marcop23 schreef op zondag 22 april 2012 @ 20:17:
[...]
Ik ga nu iemand tegenspreken die er meer verstand van heeft dan ik. Shoot me!
Op school hadden wij een computerlokaal, met 40 computers en een beamer. Die zaten verdeeld over, volgens mij, 4 groepen en twee aardlekschakelaars. Op de computers stond 'Power on after AC loss' aan.
Maar... hier zeg je dus dat er 10 computers op één groep zaten... met minder high-end voedingen. Het kan best zijn dat de inschakelstroom daar wél de oorzaak was, want tjsa... 10 keer zoveel stroom. Dit telt op! In een datacenter heb je ook automaten per rack om die reden. Echter, in het geval van één computervoeding, zeker een moderne met PFC en een fatsoenlijk ingangsfilter, is dit echt helemaal uitgesloten.
Natuurlijk kan ik het fout hebben, maar... voedingen zijn nou echt iets waar ik me dagelijks mee bezig houd, en dit (transient effects) is een belangrijk onderdeel van het ontwerp van die dingen. Je hebt namelijk niet alleen te maken met de zekering in je huisinstallatie, maar ook simpelweg met de zekering in de voeding zelf. Die zit in hetzelfde stroompad als je automaat of smeltzekering, en krijgt dus precies dezelfde stromen te verduren. Ik kan met grote zekerheid vertellen dat de breaking capacity van de zekering in een voeding veel kleiner is dan die in je huisinstallatie, dus als de zekering in je huis doorgaat moet zéker die in je voeding ook meteen doorgefikt zijn en kan je voeding niet meer starten. En dat brengt mij op het volgende punt:
Dre schreef op zondag 22 april 2012 @ 20:49:
Kan het niet zijn dat ze de NTC weggelaten hebben om de voeding wat goedkoper en efficiënter te maken? Er zijn (laptop) adapters waarbij ze een inrush van 90 Ampère specificeren! Geeft ook gegarandeerd leuke vonken als je laptop adapters in een WCD stopt.
De meeste hoogvermogen-voedingen hebben geen NTC meer, niet uit besparingsoverwegingen, maar omdat dit een minderwaardige (nouja, ouderwetse) manier van filtering is. Ter 'vervanging' zitten er magnetische common-mode en differential-mode filters in... zie mijn
blogs daarover bijvoorbeeld. Het differential-mode filter beperkt de inrush current samen met de ESR van de primaire condensator en eventueel de diodebrug (hoewel die meestal een orde-grootte overbemeten is en dus effectief een kortsluiting vormt). Dit soort filter beperkt de dI/dt van de stroom door het netfilter heen zodanig, dat tegen de tijd dat er 'teveel' stroom zou gaan lopen, de primaire elco's al helemaal vol zijn en de stroom door gebrek aan emf alweer teruggelopen is. Desalniettemin kan er nog steeds 50-100A voor een heel kort moment lopen als je precies op het juiste moment de stekker in het stopcontact steekt. Dit is de vonk die je ziet bij het in/uittrekken van de stekker, en zodra je zo'n vonk ziet loopt er echt wel wat meer dan een paar ampère. 90A rated inrush current voor een laptopadapter kan dus best in een worst-case scenario waar zijn.
Computervoedingen uit mijn tijd (300W) hadden een NTC van 5 Ohm in serie zitten om de laadstroom te begrenzen. De stroom kan bij 5 Ohm nog 57 Ampère (topwaarde) worden. Ik ga ervanuit dat de netimpedantie 0,5 Ohm is en de weerstand van de condensator 0,17 Ohm. Plz correct if wrong
Yep, dat is wat men 'vroeger' gebruikte, en nog steeds in de echte low-end voedingen (Sweex troep enzo).
Techneut schreef op zondag 22 april 2012 @ 21:43:
Goede uitleg. Maar jij weet wellicht nog wel beter dan ik dat installatieautomaten bestaan uit twee delen, een thermisch (bimetaal) deel en een electromagnetisch deel. Het eerste voor overbelasting, het tweede voor stromen vanaf ca. 4 maal de nominaalstroom tot kortsluitstromen die tot vele kA konnen oplopen. Dit deel kan leiden tot een heel snelle uitschakeling.
Welnu, dat tweede deel moet binnen een zekere band liggen. En daarbij kun je een randgeval treffen, d.w.z. dat deze al bij het overschrijden van 3 x I
n snel uitschakelt.
En dit kan dan m.i. leiden tot het verschijnsel dat hier speelt. Vandaar ook mijn eerder in dit topic gestelde vraag of die "stop" een smeltpatroon is of een installatieautomaat. De eerste heeft per definitie de ook door jou genoemde traagheid, de tweede kan incidenteel net in de snelle zone zitten.
Eén enkele voeding kan dit alleen doen als er echt iets mis is gegaan met het netfilter in de voeding. Bij meerdere zware voedingen kan ik me dit voorstellen bij een heel strak afgestelde automaat, want die trekken best wel pieken van over de 100A, maar één enkele voeding van een goed merk (ok, geen seasonic of antec, maar corsair is verder ook gewoon een prima a-merk), waarvan het netfilter terug te vinden is op de bekende reviewsites en in orde lijkt... Misschien een productiefout, zeg nooit nooit, maar mijn eerste gedachten gaan écht uit naar een aardlek.