Hulp bij het bouwen van een computer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Samen met jullie hulp (vooral yzx) heb ik een computer samengesteld. Het is de eerste pc die ik zelf in elkaar zet, daarom heb ik een aantal vraagjes. Uiteraard heb ik al een aantal tutorials bekeken op internet en dankzij die tuts is het me gelukt om de processor, voeding en het moederbord te installeren.
De onderdelen die ik gekocht heb zijn:
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB€ 101,-€ 101,-
1Samsung Syncmaster S22A350H€ 124,95€ 124,95
1Samsung SH-S222AB Zwart€ 14,99€ 14,99
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 85,-€ 85,-
1Cooler Master Centurion 5 II€ 49,-€ 49,-
1Logitech K360 Wireless Keyboard (Victorian Wallpaper)€ 13,33€ 13,33
1Logitech Wireless Marathon Mouse M705€ 32,-€ 32,-
1Intel Core i5 2400€ 162,-€ 162,-
1Sapphire HD7850 2GB GDDR5€ 208,43€ 208,43
1XFX Pro 550W€ 54,24€ 54,24
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 41,40€ 41,40
1Asus P8Z77-M€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 979,34

Vraag 1 Opgelost!
Mijn moederbord heeft 4 geheugenbanken, ik heb 2x 4gb intern geheugen.
Nu zie ik bij sommige filmpjes op YT dat er dan gebruik wordt gemaakt van de 2 middelste geheugensloten.
De 4 geheugensloten bij mijn toetsenbord staan onder elkaar, boven staat: BIMM_A1, daaronder BIMM_A2, daaronder BIMM_A3 en bij de onderste BIMM_A4. Het logische lijkt mij gewoon om de geheugenkaarten in BIMM_A1 en A2 te stoppen. Maar in de handleiding staan 3 verschillende afbeeldingen:
1 geheugenkaart in A2, 2 geheugenkaarten in A2 en B2, 4 geheugenkaarten in A1, A2, B1, B2.

Dit betekent dus dat ik de geheugenkaarten in de tweede en in de vierde bank moet doen. Niet zoals in de filmpjes in de 2de en 3de bank en ook niet zoals mijn gevoel zegt om ze in de bovenste twee te steken.

Klopt het toch echt dat ze in de 2de en 4de geheugenbank moeten of heb ik de handleiding gewoon niet goed begrepen?

Vraag 2 Opgelost!
AC'97 HD Audio
Aan de voorkant van de pc zitten 2 poorten voor audio en voor een microfoon. Vanaf elk van zo'n poort loopt een kabeltje met een plug, op de ene staat HD Audio en heeft 10 gaatjes, waarbij het negende gat ontbreekt. En op de andere plug staat AC'97, ook met 10 gaten waarbij het negende gat ontbreekt.
Ik heb geen enkel idee waar ik deze 2 in moet pluggen. Ik zie geen slot op het moederbord met 10 pinnen waarbij de negende ontbreekt.
Van de handleiding word ik ook niet echt wijzer. Hopelijk kan iemand mij het hier uitleggen.
edit: nog eens goed gekeken en ik vind toch 1 slot met 10 pinnen (waarbij de negende ontbreekt) maar hierboven staat AAFP. Is dit het slot dat ik moet gebruiken? Zoja, waarom is er geen tweede soortgelijk slot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniperzkillz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02-2023
Vraag 1:

Je moet het geheugen in de bankjes van dezelfde kleur doen. Ik geloof dat je ze dan het beste in de zwarte kan doen, want die klokt beter over bij Asus moederborden. Voor de rest maakt het niet uit of je ze in de 2 blauwe of in de 2 zwarte doet.

Vraag 2:

Op het moederbord staat meestal gewoon bij de connector waar de kabel bij hoort dezelfde naam. Dus bij AC'97 staat er AC'97 op het moederbord. Ik heb niet het zelfde moederbord als die jij hebt dus kan ik niet even voor je kijken.

Hoop je zo geholpen te hebben.

