HDD verdwijnt

Pagina: 1
Acties:

• vedder
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-06-2025
Ik heb een nieuwe HDD gekocht (Seagate Baracuda 3TB). In eerste instantie leek hij prima te werken totdat ik 'm intensief ging gebruiken.

Zodra ik er langdurig naar ga schrijven (was files van een oudere bijna volle schijf naartoe aan het overhevelen) stopt dat op een gegeven moment. Op dat moment worden alle programma's die die schijf gebruiken (bv iTunes die daar zijn MP3s van leest) unresponsive. En na een minuut of 5 krijg ik controle weer terug maar is de schijf verdwenen uit explorer, device manager en computer management.

De event log in computer management geeft idd bij disk errors een error op het moment dat de hele zaak vastloopt. Daarnaast geeft atapi errors zo om de minuut gedurende het hele schrijfproces. Er zit dus duidelijk iets niet helemaal goed. Atapi error: http://technet.microsoft....cf-8e14-ad967df610c4.aspx

Ik heb geprobeerd wat te wisselen met SATA kabels en slots maar ongeacht de kabel en welke slot-ie zit crasht-ie. En al mijn andere SATA schijven werken gewoon prima (en doen dat al jaren) op alle slots.

Heb een half uur geleden de HDD ook op een andere powerkabel gezet. Sindsdien nog niet gecrasht, maar even log geeft wel nog constant atapi errors, dus verwacht weinig goeds (vorige keren crashte hij steeds na 10 tot ~45 minuten kopiëren van bestanden).

Daarnaast zie ik nu in device manager onder storage controllers:
AE8IAP90 IDE Controller met uitroepteken. [This device cannot start. (Code 10)]

Kan me niet herinneren dat dat er was voordat ik de HDD erin zette maar zo vaak kijk ik daar niet. Kan dat er iets mee te maken hebben?

Online gezocht en wel vergelijkbare problemen gevonden maar niet echt een oplossing op het nakijken van de kabels na dan.

Mobo: Asus P5K-E Wifi-AP

(Nu slapen, maar laat 'm wel door kopiëren dan zie ik morgen wel of het weer gecrasht is of niet)

doob

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:33
Misschien handig om je smart waarden te controleren van die hdd? (hdtune)
Post deze hier.

• gulie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-12-2024
Ik zou even langs de winkel gaan als het kan, en daar dan vragen of ze hem kunnen testen. Maar denk zo dat dit een gevalletje garantie is.

Ben Dis... dyc... dic... Dyslexie

• vedder
Vanochtend was de drive dus weer verdwenen en het kopiëren weer afgebroken.

Zojuist HD Tune geinstalleerd.

Bij het health tabje zie ik 1 warning:
(C7) Ultra DMA CRC Error Count
Description: "Number of interface communication errors: 1317"
Status: "There were communication errors. This may be caused by a damaged cable."

Bij de rest staat overal "ok". Ik zie wel een groot getal bij (01) Raw Read Error Rate --> (170 miljoen). Ik weet niet of dat normaal is?

doob

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:24

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb je je sata kabels al eens gewisseld of al eens gecheckt dat ie nog goed inzit en zie of het probleem mee gaat.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Hell-Slave
Raw read errors zijn niet normaal!
Is je hdd controller oke als je een andere schijf erop aansluit?
Hdd controller of die hdd is niet in orde, aangezien je de kabels al vervangen hebt.

[ Voor 31% gewijzigd door Hell-Slave op 16-04-2012 07:43 ]

• vedder
Ja ik heb zo goed als alle combinaties gemaakt met andere SATA apparatuur (heb 2 SATA HDDs, 1 SSD en 1 DVD brander) op andere SATA poorten en die doen het allemaal prima ongeacht op welke poort en met welke kabel ze vast zitten.

