HDD motor schroefjes

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-08 11:56
Voor een doe-het-zelf projectje ben ik aan het werken met een harddisk platter motor.

In plaats van de platters wil ik iets anders, dikkers monteren. Hierdoor zijn de schroefjes die er standaard in zitten net te kort. Ik heb deze motor uit een HDD gehaald met slechts 1 platter.

Hebben jullie enig idee of deze schroefjes ergens te krijgen zijn in een langere variant?

Afbeeldingslocatie: http://img198.imageshack.us/img198/155/imag0108lo.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvisser5
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-01-2024
Ja joh deze zijn in allerlei lengtes verkrijgbaar. De schroef heet torx. Je kunt bijvoorbeeld online bij farnell of rs deze bestellen.

Edit: wel goed opletten dat je de juiste maat neemt

[ Voor 17% gewijzigd door gvisser5 op 15-04-2012 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-10 11:05
Het zijn inderdaad Torx schroeven. Het beste neem je de hardeschijf gewoon mee naar de lokale diy winkel en probeer je wat schroeven uit. Dat lijkt me handiger dan online bestellen in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
Bedankt voor de reacties!

Gaat mij niet zozeer om de kop (torx). Dit mag ook een kruiskop oid zijn.

Gaat mij meer om het 'type' schroef, en waar je deze kan bestellen / halen. Wat is er allemaal variabel aan een schroef? dikte, lengte, 'steilheid' schroefdraad...etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-10 12:39
CU2morO schreef op zondag 15 april 2012 @ 01:25:
Bedankt voor de reacties!

Gaat mij niet zozeer om de kop (torx). Dit mag ook een kruiskop oid zijn.

Gaat mij meer om het 'type' schroef, en waar je deze kan bestellen / halen. Wat is er allemaal variabel aan een schroef? dikte, lengte, 'steilheid' schroefdraad...etc.
"steilheid" heet in het Nederlands "spoed", zie ook hier. In het Engels is dit "lead" of "pitch", zie hier. Ik weet zo ff niet het verschil tussen lead en pitch, ben niet zo helder op dit tijdstip :P
Hier hebben ze het nog over "ISO metric thread", gaat over de dikte.

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Alle computerschroeven die tot nu toe ben tegengekomen waren allemaal imperial en niet metrisch. Maar een schuifmaat kan uitkomst bieden om de diameter te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
3xhaas, dan heb je heeeeel erg weinig computerschroeven gezien.
Nooit een cd-rom speler of floppydrive of 2,5" harddisk vastgezet, is allemaal M3.

Wat de schroefjes aan de binnenkant van de schijf zijn is een wilde gok, dat is namelijk niet standaard.
Gewoon proberen met M2 ofzo. Meeste bouwmarkten hebben overigens die kleine maten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
De diameter, inclusief schroefdraad is ongeveer 2.0mm

De lengte, zonder kop, is 5.0mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Volgens mij is het idd gewoon M3, die kun je bij de gamma krijgen tot 50mm lengte ofzo... Als dat te kort is zijn er vast bij je lokale ijzerboer draadstangen van een meter te koop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:04
Na hoeveel volledige windingen is hij 5mm(of een andere maat) dieper gegaan? Dan kan je de spoed bekijken. Indien dit er 20 zijn heb je een spoed van 0.25mm en is het standaard M2 draad.

[ Voor 27% gewijzigd door LED-Maniak op 15-04-2012 18:39 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
10 windingen over 5mm. Dus een spoed van 0.5mm

Kan mij haast niet voorstellen dat er schroefjes zijn met een spoed van NOG 2x zo klein. Weet je zeker dat M2 0.25mm is?

Zo met het blote oog lijken ze inderdaad dezelfde spoed / winding te hebben die de kleinere variant computerschroeven hebben (die idd in de zijkant van je CDRom speler zitten enzo). Maar die zijn nog 1 slagje dikker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:04
Uhm sorry, M2 is spoed 0.4, M3 is spoed 0.5. M1 en M1.2 heeft een spoed van 0.25. Tenzij je natuurlijk metrisch fijn draad hebt.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
Dan zou ik inderdaad gokken dat dit M2 is. Dit zouden ze bij een Praxis e.d. moeten hebben?

Edit:
http://www.elektronicatek...ren-en-sluitringen-m2-3-4
Dit lijkt er redelijk op denk ik? M2x12mm en x19mm (dus 2 en 4x zo lang als origineel).

Dit zou moeten passen neem ik aan?

[ Voor 56% gewijzigd door CU2morO op 15-04-2012 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
Helaas... Vandaag even bij de Praxis een setje M2's opgehaald en die zijn helaas net even te dik. Het schroefdraad lijkt wel overeen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:26

ThaHandy

Discovery Channel

SA007 schreef op zondag 15 april 2012 @ 18:13:
3xhaas, dan heb je heeeeel erg weinig computerschroeven gezien.
Nooit een cd-rom speler of floppydrive of 2,5" harddisk vastgezet, is allemaal M3.

[...]
jij forceert ze vast? :P

HDD's 3.5" hebben een 6-32 draad (imperial)

bijv, deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.laptopscrews.com/Pics/10115.jpg
Hard Drive Zinc
Hex Head Machine Screw
6-32 x 1/4"

hier meer soorten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

SA007

Moderator Tweaking
3,5" hdd's, meeste casescrews en veel moboscrews zijn inderdaad imperisch, maar een 2,5" hdd is M3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:27

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je er toch wat anders mee gaat doen, is het dan niet makkelijker om de gaten 2.5mm op te boren en M3 in te tappen mits je die ruimte hebt?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
Ik had gehoopt dat ik simpelweg wat schroefjes kon vinden die hier in passen. Op internet lijken deze kleine schroefjes erg slecht te krijgen te zijn of belachelijk duur te zijn.

Als iemand weet waar je een set kleine schroeven, liefst assortiment box of iets dergelijks kan krijgen, hoor ik het graag.

Uitboren en optappen lijkt mij erg lastig voor zo'n ogenschijnlijk simpel probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
Opgelost... Bij een hobby winkel een serie schroefjes uit kunnen proberen en bleek tóch M2 te zijn... De 'M2's die ik gekocht had bij de praxis waren verkeerd gelabeld en stiekem toch M2,5...
Pagina: 1