Toon posts:

Oude(re) PC nog nuttig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik vond niet onmiddellijk waar ik mijn vraag kwijt kon, dus ik hoop dat ik hem hier goed plaats :p

Sinds kort heb ik mijn oude pc teruggevorderd van mn stiefvader, en ik zou deze graag gebruiken voor enkele netwerktaakjes en om regelmatig wat (recente) spellen op te spelen. Vroeger hield ik echt goed bij wat er hot is en wat not en hoe de markt evolueerde, maar door tijdsgebrek doe ik dit de laatste jaren niet meer, maar bon, daar gaat het hier niet om :)

Ik vroeg me af of ik met deze pc nog iets kon aanvangen of dat ik best gewoon een volledig nieuwe pc koop?

Specs:

CPU
AMD Athlon 64 X2 4600+ 44 °C
Windsor 90nm Technology

RAM
3,00 GB Single-Channel DDR2 @ 267MHz (4-4-4-12)

Motherboard
ASUSTek Computer INC. M2NPV-MX (Socket AM2 ) 40 °C

Graphics
256MB GeForce 7600 GS (Undefined) 45 °C

Hard Drives
160GB Maxtor Maxtor 6 L160M0 SCSI Disk Device (ATA)
156GB Seagate ST316081 2AS SCSI Disk Device (ATA)

Optical Drives
HL-DT-ST DVDRAM GSA-H44N ATA Device
LITE-ON DVDRW SOHW-1653S ATA Device

Audio
C-Media PCI Audio Device

Hoogstwaarschijnlijk is dit alles klaar voor de prullenbak (of eventueel kan ik deze nog gebruiken voor een persoonlijke file/print server), maar ik zou dit graag nog even begestigd zien door mensen die er meer van kennen dan mezelf voordat ik zotte kosten begin te maken :-)

Grtz,
Abstruse

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Prullenbak?
Ik heb laatst mijn ouders voorzien van een nieuwe PC. Dat is ook een X2 4600+.
Als je er zelf geen nut voor hebt kun je er zeker nog wel iemand anders blij mee maken.

En anders zou je er idd een servertje van kunnen maken natuurlijk of een bak om dingen op te proberen.
Hij is er modern genoeg voor, AMD64 met 3GB RAM :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Die prullenbak was eerder bedoeld als in: niet nuttig voor het nieuwe systeem :p

Indien hij echt niet in aanmerking komt voor een modernisering, kan ik de netwerktaakjes en het recreatieve natuurlijk wel splitsen en kan deze bak uiteraard nog dienen :)
Maar ik zou (zoals iedereen denk ik) voor zo weinig mogelijk budget gesteld willen zijn. Uiteraard verwacht ik niet dat ik de modernste spelletjes op de hoogste instellingen kan draaien, maar ik zou ze wel graag kunnen draaien, en een beetje safe zitten voor een tijdje.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02:28

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Hier kan je best nog een server van maken of renderbak of oid.

Si vis pacem, para bellum

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ik zit zelf ook achter een AM2 4400+, met 3GB RAM, alleen dan met een 1TB HD103SJ HDD een een HD6450. Ik verwacht dat het systeem, met oudere schijven, niet snel zal aanvoelen, maar voor simpele games en taken die niet extreem CPU intensief zijn voldoet de computer hier gewoon. Een blu-ray'tje rippen zal ik hier dan ook in de nacht doen, maar met een snelle HD of SSD (is een upgrade voor ELKE pc, ook voor bijvoorbeeld een sempron 1800+ :D) zal je er gewoon veel mee kunnen.

De CPU is in alledaagse taken gewoon geen bottleneck meer tegenwoordig, dat is de HDD.

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:53
Inderdaad. Qua CPU kan ie nog wel even mee. Ik zou in jouw geval beginnen met een snellere harde schijf of SSD, en een andere grafische kaart, en wellicht nog wat geheugen. Daarna kun je er nog best even mee vooruit.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

anders ook een leuk emulator machientje. En voor de oudere spellen, die soms niet meer willen draaien op de moderne stuff [denkt aan Crimson Skies]

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de snelle replies!

Dan ga ik inderdaad eens op onderzoek uit voor een snellere harde schijf (misschien opgesplitst in SSD voor OS en gewone HDD voor 'trage data', afhenkelijk van het prijskaartje), grafische kaart en geheugen.

