Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop scherm geeft vaak geen beeld?

Pagina: 1
Acties:

• flash1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-09-2024
Hallo tweakers!

Ik heb een laptop waarvan het scherm niet altijd aan gaat, de notebook zelf hoor ik wel altijd opstarten met de fans. Heb hem laatst uit elkaar geschroefd en alles goed doorgeblazen, maar het hielp niet. Wat zou het probleem kunnen zijn? Negen van de 10 keer geeft hij bij het opstarten zwart beeld na aantal keren opnieuw proberen kan het zijn dat hij opeens wel beeld krijgt.

Alvast bedankt :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je helemaal geen beeld, of werkt enkel de verlichting niet? Vaak is namelijk de backlight stuk, dan heb je wel gewoon beeld, maar kun je het amper zien.
Als je er een externe monitor aanhangt, heb je dan wel altijd beeld?

Om wat voor notebook gaat het hier?

• flash1
TERW_DAN schreef op zondag 15 april 2012 @ 17:03:
Heb je helemaal geen beeld, of werkt enkel de verlichting niet? Vaak is namelijk de backlight stuk, dan heb je wel gewoon beeld, maar kun je het amper zien.
Als je er een externe monitor aanhangt, heb je dan wel altijd beeld?

Om wat voor notebook gaat het hier?
Vaak is het beeld helemaal zwart, en als hij het wel de ene keer doet heeft hij gewoon het normale beeld. Ook heb ik al geprobeerd om er een ander scherm op aan te sluiten maar dat werkte ook al niet. Het gaat hier om een Asus G1 (een oud model dus :P).

• flash1
Weet iemand misschien waar de video kaart zit?:

Afbeeldingslocatie: http://img33.imageshack.us/img33/3909/20120415173518.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img846.imageshack.us/img846/8797/20120415173536.jpg

Waarschijnlijk ligt het daaraan?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op de onderste foto rechtsonderin waarschijnlijk.

Maar ga er niet van uit dat je die kunt vervangen als dat het probleem uberhaubt al is. Het zou zomaar kunnen dat inderdaad de backlight defect is. Een externe monitor er aan hangen en deze met een van de Fn+ functietoetsen activeren zou ik eerder proberen.

https://discord.com/invite/tweakers

• flash1
redfoxert schreef op zondag 15 april 2012 @ 17:59:
Op de onderste foto rechtsonderin waarschijnlijk.

Maar ga er niet van uit dat je die kunt vervangen als dat het probleem uberhaubt al is. Het zou zomaar kunnen dat inderdaad de backlight defect is. Een externe monitor er aan hangen en deze met een van de Fn+ functietoetsen activeren zou ik eerder proberen.
Een extra scherm aansluiten had ik al geprobeerd maar dat hielp niet. Dus dan moet het toch de video kaart zijn? Ik heb de chip al kunnen vinden en eruit gehaald. Nu heb ik ooit van iemand gehoord dat je ze kan bakken, zodat het soldeersel weer beter op zijn plek komt te zitten. Kent iemand het?

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: http://img841.imageshack.us/img841/5150/20120415182245.jpg

(Is dat het onderdeel wat ik dan in de over moet leggen? linkje van voorbeeld: YouTube: Experiment videokaart in de oven - deel 2).

[ Voor 17% gewijzigd door flash1 op 15-04-2012 18:26 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ziet er uit als de cpu, maak eens een foto van de andere kant?

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

flash1 schreef op zondag 15 april 2012 @ 18:24:
[...]

Een extra scherm aansluiten had ik al geprobeerd maar dat hielp niet. Dus dan moet het toch de video kaart zijn? Ik heb de chip al kunnen vinden en eruit gehaald. Nu heb ik ooit van iemand gehoord dat je ze kan bakken, zodat het soldeersel weer beter op zijn plek komt te zitten. Kent iemand het?

Alvast bedankt.

[afbeelding]

(Is dat het onderdeel wat ik dan in de over moet leggen? linkje van voorbeeld: YouTube: Experiment videokaart in de oven - deel 2).
Dat is cpu, als je de gpu kan vinden gewoon reflowen met een heatgun ofzo, anders kans op gesmolten plastic en de gpu zit waarschijnlijk op de moederbord zelf.

• flash1
Verwijderd schreef op zondag 15 april 2012 @ 18:30:
[...]

Dat is cpu, als je de gpu kan vinden gewoon reflowen met een heatgun ofzo, anders kans op gesmolten plastic en de gpu zit waarschijnlijk op de moederbord zelf.
Bedankt voor de tips dat ging al bijna fout dus :P. Welke zou dan de video chip kunnen zijn? En bedoelen jullie met heat gun een haar fohn? Of kan het ook gewoon met een aansteker?

