Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-09 22:40

pcprutser

No message

Topicstarter
Ik kom er zelf niet uit. Dus tijd voor advies!
Momenteel ben ik aan het kijken voor een DSLR, nu wil ik die graag voor de volgende doeleinden gaan gebruiken:
-Fotografie;
-Filmen (fullHD is een must!)
-Time-lapse (feitelijk fotografie, maar toch)

Het is mijn eerste DSLR dus heb nog geen gear ervoor. De DSLR zal een aanvulling zijn voor mijn filmcamera (Sony AX2000E), zaken zoals een video lampje, goed statief e.d. zijn er dus al wel :)

Een tweede lens is voor over een paar maanden als ik de camera zelf ontdekt heb, en beter weet welk bereik e.d. ik graag wil hebben.

Nu heb ik mijn oog al laten vallen op Canon om de volgende redenen: veel keuze voor glas en goede film resultaten. Natuurlijk nog wel meer redenen, maar dit zijn voor mij toch wel de hoofdredenen.
Om nog iets specifieker te zijn heb ik mijn oog laten vallen op de 600D en de 60D.
Het scheelt grofweg 300 euro en de grootste verschillen die ik heb kunnen ontdekken zijn:
-Meer knopjes op de 60D
-Sneller fotograferen op de 60D
-Geluid handmatig kunnen instellen op de 60D
-De 60D heeft een extra LCD-schermpje bovenop

Beiden hebben een mini-jack microfoon aansluiting dus een eventuele geluidsmixer kan er prima op (of een XLR microfoon met verloopje)

Nog een bijkomende vraag die voor beide modellen geld: als ik het goed heb begrepen zijn de flits-mount en de shoe-mount van een videocamera (zoals op mijn AX2000) niet hetzelfde, zijn hier goede verloopjes voor?

Ook kwam ik Magic Lantern tegen, is het hiermee mogelijk om bijvoorbeeld mogelijk om dan op de 600D het geluid handmatig te regelen? En als ik een HDMI scherm op de camera aansluit neemt hij dan ook de info mee? (zowel de standaard info als de bijkomende info van Magic Lantern? (is geen must, maar is zeker zeer handig!)

Al met al een hoop vragen, overigens heb ik geen grote haast met de aankoop. Dus kan alles goed overwegen. (wil vrijdag naar een winkel waar ik de camera's even in m'n handen kan houden voor de feeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keejoz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-08 15:53
De 60D is eigenlijk een robuustere versie van de 600D. Als je op geld let zou ik dus de 600D kopen. Video performance is zo goed als identiek.

Met Magic Lantern kun je inderaad geluid manueel regelen maar dan nog is het geluid op beide camera's niet zoveel waard. Bij deze 2 camera's ben je beter af met een externe geluids recorder zoals de H4n of een Tascam model. Ook kun je meteen Time Lapsen met ML en hoef je geen externe timer te kopen.

In het kort: koop de 600D en spaar 300 euro uit.

even toevoegen:

lenzen zijn ALLES bij DSLR's, verwacht geen top resultaten met die kitlens.

[ Voor 9% gewijzigd door keejoz op 14-04-2012 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

Topicstarter
Kijk, goede voordelen van ML :-)
En van de kitlens verwacht ik ook geen top resultaten, maar ik wil het toestel eerst volledig beheersen voordat ik een andere lens erbij koop ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keejoz
Koop meteen de goedkope 50mm 1.8 erbij en je hebt meteen één van de beste primes voor heel weinig geld erbij.

Kun je meteen leren focussen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcprutser schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 19:48:
Om nog iets specifieker te zijn heb ik mijn oog laten vallen op de 600D en de 60D.
Het scheelt grofweg 300 euro en de grootste verschillen die ik heb kunnen ontdekken zijn:
-Meer knopjes op de 60D
-Sneller fotograferen op de 60D
-Geluid handmatig kunnen instellen op de 60D
-De 60D heeft een extra LCD-schermpje bovenop
Volgens mij kan je met de 600D standaard al het geluid handmatig regelen, dat is een van de verschillen met de 550D (de andere zijn uitklapbaar scherm en draadloze flitserbesturing).

LiveView fotografie op de 600D maakt altijd lawaai (spiegel klappert om sluiter weer klaar te zetten), op de 60D misschien niet. Flash exposure compensation gaat op de 600D van -2 tot +2, op 60D van -3 tot +3. Dat laatste is met Magic Lantern wel nog verder aan te passen maar ik weet nog niet of dat handig werkt.
Nog een bijkomende vraag die voor beide modellen geld: als ik het goed heb begrepen zijn de flits-mount en de shoe-mount van een videocamera (zoals op mijn AX2000) niet hetzelfde, zijn hier goede verloopjes voor?
Ik dacht juist dat die hetzelfde zijn, alleen heeft een videocamera geen elektrische contacten ("Cold shoe" terwijl een fotocamera een "Hot shoe" heeft). Minolta (nu Sony) heeft wel een ander soort flitseraansluiting maar die op de AX2000 zien eruit als de standaard variant. Canon gebruikt de standaard flitsschoen met 4 extra contacten erin voor hun flitseraansturingprococol.
Ook kwam ik Magic Lantern tegen, is het hiermee mogelijk om bijvoorbeeld mogelijk om dan op de 600D het geluid handmatig te regelen? En als ik een HDMI scherm op de camera aansluit neemt hij dan ook de info mee? (zowel de standaard info als de bijkomende info van Magic Lantern? (is geen must, maar is zeker zeer handig!)
De HDMI uitgang krijgt het beeld dat anders op het LCD schermpje zou komen, precies zoals jij het lijkt te willen gebruiken. Het is juist moeilijk om alle info eruit te halen zodat je het naar een recorder kan sturen. Magic Lantern heeft daar volgens mij een functie voor.

Als je audio wil monitoren tijdens het filmen dan is de 600D misschien niet zo'n goede keus. Er zit een andere geluidschip in dan in de 550D (hoe het met de 60D zit weet ik niet). Magic lantern ondersteunt daardoor het gebruik van een hoofdtelefoon direct aan de camera (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keejoz
Je kan geen HDMI recorden: de HDMI output is niet clean (= overlays van configuraties etc) en deze resolutie is maar SD kwaliteit.