Al maar goed dat ik het hier toch even gevraagd heb, want ik zou al meteen op zoek zijn gegaan naar een volledig nieuw systeem :-)

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Naar de prullenbak ermee. :W
Je kan hem hoogstens inzetten als donwloadbakkie, maar dan nog beperkt hoor.
Om nog games ermee te kunnen spelen, zou je dat eerst moeten upgraden naar 4 GB, een nieuwe Grafische kaart, harde schijf vernieuwen.

[ Voor 38% gewijzigd door J.S. Bach op 16-04-2012 09:18 ]

Johann Sebastian Bach

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-02 09:32

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op zondag 15 april 2012 @ 19:03:
Thanks voor de snelle replies!

Dan ga ik inderdaad eens op onderzoek uit voor een snellere harde schijf (misschien opgesplitst in SSD voor OS en gewone HDD voor 'trage data', afhenkelijk van het prijskaartje), grafische kaart en geheugen.

Al maar goed dat ik het hier toch even gevraagd heb, want ik zou al meteen op zoek zijn gegaan naar een volledig nieuw systeem :-)
Voor het OS kun je volstaan met een 64GB SSD, die zijn tegenwoordig voor iets meer dan een euro per GB wel te krijgen. Net als de SSD is DDR2 geheugen ook tweedehands prima te krijgen. Wat je eventueel zou kunnen doen is de CPU vervangen door een wat pittiger exemplaar, het AM2(+) platform bied voldoende uitbreidingsmogelijkheden wat dat betreft.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Het leven bestaat uit meer dan games hoor, Nividia_intel.. Mijn werkbak heeft een Intel E2180, volgens mij nog iets minder dan deze CPU, met maar 2GB RAM. Wel een betere GPU, maar Skyrim was er nog best speelbaar op. Zonde om zoiets meteen weg te gooien!

Waar je wel naar moet kijken, is of de taak waar ie voor ingezet gaat worden niet ook op een veel zuiniger systeempje kan. Kan je beter deze verkopen, van het geld een zuiniger systeempje kopen, en veel geld aan energie besparen.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

@MaximusTG hahahaha.
Maar aangezien de ts schrijft dat ie gebruitk gaat worden voor netwerktaken en recente games. denk ik dat ie het niet gaat redden.
Hij zou er wel een office pc van kunnen maken. Dan is het nos problemos (toch of schrijf ik het verkeerd??)
Of gewoon netwerkpc en dan omtoveren tot server, en dan 3 TB schijven als externe schijven eraan hangen.

Johann Sebastian Bach

Verwijderd

Topicstarter
Even een kanttekening, de netwerktaakjes zijn zeer beperkt om te beginnen. Denk bvb aan het delen printer/scanner, gedeelde mappen voor centrale data opslag, backuplocatie, ... Zaken die niet intensief gebruikt gaan worden, maar wel beschikbaar moeten zijn. Dit kan op elke pc wel (kan ik nu zelfs), dus ik zie niet in waarom hier een full blown server beschikbaar zou moeten zijn :-)

Ik heb wat rondgekeken voor een grafische kaart en een SSD, en kwam uit bij de volgende:

SSD: OCZ Agility SATA II 2.5" SSD 60GB
pricewatch: OCZ Agility SATA II 2.5" SSD 60GB

GFX: Sapphire HD 7770 GHz Edition 1GB GDDR5
pricewatch: Sapphire HD 7770 GHz Edition 1GB GDDR5

De SSD vind ik goed in prijs en ik vind er niet veel slechts over, de grafische kaart is eigenlijk duurder dan wat ik er aan wou uitgeven, maar indien het zijn geld waard is, kan ik het geld wel ophoesten...
Maar gezien de (te) uitgebreide keuze, heb ik graag jullie mening of deze componenten nuttig zouden zijn.

Edit: misschien niet onbelangrijk, de monitor voor dit systeem heeft een max resolutie van 1280 x 1024 en deze wordt de komende tijd niet vervangen...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2012 12:44 ]

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-01 11:18
Zowel het CPU als geheugen zijn gewoon goed. Op een 32 bit systeem kun je sowieso niet meer dan 3.5gb gebruiken. Hardeschijf is aan de krappe kant maar als je genoeg ruimte over hebt, waarom zou je dan upgraden?
Videokaart is aan de zwakke kant, maar als je er niet op gamet dan is die voldoende.

Je gekozen ssd is van OCZ die niet echt bekend staan om de duurzaamheid :P maar dat zijn meer de SSD's met sandforce controller.

