouw rekening terwijl die bij een DOA (doorgaans?) voor rekening van de winkel komen. Sowieso zijn er ook meer dan genoeg winkels die wél weten hoe het hoort. Toen ik constateerde dat mijn moederbord DOA was stuurde ik het op maandag terug naar de winkel en op dinsdag hadden ze al een nieuwe order ingeschoten die uiteindelijk op vrijdag bezorgd werd. Zo kan het dus ook.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Recht op een directe vervanging heb je niet. De winkel moet in staat gesteld worden het defect te beoordelen en dan passende actie te nemen. Inclusief de handling een 1 tot 2 weken is niet buitensporig. In totaal, met aftrek van omstandigheid zoals pasen, zitten ze dan op zijn slechtst zelfs nog binnen de 30 dagen levertermijn vanaf originele aankoop. Met andere woorden, de levering van het eerste toestel had in principe voor de wet al langer mogen duren.

Dat je niet supergelukkig bent met een toestel wat defect aankomt, is begrijpelijk. Dat je dan direct ook echt alle verantwoordelijkheid bij de winkel legt vind ik niet erg netjes. Hoor je dat je in principe geen ander recht hebt, gooi je het op slechte communicatie. En dat terwijl de procedure toch echt gewoon netjes ook op de site staat:
Defect bij levering
Het kan voorkomen dat een product bij levering defect is. In dat geval dient u zo snel mogelijk, uiterlijk binnen 7 dagen, een RMA aanvraag te doen. Alleen na bevestiging kan het product binnen 11 dagen (na ontvangst van de bestelling) naar ons teruggestuurd worden. Afhankelijk van de afhandeling van de fabrikant ontvangt u een vervangend product, creditfactuur of wordt uw product gerepareerd. Indien u niet binnen 7 dagen melding maakt van het defect bij levering van het product dan wordt het defect behandeld als zijnde garantie. Na ontvangst zullen wij het product testen op het aangegeven gebrek. 4Launch kan afhandelingskosten in rekening brengen als het gebrek niet kan worden bevestigd.

Voordat u een product kunt retourneren moet u daarvoor bevestiging hebben gekregen. Dit gebeurt d.m.v. een RMA (Return Material Authorisation) aanvraag. Om een RMA aanvraag te doen dient u in te loggen op uw account en naar het RMA gedeelte te gaan. Hier kunt u klikken op RMA aanvraag. Bij uw aanvraag dient u duidelijk aan te geven om wat voor product of bestelling het gaat en wat de klacht of het defect is. Uw aanvraag wordt beoordeeld door een medewerker. Na acceptatie kunt u het product dan opsturen.

Nadat u een RMA aanvraag heeft gedaan, en bevestiging heeft gekregen dat u het product kunt retourneren, dan kunt u het product met het rma formulier welke u van ons heeft ontvangen aan ons retourneren.
Tenslotte zie ik veel advies direct naar de fabrikant te gaan; voor diegenen, lees ook even de sticky in dit forum over veilig winkelen. Jij hebt geen overeenkomst met de fabrikant, en die is dan ook gerechtigd in gevallen kosten te berekenen waar een winkel dat niet mag. Ga dus nooit naar de fabrikant zonder medeweten van de winkel. En, als je dan onenigheid krijgt met de fabrikant, klaag dan ook niet dat de winkel zich daar buiten houdt.

Het advies direct van KoA gebruik te maken klinkt ook leuk, maar precies dit soort houding leidt uiteindelijk tot moeilijker doen van winkels die ook hun risico's gaan afdekken, en mogelijk aanpassing van wetgeving. Het is niet zo dat je dat toestel mogelijk niet meer wil, het is dat je niet wil wachten het werkelijk uit te proberen. Dat je KoA had kunnen toepassen, zonder twijfel. Dat het ervoor bedoeld is... Nee. En dus niet netjes.