ML bied wel een cleane output aan maar volgens mij is die ook geen 1080p. De output is enkel handig om een monitor op aan te sluiten. Dit helpt ENORM bij het scherpstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:06
(...)

[ Voor 98% gewijzigd door Mercarra op 14-04-2012 21:44 ]

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Zoals je zelf al opmerkt is het verschil tussen de 60D en 600D op ergonomisch gebied best groot. Voor wie grote handen heeft of liever meer bedieningsgemak heeft door een knopje in te drukken ipv te rommelen met het quickmenu op het scherm is de 60D een heel wat betere keus dan de 600D. Heb je echter kleinere handen dan is de 600D weer een betere keus. Daarbij komt ook nog dat de 60D net even iets betere weathersealing heeft dus als dat van belang is...

M.a.w. ga vooral in de winkel beide camera's proberen. Ergonomie is 1 van de belangrijkste dingen bij een camera. Koop degene die het beste in de hand ligt en niet degene die het goedkoopst is. Als de ergonomie niet goed is beleef je er minder plezier aan en zul je 'm daardoor ook minder gebruiken waardoor het juist weer een veel duurdere aankoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:46

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik gebruik op mijn 550D ook Magic Lanthern en het is inderdaad erg fijn :) Vooral voor filmen zijn er ineens veel meer opties, inderdaad handmatige gain e.d.
Maar zelf gebruik ik hem vooral voor fotografie, en als ik dan film zet ik het meeste toch op automatisch/default ;)

Maar voor time-lapse en dat soort dingen is Magic Lanthern ook voor fotografie erg fijn.

Trouwens zit er tussen de 600D en de 550D ook geen enorm verschil. Het grootste verschil is het uitklapbare LCD'tje geloof ik.

De 60D is ook iets beter weather sealed dan de 550D en 600D geloof ik. Dus ik weet niet of je van plan bent hem veel buiten in de regen te gebruiken?

En als je de 550D/600D te klein vind voor je handen kan ik je een battery grip ten zeerste aanraden. Heb er zelf ook een beetje last van, ik heb namelijk best grote handen :P
Maar met een battery grip heb je toch meteen een stuk meer om in je handen te houden. En portrait schieten wordt er veel makkelijker door!

[ Voor 46% gewijzigd door Compizfox op 14-04-2012 22:18 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

De 60D is qua iso-waarden fijner dan de 600D. Eerstgenoemde kan namelijk veel verschillende tussenwaarden van iso's gebruiken voor video-opname, terwijl de 600D alleen de keuze heeft tussen 100, 200, 400, 800, 1600 en 3200. Dit is van belang omdat de zogenaamde native iso's vaak 160, 320, 1250 en zo zijn, welke je dus alleen op de 60D kan selecteren. Wellicht dat ML dit probleem oplost, maar het is dus zeker iets om uit te zoeken!

Daarnaast is het handig om batterijduur mee te nemen in je vergelijking (zeker bij het schieten van video), hierin scoort de 60D wat beter.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

tobiasvs schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 22:24:
De 60D is qua iso-waarden fijner dan de 600D. Eerstgenoemde kan namelijk veel verschillende tussenwaarden van iso's gebruiken voor video-opname, terwijl de 600D alleen de keuze heeft tussen 100, 200, 400, 800, 1600 en 3200. Dit is van belang omdat de zogenaamde native iso's vaak 160, 320, 1250 en zo zijn, welke je dus alleen op de 60D kan selecteren. Wellicht dat ML dit probleem oplost, maar het is dus zeker iets om uit te zoeken!

Daarnaast is het handig om batterijduur mee te nemen in je vergelijking (zeker bij het schieten van video), hierin scoort de 60D wat beter.
Mwa ik vnd met name de ergonomie beter van de xxD serie:

- makkelijker met een een grote lens stil te houden (filmen?)
- LCD bovenop is erg handig.
- ik kan niet meer zonder het draaiwiel achterop mijn 50d, zeker als je snel dingen in wil stellen is het handig.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

tobiasvs schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 22:24:
Magic Lanthern lost dat inderdaad op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Boudewijn schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 22:27:
[...]

Mwa ik vnd met name de ergonomie beter van de xxD serie:

- makkelijker met een een grote lens stil te houden (filmen?)
- LCD bovenop is erg handig.
- ik kan niet meer zonder het draaiwiel achterop mijn 50d, zeker als je snel dingen in wil stellen is het handig.
Dat wiel is inderdaad een groot voordeel, laatst met een 500D oid in mijn handen gestaan, jeej wat lastig ;)

Daarnaast is de behuizing van de xxD groter dan die van de xxxD, als je een beetje handen hebt, voelt de xxD prettiger aan, maar dat is voor iedereen anders uiteraard.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja ik vnd het heel fijn, zelfs liever een 50D dan een 350D met grip (beide mijn eigendom).
Een grote lens zoals een 70-200 2.8 wil je echt niet op een xxxD body imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:03
Laat ik zeggen dat ik niet meer terug zou willen. Heb eerst een 500D gehad, en toen op de 60D overgestapt. Had in mijn hoofd de 500D nog wel te houden als extra body. Maar als je na een tijdje die body dan weer vast hebt merk je toch dat het hem net niet is.

Zou zeggen, is budget belangrijk ga dan voor de 600D qua functies zijn ze zo goed als identiek. Hecht je waarde aan net dat stapje meer ga dan voor de 60D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 16:33
jip_86 schreef op zondag 15 april 2012 @ 00:33:
Laat ik zeggen dat ik niet meer terug zou willen. Heb eerst een 500D gehad, en toen op de 60D overgestapt. Had in mijn hoofd de 500D nog wel te houden als extra body. Maar als je na een tijdje die body dan weer vast hebt merk je toch dat het hem net niet is.