7770 is een goed ding, niks op aan te merken. Wellicht dat de CPU dan een bottleneck gaat vormen in sommige games, maar het mooie aan het AM2 platform is dat je er best veel CPU's op kwijt kan, een quadcore zoals een 955 moet lukken. Dus als je in de toekomst wat gebrek aan CPU hebt kun je overwegen die te upgraden.

[ Voor 22% gewijzigd door C.Hariri op 16-04-2012 13:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ivm de harde schijf, heb net nog eens met de collega's overlegd en ze zeiden dat ik toch nog eens goed moest afwegen of ik een SSD zou nemen of een 10k rpm harde schijf, dus dat is weer een twijfelgeval geworden.

Off-topic: eigenlijk erg dat we hier met de collega's er zelf niet uit geraken (8 IT'ers en niemand die het hardware gebeuren echt actief opvolgt :p)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-02 22:54

D4NG3R

kiwi

:)

Een 10K rpm schijf wil je liever niet in je PC hebben zitten. Of je moet doof zijn :X .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Oei, is het geluid echt zo hard dan? Ze hebben me wel verteld dat hij meer lawaai zou maken, maar niet dat het echt storend zou zijn... Ik lees zelfs bij een review op t.net (productreview: Western Digital Raptor WD740GD, 73GB (10000rpm, SATA, 8MB) review door Priyantha Bleeker dat het geluid best meevalt.

Wat zou dan een upgrade zijn voor de HD (als we even niet naar SSD's kijken)?

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-02 23:32

TVL

Heb nog een AMD 3500 staan met 1TB en 1GB geheugen. XP draait hier perfect op en voor wat internetten en Office is deze bak prima. Verder om er mee te downloaden is ook prima. Verder heb ik er nog RightMark CPU Clock Utility op draaien zodat hij vrij zuinig met energie omgaat omdat hij vrij veel aan staat om te downloaden.
PC is aangeschaft in 2004 toen er nog een PC stimulerings plan was.

• justin_ti
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-02 09:29
Ik vind het echt een prima PC, maar voor modernere games moet je jezelf een paar dingen afvragen:
- Op welke resolutie speel je games?
- Speel je gemiddelde spellen of ook veel zware (ben geen PC gamer meer maar denk aan MW3)
- Hoe vloeiend en gedetailleerd wil je ze kunnen spelen?

Als je niet al te veel eisen hebt kun je een nieuwe videokaart kopen en nog best wat spelletjes doen. Anders zou ik een andere PC aanraden omdat het geheel toch aardig verouderd is. Je moet je dan afvragen of je niet beter een (2ehands) xbox 360 kunt kopen: hier bij de gameshop liggen ze voor 100 euro met controller en garantie. Daar koop je niet eens een fatsoenlijke videokaart voor.

Dat is mijn persoonlijke reden waardoor ik ben afgestapt van pc-gaming. De rest van jouw systeem is namelijk zoals genoemd echt nog prima. Je kunt er zelfs uitstekend mee photoshoppen etc. Ik zou niet weten welke dagelijkse gemiddelde taken je er niet mee kunt doen. (op 3d gaming en 1080P HD video na).

• ubermaestro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-11-2025
Stop er een moderne low end GPU in, misschien wat extra opslag en je hebt een leuke server en htpc. Heb jarenlang mijn Athlon64 3800+ singlecore voor gebruikt, maar sindsdien vervangen door een fusion opstelling. Enige nadeel is dat hij misschien niet al te energiezuinig zal zijn,

• marcop23
  • Nu online
justin_ti schreef op maandag 16 april 2012 @ 14:01:
Ik zou niet weten welke dagelijkse gemiddelde taken je er niet mee kunt doen. (op 3d gaming en 1080P HD video na).
Ik heb hier een AMD 64 X2 4400+, met een HD6450, en ik speel gewoon spelletjes als Minecraft (die bijvoorbeeld op redelijk nieuwe ~€500 laptops allesbehalve smooth is) en ik kan gewoon smooth full hd kijken.

En verder, zoals hierboven ook al gevraagd werd, welke games wil je doen? MW3 heeft toch een redelijk oude engine die prima op een behoorlijke kwaliteit draait op een 6670 ofzo.

Qua SSD zou ik voor een Crucial M4 64GB gaan, in combinatie met een HD6670. Geheugen lijkt mij eerst wel voldoende, en anders koop je wat tweedehands bij later. Opslag lijkt me aan jou, als het niet genoeg is moet er wat bij, anders niet.

Met een Crucial M4 en een HD6670 ben je zo'n €160 kwijt, minder dan dat wat je eerst had voorgesteld, en ik denk dat je daarmee wel een paar jaar vooruit kan, als je niet te veel eist qua games.