Dus... Je het is even zuur dat je langer moet wachten op je gadget dan je had gewild. Probeer wel een beetje anders met die teleurstelling om te gaan, want je stelt je nu wel erg onredelijk op.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2012 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 09:28:
Het advies direct van KoA gebruik te maken klinkt ook leuk, maar precies dit soort houding leidt uiteindelijk tot moeilijker doen van winkels die ook hun risico's gaan afdekken, en mogelijk aanpassing van wetgeving. Het is niet zo dat je dat toestel mogelijk niet meer wil, het is dat je niet wil wachten het werkelijk uit te proberen. Dat je KoA had kunnen toepassen, zonder twijfel. Dat het ervoor bedoeld is... Nee. En dus niet netjes.
Och, ik vind in dit geval dat je als klant onevenredig veel overlast hebt van een garantiegeval als je meer dan een week moet wachten totdat je een oplossing in handen hebt in geval van een DOA. Je hebt het toestel immers nog niet eens kunnen gebruiken en hebt dan al meer dan een week overlast gehad. Zoals je zelf weet moet herstel plaats vinden met minimale overlast. Als een winkel het ok vindt om een lang RMA proces op te starten dan vind ik het ok om dat te omzeilen door gebruik te maken van de wet koa.

Je post is voor zover ik kan beoordelen volledig correct, maar je hangt een waardeoordeel bij gebruik van de wet koop op afstand zonder hetzelfde te doen voor de 'normale' RMA procedure. Ik vind dat er juist in dat deel sprake is van een onevenredige benadeling van de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online

CLB

NMe schreef op woensdag 18 april 2012 @ 01:17:
Als je gebruik maakt van de WKA zijn de verzendkosten terug naar de winkel voor jouw rekening terwijl die bij een DOA (doorgaans?) voor rekening van de winkel komen. Sowieso zijn er ook meer dan genoeg winkels die wél weten hoe het hoort. Toen ik constateerde dat mijn moederbord DOA was stuurde ik het op maandag terug naar de winkel en op dinsdag hadden ze al een nieuwe order ingeschoten die uiteindelijk op vrijdag bezorgd werd. Zo kan het dus ook.
Met jou, ik had het met 'n HTC One X... Dinsddag opgestuurd, woensdag aangekomen, woensdagavond
nieuwe op de post, donderdag geleverd... Had gele vlekken in m'n scherm, gewoon DOA, niks reparatie.
En heb nu 'n declaratieformulier, om mijn gemaakte verzendkosten van de DOA terug te krijgen, dat is top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 12:21:
[...]

Och, ik vind in dit geval dat je als klant onevenredig veel overlast hebt van een garantiegeval als je meer dan een week moet wachten totdat je een oplossing in handen hebt in geval van een DOA. Je hebt het toestel immers nog niet eens kunnen gebruiken en hebt dan al meer dan een week overlast gehad. Zoals je zelf weet moet herstel plaats vinden met minimale overlast. Als een winkel het ok vindt om een lang RMA proces op te starten dan vind ik het ok om dat te omzeilen door gebruik te maken van de wet koa.
Je weet pas dat een winkel zo'n lang proces op gaat starten als hij het ding opstuurt naar de fabrikant. Je kan hooguit reactief zeggen: "hee, als jullie dat ding nu opsturen naar de fabrikant en ik vervolgens wekenlang moet wachten op een nieuwe, dán wil ik gebruik maken van de WKA en zeg ik bij dezen de koop op." Dat bij voorbaat al doen is, zoals Floppus als zegt, niet netjes. Te meer omdat ze het ding dan weer gewoon gaan verkopen omdat ze niet eens weten dat het ding stuk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@NMe: ik snap het punt. Ik snap ook dat webwinkels een zeer kleine marge hebben. Ik snap (gedeeltelijk) ook waarom ze het doen. Het is alleen een dilemma hoe hier juist mee om te gaan. Als consument ben je namelijk nogal afhankelijk van hoe de andere partij omgaat met een DOA. Een duidelijke uitleg op de site lijkt me dan ook gewenst. Op basis van die info kun je dan besluiten wat te doen. Als een winkel een RMA procedure gebruikt dan zou ik alleen eieren voor mijn geld kiezen, de verzendkosten graag betalen en vervolgens gebruik maken van de wet koa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Een winkel die gebruikmaakt van RMA-procedures kan alsnog ook bij een DOA-melding de extra mile lopen en zelf ook het probleem constateren, om vervolgens direct een vervangend product te sturen terwijl ze zelf de RMA afhandelen en een paar weken later hun voorraad weer aanvullen met een vervangend product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat vind ik dus gewenst en in het geval ik er zeker van ben dat dat gebeurt dan zal ik ook niet twijfelen om die route te bewandelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-10 19:36
Wil je niet bang maken maar als ze hem opsturen naar Cannotfix/Willnotfix/Dynafix kan het wel eens langer duren dan 1 a 2 wkn. Hoop dat je gewoon een nieuwe gaat ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 12:21:
[...]