PC Specs: Asrock B75 Pro-3 M, Intel Core i7 2600, MSI GTX680, Intel 320 40GB SSD, Corsair Builder CX500 V2, Kingston 8GB RAM, Samsung 840 120GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 21:06
Voor vraag 1. moet je toch echt in je manual boekje kijken, het moet daar in staan. (kan bij Asus geen engelse manual vinden om je te helpen)
Voor vraag 2. je doet of de HD audio stekker in je MB of de AC97, nooit beide.
In je bios moet je dan instellen welke soort je hebt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hell-Slave schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 22:49:
Voor vraag 1. moet je toch echt in je manual boekje kijken, het moet daar in staan. (kan bij Asus geen engelse manual vinden om je te helpen)
Voor vraag 2. je doet of de HD audio stekker in je MB of de AC97, nooit beide.
In je bios moet je dan instellen welke soort je hebt aangesloten.
Als ik alleen de HD audio stekker in mijn moederbord steek, werken mijn microfoon en geluidsprekers dan allebei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniperzkillz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02-2023
Gewoon maar eens proberen. Er kan niks misgaan, alleen maar dat je geen geluid krijgt uit degene die je niet hebt aangesloten :p.

PC Specs: Asrock B75 Pro-3 M, Intel Core i7 2600, MSI GTX680, Intel 320 40GB SSD, Corsair Builder CX500 V2, Kingston 8GB RAM, Samsung 840 120GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sniperzkillz schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 22:49:
Vraag 1:

Je moet het geheugen in de bankjes van dezelfde kleur doen. Ik geloof dat je ze dan het beste in de zwarte kan doen, want die klokt beter over bij Asus moederborden. Voor de rest maakt het niet uit of je ze in de 2 blauwe of in de 2 zwarte doet.

Vraag 2:

Op het moederbord staat meestal gewoon bij de connector waar de kabel bij hoort dezelfde naam. Dus bij AC'97 staat er AC'97 op het moederbord. Ik heb niet het zelfde moederbord als die jij hebt dus kan ik niet even voor je kijken.

Hoop je zo geholpen te hebben.
Ik zie nergens AC'97 of HD Audio staan op het mobo :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Ik heb wel een engelse manual van de P8Z77-V gevonden en daar in staat op pagina 2-13
voor 2 dimms gebruik A2 en B2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb desbetreffende foto (van vraag 1) gevonden in een franse handleiding:
http://dlcdnet.asus.com/p...P8Z77-M/F7075_P8Z77-M.pdf op pagina 19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Pagina 1-18 voor 2 dimms gebruik A2 en B2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:43

F.West98

Alweer 16 jaar hier

p. 1-26 van jouw franse staat dat je AC'97 en HD Audio beide (1 van beide, maakt niet uit welke) kan aansluiten op AACP. Als ik het goed heb begrepen

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Gewoon 1 van de 2 aansluiten en in de bios instellen welke je hebt aangesloten.
Meestal staat HD audio default ingesteld.

[ Voor 21% gewijzigd door Hell-Slave op 14-04-2012 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
F.West98 schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 22:59:
p. 1-26 van jouw franse staat dat je AC'97 en HD Audio beide (1 van beide, maakt niet uit welke) kan aansluiten op AACP. Als ik het goed heb begrepen
Er staat AAFP, ik zei per ongeluk AACP. Maar wel echt slecht dat ik het niet gevonden heb in mijn engelse handleiding en jij het zo snel vind in een franse.
Vraag 2 is dus opgelost :D Vraag 1 trouwens ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Dit is wel heel erg basis en alles staat gewoon in je manual, gewoon goed lezen.
Op dit forum wordt normaal gesproken meer inzet verwacht van de leden hier. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Om eerlijk te zijn is dit gewoon een gebruiker die zijn eerste pc'tje samenstelt hell-slave , hij heeft zelf al lopen zoeken maar is misschien niet zo handig met google of andere sites zoals jij of ik , zijn inzet tot nu toe is meer dan genoeg vind ik.