Verwijderd

Topicstarter
Om een voorbeeld van spellen te geven:

- NFS Hot Pursuit heb ik liggen samen met nog wat NFS games (shift etc)
- Burnout paradise
- MW 3
- Diablo 3 binnenkort
- Skyrim zou leuk zijn, maar moet niet per sé als dit beduidend meer geld zou kosten.

Zoals eerder gesteld, ze moeten niet op high gespeeld kunnen worden, maar wel vlot draaien, niet hakkelend op low/medium

Edit: required specs zou heel leuk zijn, maar indien speelbaar op minimum, kan ik er mee leven. Maar ik heb wel altijd het gevoel dat de minimum specs niet echt vlot draaien, en dat vind ik belangrijker dan bling bling graphics.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2012 16:19 ]

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06:54

Nikeo

Jawelles

denk ook eens na over het stroomverbruik. Niet bepaald zuinig

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gedacht aan het stroomverbruik, er ligt nu een veel te zware voeding in, maar deze wordt vervangen door een minder zware voeding die voldoende is voor het systeem. Deze kan ik inruilen op het werk :-)

De pc gaat niet dag en nacht draaien, dus wat dat betreft gaat het nog wel meevallen qua stroomverbruik.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 april 2012 @ 16:24:
Ik heb gedacht aan het stroomverbruik, er ligt nu een veel te zware voeding in, maar deze wordt vervangen door een minder zware voeding die voldoende is voor het systeem. Deze kan ik inruilen op het werk :-)

De pc gaat niet dag en nacht draaien, dus wat dat betreft gaat het nog wel meevallen qua stroomverbruik.
Daarnaast zal een voeding alleen maar leveren wat er gevraagd wordt. Dus al zet je er een 1200 Watt voeding in, als er maar 300 Watt nodig is, zal de voeding maar 300 Watt leveren en geen 1200 Watt. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Oh ok, dus die vervangen gaat niet veel doen aan het verbruik? :p

Dan had ik nog een vraag, heeft het nut om het geheugen te vervangen door 800MHz geheugen?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op maandag 16 april 2012 @ 16:35:
[...]

Daarnaast zal een voeding alleen maar leveren wat er gevraagd wordt. Dus al zet je er een 1200 Watt voeding in, als er maar 300 Watt nodig is, zal de voeding maar 300 Watt leveren en geen 1200 Watt. ;)
Niet helemaal correct. Het klopt inderdaad dat je voeding levert wat er nodig is. Maar een 1200w voeding die 300w moet leveren zal een stuk minder efficiënt zijn dan een 400w voeding die hetzelfde leveren moet. Hierdoor trek je alsnog (een stuk) meer uit het stopcontact.

Voor de spellen die je daar opnoemt zal een HD6750 (Of vergelijkbare HD7k kaart) ruim voldoende zijn. Aangezien mijn HD5770 Skyrim behoorlijk hoog trekt op 1920x1080. klik

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 16-04-2012 16:41 ]

• marcop23
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 16 april 2012 @ 16:37:
Oh ok, dus die vervangen gaat niet veel doen aan het verbruik? :p

Dan had ik nog een vraag, heeft het nut om het geheugen te vervangen door 800MHz geheugen?
Nee, niet veel. Verder moet je maar even in reviews kijken of een HD6670 kan wat je wilt. Ik denk eigenlijk van wel trouwens, maar weet dat niet zeker. Dan kan je, met €160 aan onderdelen (een SSD en 6670), een prima PC hebben. Die SSD en graka zijn ook prima bruikbaar in een veel nieuwere pc, als je dan toch een nieuwe koopt. Een slechte koop is het dus ook sowieso niet.

Verwijderd

D4NG3R schreef op maandag 16 april 2012 @ 16:40:
[...]

Niet helemaal correct. Het klopt inderdaad dat je voeding levert wat er nodig is. Maar een 1200w voeding die 300w moet leveren zal een stuk minder efficiënt zijn dan een 400w voeding die hetzelfde leveren moet. Hierdoor trek je alsnog (een stuk) meer uit het stopcontact.
Dat ligt geheel aan de efficiëncy van de voeding, daar dien je wel op te letten. Als jij een 400 Watt voeding neemt met een efficiëncy van 70%, dan lijkt me dat slechter dan een 1200 Watt voeding met 80% efficiëncy bij een geleverd vermogen van 300 Watt, maar als ik het fout heb, dan hoor ik dat graag. :)
Wat me ook vaak is opgevallen, is dat voedingen het meest efficiënt zijn bij 50% belasting van het totale vermogen wat ze kunnen leveren.

