Heatpipe koeler, beter als het rechtop staat ??

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 22:02
Is de koeling beter als een heatpipe koeler, recht op de processor staat ?? Of maakt dat geheel niet uit ?
(Het gaat b.v. om de Arctic Cooling Freezer 64).
Ik las in een review op een website bij deze koeler het volgende:

Disadvantages:
- Heatpipes only work when parallel to ground.

Aangezien bij de meeste personen het moederboard op zijn kant staat en dus automatisch de koeler ook die positie heeft.
Het zal wel niet uitmaken, gezien de werking van een heatpipe, maar ik wou het toch even weten wat jullie ervan denken.
BTW mijn ervaring is dat een koeler met koelribben + een fan (b.v. een Zalman 7000 Cu) evengoed (zo niet beter) koelt, als een koeler met heatpipes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
Zolang de heatpipes maar contact maken met het te koelen oppervlak kan je je moederbord elke kant op monteren en maakt (bijna) niks uit.
Dat bijna vanwege als je je moederbord ondersteboven monteert loopt de warmte terug tegen je moederbord aan tenzij je het goed door laat stromen.

Op je opmerking over de Zalman 7000 Cu deze koelt direct wat inderdaad beter is heatpipes zijn dan ook gewoon niks anders dan pijpjes die warmte verplaatsen naar een groter oppervlak zodat ze effectiever kunnen koelen.(vandaar de lamellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:15

Fordox

00101010

heatpipes die in direct contact staan zijn beter. maaaaar: daardoor word ook de base niet spiegel glad, je krijgt gleuven dus minder contact met de processor in het algemeen.
ik heb zelf wel een HDT (Heatpipe Direct Touch) koeler, en ik ben er tevreden over. maar dat zou ook iedereen zeggen met een noctua nh-d14 (vlakke basis zonder HDT, maar wel bijna de beste op de markt).

het ligt er net aan hoe de koeler er verder uit ziet. de meest doorslaggevende informatie blijven toch echt de benchmarks, en deze geven aan dat het bijna niks uitmaakt.

ow wacht, ik lees het verkeerd sorry.
mijn arvaring is meer dat de processor beter word gekoeld als de ventilator van het moederbord af blaast. dan hangt de warme lucht niet tussen de componenten in het moederbord, maar dan word de warme lucht direct weg geblazen.

ik zie verder geen reden waarom de heatpipes het er slechter op doen. warmte stijgt omhoog, dus ook de warme gas die erin zit. en dat moet afgevoerd worden naar de lamellen dus het lijkt me logisch als je processor eigenlijk onder zit, en de heatpipes dan recht omhoog.

[ Voor 32% gewijzigd door Fordox op 17-04-2012 14:55 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flymo schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 09:01:
Is de koeling beter als een heatpipe koeler, recht op de processor staat ?? Of maakt dat geheel niet uit ?
(Het gaat b.v. om de Arctic Cooling Freezer 64).
Ik las in een review op een website bij deze koeler het volgende:

Disadvantages:
- Heatpipes only work when parallel to ground.

Aangezien bij de meeste personen het moederboard op zijn kant staat en dus automatisch de koeler ook die positie heeft.
Het zal wel niet uitmaken, gezien de werking van een heatpipe, maar ik wou het toch even weten wat jullie ervan denken.
BTW mijn ervaring is dat een koeler met koelribben + een fan (b.v. een Zalman 7000 Cu) evengoed (zo niet beter) koelt, als een koeler met heatpipes.
Als ze paralel lopen aan de grond staat de koeler dus op zijn zij he. Zoals elk normaal moederbord zit. Anders was het haaks aan de grond geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Fordox schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 14:52:
heatpipes die in direct contact staan zijn beter. maaaaar: daardoor word ook de base niet spiegel glad, je krijgt gleuven dus minder contact met de processor in het algemeen.
ik heb zelf wel een HDT (Heatpipe Direct Touch) koeler, en ik ben er tevreden over. maar dat zou ook iedereen zeggen met een noctua nh-d14 (vlakke basis zonder HDT, maar wel bijna de beste op de markt).

het ligt er net aan hoe de koeler er verder uit ziet. de meest doorslaggevende informatie blijven toch echt de benchmarks, en deze geven aan dat het bijna niks uitmaakt.

ow wacht, ik lees het verkeerd sorry.
mijn arvaring is meer dat de processor beter word gekoeld als de ventilator van het moederbord af blaast. dan hangt de warme lucht niet tussen de componenten in het moederbord, maar dan word de warme lucht direct weg geblazen.

ik zie verder geen reden waarom de heatpipes het er slechter op doen. warmte stijgt omhoog, dus ook de warme gas die erin zit. en dat moet afgevoerd worden naar de lamellen dus het lijkt me logisch als je processor eigenlijk onder zit, en de heatpipes dan recht omhoog.
Daarnaast speelt de airflow in je kast een flinke rol, valt ook veel te halen als je alsnog hoge temps haalt ;) Een Silverstone Raven is echt een ideale kast voor luchtkoeling omdat het moederbord gedraaid is en warme lucht zich niet meer op kan hopen onder je videokaart(en) en CPU koeler etc. Elk onderdeel krijgt dus frisse koude lucht.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:15

Fordox

00101010

De componenten op een bord maken kleine draaikolkjes van lucht waardoor je hot pockets krijgt. die zul je altijd blijven houden, tenzij je een enorme onderdruk hebt. dus niet elk deel krijgt evenveel frisse lucht ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-06 22:02
Ok, ik heb momenteel een Zalman CNPS8700 LED en neem toch niet de eerder genoemde Arctic Cooling Freezer 64, omdat de baseplate ervan, een stuk kleiner is dan de oppervlakte van de (AMD) cpu zelf.
In het verleden had ik ook een AC heatpipe CPU koeler en die kookte zo wat de kast uit.
(PC ging spontaan uit, vanwege de CPU warmtebeveiliging), misschien een storing in de (nieuwe) koeler, ik weet het niet...
Ik vermoed dat een heatpipekoeler ook goedkoper te maken voor een fabriek dan een van massief Alu of koper (combi) koeler, omdat er meer materiaal in zit. (misschien zit ik er helemaal naast...).
Het is met een heatpipe in ieder geval lichter in gewicht !
Met de huidige Zalman koeler blijft de CPU zo rond de 37 en 45 graden Celsius.
(CPU is een Athlon 4800 dualcore voor algemeen gebruik, dus surfen, mailen, tekstverw, licht fotobewerking enz. en dat voldoet prima).
Mijn opzet is, om een zo stil mogelijk systeempje te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Dixie op 19-04-2012 09:05 . Reden: aanvulling ]

Pagina: 1