beetje nutteloze laatste reactie van je in dat geval. Wel goed dat je hem verder hebt geholpen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alleen de dingen waar ik echt niet uitkom of niet zeker weet vraag ik hier. Ik ben alleen niet echt goed in engels en al helemaal niet in een engelse handleiding met allemaal technische begrippen die ik nog nooit gehad heb op school. Toch probeer ik zo ver mogelijk te komen met de handleiding zelf en dus zo weinig mogelijk vragen te stellen hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 23:22:
Alleen de dingen waar ik echt niet uitkom of niet zeker weet vraag ik hier. Ik ben alleen niet echt goed in engels en al helemaal niet in een engelse handleiding met allemaal technische begrippen die ik nog nooit gehad heb op school. Toch probeer ik zo ver mogelijk te komen met de handleiding zelf en dus zo weinig mogelijk vragen te stellen hier :)
Op pagina 1-18 staat een tabel met de woorden 1dimm, 2dimm en 4dimm en daarbij A1, A2, B1 en B2.
Volgens mij moet je daar veel uit kunnen halen. (zelfs in het Frans)
Aionicus schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 23:16:
Om eerlijk te zijn is dit gewoon een gebruiker die zijn eerste pc'tje samenstelt hell-slave , hij heeft zelf al lopen zoeken maar is misschien niet zo handig met google of andere sites zoals jij of ik , zijn inzet tot nu toe is meer dan genoeg vind ik.

beetje nutteloze laatste reactie van je in dat geval. Wel goed dat je hem verder hebt geholpen verder.
Ik verzin dit niet zelf, volgens mij waren we hier geen noob pchelp site.
Ik zie vaak genoeg dit soort topics gesloten worden met de tekst hier heb je google en ga zelf zoeken.
Maar goed de TS is nu geholpen.
Ik raad hem alleen aan om de handleiding beter te lezen, het staat er allemaal echt in.

[ Voor 29% gewijzigd door Hell-Slave op 14-04-2012 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vraag 3
In de kast zelf zaten al 2 ventilatoren ingebouwd, vanuit beide ventilatoren loopt een kabel met dit uiteinde:
http://i42.tinypic.com/e1c96f.jpg
Op het moederbord staan 3 zogenaamde Chassis Fan Connectors, elk heeft 4 kleine pinnetjes.
De uiteindes van de ventilatoren zijn hier veel te groot voor, het component met de pinnetjes past wel op de voeding, die met de gaatjes niet. Moet ik die pinnetjes nou in de voeding drukken? En die met de gaatjes gewoon los laten hangen?
http://dlcdnet.asus.com/p...P8Z77-M/F7075_P8Z77-M.pdf pagina 30 de handleiding

En nog iets: ik heb 2 keer een kabel van de voeding met 3 componenten in serie, elk heeft 4 gaatjes. Kan ik op 1 zo'n kabel meerdere fans aansluiten?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2012 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Die fannen sluit je aan aan je voeding en niet via je moederbord.
Je kan er inderdaad meerdere aan elkaar aansluiten.

[ Voor 28% gewijzigd door Hell-Slave op 14-04-2012 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De aansluiting op de foto heet molex en zou je via de voeding aan moeten sluiten. Er zal toch wel 1 kabel met deze aansluitingen op je voeding aanwezig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hell-Slave schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 23:46:
Die fannen sluit je aan aan je voeding en niet via je moederbord.
Waarom zijn er dan Connecteurs de ventilations ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Voor fannen die dat wel kunnen.
Niet elke fan heeft die aansluiting.
Die fannen die je nu hebt hebben maar 2 draadjes en heeft dus geen zin om op je MB aan te sluiten.
Je heb ook fannen met 3 draadjes en die kan je wel op je MB aan sluiten. (moet natuurlijk wel de juiste connector hebben)

[ Voor 61% gewijzigd door Hell-Slave op 14-04-2012 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tja, zoiets is dus echt heel erg verwarrend...

Ik denk trouwens dat na vandaag dit topic stil komt te liggen. Mijn videokaart komt maandag of dinsdag pas aan (ze hadden hem verstuurd naar de verkeerde postcode :() dus misschien dat als ik dan ergens weer niet uitkom ik dit topic even omhoog kick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een fan kan meerdere aansluitingen hebben, 3 pins en molex zijn de meest voorkomende. Zelf gebruik ik alleen de cpufan aansluiting van het mobo, de rest laat ik via mijn voeding lopen, vaak zijn de molex aansluitingen ook nog door te koppelen, zodat je meerdere fans kan aansluiten op 1 molex aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 23:50:
Tja, zoiets is dus echt heel erg verwarrend voor een amateur...