Je post is voor zover ik kan beoordelen volledig correct, maar je hangt een waardeoordeel bij gebruik van de wet koop op afstand zonder hetzelfde te doen voor de 'normale' RMA procedure. Ik vind dat er juist in dat deel sprake is van een onevenredige benadeling van de klant.
Actually in my experience the "bridge" your looking for MiG is expressed in the unofficial DOA policies that many companies do have. 4launch doesn't seem to have this policy as per the OPs experience, but many do.

After all these years I've noticed that the amount of emotion involved in a given RMA is almost directly proportional to the length of time someone has had the item. If they buy an item and it doesn't turn on at the first try their first words are often "I demand this", "My rights that". If the same item fails a couple of months into use then the initial reactions are often much less blunt. "Hi, I have X from you and it has failed. Please help." This may of course in some ways be obvious, but it is a bit of physcology that is important. It is the reason why so many people think that a DOA has legal rights attached to it. It is only logical to the mind that if it fails from step one that this can't be happening? Someone must be held accounatble for this attrocity? The inhumanity of it all. The internet has only helped reinforce these myths.

That said, perception is important so many business will often have some sort of DOA policy to cover this volatile point. They don't have to thou, and if they don't they are then viewed as some sort of lawbreakers. I have to be honest and say that an IT company that takes the hardline with DOAs probably isn't helping itself in the long run, but to each his own. Here at my current workplace we decided that if it totally fails within the first month we will offer a direct replacement. I've noticed that this takes the edge off most of the more tense situations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

e.looijenga schreef op woensdag 18 april 2012 @ 13:50:
Wil je niet bang maken maar als ze hem opsturen naar Cannotfix/Willnotfix/Dynafix kan het wel eens langer duren dan 1 a 2 wkn. Hoop dat je gewoon een nieuwe gaat ontvangen.
Ervaring leert dat vooral mensen klagen met negatieve ervaringen met Dynafix. Ik heb twee keer een toestel laten op halen door Dynafix in opdracht van HTC en beide keren had ik hem na een week gewoon terug weer en alles was in orde en me probleem was opgelost.

De meeste tijd ging blijkbaar zitten in het ophalen en weer terug sturen, de reparatie die ze dan doen is waarschijnlijk zo gepiept en daarna gaat ie weer terug naar je en dat duurt dan twee dagen.

Dus zo bang hoef je er niet voor te zijn hoor. Maar OP heeft nog 4Launch er tussen zitten dus de weg is langer, OP>4Launch>Dynafix>4Launch>OP.