Zou zeggen, is budget belangrijk ga dan voor de 600D qua functies zijn ze zo goed als identiek. Hecht je waarde aan net dat stapje meer ga dan voor de 60D.
Nou ja, ik zou zeggen!!

Heb je verstand van fotografie, en wil je meer uit je camera kunnen halen koop je de 60D deze camera is toch meer voor de semi pro mensen.

Weet je nog niet veel van fotografie af, maar je wilt ook niet binnen nu en 2 jaar meer van fotografie afweten dan wat je nu al weet. behalve wat trucjes leren. En maak je voornamelijk huis tuin en keuken foto's vakantie kiekjes enz.. Kies dan voor een 600D.

Daarnaast als budget idd niet boeid.. 60D.. :) net dat beetje meer wat een 600D zal missen..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

To_Tall schreef op zondag 15 april 2012 @ 00:57:
[...]
Weet je nog niet veel van fotografie af, maar je wilt ook niet binnen nu en 2 jaar meer van fotografie afweten dan wat je nu al weet. behalve wat trucjes leren. En maak je voornamelijk huis tuin en keuken foto's vakantie kiekjes enz.. Kies dan voor een 600D.
Dat is ook een beetje kort door de bocht. Meestal speelt budget een grotere rol in het kiezen van een DSLR. Je kunt best semi-pro/amateur bezig zijn met fotografie, maar dat gewoon met een xxxD doen.

Mensen die voornamelijk huis-tuin-en-keukenkiekjes maken doen dat denk ik niet eens met een DSLR, of anders met een instapmodel DSLR (xxxxD bijvoorbeeld, of een ILC/EVIL)
Tenminste, voor iemand die alleen 'kiekjes' maakt zou ik een DSLR overkill vinden :P

[ Voor 5% gewijzigd door Compizfox op 15-04-2012 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehsojiro
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik volg even de logica niet dat je een duurder model camera nodig zou moeten hebben om meer over fotografie te kunnen leren de komende 2 jaar 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:11

sapphire

Die-hard pruts0r

Compizfox schreef op zondag 15 april 2012 @ 01:10:
[...]

Dat is ook een beetje kort door de bocht. Meestal speelt budget een grotere rol in het kiezen van een DSLR. Je kunt best semi-pro/amateur bezig zijn met fotografie, maar dat gewoon met een xxxD doen.

Mensen die voornamelijk huis-tuin-en-keukenkiekjes maken doen dat denk ik niet eens met een DSLR, of anders met een instapmodel DSLR (xxxxD bijvoorbeeld, of een ILC/EVIL)
Tenminste, voor iemand die alleen 'kiekjes' maakt zou ik een DSLR overkill vinden :P
En toch worden denk het merendeel van de dSLR's voor kiekjes gebuikt ;)

Overigens geeft mijn vriendin, die kleine handen heeft, qua ergonomie de voorkeur aan een grotere body á lá XD of XXD. Na dat ze laatst mijn 5D weer vast had vond ze dat toch wel een stuk beter dan de 1000D die ze op haar werk wel eens gebruikt ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

tehsojiro schreef op zondag 15 april 2012 @ 01:15:
Ik volg even de logica niet dat je een duurder model camera nodig zou moeten hebben om meer over fotografie te kunnen leren de komende 2 jaar 8)7
True maar ik vind een xxxD niet uitnodigen tot manual focus (kleine zoeker) of M-stand (1 draaiwiel). Om maar even wat te noemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:11

sapphire

Die-hard pruts0r

De M-stand valt over te twisten of je dat veel nodig hebt als je meer wilt leren (en nee die ga ik hier niet voeren maar je snapt het punt ;) ).

En manual focus? Ik durf wel te beweren dat ik m'n toestel onder de knie heb en aardig wat over fotografie weet, en dat alles zonder manual focus.....

sowieso kun je ook prima leren fotograferen zonder DSLR hoor ;).

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tehsojiro
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 15 april 2012 @ 01:28:
[...]

True maar ik vind een xxxD niet uitnodigen tot manual focus (kleine zoeker) of M-stand (1 draaiwiel). Om maar even wat te noemen :)
Dat maakt niet zo veel uit, had ik ook niet op mijn E-PM1. Zit niet eens een viewfinder op en manual focus is by wire. Wil niet zeggen dat ik niet blij ben dat het allemaal een stuk makkelijker gaat met mijn D80 maar qua het vergaren van kennis heeft het bezit van een DSLR weinig veranderd. Je moet gewoon leren wat je beperkingen zijn en ermee kunnen omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
tehsojiro schreef op zondag 15 april 2012 @ 01:15:
Als je nu al weet dat je over twee jaar toch wel over zou willen stappen ga je toch wel geld verliezen aan die overstap. Daar moet altijd geld bij. Ik denk dat To_Tall daar op doelt.

Het is wel lastig om vooraf te bepalen of het je dat waard is. Stel je vind het na een jaar helemaal niets meer dan is het wel jammer van het geld. Ik ben dan met een 500D begonnen en er min of meer achter gekomen dat ik wel een stapje hoger zou willen. Daar leg je geld op toe, maar dat is dan maar zo. Het is mij elke cent waard geweest, het zijn echt de kleine dingetjes die het net even wat leuker maken.
(het 'stoerdere' shuttergeluid is me de overstap bijna al waard geweest :+)

[ Voor 4% gewijzigd door jip_86 op 15-04-2012 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Boudewijn schreef op zondag 15 april 2012 @ 01:28:
Volgens mij is de zoeker van een 60D niet merkbaar groter dan die van een 600D

En het verschil is zeker niet zo groot dat je ineens beter manual focus kunt gebruiken op een 60D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:12
De zoeker is wel wat groter, zit ongeveer tussen de 550D en 7D: http://www.dpreview.com/reviews/canoneos60D/3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
jip_86 schreef op zondag 15 april 2012 @ 01:38:
[...]

Als je nu al weet dat je over twee jaar toch wel over zou willen stappen ga je toch wel geld verliezen aan die overstap. Daar moet altijd geld bij. Ik denk dat To_Tall daar op doelt.

