Mac mini i.c.m. dell 2408wfp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BS
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:10
Ik heb hier en mac mini staan (model 2011) met een dell 2408wfp via hdmi aangesloten.
Nu is het zo dat de kleuren gewoonweg om te huilen zijn.
Ik heb van alles geprobeerd zoals monitor instellingen, instellingen van de mac mini nagelopen en de monitor gekalibreerd met en spider elite pro 3 met software versie 4.

Na de kalibratie is het wel iets beter geworden maar rood zit tegen het fluoriserende roze aan.
en het lijkt over het hele scherm een blauwige waas te zitten.

Weet iemand een oplossing of kan ik beter een andere monitor aanshaffen.
De monitor heb ik in 2009 gekocht bij qsix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:36
BS schreef op zondag 15 april 2012 @ 13:24:
Ik heb hier en mac mini staan (model 2011) met een dell 2408wfp via hdmi aangesloten.
Nu is het zo dat de kleuren gewoonweg om te huilen zijn.
Ik heb van alles geprobeerd zoals monitor instellingen, instellingen van de mac mini nagelopen en de monitor gekalibreerd met en spider elite pro 3 met software versie 4.

Na de kalibratie is het wel iets beter geworden maar rood zit tegen het fluoriserende roze aan.
en het lijkt over het hele scherm een blauwige waas te zitten.

Weet iemand een oplossing of kan ik beter een andere monitor aanshaffen.
De monitor heb ik in 2009 gekocht bij qsix.
Ik zou ivm de blauwe waas eens een andere kabel proberen.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BS
Andere kabel net geprobeerd, gaf helaas geen verbetering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
Heb je dat in alle software, of alleen bepaalde programma's?

Want die Wide gamut dingen geven wel vaker problemen in software die geen kleurprofiel gebruikt. Erg overdreven zuurstok achtige kleuren.

google maar eens op wide gamut osx :)

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BS
Met alles heb ik hier wel last van.
De gewone osx desktop,photoshop,dpp(canon software),aperture en gewoon op het web.
Als ik zeker weet dat het de monitor is ga ik op zoek naar en andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:27
BS schreef op maandag 16 april 2012 @ 09:01:
Met alles heb ik hier wel last van.
De gewone osx desktop,photoshop,dpp(canon software),aperture en gewoon op het web.
Als ik zeker weet dat het de monitor is ga ik op zoek naar en andere.
Ik heb zelf dit scherm op een windows machine gebruikt en na kalibratie waren de kleuren idd alleen goed in apps die kleurprofielem ondersteunen.
Maakt je kalibratie programma ook een kleur profiel aan en is deze ook geselecteerd in os x?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-10 08:02
Ik weet dat ik een paar klussen geleden ook zo'n WFP scherm had, en photoshop en andere kleur-aware software geen probleem gaf, alleen dingen als textmate er erg blij uitzagen qua kleur.

Geen idee of het in de HDMI specs zit, maar het zou kunnen dat HDMI bepaalde meta info van scherm naar computer niet goed doorgeeft. Misschien even een display-port naar DVI kabel testen als je die hebt?

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swiv98
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-10 15:44
Nee, nee, dat laatste is echt niet aan de hand.
Een 2408 is zoals anderen al zeggen gewoon een 'wide gamut' monitor en de correcte weergave is dan geheel afhankelijk van de correct ingestelde profielen op de machine waar hij aan hangt.
Alle 'kabels' sturen gewoon waardes van 0-255 over lijn. Het is aan een OS/applicatie om die waarden bij te sturen zodat de monitor toont wat verwacht wordt (echt dure monitoren met een interne LUT daar gelaten).

Dus wat Nachtapotheker zegt is belangrijk.
En onder Windows kun je alleen van profiel-bewuste apps verwachten dat de weergave niet zo overmatig 'vrolijk' is.

Los daarvan kun je debatteren over de geschiktheid van bepaalde colori-meters voor Wide-gamut monitoren. Veel meters zijn namelijk afgesteld voor 'normale' gamut en 'zien' de overdreven kleuren niet of nauwelijks.
Hele echte calibratie van een wide-gamut monitor kan eigenlijk alleen met een spectrophotometer. Maar die zijn heel erg veel duurder dan wat 'jij en ik' meestal kopen.

Persoonlijk ben ik tevreden met het profiel dat mijn Eye One Display 2 produceerde voor de 2408WFP hier voor mijn neus. Onder windows moet je echter donders goed weten welke apps wel en welke niet met het profiel werken...

Als 'quick fix' zou je je monitor op het sRGB profiel kunnen instellen (menu, Preset Modes-> sRGB).
Dan ben je het wide-gamut stuk kwijt, maar in mijn ervaring zijn de kleuren dan wel heeeeel erg grauw. Meer dan ik zou verwachten. YMMV. En mijn 2408 heeft nog nooit aan mijn iMac gehangen, dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BS
Nachtapotheker schreef op maandag 16 april 2012 @ 09:15:
[...]

Ik heb zelf dit scherm op een windows machine gebruikt en na kalibratie waren de kleuren idd alleen goed in apps die kleurprofielem ondersteunen.
Maakt je kalibratie programma ook een kleur profiel aan en is deze ook geselecteerd in os x?
Kleurprofiel maakt hij aan en is geselecteerd in osx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grootstyr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-08 19:40
Kun je niet een nieuw profiel aan maken en die zelf calibreren? Er is software voor om een gecalibreerd kleurenprofiel in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BS
daar zal ik ook nog naar gaan kijken.
Anders ga ik eens kijken naar een andere monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BS
Ik ben met mijn mac mini naar de apple leverancier geweest en deze is daar aangesloten op een tv en een oudere apple monitor.
Beeld was gewoon goed te noemen.

Heb nu een nieuwe monitor aangeschaft (hp HP ZR2440w) probleem is nu opgelost.
Scherm nog even kleur kalibratie geven en dan is hij helemaal perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
ik heb ook een 2408wfp, die heeft ook issues met rood. Het is helaas een eigenschap van het paneel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb ook een 2408wfp en het is op het gebied van kleuren werkelijk een rampscherm in combinatie met Mac OS X dus ik denk dat het verstandig is geweest om hem om te ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BS
Ik zal het nog sterker vertellen.
Ik mijn dell scherm aan mijn buren gegeven onder het mom kijk maar wat hij doet.
Hun hebben hem aangesloten via d-sub op hun windows pc, en totaal geen problemen met het beeld of wat dan ook.
Pagina: 1