Als je rechtstreeks via HTC gedaan had dan was het OP>Dynafix>OP, maar in dit topic word terecht gezegd dat 4Lauch verantwoordelijk is voor het afhandelen, de fabrikant kan gewoon je garantie weigeren, maar 4Lauch moet je zelfs garantie verlenen wanneer je er een custom rom op hebt, HTC zou dan kunnen zeggen dat je moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Bulldog72: ik heb voor mijn emigratie naar de UK lange tijd voor een electronicabedrijf gewerkt en daar hadden we de policy om defecten binnen de eerste twee weken gewoon direct om te ruilen, mits de koper alle verpakkingsmaterialen nog had (indien dit niet mogelijk was ruilden we de kale producten om en stuurden we het defecte product retour leverancier in de doos van eenzelfde product). Zoals je zelf al zegt is die gewoon een klantvriendelijke oplossing en zal je hier als bedrijf op langere termijn ook gewoon voordeel mee behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja mensen, als niemand de moeite neemt om even zelf op de 4Launch site te kijken; er loopt nu een hele discussie over dat er een duidelijke aparte DOA procedure zou moeten zijn, terwijl dat precies was wat ik gequote heb. Er is nog een apart deel over gewoon garantie...

Ze melden 1 tot 2 weken, en dat lijkt me toch ook heel anders dan normale afhandeling.

Wat betreft direct naar de fabrikant: tuurlijk kan dat als je denkt dat het sneller is, maar vergeet niet met de winkel te overleggen. Voor je het weet tast je je eigen rechten aan. That's all.

@zijdiscussie over Dynafix - volgens mij was dat niet het onderwerp hier...

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2012 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
e.looijenga schreef op woensdag 18 april 2012 @ 13:50:
Mwah, mijn 3GS was binnen 8 werkdagen terug van Dynafix. Of ja, eigenlijk een nieuwe 3GS. Kan dus niks anders zeggen dan dat mijn ervaring met Dynafix prima is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ienni1983
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-10 10:28
[...]

Maar was de telefoon nou DOA? of was hij gewoon niet werkend naar behoren?

http://tinyurl.com/5sdar8p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigis
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-04 21:07
OK, daar ga ik dus nooit iets bestellen. Ik heb net de algemene voorwaarden gelezen... Brrr. Ik heb geen behoefte om in een discussie over de vernietignaarheid van algemene voorwaarden te belanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-10 23:06

Paulus0013

pom pom

Floppus, jij refereert naar een wettelijke levertermijn van max 30 dagen. Dat is wettelijk gezien correct.
Maar er zijn vaak ook nog reclameringen van verkopers als bijvoorbeeld binnen 24 uur geleverd, of een status op voorraad.
In dat kader kan ik niet met je meegaan dat een reparatietermijn langer dan 2 dagen niet voor onnodige overlast zou zorgen. Zeker als omruilen (vanwege bv voldoende voorraad) ook een optie is.

Iemand anders zegt bv ook dat de shop het toestel naar een fabrikant of reparatiecentrum opstuurt voor controle. Lijkt me ook onnodig daar op te wachten. De winkel kan ook zelf het ding aanzetten en het probleem zien (tenminste in dit geval dan). Meer dan dat is niet nodig om tot actie over te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kán ook best dat die overlast er met 2 dagen is: als je dan zo'n haast hebt, zorg je dus ook dat je jezelf informeert over de procedures en afspraken maakt. Uit relaas van TS blijkt dat hij zelfs ná defect niet eens de procedure heeft nagezocht. Bevalt de procedure niet, dan kan je altijd proberen VOORAF afspraken te maken.

Er is geen rechter die met je meegaat, als je NA aankoop ineens bij de winkel aankomt dat het in jouw geval om bepaalde redenen ernstige overlast is als het niet binnen 2 dagen gefixt is; zo lust ik er nog wel een paar...

Wat betreft evaluatie door de winkel schiet je er ook naast. Een TD van een winkel is geen specialist op gebied van allerlei electronica tot het niveau dat ze dingen op printplaten solderen. Als het toestel niet aangaat kan dat simpel lijken, maar kan het net zo goed verborgen op de print user abuse blijken. Daar waar een fabrikant de eis stelt dat zij evalueren, kán je daar als winkel natuurlijk een snellere vorm tegenover zetten, maar dan wel met een risico.

Als je naar redelijkheid en billijkheid kijkt, dan moet je verder kijken dan je eigen belang. Wat je nu stelt is niet in redelijkheid te eisen.
Pagina: 1