Maar die nieuwe 3TB schijf geeft errors ongeacht van de poort of kabel.

doob

• Hell-Slave
vedder schreef op maandag 16 april 2012 @ 07:43:
Ja ik heb zo goed als alle combinaties gemaakt met andere SATA apparatuur (heb 2 SATA HDDs, 1 SSD en 1 DVD brander) op andere SATA poorten en die doen het allemaal prima ongeacht op welke poort en met welke kabel ze vast zitten.

Maar die nieuwe 3TB schijf geeft errors ongeacht van de poort of kabel.
Schijf is dus niet in orde > RMA
Ik neem aan dat je de nieuwste bios draait?

[ Voor 4% gewijzigd door Hell-Slave op 16-04-2012 07:47 ]

• vedder
Dat niet. Had wel al gekeken, omdat op de HDD stond dat bios updates misschien nodig waren om 3TB te kunnen adresseren. Maar zag bij de release notes van de bios updates op de asus site alleen dingen over support voor meer RAM en CPUs. Kan vanavond evt proberen als dat geen kwaad kan.

doob

• Hell-Slave
P5K-E/WiFi-AP BIOS 1305
1. Update JMB controller Option ROM.

Aan welke controller hangt ie?

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:09

Pixeltje

Woo-woohoo!

vedder schreef op maandag 16 april 2012 @ 07:13:
Bij het health tabje zie ik 1 warning:
(C7) Ultra DMA CRC Error Count
Description: "Number of interface communication errors: 1317"
Status: "There were communication errors. This may be caused by a damaged cable."
In principe zou dit alleen aan een brakke controller of kabel te wijten mogen zijn.
Ik zie wel een groot getal bij (01) Raw Read Error Rate --> (170 miljoen). Ik weet niet of dat normaal is?
Die RAW waarde betekend niet zoveel.. ik heb ook Seagate schijven en schrok me kapot toen ik bij alle drives zulke hoge waarden zag staan. Onder andere CiPHER heeft toen uitgelegd dat de RAW waarden proprietary zijn, en dus niet uitgelezen kunnen worden als een 'aantal' of 'waarde'.

Gebruik Seatools om te bepalen of je schijf inderdaad overleden is. Als Seatool zegt dat de schijf stuk is maak je een screenshot en printje die uit. Stuur dat samen met de schijf RMA en je hebt na een week een nieuwe schijf in huis. Als Seatools aangeeft dat de schijf in orde is moet je het ergens anders zoeken ;)

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

Verwijderd

Hell-Slave schreef op maandag 16 april 2012 @ 07:38:
Raw read errors zijn niet normaal!
Dat is zeker wel normaal. Jouw hardeschijf heeft waarschijnlijk ook al miljoenen keren ECC recovery nodig gehad. Hardeschijven vandaag de dag kunnen nauwelijks nog data lezen zonder ECC bit-correctie nodig te hebben. Zonder ECC correctie lijden hardeschijven aan amnestie. Wat je wellicht ook niet wist is dat ook SSDs minimaal de helft van de ruwe capaciteit opoffert aan bitcorrectie. Dit is een trend die zich voortzet en voor hardeschijven zitten we nu op een punt waarbij bad sectors als gevolg van onvoldoende errorcorrectie veel vaker voorkomt dan vroeger.

Wat is Raw Read Error Rate (RRER)? Het is een ruwe indicatie van mediumdefecten waarbij ECC bitcorrectie nodig was. Als de ECC het ook niet weet te ontcijferen, dan wordt het een actieve bad sector met Current Pending Sector in de SMART output.

Vroeger kon je bij alle hardeschijven de ruwe RRER uitlezen. Per minuut kwamen er wel een paar duizend bij, dat was normaal. Echter, consumenten huiveren bij alles wat 'error' heet, dus zijn ook fabrikanten hun hardeschijven aan het aanpassen om minder gedetailleerde informatie via de SMART te delen. Zo is de waarde van RRER tegenwoordig vaak 0 en kun je alleen aan de genormaliseerde waardes zien of er relatief veel ECC correctie nodig is. De genormaliseerde waarde kan dan van 100 naar 96 afnemen, bijvoorbeeld. Sommige fabrikanten gebruiken een 'proprietary' encoding van de raw value. Zo kunnen ze opslaan hoe lang geleden iets plaatsvond. In dat geval kun je een groot getal krijgen waar je zelf geen bruikbare informatie aan kunt ontlenen. De temperatuur is een goed voorbeeld; zo weet de schijf of de temperatuur in het verleden ooit te hoog is geweest, en hoe hoog precies.

