Sandy bridge-e of wachten op Ivy bridge-e?

Pagina: 1
Acties:

• Timmmeeehhh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-01 10:22
Hey all.

Momenteel werk ik nog vanaf een q9450 processor, maar deze is na 4 jaar trouwe dienst wel eens een keer aan een upgrade toe. Ivy bridge is nu net uit, maar helaas zitten hier alleen maar quadcore chips tussen, en ik wil eigenlijk wel wat meer cores, een 6 core chip dus. Deze heb je wel bij de sandy bridge-e series (socket 2011)
Ik ben erg veel bezig met videobewerking en 3d modelling (After Effects, 3d studio max) dus het systeem is grotendeels daarvoor bestemd.
Maar nu zit ik dus met een probleem. Ivy bridge heeft maar tot 4 cores. Sandy bridge heeft al wel de E series (socket 2011) waar wel 6 core processors voor zijn. Tevens vind ik het van socket 2011 fijn dat je quad chanel hebt en dus meer geheugen kan aanspreken (meeste tripple channel moederborden kunnen maar tot 24gb aan ram aanspreken toch?)

Denken jullie dat het het wachten waard zal zijn om op ivy bridge-e te wachten (begin volgend jaar) of zal de performance niet heel veel beter zijn dan sandy bridge-e.

Ik wacht de reacties af, alvast bedankt!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:24
Ivy Bridge is nog niet uit; eind april pas.

Je kan altijd wachten; je zal altijd in de toekomst altijd snellere processors kunnen kopen. De vraag is of het wachten waard is en die vraag kan alleen jij beantwoorden. Heb je nu nog niet genoeg budget? Gaat je huidige nog goed mee? Etc etc...

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:55

Compizfox

Bait for wenchmarks

AMD heeft ook een aantal leuke 6-cores die qua performance te vergelijken zijn met Sandy Bridge geloof ik.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als ik de verschillen op papier zie tussen ivy en sandy zijn ze niet enorm schokkend. Ivy is wel wat zuiniger, en voor de high-performance CPU's (dus ivy bridge-e) zal de kloksnelheid daarom misschien wel een stukje hoger zijn. Maar ja, om daar nou op te wachten als je nu iets nieuws wilt... Dat is een keuze, die zul je zelf moeten maken.

Ik weet trouwens niet of je nou wilt impliceren dat ivy bridge (zonder e) triple-channel aan kan, maar die is gewoon dual channel.

@Compizfox: hexacores? Ja. Leuke prijs/prestatie? Ja. Qua performance vergelijkbaar met sandy bridge? Nee, echt niet. ;) Niet als het op brute workstation-kracht aankomt. Ik denk trouwens dat de meeste applicaties van Timmmeeehhh veel floating-point-kracht vereisen, dat gaat op bulldozer ook wat minder.

[ Voor 14% gewijzigd door bwerg op 15-04-2012 15:20 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

De Ivy Bridge Core i7 3770 heeft dubbele threads per core, dus dan heb je 8 cores tot je beschikking.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

webfreakz.nl schreef op zondag 15 april 2012 @ 15:20:
De Ivy Bridge Core i7 3770 heeft dubbele threads per core, dus dan heb je 8 cores tot je beschikking.
Nee, 8 simultane threads, dat zijn nog geen 8 cores. Het is een quad-core-met-nog-een-beetje (ook een leuke extra, daar niet van).

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

bwerg schreef op zondag 15 april 2012 @ 15:22:
[...]