Zie foto voor de andere kant van de chip:
Afbeeldingslocatie: http://img137.imageshack.us/img137/299/20120415184352.jpg

(Deze komt onder de koperen ventilatie buis vandaan).

Verwijderd

flash1 schreef op zondag 15 april 2012 @ 18:49:
[...]

Bedankt voor de tips dat ging al bijna fout dus :P. Welke zou dan de video chip kunnen zijn? En bedoelen jullie met heat gun een haar fohn? Of kan het ook gewoon met een aansteker?

[afbeelding]

Dat is je processor, niet je videokaart. Welk model laptop is het? (specs videokaart e.d.)

Verwijderd

Ik heb je model even opgezocht. Je hebt een Nvidia Geforce 8600M GT erin zitten, zeer bekende vga met dit probleem.

Videokaart zit verwerkt op je moederbord. Deze zal je er in zijn geheel uit moeten halen, zo veel mogelijk erafhalen wat los kan, 8minuten in de oven voorverwarmd op 200c. Rustig af laten koelen, nieuwe koelpasta tussen de processor, videokaart en koeler, weer in elkaar schroeven, en weg is je probleem (voorlopig, het gaat op een gegeven moment weer terugkomen)

Toevoeging: NEE! het kan niet met een aansteker! Dan zet je t ding gewoon in brand. Eventueel zou het met een heatgun kunnen, maar een oven is een stuk simpeler. Een heatgun is inderdaad een soort fohn, maar dan veel heter. Worden onder andere gebruikt om verf af te branden van bijvoorbeeld raamkozijnen e.d.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2012 19:00 ]

• flash1
Verwijderd schreef op zondag 15 april 2012 @ 18:54:
[...]

Dat is je processor, niet je videokaart. Welk model laptop is het? (specs videokaart e.d.)
Het gaat om een:
- Asus G1S
- Geforce 8600m GT 256mb

• flash1
Verwijderd schreef op zondag 15 april 2012 @ 18:57:
Ik heb je model even opgezocht. Je hebt een Nvidia Geforce 8600M GT erin zitten, zeer bekende vga met dit probleem.

Videokaart zit verwerkt op je moederbord. Deze zal je er in zijn geheel uit moeten halen, zo veel mogelijk erafhalen wat los kan, 8minuten in de oven voorverwarmd op 200c. Rustig af laten koelen, nieuwe koelpasta tussen de processor, videokaart en koeler, weer in elkaar schroeven, en weg is je probleem (voorlopig, het gaat op een gegeven moment weer terugkomen)

Toevoeging: NEE! het kan niet met een aansteker! Dan zet je t ding gewoon in brand. Eventueel zou het met een heatgun kunnen, maar een oven is een stuk simpeler. Een heatgun is inderdaad een soort fohn, maar dan veel heter. Worden onder andere gebruikt om verf af te branden van bijvoorbeeld raamkozijnen e.d.
Ok, bedankt :). Maar als de chip vast aan het moederbord zit dan moet die ook mee in de oven?

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
In de oven is niet nodig (en onverstandig omdat er aan beide kanten soldeer/componenten aanwezig is). Hier wordt een waxinelicht-cupje gebruikt: YouTube: HP tx1000 GPU Reflow with Rubbing Alcohol
/edit: YouTube: HP DV 6000 Reflow using just simple materials en http://www.youtube.com/v/yYPd2dLAXTg

[ Voor 24% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 15-04-2012 19:17 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• flash1
0xDEADBEEF schreef op zondag 15 april 2012 @ 19:15:
In de oven is niet nodig (en onverstandig omdat er aan beide kanten soldeer/componenten aanwezig is). Hier wordt een waxinelicht-cupje gebruikt: YouTube: HP tx1000 GPU Reflow with Rubbing Alcohol
Oke, ik ga het met een fohn proberen. Maar nu nog de vraag welke chip is de GPU :P?

Waarschijnlijk deze?:
Afbeeldingslocatie: http://img577.imageshack.us/img577/2467/20120415191955.jpg

Want er zijn maar twee chips die gekoeld worden en dat is de enige andere van de twee.

[ Voor 17% gewijzigd door flash1 op 15-04-2012 19:22 ]

Verwijderd

flash1 schreef op zondag 15 april 2012 @ 19:17:
[...]

Oke, ik ga het met een fohn proberen. Maar nu nog de vraag welke chip is de GPU :P?

