nas installatie

Pagina: 1
Acties:

• fv12
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-12 15:58
ik heb een probleem met de installatie van de freecom silverstore nas na het lezen van deze reviewhttp://tweakers.net/productreview/48811/freecom-silverstore-2-drive-nas.html . Deze heb ik aangeschafd inclusief 2 nieuwe hdd van 3TB en is via lan aangesloten op een htpc en via wifi op een laptop, allebei draaiend op windows 7 ultra versie 32 bits.
Ik heb toegang tot de nas via mijn internetbrowser en kan de instellingen doorvoeren zoals gewenst, echter ik heb geen toegang tot de hdd, deze zijn wel zichtbaar bij de optie opslag en heb vervolgens bij volume ervoor gekozen om de de volledige capaciteit van de nas (6TB) te gebruiken voor mijn data. De status van de schijven geeft de nas aan dat dat goed is. Maar zoals gezegd bij volume is er niks zichtbaar..
heb de freecom helpdesk gemaild maar nog geen antwoord terug en ook waren ze gisteren telefonisch niet bereikbaar....hopenljik heeft iemand een oplossing voor me. Heb al wat gespeeld met de firewall echter zonder het gewenste resultaat.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:32

lier

MikroTik nerd

Ken het apparaat niet...heb je al een (of meerdere) share(s) aangemaakt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• barry457
  • Registratie: December 2005
Share maken, rechten ingesteld?
6TB, is dus raid 0. Hou er wel rekening mee dat je deze dan niet als backup moet gaan gebruiken.

• fv12
barry457 schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 08:42:
Share maken, rechten ingesteld?
6TB, is dus raid 0. Hou er wel rekening mee dat je deze dan niet als backup moet gaan gebruiken.
klopt daar ben ik me van bewust. Ik kan geen share maken er is niets zichtbaar bij het instellen van de share

• barry457
Ik bedoel dat je via de webbrowser een share moet maken op de NAS. Deze kan je daarna pas via windows koppelen.

Op de nas maak je dus een share "public" als voorbeeld. Daar geef je rechten op wie deze mag bereiken. Daarna kan je pas in windows een netwerkschijf aanmaken.

• fv12
barry457 schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 08:46:
Ik bedoel dat je via de webbrowser een share moet maken op de NAS. Deze kan je daarna pas via windows koppelen.

Op de nas maak je dus een share "public" als voorbeeld. Daar geef je rechten op wie deze mag bereiken. Daarna kan je pas in windows een netwerkschijf aanmaken.
ok.is misschien een optie inderdaad..hoe doe ik dat?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
fv12 schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 08:48:
[...]

ok.is misschien een optie inderdaad..hoe doe ik dat?
Staat dat niet in de handleiding?

Desktop | Server | Laptop

• barry457
Ik weet niet hoe dat bij jou werkt. Op mijn qnap staat een tabje shares. Hier maak ik een nieuwe aan via een wizzard die alles voor mij regelt.

In de productreview staat al veel info.

Wat ik snel zie, als je naar storage gaat in de webbrowser, klik je op het tabje shares.
Hier komen je beschikbare mappen(shares) te staan.
Linksonder staat een mapje met een plusje. Klik hierop en volg de wizzard.

• barry457
Je kan hier ook kijken. Misschien dat je daar wat aan hebt.

• fv12
barry457 schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 08:53:
Ik weet niet hoe dat bij jou werkt. Op mijn qnap staat een tabje shares. Hier maak ik een nieuwe aan via een wizzard die alles voor mij regelt.

In de productreview staat al veel info.

Wat ik snel zie, als je naar storage gaat in de webbrowser, klik je op het tabje shares.
Hier komen je beschikbare mappen(shares) te staan.
Linksonder staat een mapje met een plusje. Klik hierop en volg de wizzard.
ik heb bij de optie shares geen mogelijkheid om iets in te stellen..die optie die jij noemt staan er wel...maar ik moet een volume selecteren..en die worden net niet weergegeven...

Verwijderd

Post eens een screenshot van het Storage -> Disk en Storage -> Volume overzicht.

Zoals op pagina 40 van de handleiding; http://www.freecom.com/fi...rStore_User_Manual_EN.pdf

[ Voor 203% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2012 09:07 ]

• barry457
Als je geen volume ziet, is toch iets niet goed gegaan. Kijk het filmpje wat ik aangaf. Hier laten ze alles zien.

Kom je er dan niet uit, dan kan je verder vragen.

• fv12
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 08:59:
Post eens een screenshot van het Storage -> Disk en Storage -> Volume overzicht.

Zoals op pagina 40 van de handleiding; http://www.freecom.com/fi...rStore_User_Manual_EN.pdf
natuurlijk heb ik dat al gedaan...en ook firmware upgrade ed

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 08:59:
fv12 schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 10:20:
[...]
natuurlijk heb ik dat al gedaan...en ook firmware upgrade ed
/me ziet geen screenshots.

