SPF record aanmaken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oranje Banaan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-04 19:26
Wie kan mij helpen met het maken van een juist SPF record? Ik gebruik namelijk 2 domeinen op mijn Exchange server. Als ik vanuit domein A een e-mail stuur naar een speciefiek adres stuur lukt dit wel, echter wanneer ik dat via Send-As met domein naam B verstuur naar hetzelfde adres krijg ik een foutmelding terug. Dit zijn specifieke adressen waar het niet op werk. De grote meerderheid werkt wel. Na wat uitzoeken blijkt het dat er geen SPF record aanwezig is. Ik heb al wat zitten testen met online SPF generators maar ik weet niet of ik het goed doe. Omdat domein A bij Xs4all is gehost (domein B is gehost bij een andere hoster) wil ik het graag in 1 keer goed doen. Bij Xs4all kan je dit alleen aanpassen door een schriftelijk verzoek te doen om een TXT record toe te voegen aan het domein.Hier gaan weer wat dagen overeen dus elke keer bij een wijziging.

A host record A.nl met als IP adres 10.0.0.1
MX record A.nl verwijzend naar 10.0.0.1
A host record mail.a.nl met als IP adres 10.0.0.2

Als er mail verstuurd word komt dit van het adres mail.a.nl (10.0.0.2) kan ik in de connectionlog zien.

Bij een andere hosting provider zijn de volgende gegevens bekend
A host record B.nl met IP adres 10.0.0.1
MX record B.nl verwijzend naar 10.0.0.1

Ik moet denk ik dus een SPF record aan de DNS van domein A toevoegen waarin domein B word geautoriseerd om mails te sturen? Of moet ik ook op domein B een SPF record aanmaken? Als ik via een generator een SPF record aanmaak kom ik op het volgende uit: v=spf1 a mx ip4:10.0.0.2 mx:b.nl ~all
Maar ik denk eerlijk gezegd dat dit niet goed is. Wie kan mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:01
Mijn eerste tip: haal je domein weg bij Xs4All, het was een goeie hoster toen TXT records nog niet bestonden, maar nu moeten ze toch wel langsamerhand overgaan naar een nieuw en beter systeem.

Als je vanuit domein A namens domein B wil sturen, moet je bij domein B aangeven dat A mag versturen namens B. De SPF record moet dus bij B. Wat je nu zegt in je SPF record is dat alle servers n de A records, alle servers in de MX records, IP 10.0.0.2 en b.nl mail mag versturen.

Het SPF record dat je bij domein B moet neerzetten, is er eentje dat vertelt dat A mag versturen namens B. Jou SPF record zou er dan zo moeten uitzien:

v=spf1 include:a.nl ~all

Ik zou ook even nog goed lezen over SPF records, maari k hoop dat je hierbij al geholpen bent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oranje Banaan
Bedankt voor de uitleg, ik dacht namelijk dat het SPF record juist bij domein A moest komen omdat dat het defeult domein is, en dat je juist in domein a, domein b moest autoriseren om e-mail te mogen verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-06 12:57
Even waarschuwen: op zich ben ik wel een beetje een onbenul op dit gebied, maar probeer nu toch even mee te praten:
Bowy3r schreef op maandag 16 april 2012 @ 15:13:
Het SPF record dat je bij domein B moet neerzetten, is er eentje dat vertelt dat A mag versturen namens B. Jou SPF record zou er dan zo moeten uitzien:

v=spf1 include:a.nl ~all
Dat gaat alleen goed indien a.nl een SPF TXT record heeft. Dat klinkt misschien logisch, maar ik noem het toch maar even.

Gezien de quote in de TS:
Als er mail verstuurd word komt dit van het adres mail.a.nl (10.0.0.2) kan ik in de connectionlog zien.
zou ik gokken dat de SPF TXT record van domein A iets moet zijn als:
"v=spf1 a mail.a.nl ~all"
... in gewoon nederlands: "de A record van mail.a.nl is gemachtigd om mail namens dit domein te versturen". Door die include op domein b.nl zou dat voor beide domeinen de oplossing moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

http://www.microsoft.com/...nologies/senderid/wizard/

de spf records moeten natuurlijk op je eigen dns staan. niet op die van een random server die je toestaat mail uit jouw (domein)naam te sturen
Oranje Banaan schreef op maandag 16 april 2012 @ 16:24:
Bedankt voor de uitleg, ik dacht namelijk dat het SPF record juist bij domein A moest komen omdat dat het defeult domein is, en dat je juist in domein a, domein b moest autoriseren om e-mail te mogen verzenden.
Let op hoe het is geschreven, a stuurt namens b (dus b is het default (eigenaar)domein)

[ Voor 96% gewijzigd door Fish op 16-04-2012 19:31 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oranje Banaan
fish schreef op maandag 16 april 2012 @ 19:15:
http://www.microsoft.com/...nologies/senderid/wizard/

de spf records moeten natuurlijk op je eigen dns staan. niet op die van een random server die je toestaat mail uit jouw (domein)naam te sturen

[...]

Let op hoe het is geschreven, a stuurt namens b (dus b is het default (eigenaar)domein)
Hoe bedoel je op mijn eigen DNS? Bedoel je mijn interne DNS en niet die van mijn hoster waar de domeinen worden gehost? De mail word vanuit 1 Exchange server verstuurd, waar domein A eigenlijk het hoofddomein is en domein B sporadisch word gebruikt om Send-as domein B berichten te sturen. Mij lijkt dan toch A als default domein? De wizard van Microsoft en andere had ik al eens doorgelopen maar ik weet niet of ik die goed invul, vandaar mijn vraag.
vanaalten schreef op maandag 16 april 2012 @ 19:11:

zou ik gokken dat de SPF TXT record van domein A iets moet zijn als:
"v=spf1 a mail.a.nl ~all"
... in gewoon nederlands: "de A record van mail.a.nl is gemachtigd om mail namens dit domein te versturen". Door die include op domein b.nl zou dat voor beide domeinen de oplossing moeten zijn.
Bedankt, ik zal de aanpassingen op beide domeinen doorvoeren en kijken of het dan beter gaat

[ Voor 22% gewijzigd door Oranje Banaan op 17-04-2012 09:01 ]

Pagina: 1