Waarschijnlijk deze?:
[afbeelding]

Want er zijn maar twee chips die gekoeld worden en dat is de enige andere van de twee.
Ik heb er al een stuk of 50 met de oven gedaan, nog nooit fout gegaan. Met de Fohn 3x uitgevoerd, maar dit wordt bij lange na niet warm genoeg. De problemen waren 2x niet weg, en 1x binnen anderhalve week terug.

Jup, dat zal hem dan zijn. Je moet inderdaad je volledige moederbord reflowen in dit geval, maar dat is niet zo'n probleem, vrijwel alle 8600M's zitten aan het moederbord vast, het zijn maar zelden losse kaarten.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

[...]

Nee nee nee nee nee nee.

Een fohn stoot statisch geladen deeltjes uit. Als je je laptop sowieso dood wilt hebben moet je dit doen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
[...]

Waarschijnlijk deze?:
[afbeelding]

Zat er wel een heatspreader en thermoplast ( :r ) /koelpasta op de GPU?
Rechtsonder de ondersteboven zichtbare opdruk "ASUS":
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimage.org/7gpbbmaqf/20120415173518.png

[ Voor 6% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 15-04-2012 19:36 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
flash1 schreef op zondag 15 april 2012 @ 18:49:
[...]

[afbeelding]

Ik neem aan dat je bij het uithalen en terugplaatsen van de CPU dat zwarte slot"shroefje" een halve slag hebt gedraaid. Zo niet, controleer of er geen pinnen zijn krom gegaan bij het terugplaatsen.

• flash1
Bedankt voor de goede tips :D. Het wordt dus toch de oven begrijp ik hieruit, dan moet het hele moederbord erin? En verder zag ik dat er een plastic laagje op de GPU zit, gaat dat niet smelten in de oven? De rest mag toch wel op het moederbord blijven en de oven in?

200 graden voldoende? En dan 10 minuten lang?

Alvast bedankt :) .

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je dat doet, laat 'm dan afkoelen in de oven zonder 'm aan te raken, anders raak je componenten kwijt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• flash1
CyBeR schreef op zondag 15 april 2012 @ 20:02:
Als je dat doet, laat 'm dan afkoelen in de oven zonder 'm aan te raken, anders raak je componenten kwijt.
Er zitten nog allemaal hele dunnen draadjes op het moederbord, die moeten er ook af?

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
flash1 schreef op zondag 15 april 2012 @ 20:18:
[...]

Er zitten nog allemaal hele dunnen draadjes op het moederbord, die moeten er ook af?
Ik snap dat je nog niet hellemaal begrijpt hoe ene prietpraat in elkaar zit!!

Alle losse onderdelen op je moederbord moeten er af, inclusief alle stickers en kabels die los te halen zijn.
Daarnaast. Mocht dit niet werken of je hebt je plaat te lang in de oven laten staan dan kan je gehele moederbord in de prullenbak gooien.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

8minuten, niet langer dan dat. Daarna kan je hem of in de oven af laten koelen, maar een beter idee is hem op het "rekje" in de oven te leggen met bakpapier eronder. Dan gewoon het hele rekje eruit pakken na 8minuten en hem daarop buiten de oven laten afkoelen. Laat je hem in de oven liggen loop je het risico dat het (afhankelijk van je oven) nog zodanig lang warm blijf om de videokaart dat er te veel gaat smelten.

• flash1
Verwijderd schreef op zondag 15 april 2012 @ 20:34:
8minuten, niet langer dan dat. Daarna kan je hem of in de oven af laten koelen, maar een beter idee is hem op het "rekje" in de oven te leggen met bakpapier eronder. Dan gewoon het hele rekje eruit pakken na 8minuten en hem daarop buiten de oven laten afkoelen. Laat je hem in de oven liggen loop je het risico dat het (afhankelijk van je oven) nog zodanig lang warm blijf om de videokaart dat er te veel gaat smelten.
Ok, voorverwarmen ook een must? En op welke kant moet ik hem leggen in de over? Heb nu het moederbord zover uit elkaar dat er niks meer op zit behalve een zwarte laag plastic wat erop is geplakt, moet dat er ook nog af?

Afbeeldingslocatie: http://img560.imageshack.us/img560/6239/20120415204542.jpg

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja: alles wat geen vast onderdeel is van de pcb. Ik zie ook nog een cpu en een batterij zitten.

[ Voor 34% gewijzigd door CyBeR op 15-04-2012 20:56 ]

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
Zat er wel een heatspreader en thermoplast ( :r ) /koelpasta op de GPU?

Ik zou het met een waxinelicht-kuipje doen: 0xDEADBEEF in "Laptop scherm geeft vaak geen beeld?"