Ik denk trouwens dat na vandaag dit topic stil komt te liggen. Mijn videokaart komt maandag of dinsdag pas aan (ze hadden hem verstuurd naar de verkeerde postcode :() dus misschien dat als ik dan ergens weer niet uitkom ik dit topic even omhoog kick.
Dat verwarrende valt wel mee, 3 pins past niet op molex en andersom, erg simpel dus. Gewoon een kwestie van kijken en aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Ik sluit meestal zoveel mogelijk fans aan op m'n MB vanwege de smart fan regeling (lekker stil als het kan) en monitor signaal van de fannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mag ik iedereen hier bedanken die mij heeft geholpen :)
Het is gelukt om alles aan te sluiten, alleen nog de optische drive en de videokaart moeten nog worden geinstalleerd, maar die ontvang ik pas maandag of dinsdag.
Ondanks dat ik toch hulp nodig heb gehad is het toch makkelijker dan ik had gedacht :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Oke man, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zich is het bouwen van een pc niet zo moeilijk, ik vergelijk het altijd met een puzzel van 10 stukjes, als je die in elkaar kan zetten, lukt een pc ook wel. ;)
Wel is het handig, als je voor het eerst een pc in elkaar zet, om er iemand bij te hebben die het al vaker heeft gedaan, zodat die text en uitleg kan geven, op die manier heb ik meerdere mensen geleerd hoe ze een pc in elkaar zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 15 april 2012 @ 00:07:

op die manier heb ik meerdere mensen geleerd hoe ze een pc in elkaar zetten. :)
Ja dat zijn nu net al die mensen die hier met al die problemen komen op tweakers, bedankt hé :/
:( #%0*^# :-( 2grr&%#grr })

.
(Geintje hoor ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hou ik het forumonderdeel PMG in leven, is het weer niet goed!! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08 14:10
Ik word er zelf altijd een beetje simpel van als mensen een pc niet in elkaar weten te zetten.
Daar moet ik wel bij zeggen dat ik bij mijn eerste zelfgebouwde pc best onwetend was gewoon veel lezen en goed het boekje lezen.

Tegenwoordig lees ik het boekje zelden tenzij ik met een serverbord of met jumper instellingen zit te werken.

Fijn dat je eruit bent iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Videokaart is aangekomen en met succes geïnstalleerd. :)

De optische drive komt morgen pas, is het misschien mogelijk om windows 7 te installeren via een externe optische drive die ik aansluit via USB ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ja of met USB stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Verwijderd schreef op maandag 16 april 2012 @ 16:01:
Videokaart is aangekomen en met succes geïnstalleerd. :)

De optische drive komt morgen pas, is het misschien mogelijk om windows 7 te installeren via een externe optische drive die ik aansluit via USB ?
Je kan het met een usb stick doen, zie website:

http://emea.microsoftstor...oadprogramma-voor-USB-dvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-weg-

[ Voor 127% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2012 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alles werkt perfect nu :)

Alleen nog 1 vraag... Een vriend van mij vertelde dat de standaard cpu koeler niet goed genoeg is en dat ik beter een andere koeler kon kopen. Klopt dit? Ik ga trouwens niet overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Verwijderd schreef op woensdag 18 april 2012 @ 16:59:
Alles werkt perfect nu :)

Alleen nog 1 vraag... Een vriend van mij vertelde dat de standaard cpu koeler niet goed genoeg is en dat ik beter een andere koeler kon kopen. Klopt dit? Ik ga trouwens niet overklokken.
Zover ik weet zijn de standaard CPU koelers altijd goed genoeg, tenzij je gaat overclocken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De standaard koeler kan ermee door, maar er zijn voor een paar euro veel betere alternatieven te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hij liet me dit zien: http://nl.hardware.info/p...cooler#tab:testresultaten

En zei dat dit veel te heet werd en ik eigenlijk onder de 60 graden moest blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 09:43
Er zijn meerdere types boxed koelers dus het is niet gezegd dat je exact dezelfde hebt. Verder heeft je cpu een TDP van 95W terwijl daar ook getest wordt met veel hogere vermogens. Als je een normale airflow in je kast hebt is de meegevelerde koeler meer dan voldoende om je cpu koel te houden. Enigste waar je wat op in levert is misschien het geluidsniveau. En je kunt altijd in de bios of met tooltjes kijken hoe warm je cpu in het echt wordt.
Pagina: 1