Het is wel lastig om vooraf te bepalen of het je dat waard is. Stel je vind het na een jaar helemaal niets meer dan is het wel jammer van het geld. Ik ben dan met een 500D begonnen en er min of meer achter gekomen dat ik wel een stapje hoger zou willen. Daar leg je geld op toe, maar dat is dan maar zo. Het is mij elke cent waard geweest, het zijn echt de kleine dingetjes die het net even wat leuker maken.
(het 'stoerdere' shuttergeluid is me de overstap bijna al waard geweest :+)
Ik heb hetzelfde. Begonnen met een 500D en nu wil ik eigenlijk een 50D, 60D of 7D. Toch had ik niet op voorhand al zoveel geld willen uitgeven (ok, de 50D had gekund maar ik ging voor nieuw).

Het geld dat ik bespaard heb op mijn body heb ik al uitgegeven aan wat lenzen en randapparatuur (flitsers etc.), en daardoor kan ik mijn creatieve ideeën uitvoeren en ben ik in mijn nopjes :)

Uiteraard had ik waarschijnlijk fijner gewerkt met een grotere body, maar ik moet eerlijk zijn van mezelf: Maak ik er daadwerkelijk betere foto's door?
En het antwoord is: 95% nee. Dus ik heb besloten om de 500D+grip nog even te gebruiken en het geld dat een upgrade zou kosten te houden.

Ik heb pas in twee situaties onhandige fratsen moeten uithalen omdat ik tegen de grenzen van mijn body opliep:
1. Ik moest per uitzondering iets filmen vanaf statief dat vrijwel tegen de muur stond. Dan is een kantelbaar schermpje wel handig want toen moest ik mezelf tussen camera en muur persen om alles in te stellen en controleren.
2. Met een 70-200mm USM II IS + 2x Extender lukte het mijn body niet om snel te focussen op een ander focuspunt dan het midden. Dat betekende dat ik handmatig moest focussen op de vliegensvlugge doodskopaapjes in de dierentuin. Oplossing: burst en thuis uitzoeken :-P

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:14

iew

What the...?!

Ik ben begonnen met een 1000D, heb eerst geinvesteerd in een goede lens, ben nu overgestapt op een 60D.
Ik heb ook nog getwijfeld over een 550D of een 600D maar vond de 60D veel beter vast houden en toch echt wat meer camera, ik ben ontzettend blij dat ik toch voor de 60D ben gegaan, het bedieningsgemak is heel erg fijn.
Het extra schermpje bovenop de camera, redelijk goede en snelle burst, iso en ruis is prima in orde.
Maar ook vind ik de lange accu duur erg fijn.

De quick mode met het extra instelwiel zou ik nu echt niet meer willen missen.
Het kantelbare scherm is in meer gevallen best handig, niet alleen vanwege het filmen maar ook om in bepaalde gevallen toch je schermpje goed te kunnen lezen (zon, histogram), als ook het kunnen schieten onder bepaalde hoeken.

Ik vind het echt het geld wel waard, ik ben er in ieder geval heel erg blij mee, en weet zeker dat ik de goede keuze heb gemaakt.

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

Topicstarter
Oke, als ik alle reacties doorneem kom ik op een 60D, technisch gezien toch net ff beter en ook ergnomisch wat groter e.d.
Maarja die 300 euro besparen en gelijk een mooie (of meerdere) lens erbij is ook heel wat waard..

Zoals gezegd ga ik eind van de week de camera's in het echt even checken in een Mediamarkt o.i.d. hopelijk geeft dat de doorslag, want ik kan nog steeds geen keus maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja je moet ze sowieso in je hand hebben gehad. Ik zou dan zeker voor de 60D gaan .

Aan de andere kant is een goedkope dslr met goed glas sneller beter dan een dure dslr met buttglas.

Optie: een 50D? Is stuk goedkoper dan de 60D en met ML kun je filmen. Voordeel is ook dat de 50D een titanium behuizing heeft en imo robuuster is dan de 60D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Een 50D heeft ook een aantal functionaliteiten meer dan een 60D. Als ik een 50D of 7D had, had ik ook eerder bijvoorbeeld een Sigma 30 f1.4 gekocht, omdat ik dan tenminste de mogelijkheid had om micro adjustments te doen.

Maar als je een nieuwe camera wilt, is het verschil tussen een 600D en een 60D toch vooral het comfort en bedieningsgemak van de 60D. Zoals vaker gezegd, hij is groter en ligt daardoor vaak wat beter in de hand (maar dat is persoonlijk), en heeft meer knopjes en een LCD schermpje bovenop zodat je minder vaak in de menu's hoeft te duiken.

Ik was zelf in eerste instantie ook van plan een 600D aan te schaffen, aangezien dit mij als beginner toch een betere optie leek, maar na ze allebei eens in de winkel vastgehouden te hebben, verschoof de aandacht toch al gauw naar een 60D. De 600D gaf mij naar een paar minuten al last van m'n hand en als je dan een 60D vast pakte, was dat toch een verademing. Zelfs de vriendin met haar kleine handen gaf de voorkeur aan de 60D, alhoewel zij hem wel zwaar vond.

Maar goed, ik zat niet op een heel krap budget te kijken, dus als geld een beperking vormt, dan is een 600D denk ik ook een hele goede optie, dan hou je mooi nog wat extra geld over voor mooi glas, want voor het verschil kun je ook een Tamron 17-50 f2.8 kopen. Of een tweedehands 50D, als tweedehands geen bezwaar is, dan heb je het beste van twee werelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 21:46

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Voor mensen die net als ik twijfelen: Bij MediaMarkt (Zwolle) komt deze week de 600D + 18-135 mm kit in de aanbieding voor 699, is mij verteld. Dat scheelt toch 380 euro ivgm de 60D + 18-135 mm. Ik vind de verschillen het het geld niet waard, terwijl de beeld kwaliteit nagenoeg gelijk is. Over een x-aantal jaar zie ik wel verder als mijn eisen misschien zijn toegenomen en investeer ik het geld liever in de uitrusting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Aan de andere kant heb je dan voor 80 euro een 18-135 als het verschil tussen de 60D dan 300 euro zou zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peregrine
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:02
HET verschil waarom ik voor de 60D heb gekozen i.p.v. de 600D is de autofocus. Beiden hebben ze 9 AF punten, maar de 600D heeft maar 1 cross-punt, terwijl ze bij de 60D allemaal kruis gevoelig zijn. Ten opzichte van mijn vorige camera (de 400D) zou dit een achteruitgang zijn, en dat wilde ik niet.