UMA CRC Error count is iets heel anders en betreft de communicatie tussen de controller in de hardeschijf en die op het moederbord. Als daartussen corruptie bevindt, is dat vrijwel altijd te wijten aan een brakke kabel, ofwel de kabel ligt vlakbij storingsbronnen zoals andere kabels en stroomkabels in het bijzonder.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2012 13:37 ]

• Hell-Slave
Prima laat ik het anders zeggen dan IK vind het niet normaal en IK vervang mijn hdd's direct wanneer ze raw read errors gaan maken.
Waarschijnlijk heb ik nu nog steeds 4 uitzonderlijk perfecte en bijzondere hdd's want na bijna 12.000uur nog steeds 0 raw read errors. :) (4x WD1002FBYS in raid5 met Areca 1210)

Verwijderd

Er is geen enkele hardeschijf die geen Raw Read Error Rate heeft; alleen hardeschijven die de echte waarde verbergen. Tegenwoordig doen alle schijven dat en kun je de waarde alleen nog aan de genormaliseerde waarden afleiden. Deze beginnen op 100 of 200, en zakken naar 0 naargelang er steeds meer correctie nodig is, meer dan normaal is voor het type schijf.

Van de ongeveer 65 oudere schijven die ik heb, hebben allemaal RRER. De nieuwere schijven verbergen deze waarde, maar oudere schijven zijn nog wel eerlijk. Willekeurige schijf:

code:
1
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x000f   117   090   006    Pre-fail  Always       -       123597121

De genormaliseerde waarde is hier 117, in het verleden is deze ooit 90 geweest. Pas beneden de 6 geldt deze attribuut als failed. De ruwe waarde is weinig van belang omdat deze continu hoger wordt en dus weer reset naar 0 (hij draait door).

Dit fenomeen zie je bij dit soort schijven direct zodra je ze aansluit en wat I/O doet. Een schijf van een uur oud heeft dus al 'errors'. Dat is normaal.

Je kunt dus wel al je schijven vervangen (voor wat dan, precies?) maar dat is echt onzin hoor. ECC correctie hoort gewoon bij hardeschijven. Zonder ECC zou direct de helft van alle sectoren onleesbaar worden, zo niet meer. Dan heb je geen opslagdevice meer.

• Hell-Slave
Verwijderd schreef op maandag 16 april 2012 @ 16:57:
Er is geen enkele hardeschijf die geen Raw Read Error Rate heeft; alleen hardeschijven die de echte waarde verbergen. Tegenwoordig doen alle schijven dat en kun je de waarde alleen nog aan de genormaliseerde waarden afleiden. Deze beginnen op 100 of 200, en zakken naar 0 naargelang er steeds meer correctie nodig is, meer dan normaal is voor het type schijf.

Van de ongeveer 65 oudere schijven die ik heb, hebben allemaal RRER. De nieuwere schijven verbergen deze waarde, maar oudere schijven zijn nog wel eerlijk. Willekeurige schijf:

code:
1
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x000f   117   090   006    Pre-fail  Always       -       123597121

De genormaliseerde waarde is hier 117, in het verleden is deze ooit 90 geweest. Pas beneden de 6 geldt deze attribuut als failed. De ruwe waarde is weinig van belang omdat deze continu hoger wordt en dus weer reset naar 0 (hij draait door).

Dit fenomeen zie je bij dit soort schijven direct zodra je ze aansluit en wat I/O doet. Een schijf van een uur oud heeft dus al 'errors'. Dat is normaal.