Waarom vertel je niet direct bij het openen van dit topic dat je de handleiding al hebt doorgenomen en een firmware upgrade al hebt uitgevoerd?

En wat zijn de specs v/d 3TB HDD's? dus merk en type.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2012 10:33 ]

• fv12
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 10:23:
[...]

[...]

/me ziet geen screenshots.

Waarom vertel je niet direct bij het openen van dit topic dat je de handleiding al hebt doorgenomen en een firmware upgrade al hebt uitgevoerd?

En wat zijn de specs v/d 3TB HDD's? dus merk en type.
ben nu op mijn werk...ik zal vanavond shots posten

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Heb je het volume ook al geformatteerd? Ondersteund de NAS deze omvang en dit type schijven?

[ Voor 40% gewijzigd door Bor op 17-04-2012 11:05 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• fv12
Bor de Wollef schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 11:05:
Heb je het volume ook al geformatteerd? Ondersteund de NAS deze omvang en dit type schijven?
ja heb ik...en zie daar de status bezig met bestanden aanmaken...maar deze melding staat er al meer dan 30 uur....

• Bor
  • Nu online

Bor

Dan is het volume nog niet klaar lijkt het. Heb je een quick format of een full format gedaan? Staan de HD's op de lijst van ondersteunde componenten van de fabrikant?

Je zou natuurlijk de reviewer uit deze review een DM kunnen sturen met de vraag hoe lang dat bij hem heeft geduurd: productreview: Freecom SilverStore 2-Drive NAS review door Obiter dictum

[ Voor 45% gewijzigd door Bor op 17-04-2012 11:51 ]

• fv12
Bor de Wollef schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 11:50:
Dan is het volume nog niet klaar lijkt het. Heb je een quick format of een full format gedaan? Staan de HD's op de lijst van ondersteunde componenten van de fabrikant?

Je zou natuurlijk de reviewer uit deze review een DM kunnen sturen met de vraag hoe lang dat bij hem heeft geduurd: productreview: Freecom SilverStore 2-Drive NAS review door Obiter dictum
ik ga vanavond de harde schijven eens formateren via mijn laptop via een usb aansluiting, echter die draait op een windows 7 32 bit versie.
Kan ik dan deze 3 tb hdd formateren en in de nas plaatsen, meen dat ik ergens gelezen heb dat 3 tb schijven niet geschikt zijn voor de 32 bits versie..

• RonaldMones
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-03-2022
Uhm in Raid opstellingen heb je toch een andere indeling dan bij NTFS of FAT. Dus lijkt me niet handig om het via je pc te doen. laat het maar gewoon uit ratelen.

Verwijderd

RonaldMones schreef op woensdag 18 april 2012 @ 10:06:
Uhm in Raid opstellingen heb je toch een andere indeling dan bij NTFS of FAT. Dus lijkt me niet handig om het via je pc te doen. laat het maar gewoon uit ratelen.
RAID is geen filesystem zoals NTFS of FAT, zie ook de RAID FAQ

• Bor
  • Nu online

Bor

In de pc formatteren zou ik niet doen. Soms installeert de NAS software delen op de harddisk of zijn er andere / extra partities nodig etc. Ik zou gewoon wachten totdat de NAS klaar is. Hoe lang is hij nu bezig en op hoeveel % staat het aanmaken van het volume of het formatteren?

Zou je nog screenshots willen plaatsen? Dat praat vaak veel makkelijker.

Zie je dehd activity led trouwens branden / knipperen?

• fv12
Bor de Wollef schreef op woensdag 18 april 2012 @ 10:09:
In de pc formatteren zou ik niet doen. Soms installeert de NAS software delen op de harddisk of zijn er andere / extra partities nodig etc. Ik zou gewoon wachten totdat de NAS klaar is. Hoe lang is hij nu bezig en op hoeveel % staat het aanmaken van het volume of het formatteren?

led zijn wit, ik ga vanavond aan de slag en zal wat screenshots hier neerzetten

• fv12
Afbeeldingslocatie: http://img220.imageshack.us/img220/4880/sharez.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img338.imageshack.us/img338/3306/volumea.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img801.imageshack.us/img801/6394/raidx.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img220.imageshack.us/img220/982/disko.th.jpg

dit zijn wat screenshots. ik kom helaas geen stap verder, krijg geen toegang tot de schijven in de nas

• fv12
Bor de Wollef schreef op woensdag 18 april 2012 @ 10:09:

is idd nog bezig....staat op 49% nu...duurt wel erg lang..maar ik zal de nas zijn werk laten doen.hopenlijk is dan alles toegankelijk
Pagina: 1