Daatnaast is de 60D met zijn wieltje en grootte net iets hanteerbaarder (ook ik heb grote handen) en het uitklapschermpje is een leuk extraatje.

Wil je echt een betere grip, gebruik dan een handstrap. Dit werkt beter dan welke grip dan ook, en het is nog vele malen goedkoper ook!

Nee, ik ben GEEN hobbit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Ehm die 400D had ook maar 1 crosspoint. Wellicht bedoelde je een 40D?

Naast het feit dat het bij de 60D allemaal crosspoints zijn, zijn de punten ook gevoeliger zodat ze in weinig licht scherp kunnen stellen in situaties waarbij het voor een xxxD model te donker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

Topicstarter
Vanavond toch maar een MediaMarkt opgezocht om de 600D en de 60D eens goed vast te houden.. En de 60D wint het toch duidelijk! Houdt een stuk beter vast en voelt fijner aan, ook de knopjes zitten voor mij op een logischere plaats, ook het draaiwiel lijkt mij erg prettig, ik ga dus eind van de maand toch voor de 60D met kitlens (en accessoires, waaronder denk ik een grip)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Die grips zijn nogal duur, die zou ik proberen 2e hands of 3rd party te scoren.
Ik heb mijn originele canongrip (de iets verbeterde, er zijn er twee) voor 50E 2e hands gescoord, en er kan weinig stuk aan.

Ook zou je een handstrap kunnen proberen.

Ik heb dat laatste gedaan en ben alsnog keihard voor een grip gegaan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:05

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

(jarig!)
De 5d3 grip, die ik deze week wel ergens zal kopen als die leverbaar wordt, kost een 350 euro...als je het hebt over afzetterij :P.
Kan je bijna een camera voor kopen, maar goed, voor mij is origineel wel fijn ivm garantie en snelle reparaties.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

Topicstarter
zon handstrap lijkt mij persoonlijk niks, en ik was inderdaad van plan een 3rd party grip te scoren, of inderdaad een 2e hands kan ook nog :)

350 euro voor een grip is voor mij toch echt teveel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 18:43
Nomad schreef op maandag 16 april 2012 @ 22:46:
De 5d3 grip, die ik deze week wel ergens zal kopen als die leverbaar wordt, kost een 350 euro...als je het hebt over afzetterij :P.
Kan je bijna een camera voor kopen, maar goed, voor mij is origineel wel fijn ivm garantie en snelle reparaties.
Maar dan heb je wel een joystick. d:)b Die mis ik eigenlijk best erg op mijn BG-E7.
Bij de grip van de 60d zal je het niet zo missen omdat je gewoon bij de multi-controller kan met je duim.
pcprutser schreef op maandag 16 april 2012 @ 22:50:
zon handstrap lijkt mij persoonlijk niks, en ik was inderdaad van plan een 3rd party grip te scoren, of inderdaad een 2e hands kan ook nog :)

350 euro voor een grip is voor mij toch echt teveel :p
Hij is er voor 60d vanaf: http://tweakers.net/price...n-bg-e9-battery-grip.html

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mja ik vind 150E voor een stuk plastic met een paar contactjes en 2 knopjes nogal duur. Ik had op mijn 350D een accu-grip van ansmann, die deed het echt prima. Kostte ook niet gek veel nieuw (60 piek ofzo) en was echt prima.

Maarja voor een 5D3 vind je ze vast nog niet tweedehands :P.

[ Voor 31% gewijzigd door Boudewijn op 16-04-2012 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 10:59
treative schreef op maandag 16 april 2012 @ 22:55:
[...]

Maar dan heb je wel een joystick. d:)b Die mis ik eigenlijk best erg op mijn BG-E7.
Bij de grip van de 60d zal je het niet zo missen omdat je gewoon bij de multi-controller kan met je duim.

[...]

Hij is er voor 60d vanaf: http://tweakers.net/price...n-bg-e9-battery-grip.html
Ik kan bij m'n 5DII ook gewoon bij het wieltje met mijn duim met grip, toch is zo'n joystick wel een leuke toevoeging alhoewel ik hem weinig gebruik. Betrap me er op dat ik alleen maar midden punt AF gebruik (ook bij goed licht) :+

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
Ik kom ook wel bij het wieltje van me 7d, maar ik merk dat ik toch vaak de camera moet vastpakken als ik het stickje nodig heb. Bij de 60d zit het "stickje" in het wieltje gebouwt, dus kun je daar wel alles mee doen.

Ik merkt juist dat ik steeds meer en meer gebruik maak van de mogelijkheden van het AF-systeem.

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
treative schreef op maandag 16 april 2012 @ 23:20:
Ik kom ook wel bij het wieltje van me 7d, maar ik merk dat ik toch vaak de camera moet vastpakken als ik het stickje nodig heb. Bij de 60d zit het "stickje" in het wieltje gebouwt, dus kun je daar wel alles mee doen.

Ik merkt juist dat ik steeds meer en meer gebruik maak van de mogelijkheden van het AF-systeem.
Had ik ook toen ik een 7D had maar nu met een 5DII gebruik ik gewoon de focus recompose techniek. Ik zou ook de andere punten kunnen gebruiken vaak maar ben het een beetje gewend nu aangezien bij live en urbex fotografie vaak toch alleen het middelste punt bruikbaar is, bij macro gebruik ik niet eens AF. Bovendien kan ik ook niet bij het stickje inderdaad als ik in portret schiet wederom een reden waarom ik focus recompose gebruik ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
De AF van de 7D heeft een hoop plaatjes opgeleverd die ik gemist zou hebben wanneer ik de compositie nog zou moeten verleggen. :)

Ik heb ooit een 3rd party grip gepast op me camera en ik voelde gewoon een verschil tussen de body en de grip. De grip voelde bewoog heel iets en kraakte wat als ik erin kneep. Toen ik de originele grip paste voelde dat veel meer als 1 geheel met de body en is net zo hard en stevig als de body (ook van magnesium). Deze zit helemaal vast zonder speling oid.