Je kunt dus wel al je schijven vervangen (voor wat dan, precies?) maar dat is echt onzin hoor. ECC correctie hoort gewoon bij hardeschijven. Zonder ECC zou direct de helft van alle sectoren onleesbaar worden, zo niet meer. Dan heb je geen opslagdevice meer.
Dus wat je nu zegt is dat smart gelul uit de ruimte is en dat je het compleet moet negeren?

Verwijderd

Nee, SMART is enorm nuttig. Het probleem is dat vrijwel niemand weet hoe je die data moet interpreteren, en dat merken onderling kunnen verschillen qua 'gedrag' en manieren van opslaan van informatie.

De RRER kun je zien als indicatie hoe goed de kwaliteit van je opslagmedium is. Hoevaak heb je ECC correctie nodig per Gigabyte aan verwerkte informatie, bijvoorbeeld. Als dit veel hoger dan normaal is, kan dit een indicatie zijn dat de hardeschijf aan het verouderen is of een andere oorzaak zorgt dat de schijf vatbaarder is voor bad sectors. Deze bad sectors ontstaan niet omdat de sector zelf stuk is, maar omdat het aantal bitfouten de ECC bitcorrectie overtreft. Deze sectoren worden normaliter niet vervangen, omdat ze na het herbeschrijven gewoon bruikbaar blijven. Maar wat op die sector gebeurt, kan ook op andere sectoren gebeuren. RRER is dus een vage indicatie van ouderdom. En dan kijk je niet naar de ruwe waarde (die eigenlijk nooit echt nuttig was) maar naar de genormaliseerde waarden. Dan zie je ook dat de schijf die ik aanhaal een periode had waarin het iets minder goed ging, maar niets ernstigs. Het is een schijf van ongeveer 5 jaar oud.

Andere SMART-attributen zijn interessanter:
  7 Seek_Error_Rate         0x000f   084   060   030    Pre-fail  Always       -       245851085

Hier geldt dat 84 huidige waarde dus niet de perfecte 100 is, en ooit 60 geweest, met 30 als drempelwaarde. Remember: voor de genormaliseerde waarden geldt hoe lager hoe slechter.

Een slechte SER kan te wijten zijn aan onvoldoende weerstand van de vibraties die de hardeschijf zelf produceert. De schijf wil 'tegengas' krijgen van een metalen frame. Is dat niet zo, dan moet de schijf regelmatig opnieuw seeken omdat de eerste keer niet lukt, of zelfs meerdere keren. In dat geval gaat je SER omlaag evenals je seek performance (hogere access time). Maar een slechte SER kan ook door ouderdom komen, dus geldt als een indicatie van de mechanische prestaties van de leeskop/actuator.

5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   100   100   036    Pre-fail  Always       -       9

Het aantal passieve sectoren dat is omgewisseld. Deze waren vroeger Pending Sectors, of zijn uit voorzorg omgewisseld door de schijf. Deze merkt namelijk dat het uitlezen van een sector langer duurt dan normaal, en kan op basis daarvan een sector preventief omwisselen.

Als de genormaliseerde waarde (nu: 100) zakt tot 36, zijn de reserve sectoren op. Maar dat zijn er een heleboel, en is zeldzaam dat deze opraken. Dan heb je natuurlijk ook een héél gare schijf als je honderdduizenden bad sectors hebt.

197 Current_Pending_Sector  0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       0

De belangrijkste. Je ziet in één keer of je actieve bad sectors hebt of niet. De raw value moet altijd 0 zijn, of je schijf heeft problemen. Die zie je bij een surface scan dan als bad sector voorbij komen. Een zero-write verhelpt dit probleem en zorgt dat Current Pending Sector (voorlopig) weer op 0 staat.

199 UDMA_CRC_Error_Count    0x003e   200   200   000    Old_age   Always       -       0

Indicatie voor kabelfouten. De raw value mag niet verder toenemen, maar gaat ook nooit meer weg. Een paar kabelfouten is niks, maar bij meer dan duizend fouten heb je zeker een keer een brakke kabel gehad. Als de waarde niet toeneemt, heb je op dit moment een goed-functionerende kabel.

