Op dit moment neem ik een resellerpakket af, echter wil gaan verhuizen naar een VPS. Om de tijd waarop de websites down zijn tot een minimum te beperken, heb ik onderstaand stappenplan opgesteld met wat tips die ik her en der op het internet heb gevonden. Mijn plan is om de sites op een rustige nacht over te zetten.
Ik verhuis van directadmin naar directadmin, dus dat scheelt al erg veel in het overzetten van de accounts. Echter zou onderstaande aanpak in mijn inzien ook opgaan voor eventuele andere verhuizingen.
0. Een backup van alle klanten/gebruikers importeren op de VPS om zo de div. websites te kunnen testen op compatibiliteit. Daarnaast de klanten op de hoogte stellen van de verhuizing.
Ik verhuis van directadmin naar directadmin, dus dat scheelt al erg veel in het overzetten van de accounts. Echter zou onderstaande aanpak in mijn inzien ook opgaan voor eventuele andere verhuizingen.
0. Een backup van alle klanten/gebruikers importeren op de VPS om zo de div. websites te kunnen testen op compatibiliteit. Daarnaast de klanten op de hoogte stellen van de verhuizing.
- Een of enkele dagen voor de verhuizing de TTL van de DNS-records zo laag mogelijk zetten. (laagste wat in mijn controlepaneel mogelijk is, is 900 / 15min)
- Mail, apache etc. op de VPS stoppen.
- DNS wijzigingen doorvoeren, dus verwijzen naar nieuwe IP-adres.
- Minimaal de TTL-tijd wachten, zodat al het verkeer nu naar het nieuwe IP-adres zou moeten gaan.
- Alle gebruikersaccounts op de reselleraccount backuppen.
- De backups op de VPS importeren.
- Mail, apache etc. op de VPS weer online brengen.
- Alles testen en de TTL weer omhoog brengen naar 3600