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02 21:46

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

jip_86 schreef op maandag 16 april 2012 @ 09:37:
Aan de andere kant heb je dan voor 80 euro een 18-135 als het verschil tussen de 60D dan 300 euro zou zijn :P
Huh? Nee, zo kan ik mezelf ook rijk rekenen ;)

Kale 600d vs 60d
549 vs 866 verschil--> ~315 euro
600d + 18-135 vs 60d + 18-135
699 vs 1079 --> verschil ~380 euro

De body van de 60d is dus 315 euro duurder en daar bovenop betaal je ook nog eens 65euro extra voor je kitlens tov van de aanbieding met de 600d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peregrine
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:02
mjtdevries schreef op maandag 16 april 2012 @ 14:14:
Ehm die 400D had ook maar 1 crosspoint. Wellicht bedoelde je een 40D?
[...]
Nee, een 400D. Ziehier de specs. Ik zie trouwens nu pas dat deze specs afwijken van de andere. Daar wordt inderdaad beweerd dat alleen het center punt cross is... }:O Fout op de site dus.

Hoe het ook zij, de AF IS dus beter bij de 60D.

En wat heeft iedereen tegen handstraps? Ik wil echt niet meer zonder. Ook niet nu ik een tijdje met Grip heb gewerkt, blijft de strap er gewoon aan. Vooral handig als je hem tussen de foto's door vast wilt houden, dan kan je je handen even ontspannen.

Nee, ik ben GEEN hobbit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 10:45

Ursamajor

Astrofotograaf

Bij een 60D heb je ook een lcd bovenop de camera zitten met de instellingen als Iso, aantal foto's sluitertijd, diafragma enz.
Da's weer een stuk zuiniger in energieverbruik dan wanneer je alles op een tft scherm hebt zoals bij een 600D.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
De 60D heeft sowieso al een mooie shutter count per charge cycle. Een stuk meer (ongeveer 20%) dan mijn 7D met dezelfde batterij. Met grip zal dat waarschijnlijk rond de 40% meer worden.

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Dat mindere energieverbruik door het top-LCD klopt bij fotografie, bij filmen staat je TFT echter altijd aan dus heeft het geen meerwaarde (sterker nog, het verbruikt net wat meer energie dan zonder top-LCD).

De batterijklep van de 60D zit haaks op de sensor, die van de 600D parallel. Dit betekent dat je op de 60D grotere statiefsnelkoppelplaatjes, handgrips etc. kan monteren zonder die batterijklep te blokkeren.

[ Voor 26% gewijzigd door tobiasvs op 17-04-2012 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:59
Ff snel interessevraagje, wat doet het normale LCD voor dienst dan tijdens het fotograferen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Daar staat informatie als drive mode, AF mode, ISO, diafragma- en belichtingstijd op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcprutser

pcprutser

No message

Topicstarter
Ik heb inderdaad een redelijk grote statiefplaat KLIK Dus dat is inderdaad een uitkomst, alhoewel ik er ook vrij snel een grip opzetten. Maar deze zal ik er misschien af halen op het moment dat ik aan een videoproductie werk..

En of de accu duur voldoende is, merk ik vanzelf, voor de grip koop ik toch twee extra accu's erbij. Volgens mij moet je het dan redelijk lang uit kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:59
tobiasvs schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 16:10:
Daar staat informatie als drive mode, AF mode, ISO, diafragma- en belichtingstijd op.
ik bedoel dat op de achterkant? Of staat er dus grotendeels dezelfde info op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Snuurtje schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 16:16:
[...]

Daar staat grotendeels de zelfde info op ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

60D achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://digitalcamfan.com/wp-content/uploads/2011/11/MeteringMode.jpg

60D bovenkant:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/1289300385.jpeg

600D achterkant:
Afbeeldingslocatie: http://nedcon.fotohanskeuzekamp.nl/_photos/Spiegel_reflex/Canon_DSLR/EOS_600D/Canon_EOS_600D_BackII.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door tobiasvs op 17-04-2012 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
Hoort daar niet ook nog op te staan in welke kwaliteit je schiet of is dat bij dit model niet?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Bedoel je op de top-LCD van de 60D? Volgens mij niet. Ik vind het persoonlijk nogal een nutteloze feature, meestal zet je die instelling één keer goed en pas je 'm daarna niet meer aan. Of wisselen jullie vaak tussen RAW en JPEG?

Tevens wordt er gezegd dat de 60D een betere weather sealing heeft. Weet iemand in hoeverre die weerbescherming geldt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
De 60D kan misschien beter tegen water als de 50D enzo maar hij heeft officieel geen weather sealing en zou het ook niet aanraden er mee in de stromende regen te gaan staan ;)

Enige bodies die weather sealing hebben zijn de 1D, 1Ds, 5DII, 5DIII en 7D ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

So much for marketing strategies.. Afijn, goed om te weten, ben zelf namelijk ook aan het oriënteren op een opvolger van mijn 1000D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Ventieldopje schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 16:40:
De 60D kan misschien beter tegen water als de 50D enzo maar hij heeft officieel geen weather sealing en zou het ook niet aanraden er mee in de stromende regen te gaan staan ;)

Enige bodies die weather sealing hebben zijn de 1D, 1Ds, 5DII, 5DIII en 7D ;)
Dat is niet waar.

De 7D en 5DIII hebben net zo min "officieel" weather sealing als een 50D of 60D.