Dus: SMART is enorm nuttig. Maar geen enkele utility interpreteert de informatie op juiste manier. Zo geeft HDTune op bijna alles 'warnings' zoals 2 kabelfouten. En dan gaat de gebruiker gelijk kabels vervangen enzo. Pure onzin is dat. Je moet alleen weten hoe je SMART interpreteert. Misschien een idee voor een sticky. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2012 17:43 ]

• Hell-Slave
Misschien iets voor jou CiPHER?
Je bent altijd goed met je "Discovery Special" reacties _/-\o_

Ik weet dat elk programma het anders interpreteert.
Ik neem voor m'n eigen systeem geen risico, ik heb het vaak genoeg fout zien gaan.
Ik blijf hdd's enge dingen vinden. (heb altijd reserve hdd's in huis (een gemiddelde pc-zaak zou jaloers zijn op m'n voorraad))

Verwijderd

Als je geen risico wilt nemen, draai je ZFS op je data óf backup óf beide. Elke schijf kan op elk moment ermee kappen of bad sectors krijgen; dus bij de minste scheet die schijven laten ze vervangen (en een refurbished terug krijgen) hoeft niet veel aan dat risico te veranderen.

Je moet jezelf de vraag stellen: als één willekeurige schijf zou uitvallen bij jou thuis, heb je dan een slechte dag? Zo nee, bijvoorbeeld omdat je alles redundant hebt of in elk geval overal een backup van, dan heb je je zaakjes goed geregeld. Geldt hetzelfde ook voor twee willekeurige schijven die uitvallen, dan heb je je zaakjes héél goed geregeld.

Het preventief vervangen van schijven is in de meeste situaties onnodig en ineffectief, zeker als je er refurbished schijven voor terug krijgt, wat regelmatig gebeurt. Veel beter zorg je dat je backups en filesystems goed geregeld zijn, zodat je risico's variërend van bad sectors tot overleden schijven het hoofd kunt bieden.

• Hell-Slave
Dan heb ik zeker een slechte dag, mijn winxp installatie is nu bijna 5jaar oud en nog steeds prima en stabiel.
ZFS heel interessant maar ik blijf bij windows, heb geen zin om er een hobby OS erbij te hebben.
Refurb hdd's moet ik niet hebben, weet de geschiedenis er niet van.
Maar we hebben het nu niet over mij. :P

• vedder
Hell-Slave schreef op maandag 16 april 2012 @ 08:09:
P5K-E/WiFi-AP BIOS 1305
1. Update JMB controller Option ROM.

Aan welke controller hangt ie?
JMB controller is voor externe SATA poorten toch? Hij zit iig gewoon intern aangesloten.

Ik ben nu iig de test van SeaTools aan het runnen. Totdus ver alles groen. Nu bezig met Long Generic test en dat duurt nog wel even.

[ Voor 18% gewijzigd door vedder op 16-04-2012 18:28 ]

doob

• Hell-Slave
vedder schreef op maandag 16 april 2012 @ 18:24:
[...]

JMB controller is voor externe SATA poorten toch? Hij zit iig gewoon intern aangesloten.
Ja klopt.

• vedder
Verwijderd schreef op maandag 16 april 2012 @ 17:38:
199 UDMA_CRC_Error_Count    0x003e   200   200   000    Old_age   Always       -       0

Indicatie voor kabelfouten. De raw value mag niet verder toenemen, maar gaat ook nooit meer weg. Een paar kabelfouten is niks, maar bij meer dan duizend fouten heb je zeker een keer een brakke kabel gehad. Als de waarde niet toeneemt, heb je op dit moment een goed-functionerende kabel.
Zal zo weer data kopiëren naar die schijf met HD Tune's Smart log open om te zien op het toeneemt.

Update:

Ja, bij het kopiëren loopt de data value dus constant op. Dit gaat hand in hand met de atapi error events in de Windows event viewer.