Ben benieuwd hoe dit afloopt >:)

[ Voor 18% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 15-04-2012 21:08 ]

• flash1
Ok, ik ga hem dadelijk al in de oven doen. Vroeg me alleen af welke kant hij de oven in moet?

Deze kant zodat het hitten plastic aan de bovenkant ligt?:

Afbeeldingslocatie: http://img37.imageshack.us/img37/6098/20120415210237.jpg

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:58

auto660

1991 240 GL Brick

De gpu moet naar boven liggen, anders heb je kans dat deze er af valt. Bak zelf ook met de gpu omhoog en heeft altijd gewerkt. Het bakken moet 10 minuten op 200graden. >:)

[ Voor 15% gewijzigd door auto660 op 15-04-2012 21:33 ]

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 01:02
Je weet dat dit niet zonder enig risico is? Er bestaat een kans dat er onderdelen afvallen of dingen smelten waardoor het niet meer werkt.
edit:
Heb zelf al reeds twee maal MXM-videokaarten succesvol gereflowed op dezelfde manier :)

[ Voor 26% gewijzigd door Puch-Maxi op 15-04-2012 21:57 ]

My favorite programming language is solder.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:26

DukeBox

loves wheat smoothies

Kan zo'n cpu socket, dimm slot, mini pcie slot e.d. wel tegen de 200 graden ? Ik ken de truuk alleen maar met 'schone' pcb's

[ Voor 23% gewijzigd door DukeBox op 15-04-2012 22:03 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DukeBox schreef op zondag 15 april 2012 @ 22:02:
Kan zo'n cpu socket, dimm slot, mini pcie slot e.d. wel tegen de 200 graden ? Ik ken de truuk alleen maar met 'schone' pcb's
Ja, die worden er op dezelfde manier op gesoldeerd.

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 01:02
Probleem is dat je de temperatuur met een huis-tuin-en-keuken-oven niet zo precies kunt regelen en controleren als in een professionele reflow-oven.

My favorite programming language is solder.

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
Het beste wat je kan doen is de hele onderkant plus de hele bovenkant afschermen met meerdere lagen aliminiumfolie. (spiegelende kant naar boven), alleen de GPU niet. (daar moet je dan een vierkant opening snijden in het folie oid)
Moederbord met GPU-chip naar boven.

OJA: Blijf die 8 minuten ook kijken naar je moederbord, als je componenten bruin of zwart ziet worden die eerst wit waren dan ben je de pineut :+

Je kan het beter met een gasbrandertje van de gamma doen :)

[ Voor 28% gewijzigd door Mr.Joker op 15-04-2012 22:13 ]

• DavidR
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-02-2021
Had hetzelfde probleem met mijn Dell XPS 1530. Heb een aansteker gebruikt, de chip enkele minuten boven de vlam gehouden en tik nu deze tekst vanaf diezelfde laptop.
Dit ongeveer maandje geleden gedaan.
Had de laptop al afgeschreven (op zoek naar wat anders) dus weinig te verliezen.
Dit is echt kennis van de bevroren grond dus zeker geen advies.
Ik zou het met een nieuwere laptop ook niet hebben aangedurfd.
Maar het werkte wel bij mij ;)

• flash1
Nou het moederbord is gebakken :P. Ben al een eind op weg met het in elkaar schroeven, ik laat het weten als hij het weer doet of juist niet.

PS: (ik heb het op 200 graden 9 minuten precies gedaan).

Dank u allen _/-\o_.

• auto660
  • Registratie: November 2010

auto660

1991 240 GL Brick

Ik ben benieuwd... "trommelgeroffel"

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 15 april 2012 @ 19:25:
[...]

Jup, dat zal hem dan zijn. Je moet inderdaad je volledige moederbord reflowen in dit geval, maar dat is niet zo'n probleem, vrijwel alle 8600M's zitten aan het moederbord vast, het zijn maar zelden losse kaarten.
Dat is hem dus niet, de gpu zit aan de onderkant vlakbij de cpu.
Dit is is de northbridge chip, de die is van deze chip te klein en het koel systeem zit aan de andere kant.
De gpu chip is het zien op de laatste foto van de TS bij z'n duim.

Zag pagina 2 niet. :S

• flash1
Hij doet het weer!!! Ben alleen een aantal schroeven vergeten bij het in elkaar zetten, maar dat maakt volgens mij niet zoveel uit :P

Allen heel erg bedankt voor de tips _/-\o_

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Hoe vallen je temperaturen uit?

En gaaf trouwens :D .

Even 10 minuutjes voorbakken en je GPU/Laptop doet het weer :') .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1