Router klapt er uit bij 3e of 4e LAN aansluiting

Pagina: 1
Acties:

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:54
Hallo allemaal,

Sinds vanmiddag zit ik met een raar probleem. Mijn router klapte er uit(alleen nog maar benaderbaar via WLAN, LAN niet meer) en zat ik zonder internet.

Eerst zal ik mijn netwerk setup uitleggen:

Meterkast: Modem Ubee(via Ziggo), Router NETGEAR WNR3500V2, Thuisservertje
Kantoor: Sitecom Router, Dell printer, Samsung Printer(wireless) en eventueel laptop als deze aan staat.
Slaapkamer: Computer (eventueel PS3 via een FritzBox AP er bij gelegd, maar deze heb ik er nu niet meer op zitten om het wat makkelijker te maken)
Woonkamer: Sitecom Router, Bravia internet TV, Airport Express, eventueel laptops

Het probleem zit hem in de NETGEAR WNR3500V2.
Hier op zijn de volgende apparaten aangesloten via de LAN poorten: 1. computer slaapkamer, 2. Thuisserver, 3. Sitecom router kantoor, 4. Sitecom router woonkamer.

Al deze sitecom routers zijn geconfigureerd als accesspoints.

Deze setup heeft maanden goed gedraait, totdat ik vanmiddag een film vanaf me server aan het streamen was naar me PS3. Toen ging er wat mis waardoor me internet er uit lag en ik alleen nog in me netgear router kon komen via me laptop(wifi).

Alles meerdere malen gereset, geen effect.
Ziggo gebeld, konden het modem bereiken.
Kabel van modem > router vervangen, geen effect.

Uiteindelijk na veel gepruts kwam ik er achter dat ik weer internet had, de router kreeg een lease van het modem. Dit gebeurde toen alleen LAN 1 poort(computer slaapkamer) aangesloten was. Hierna heb ik LAN 4 aangesloten(woonkamer), alles werkte nog steeds. Toen ik LAN 3 aansloot (kantoor) vloog de verbinding weer weg en kon ik weer niet via LAN bij me router komen.
LAN 3 er uit, nog steeds geen verbetering. LAN 4 er ook uit, en de verbinding was terug.

Hierna LAN 2 (thuisserver) er in gedaan. Alles ging goed. En zo de rest weer aangesloten. Alles werkte, meterkast dicht. 2 minuten later klapt alles er weer uit.

Uiteindelijk ben ik zover dat LAN 3 & 4 er uit liggen, en LAN 1 & 2 alleen aangesloten zijn. Dit geeft me een stabiele verbinding tot nu toe(30-45 minuten later).

Ik zit me nu af te vragen, zou een van de randapparatuur deze storing kunnen veroorzaken, of moet ik denken aan de router zelf?

FritzBox achter me modem lukt niet, en een sitecom router loshalen en die proberen kost me erg veel moeite(in kasten weggewerkt).

Graag hoor ik jullie meningen hier over!

Thanks,

Remz

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-02 11:44

chromeeh

the Gnome

De eerste vraag die in me op komt: waarom meerdere routers?
Waarom geen VLAN's?

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 07:35
Start op een computer die op je netgear zit het volgende
code:
1
 ping 8.8.8.8 -t
en ga daarna een computer/ router bij prikken. Blijf je antwoord krijgen dan is je routering goed. Start hetzelfde op elke pc die je aan koppelt tot dat de. Boel er uit klapt.
En post je bevindingen...

Edit: met crtl+c stop je de boel

[ Voor 5% gewijzigd door The-Source op 14-04-2012 22:32 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• TallManNL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-02 17:06
Als je de lanpoorten wisselt 1 <-> 4 en 2 <-> 3 heb je dan het probleem met 1 en 2 of nog steeds met 3 en 4. Dat beperkt al of je het probleem in de router zelf moet zoeken of in een aangesloten apparaat.
Ik denk dan bijvoorbeeld aan een laptop die rondspringt van je ene naar je andere AP die mogelijk pest.

geheelonthouder met geheugenverlies

• Remz
De meerdere routers staan er omdat in het gebouw waar ik woon de meterkast buiten de voordeur staat(hal) en het signaal niet sterk genoeg is om goede dekking in alle kamers te krijgen. Ook wil ik bepaalde apparaten bedraad hebben. De routers doen niet meer dan WiFi signaal uitzenden en functioneren als switches.