Ik ga nog een keer met kabels rommelen, en anders morgen even op werk in een andere pc proberen dan zou ik iig moeten kunnen zien of het aan de hdd of aan het mobo ligt.

Overigens gaven alle basis tests van Sea Tools geen problemen aan. Maar het probleem doet zich dan ook alleen voor bij het schrijven naar de schijf en dat leek hij niet te doen. (?)

[ Voor 30% gewijzigd door vedder op 16-04-2012 19:39 ]

doob

• vedder
Ook met nog ongebruikt SATA kabeltje, zorgvuldig gekeken dat de kabel niet langs mogelijk storende andere kabels loopt, maar nog steeds zelfde probleem.

Ik kijk morgen wel op werk in een andere PC, maar lijkt me nog zeer sterk dat het aan mijn PC ligt.

Iemand nog een idee over die IDE controller in mijn device manager? Zou dat een probleem kunnen vormen?

doob

• Hell-Slave
Als je onboard controller goed is vanwege je andere hdd's en je sata kabel is vervangen, blijft alleen de schijf over die dan wel fout moet zijn.
Die hdd is of stuk of incompatible met je moederbord en dat merk je snel genoeg als je hem RMA doet.

• vedder
Mocht het een compatibiliteitsprobleem zijn, hoe weet ik dan welke harde schijf ik wel moet kopen?

doob

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-01 20:14

wowi

heb je wel de asus tool gebruikt voor schijven groter dan 2 terra, want dat wordt standaard niet ondersteund er is een tool op de asus site.
Deze grootte 3terra wordt standaard niet ondersteund.

http://wdc.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/2754/~/hard-drives-greater-than-2-tb-do-not-work-on-existing-operating-systems

http://event.asus.com/mb/2010/Disk_Unlocker/

Standaard max is 2,2 terra, erboven heb je een uefi bios nodig, of als je dat niet hebt deze software, probeer dit eens zou ik zeggen

http://www.tomshardware.com/news/Disk-Unlocker-GUID-Partition-Table-Extensive-Firmware-Interface-HDD,11553.html

[ Voor 35% gewijzigd door wowi op 17-04-2012 20:38 ]

• vedder
Dat programma ziet mijn schijf niet eens. Bovendien heb ik 64-bit Windows 7 waar dit helemaal niet nodig is.

doob

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-01 20:14

wowi

vedder schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 20:27:
Dat programma ziet mijn schijf niet eens. Bovendien heb ik 74-bi Windows 7 waar dit helemaal niet nodig is.
Mm misschien heb je wel gelijk, ik weet het nu ook niet meer helemaal zeker. :? :?

[ Voor 26% gewijzigd door wowi op 17-04-2012 20:43 ]

• vedder
Seagate programmatje is er idd en zegt dat het niet nodig is.

doob

• Hell-Slave
vedder schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 20:27:
Dat programma ziet mijn schijf niet eens. Bovendien heb ik 74-bi Windows 7 waar dit helemaal niet nodig is.
Stom vraagje : wat is 74-bi ?
64-bit kan ik wel. :D
Die 2,2TB is de maximale grote waar je vanaf kunt booten.

• vedder
Oeps, was met 1 hand aan het typen en eten tegelijk :)

Op werk leek hij trouwens prima te werken, dus definitely compatibility. :/
Misschien kan ik 'm ruilen voor een WD Caviar Green 3TB ofzo.

doob

• Hell-Slave
vedder schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 21:29:
Oeps, was met 1 hand aan het typen en eten tegelijk :)

Op werk leek hij trouwens prima te werken, dus definitely compatibility. :/
Misschien kan ik 'm ruilen voor een WD Caviar Green 3TB ofzo.
Zozo een echte tweakert, eten en typen tegelijk :*)
Je kan inderdaad een ander merk proberen maar als die ook raar gaat doen weet je genoeg: je MB houdt niet van 3TB schijven |:(

• vedder
Ik heb zojuist mijn vervangend RMA product ontvangen (WD Caviar Green 3TB) en die lijkt tot dusver prima te werken!

doob

Pagina: 1