Nee, 8 simultane threads, dat zijn nog geen 8 cores. Het is een quad-core-met-nog-een-beetje (ook een leuke extra, daar niet van).
I know... maar dat blijft altijd lastig verwoorden ;)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Compizfox
  • Laatst online: 11:55

Compizfox

Bait for wenchmarks

bwerg schreef op zondag 15 april 2012 @ 15:19:
@Compizfox: hexacores? Ja. Leuke prijs/prestatie? Ja. Qua performance vergelijkbaar met sandy bridge? Nee, echt niet. ;) Niet als het op brute workstation-kracht aankomt. Ik denk trouwens dat de meeste applicaties van Timmmeeehhh veel floating-point-kracht vereisen, dat gaat op bulldozer ook wat minder.
Oh, zou best kunnen :P

Ik weet nog dat toen ik mijn huidige systeem kocht (of eigenlijk, upgradede), ik zat te twijfelen tussen de AMD Phenom II X6 1055T en de Intel Core i5 2500k, vooral omdat het AMD-systeem veel goedkoper was. Die 1055T was toen ook nog het vlaggenschip van AMD, maar ik zie dat ze nu ook octocores hebben.

Uiteindelijk ben ik toch voor de 2500k gegaan, en als jij gelijk hebt was dat blijkbaar dan ook een goede keus :P
Nee, hij heeft dubbele threads per core, dus dan heb je 8 threads tot je beschikking ;)

Hyperthreading geeft niet hetzelfde effect als meerdere cores. De afzonderlijke threads moeten nog steeds bus-ruimte en L1/L2 cache delen en zo.

[ Voor 20% gewijzigd door Compizfox op 15-04-2012 15:30 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Timmmeeehhh
Is toch anders als meer fysieke cores hebben.
Bovendien heeft die sandy bridge e 6 cores en 12 threads dus toch 4 meer ;)

En wil wel bij intel blijven.
Om de een of andere reden heb ik het idee dat intel stabieler en betrouwbaarder is als AMD, but correct me if i'm wrong ;)

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02 14:34

KneoK

Not in a million lightyears

Hou er rekening mee dat je nu met een SB-E al twee generaties i7 overslaat en er twee cores en HT bij krijgt dus dat is ten opzichte van je C2Q een wereld van verschil.

Ook is de huidige IB niet heel veel sneller dan SB, het grote verschil zit hem vooral in video performance. De S1155 SB's kunnen tot 32GB aanspreken, SB-E's kunnen maximaal 64GB aanspreken al zul je dan wel een moederbord met 8 ram sloten moeten vinden.

• Timmmeeehhh
KneoK schreef op zondag 15 april 2012 @ 16:08:
Hou er rekening mee dat je nu met een SB-E al twee generaties i7 overslaat en er twee cores en HT bij krijgt dus dat is ten opzichte van je C2Q een wereld van verschil.

Ook is de huidige IB niet heel veel sneller dan SB, het grote verschil zit hem vooral in video performance. De S1155 SB's kunnen tot 32GB aanspreken, SB-E's kunnen maximaal 64GB aanspreken al zul je dan wel een moederbord met 8 ram sloten moeten vinden.
Video performance bij IB zoveel beter dan?
Want wil het systeem voornamelijk voor videobewerking gaan gebruiken.

Een moederbord met 8 ram slots vinden is niet zo'n probleem, er zijn redelijk veel socket 2011 mobo's met 8 slots te vinden.
(bijvoorbeeld: http://azerty.nl/8-3200-4...9x79-moederbord-atx-.html)

• AquaSheep
  • Laatst online: 09:57
Aangezien je met videobewerking werkt, kan de verbeterde versie van QuickSync handig zijn.
http://www.anandtech.com/...-preview-core-i7-3770k/17
Ik heb alleen geen idee of je software dat ondersteunt. Een optie is natuurlijk om nu een SB-E te kopen en later te vervangen voor een IV-E CPU tzt. Je moederbord kun je behouden als het goed is. Als je nu blijft wachten tot IV-E moet je nog bijna een jaar je upgrade uitstellen.

• Timmmeeehhh
Bedankt voor de antwoorden!
Denk dat ik toch maar voor de sandy bridge ga zogauw ik mijn belastinggeld binnen heb :)
Thanks all!
Pagina: 1