Canon (en Nikon en alle anderen) geven nooit enige kwalificatie aan de weather sealing. Ze zeggen hoogstens dingen als:
Er is aandacht besteed aan weather resistance. Er zitten rubberen ringen voor extra resistance.
De weather resistance is "verbeterd" tov het vorige model etc etc.
Canon wil wel aangeven dat de 7D meer weather resistance heeft dan de 50D, maar dat zegt je niet hoe groot het verschil is.

Het zijn allemaal dingen die niets concreets zeggen.
Als jij je 7D in de regen gebruikt en hij gaat kapot, dan heb je geen garantie van Canon!

Met heel veel moeite kun je voor een handjevol extreem dure lenzen vinden dat Canon ergens aangeeft dat ze een bepaald aantal mm regen per 10 min moeten kunnen doorstaan. Maar dat geld lang niet voor alle lenzen die weather resistance maatregelen hebben. (De term weather sealing gebruiken ze nooit, want dan schijn je in de VS bepaalde garanties te moeten geven en dat willen ze niet)

Dit is wat Canon officieel over de weather resistance van de 50D en 5DII zegt:
In both camera bodies, the weather and dust seals have been improved around the battery
compartments and memory card doors, and increased precision in the alignment of the
magnesium alloy external cover seams and in the optimal design of camera parts and
structures contribute to the cameras’ dust and water resistance. Internal gaskets and sealing
materials are used extensively at the cameras’ buttons, tripod sockets, and surrounding
the LCDs. As a result, the EOS 5D Mark II now has dust and water resistance that is
almost equal to that of the EOS-1N—Canon’s top-of-the-line professional 35mm SLR
for most of the 1990’s.

[ Voor 21% gewijzigd door mjtdevries op 17-04-2012 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Snuurtje schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 16:16:
[...]

Daar zal grotendeels dezelfde info op staan. Maar veelal staat het scherm uit omdat er geen oogsensor op zit die het scherm uitzet. Moet zeggen dat ik het niet echt mis, het topdisplay doet zijn werk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 17-09 21:32
Topdisplay vind ik sowieso veel handiger dan het scherm achterop om settings (zoals sluitertijd en ISO) te veranderen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
iso kan ik me nog voorstellen, maar voor sluitertijd kijk je toch gewoon in de viewfinder?
Voor dat keek ik zowel bij mijn 400D als bij mijn 50D nooit op de lcd...

Ik vond dat display achterop bij de 400D ook prima werken en ik kan eerlijk niet zeggen dat ik vind dat het fijner werkt dat er een display bovenop zit bij de 50D.
Ik heb een makkelijk vindbaar iso knopje bij de 50D waardoor ik dat makkelijker kan aanpassen terwijl ik door de viewfinder kijk, dan bij de 400D. Maar ik kijk niet bovenop dat display.

Eigenlijk vind ik de voordelen van een xxD vrij klein tov de xxxD serie.
Voor mij telt eigenlijk alleen MA (alleen bij de 50D) het extra wiel, de joystick om de AF punten snel te kiezen en de betere AF.

Maar als je kijkt wat je daarvoor extra moet betalen, dan is het eigenlijk belachelijk. Mijn 400D met grip vond ik fijner dan een 50D zonder grip en ook fijner dan een 50D met grip aangezien die erg groot en zwaar word.
Ik zou graag de functionaliteit van mijn 50D met grip in een camera zien die de grootte heeft van mijn oude 400D met grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
mjtdevries schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 19:55:
[...]

Dat is niet waar.

De 7D en 5DIII hebben net zo min "officieel" weather sealing als een 50D of 60D.

Canon (en Nikon en alle anderen) geven nooit enige kwalificatie aan de weather sealing. Ze zeggen hoogstens dingen als:
Er is aandacht besteed aan weather resistance. Er zitten rubberen ringen voor extra resistance.
De weather resistance is "verbeterd" tov het vorige model etc etc.
Canon wil wel aangeven dat de 7D meer weather resistance heeft dan de 50D, maar dat zegt je niet hoe groot het verschil is.

Het zijn allemaal dingen die niets concreets zeggen.
Als jij je 7D in de regen gebruikt en hij gaat kapot, dan heb je geen garantie van Canon!

Met heel veel moeite kun je voor een handjevol extreem dure lenzen vinden dat Canon ergens aangeeft dat ze een bepaald aantal mm regen per 10 min moeten kunnen doorstaan. Maar dat geld lang niet voor alle lenzen die weather resistance maatregelen hebben. (De term weather sealing gebruiken ze nooit, want dan schijn je in de VS bepaalde garanties te moeten geven en dat willen ze niet)

Dit is wat Canon officieel over de weather resistance van de 50D en 5DII zegt:

[...]
Rustig maar :|

Dit zal dan inderdaad te maken hebben met garanties in de VS enzo maar doet nog steeds geen afbreuk aan mijn verhaal.

De 50D heeft in ieder geval de zelfde "weather sealing" als de 40D, alleen rond het accu compartiment en het klepje van het geheugen.

Een 7D, 5DII, 1D, 1Ds (etc.) hebben veel betere sealing aangezien ze ook rond de knopjes speciale rubbertjes hebben zitten om het water buiten te houden enzo.

Blijft dus, met een 50D een beetje oppassen in de regen!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

En hoe graag loopt en fietst men ook alweer door de regen heen? Ik denk niet dat het een groot probleem gaat worden bij de gemiddelde fotograaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Ach, het is allemaal relatief. Ik zou mijn keuze er in ieder geval niet op baseren:

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mwa ik heb deze zomer een 18-55 verzopen, daar zat best wat water in, op vacantie. De 350D die de lens gemount had (toch best wel een prutcamera vergeleken met een 50D qua bouwkwaliteit) had nergens last van.
Het valt dus best mee ;).

En ja chinezen die hete thee over hun 400D ofzo gooien kunnen daarna ook doorwerken. Imo kan het best wat hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door Boudewijn op 17-04-2012 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
[quote]Ventieldopje schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 22:42:
[...]

Dit zal dan inderdaad te maken hebben met garanties in de VS enzo maar doet nog steeds geen afbreuk aan mijn verhaal.

