• Havedebe
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-02-2025
Hallo,

Net m'n laptop opgehaald bij onze ICT man. Laptop is van 2009 en kostte 1100 euro. Hij ligt nu al 2 jaar opzij omdat hij van zelf uitvalt.

Hij geeft de laptop opgestart met Linux opstart CD en ook dan valt hij uit. Het is dus geen software probleem.

Iemand een idee? Op internet al het eea opgezocht maar dit specifieke probleem zie ik niet.

Sons valt hij na 15 minuten uit en soms al na 5 minuten. Gebruik hem alleen voor internet dus geen zware spellen.

Zomaar een nieuw moederbord er op de gok inzetten is ook een vrij prijzige gok....

Wellicht kan iemand me hier verder helpen.

Havedebe

Verwijderd

Bekend probleem.

De koeling is gewoon crap.
Als je dat nu 2 jaar geleden had geregeld, dan had je je geld terug kunnen krijgen, bijvoorbeeld. Maar daar ben je nu te laat mee. Je kan het probleem tijdelijk oplossen door de koeling schoon te maken met een compressor (NIET de stofzuiger). Dan doet hij het weer, zo lang het duurt.

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ik heb zelf een dv7-1080ed uit 2008 en nergens last van. Systeem draait probleemloos en de koeling word haast nooit gebruikt (hooguit tijdens het spelen van CoD MW3). Ik blaas wel preventief ongeveer ieder half jaar de ventilator schoon met een compressor.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Verwijderd

Dat is inderdaad een oplossing. In [Ervaringen] HP Pavilion dv7-4 serie - Deel 1 staan een stuk of 10 mensen met hetzelfde probleem. Vandaar dat ik het een bekend probleem vind.

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Maar goed, als je een beetje desktop hebt, is het halfjaarlijks stofvrij maken ook niet onverstandig. Bij een laptop gaat het alleen iets lastiger.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• Havedebe
Nu na 5 min:

GPU: 83c
HD0: 25c
Temp1:102c
Core0: 87c
Core1: 88c

Enige wat hij doet is een update draaien dus vrij rustig.

Ik heb een compressor waar ik fietsbanden etc mee kan oppompen. Hiermee blazen? Gewoon door de ventilatiegleuven boven de toetsen.

Boem.... Hij knalt nu uit... Precies 10 minuten. Ik typte dit uit voorzorg al op de Smartphone...

Dus: hoe blazen? Ook aan de zijkanten? Erg veel geluid maakt gij overigens niet hoor.

Edit: weer opgestart: 3 temperaturen boven de 100 graden. Na 1 minuut dus weer uit en wil nu zelfs ff niet meer aan....

[ Voor 11% gewijzigd door Havedebe op 15-04-2012 21:23 ]

Verwijderd

Gewoon door de ventilatiegaten blazen, waar de fan zit. Aan beide kanten.

Hou wel de fan stil. Met de compressor kan hij een stuk harder dan waar hij voor is gespecificeerd.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:09
Ik heb een tijdje terug een DV5 van zelfde bouwjaar uitelkaar gehad vanwege dit probleem. Helaas heeft die schade aan de GPU overgehouden in de vorm van rode lijnen, maar uitvallen doet ie niet meer.

Sowieso is de koeling van deze laptops pure troep. Je kunt het beste dat hele ding uitelkaar schroeven, alles schoonmaken en de heatsinks opnieuw bevestigen met koelpasta. Standaard zijn deze laptops uitgerust met slecht geleidende thermal pads. Let overigens op dat alles goed in contact komt met de heatsink, bij de DV5 die ik deed was er 1 chip die iets lager lag en dus nog steeds een thermal pad nodig had.

• Havedebe
Net de laptop half gedemonteerd. Zie ik door een klein gaatje dat de fan helemaal niet draait...

En de fan vervangen/repareren gaat hem niet worden: echt alles, ja alles moet er dan uit. Zelfs het scherm en de totale toetsen panelen etc. moeten er af. Harde schijf, optische drive etc etc.

Iemand een tip om hem heen te sturen? Zo'n fan zal de kosten niet zijn denk ik.

Verwijderd

Ik zou het uitvechten met HP....

Er zijn deze week al 3 threads gestart over dit type laptop. Dat is geen toeval, dat is gewoon aan fabricagefout. In principe moet je daar nog garantie op hebben.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:09
Tja, het erge is... dan krijg je HP zo ver dat ze het voor je oplossen, maar het enige wat ze doen is een nieuwe HSF plaatsen, of als er inmiddels al schade is, een nieuw moederbord plaatsen. Zit je 6 maanden later met precies hetzelfde probleem. Is net zoals met die Nvidia rommel die ze destijds geleverd hebben, als je laptop er last van kreeg onder coulanceregeling laten repareren en vervolgens verkopen, want een halfjaar later is ie weer gaar :X.
Dacht overigens dat dit probleem beperkt was tot de DV5 en minder mate tot de DV6, maar de DV7 dus ook al. Die laatste is groter en zou meer ruimte moeten hebben voor ventilatie, maar dat heeft ie dus niet :X.

Verwijderd

Dan 'gewoon' een vervangend model of geld terug eisen bij de webshop. Goed, dat gaat je maanden duren als het je al lukt. Het is gewoon een wanproduct, en ik vind dat HP de lasten daarvan moet dragen.
Pagina: 1