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren een Gigabyte HD6770 gaan halen en de tijd gehad deze even te testen. Is al een flinke vooruitgang, nu nog wat rondkijken voor een SSD, deze waren te duur in die winkel (+- 1.8 €/GB)

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dit zijn geen heel aparte prijzen. Voor een beetje SSD betaal je sowieso al €1,70/GB in een webshop. De prijzen in een vestiging van een winkel zullen natuurlijk wat hoger liggen.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:10

Tazzios

..

Verwijderd schreef op maandag 16 april 2012 @ 16:50:
[...]
Dat ligt geheel aan de efficiëncy van de voeding, daar dien je wel op te letten. Als jij een 400 Watt voeding neemt met een efficiëncy van 70%, dan lijkt me dat slechter dan een 1200 Watt voeding met 80% efficiëncy bij een geleverd vermogen van 300 Watt, maar als ik het fout heb, dan hoor ik dat graag. :)
Wat me ook vaak is opgevallen, is dat voedingen het meest efficiënt zijn bij 50% belasting van het totale vermogen wat ze kunnen leveren.
De efficiëntie is niet linear. de 1200watt is ontworpen om 1200watt zo efficient mogelijk te kunnen leveren. Indien je maar 300watt vraagt zal het rendement lager zijn omdat de voeding hierop niet ontworpen is.

Verwijderd

Topicstarter
D4NG3R schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 13:03:
Dit zijn geen heel aparte prijzen. Voor een beetje SSD betaal je sowieso al €1,70/GB in een webshop. De prijzen in een vestiging van een winkel zullen natuurlijk wat hoger liggen.
Klopt maar ik heb voor mezelf vooropgesteld dat ALS er een SSD in komt, deze max 100 eur mag kosten, en voor mn graka heb ik een uitzondering gemaakt, dus ga ik me voor mn SSD effectief aan mijn limiet houden, dus 101 eur is teveel :-) En de SSD's van 64GB kwamen gemiddeld op 119eur uit.

Dan wouden ze mij nog een WD Caviar aansmeren en een Seagate schijf (weet niet meer precies welke, beiden 7500 rpm), beiden voor ongeveer 150 eur voor respectievelijk 1TB en 2TB, maar dit heb ik niet nodig, ik heb een externe HD met eSata van 1TB en daar is nog +750 GB op vrij, trage data hou ik daar op bij.

Edit: Skyrim geïnstalleerd om te testen en dit draait vrij vlot op low. Heb nu ook nog de kans om mijn 2 x 160 GB schijven te wisselen tegen een (amper gebruikte) 10k rpm WD Velociraptor 160GB :-) Die persoon vindt 320 GB interessanter dan een snellere 160GB, dus dit wissel ik met plezier.
Stiekem gelukkig dat ik nog geen SSD heb gekocht, nu kan ik testen of die velociraptor mij aanstaat en dan ben ik misschien 'gratis' gesteld.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-04-2012 09:03 ]

• Biscuit Bomber
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-09-2019
Verwijderd schreef op maandag 16 april 2012 @ 16:24:

Een nieuwe voeding is echt geen slecht idee. Zeker als je gaat voor een efficiente 80 plus silver of gold certificering. Een 400W 80+ Gold is er in de pricewatch al voor iets meer dan €50. De FSP Aurum Gold 400 bijvoorbeeld...

6670 is denk ik een goede keus geweest gezien de spellen die je wilt kunnen spelen. Qua SSD zou ik gegaan zijn voor de Crucial M4 64GB (€71,10) of de Samsung 830 64GB (88,51). Gezien je moederbord en SATA generatie zou de Crucial dan meer zin hebben; de Samsung is sneller, maar dat merk je niet op dat moederbord dus waarom meer geld uitgeven.

Persoonlijk zou ik die 2x 160GB schijven lekker houden. Zo'n 10K RPM schijf is leuk, maar van een SSD merk je meer.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Wat je ook zou kunnen doen (Al zou ik geen belangrijke data op deze schijven laten). Is de 2, 160GB schijfjes in RAID0 zetten. Dit geeft je een stuk meer performance, maar geeft je wel een groter risico op dataverlies (Als een van de schijven er mee ophoud ben je de data op beide kwijt).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag over iets wat me bizar lijkt :)

Ik heb dus gisteren die WD Velociraptor geinstalleerd. Voorheen gaf de autodetect van Skyrim weer dat ik op Low Settings moest spelen. Na het installeren van Skyrim (en het OS natuurlijk) op de Velociraptor, geeft hij aan dat ik op high kan spelen... Maakt de lees-/schrijfsnelheid van een harde schijf dan zoveel uit?