De 50D heeft in ieder geval de zelfde "weather sealing" als de 40D, alleen rond het accu compartiment en het klepje van het geheugen.
Een 7D, 5DII, 1D, 1Ds (etc.) hebben veel betere sealing aangezien ze ook rond de knopjes speciale rubbertjes hebben zitten om het water buiten te houden enzo.
Nee, dat is wederom niet waar. Je leest niet goed wat Canon schrijft.

De weather resistance van de 50D en 5DII is verbeterd rond het accu compartiment en het klepje van het geheugen.
Dat betekent dus niet dat dat de enige plekken zijn waar iets aan weather resistance is gedaan.

In datzelfde stuk tekst wat ik heb gequote staat zelfs letterlijk dat dat niet de enige weather resistance features zijn, want er staat dat voor beide cameras sealing materiaal gebruikt word voor o.a. de knoppen.

samenvattend. Een 50D heeft betere weather sealing dan een 40D maar minder dan een 7D.
In welke mate het beter of minder is, is voor iedereen een raadsel aangezien Canon daar geen uitspraken over doet.
Zowel de 50D, 5DII en 7D hebben sealing rond knoppen etc, maar bij de 7D is dat blijkbaar beter dan bij de 50D en 5DII. Waarom is wederom niet duidelijk.

Ik ben ook erg verbaasd dat jij de 5DII onder de categorie weather sealed plaatst, want dat doet verder eigenlijk niemand.
Blijft dus, met een 50D een beetje oppassen in de regen!
Een beetje oppassen ja. Net zoals je dat met de 5DII ook moet doen en zelfs met de 7D moet doen.
(ik heb al de nodige mensen op fora gezien waarbij de 7D na gebruik in de regen niet meer functioneerde)

Daarom is het dus gevaarlijk om te doen alsof die 7D hardstikke weather proof is, want in de praktijk gaat het gewoon mis. En dan heeft de persoon in kwestie een flinke schadepost.

Ook een 50D gaat niet zomaar stuk in een beetje regen. En ik heb 'm laatste gebruikt in een grot waarbij er zelfs flink wat water op is gekomen. Uiteraard doe je dan wel wat moeite om het zoveel mogelijk weg te vegen zodat de kans op problemen kleiner.

Als het hard regent wil je meestal niet fotograferen, maar als het toch nodig is, dan trek ik er gewoon een raincover overheen. En dat zou ik met een 7D ook doen. Kost vrijwel niets, en het werkt prima en veilig.

Als laatste nog een quote van Chuck Westfall van Canon:
"Canon considers the weather resistance of the EOS 7D to be slightly better than the EOS 5D Mark II and 50D cameras, but not as robust as the EOS-1D series." (Chuck Westfall, Canon USA)
Hier roepen veel mensen dat de 7D hardstikke weersbestendig is en de 50D niet.
Terwijl canon het heeft over: "slightly better".

Iets om over na te denken...

[edit:]
Is gebrek aan weersbestendigheid niet juist een voordeel?
Als ie dan na 3 jaar kapot gaat dan heb je tenminste een goede reden om een upgrade naar een nieuwe camera te doen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door mjtdevries op 18-04-2012 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
mjtdevries schreef op woensdag 18 april 2012 @ 10:02:
[quote]Ventieldopje schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 22:42:
[...]

[...]

Nee, dat is wederom niet waar. Je leest niet goed wat Canon schrijft.

De weather resistance van de 50D en 5DII is verbeterd rond het accu compartiment en het klepje van het geheugen.
Dat betekent dus niet dat dat de enige plekken zijn waar iets aan weather resistance is gedaan.

In datzelfde stuk tekst wat ik heb gequote staat zelfs letterlijk dat dat niet de enige weather resistance features zijn, want er staat dat voor beide cameras sealing materiaal gebruikt word voor o.a. de knoppen.

samenvattend. Een 50D heeft betere weather sealing dan een 40D maar minder dan een 7D.
In welke mate het beter of minder is, is voor iedereen een raadsel aangezien Canon daar geen uitspraken over doet.
Zowel de 50D, 5DII en 7D hebben sealing rond knoppen etc, maar bij de 7D is dat blijkbaar beter dan bij de 50D en 5DII. Waarom is wederom niet duidelijk.

Ik ben ook erg verbaasd dat jij de 5DII onder de categorie weather sealed plaatst, want dat doet verder eigenlijk niemand.

[...]

Een beetje oppassen ja. Net zoals je dat met de 5DII ook moet doen en zelfs met de 7D moet doen.
(ik heb al de nodige mensen op fora gezien waarbij de 7D na gebruik in de regen niet meer functioneerde)

Daarom is het dus gevaarlijk om te doen alsof die 7D hardstikke weather proof is, want in de praktijk gaat het gewoon mis. En dan heeft de persoon in kwestie een flinke schadepost.

Ook een 50D gaat niet zomaar stuk in een beetje regen. En ik heb 'm laatste gebruikt in een grot waarbij er zelfs flink wat water op is gekomen. Uiteraard doe je dan wel wat moeite om het zoveel mogelijk weg te vegen zodat de kans op problemen kleiner.

Als het hard regent wil je meestal niet fotograferen, maar als het toch nodig is, dan trek ik er gewoon een raincover overheen. En dat zou ik met een 7D ook doen. Kost vrijwel niets, en het werkt prima en veilig.

Als laatste nog een quote van Chuck Westfall van Canon:

[...]

Hier roepen veel mensen dat de 7D hardstikke weersbestendig is en de 50D niet.
Terwijl canon het heeft over: "slightly better".

Iets om over na te denken...

[edit:]
Is gebrek aan weersbestendigheid niet juist een voordeel?
Als ie dan na 3 jaar kapot gaat dan heb je tenminste een goede reden om een upgrade naar een nieuwe camera te doen ;)
De officiële documenten zijn nogal vaag ja, op verschillende sites zijn er ook wel discussies over te vinden zonder een echt antwoord :+

www.maartendeboer.net

Pagina: 1