@klaasbram

Thanks, heb jou manier geprobeerd en kwam er op uit dat het probleem zat bij een van de routers. Zodra deze naar de hoofdrouter met DHCP ging klapte deze er uit. Uiteindelijk is het opgelost door deze router te resetten en weer opnieuw in te stellen.

@TallManNL het deed zich voor op alle poorten, omdat het probleem zich bij de andere router bevond.

Allemaal bedankt voor het meedenken!

Remz

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-02 12:21
Remz schreef op zondag 15 april 2012 @ 20:15:
De meerdere routers staan er omdat in het gebouw waar ik woon de meterkast buiten de voordeur staat(hal) en het signaal niet sterk genoeg is om goede dekking in alle kamers te krijgen. Ook wil ik bepaalde apparaten bedraad hebben. De routers doen niet meer dan WiFi signaal uitzenden en functioneren als switches.

Remz
Wat ik zou doen..

Ziggo modem kabel naar woonkamer. Routerplaatsen. en een wlan brug maken naar je kantoortje..

Mindere apparatuur en je hebt bedraad internet. veel redelijke routeren kunnen al een simpele WLAN bridge maken.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Remz
To_Tall schreef op zondag 15 april 2012 @ 20:19:
[...]

Wat ik zou doen..

Ziggo modem kabel naar woonkamer. Routerplaatsen. en een wlan brug maken naar je kantoortje..

Mindere apparatuur en je hebt bedraad internet. veel redelijke routeren kunnen al een simpele WLAN bridge maken.
Ik ga me dan is verdiepen in WLAN bridges. Ik heb een snelle schets gemaakt. Doordat ik in een nieuwbouw flat woon zijn de muren tussen de appartementen en de centrale hal van dik beton gemaakt, daardoor is het signaal naar binnen erg zwak.
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2v9ysf4.png

Als ik zo kijk is de router in de meterkast inderdaad overbodig.

Edit: Blijkt toch niet zo te zijn. Alle kabels vanuit elke kamer lopen naar de meterkast, als het modem naar de router in de woonkamer zou gaan dan zou ik ook alle andere kabels naar de woonkamer moeten trekken.

[ Voor 13% gewijzigd door Remz op 15-04-2012 21:41 ]

• hellfighter87
  • Laatst online: 20-02 15:51
misschien een rare vraag maar in het weekend is ziggo meestal met ongeplande werkzaamheden bezig zo had ik 2 wekende achter mekaar ineens een klapperende verbinding.

Misschien moet je ff wachten tot na het weekend?

• Remz
hellfighter87 schreef op zondag 15 april 2012 @ 21:37:
misschien een rare vraag maar in het weekend is ziggo meestal met ongeplande werkzaamheden bezig zo had ik 2 wekende achter mekaar ineens een klapperende verbinding.

Misschien moet je ff wachten tot na het weekend?
Zoals je al hier boven had kunnen lezen heb ik het probleem opgelost, Ziggo heeft de connectie tot het modem getest en hier was niks aan de hand, het was een intern probleem bij mij.

Heb trouwens nog nooit storingen of slechte verbinding bij Ziggo gehad(2 jaar), alleen een defect modem.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 14:09

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

- checken of op alle secundaire accesspoints de DHCP server uit staat en ze zelf als client verbinding maken
- kabels checken op sluiting door ze te wisselen op primaire router

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-02 11:44

chromeeh

the Gnome

sebastius schreef op zondag 15 april 2012 @ 21:43:
- checken of op alle secundaire accesspoints de DHCP server uit staat en ze zelf als client verbinding maken
Daarom vroeg ik ook naar de routers....
Het hele verhaal klinkt naast een signaal issue via wifi niet meer dan een of meerdere DHCP server(s) te veel :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Remz
sebastius schreef op zondag 15 april 2012 @ 21:43:
- kabels checken op sluiting door ze te wisselen op primaire router
Nee, alleen de echte router doet DHCP, en werkt al maanden zo. Het bleek gewoon een gevalletje van dat een van die accesspoints/routers er geen zin meer in had, een reset was voldoende.

Edit: reset in de zin van stroom er even af. Factory reset niet nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Remz op 16-04-2012 13:29 ]

Pagina: 1