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2012 @ 12:21:
Ik heb een vraag over iets wat me bizar lijkt :)

Ik heb dus gisteren die WD Velociraptor geinstalleerd. Voorheen gaf de autodetect van Skyrim weer dat ik op Low Settings moest spelen. Na het installeren van Skyrim (en het OS natuurlijk) op de Velociraptor, geeft hij aan dat ik op high kan spelen... Maakt de lees-/schrijfsnelheid van een harde schijf dan zoveel uit?
Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 08:08:
Gisteren een Gigabyte HD6770 gaan halen en de tijd gehad deze even te testen. Is al een flinke vooruitgang, nu nog wat rondkijken voor een SSD, deze waren te duur in die winkel (+- 1.8 €/GB)
Je had toch een nieuwe videokaart? Je HDD maakt weinig uit qua snelheid. Alleen het laden van het interieur en de omgeving gaat wat trager. Voor je FPS maakt dit vrij weinig uit.

Verwijderd

Topicstarter
Ja sorry voor de onduidelijkheid, ik had de nieuwe graka erin gestoken (voor de rest was er nog niets veranderd). Toen gaf Skyrim aan dat ik op low moest spelen. (Dit was maandag)

Gisteren heb dan de schijven vervangen door die velociraptor en gaf Skyrim aan dat de settings op high staan.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Je hebt heel Windows dus opnieuw geïnstalleerd? Ik denk dat het daar namelijk door komt. En niet zozeer door de nieuwe schijf.

Verwijderd

Topicstarter
Ja klopt, dat had ik over het hoofd gezien, ik ben ook van win7 home prmium (NL) naar win7 ultimate (EN) gegaan...(beiden x64)

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

De enige opmerking die ik trouwens nog heb op je systeem: Haal 4GB RAM indien je hier de mogelijkheid toe hebt.

Bijv 2x pricewatch: Corsair XMS2 DHX TW2X2048-6400C5DHXs

4GB Dual Channel zal een stuk lekkerder draaien als 3GB Single Channel.

[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 19-04-2012 12:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat zit er eventueel nog aan te komen, maar de prijzen hier in België (in de winkels dan) zijn vrij hoog, ik kom meestal rond de 30 eur uit voor een latje van 2GB DDR2. Daarom wou ik de kat wat uit de boom kijken en deze ofwel 2ehands kopen ofwel de webshops wat in het oog houden, want als ik ze in NL koop, komen er best wel wat verzendkosten bij. Er zat 4GB ram in (4 x 1GB) maar 1 latje heeft het inmiddels begeven.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verwijderd schreef op donderdag 19 april 2012 @ 12:53:
Dat zit er eventueel nog aan te komen, maar de prijzen hier in België (in de winkels dan) zijn vrij hoog, ik kom meestal rond de 30 eur uit voor een latje van 2GB DDR2. Daarom wou ik de kat wat uit de boom kijken en deze ofwel 2ehands kopen ofwel de webshops wat in het oog houden, want als ik ze in NL koop, komen er best wel wat verzendkosten bij. Er zat 4GB ram in (4 x 1GB) maar 1 latje heeft het inmiddels begeven.
Ik weet niet of je nog familie of bekenden in Nederland hebt wonen, of dat je toevallig op rijafstand van de grens ligt. Maar 12 v 30 euro is idd een groot verschil :P .

Verwijderd

Topicstarter
Ik woon op rij afstand van de grens en ik rij gratis (30 min vanuit Hasselt naar Sittard/Geleen) maar als ik dan even doorbijt zit ik ook in Aken :p Maar een bezoekje aan Aken komt me meestal duur te staan :D

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Tweedehands krijg je er niks voor. Als server is het ook niet echt geweldig, zo'n ding zal zo'n 100W in idle trekken, dus dat is 27/4 zo'n 175 euro per jaar.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie het nu er niet van in om de pc 24/7 te laten draaien voor de zaken die ik nodig heb... Mijn pc is sneller opgestart dan eender welke laptop thuis, dus als ik ze beiden gelijk opzet, kan ik perfect aan mijn shares en printer/scanner. Achteraf beiden afzetten is ook een moeite van nix :)
Pagina: 1