PC Instelling voor SSD/HDD combinatie?

Pagina: 1
Acties:

• Tengri
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-11 19:41
Wie heeft een systeem met beide een SSD en een HDD opslag? En hoe gaan jullie daarmee om?

Persoonlijk gebruik ik mijn SSD natuurlijk als bootup en mijn HDD als opslag voor films en muziek en zo. Maar wat bij mij gebeurt is het volgende, mijn harde schijf valt steeds uit na ongeveer 15 minuten. Ik denk dat dit te maken heeft met standby-time dat het automatisch zichzelf uitschakkeld voor energiebesparing.

Mijn vraag.

1.Is dit slecht voor mijn harde schijf dat die de heletijd op standby gaat en weer op actief? Hoe zou het eigenlijk moeten zijn?

2. Kan ik ook handmatig mijn HDD aan en uitschakkelen? Is dit praktisch?

• Cpt_ZakLamP
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-12 19:46
je kan in de energie opties het zo instellen dat je hdd niet word uitgeschakeld.

Het lijkt mij niet zo geweldig voor je hdd als ie elke 15 min down/up spinned.
Ik heb de mijne dan ook zo ingesteld dat de hdds niet uitgaan.

edit: je kunt dit vinden onder de geavanceerde instellingen van de power plans.

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/10rjztt.png

ik weet alleen niet de exacte benamingen omdat ik een engels talige windows draai :p

[ Voor 33% gewijzigd door Cpt_ZakLamP op 14-04-2012 18:17 ]

• Baddo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-04 22:21
Het is wel belangrijk te weten welke windows versie je hebt. winxp en win vista is niet zo'n goed idee met een ssd. win7 is beter. verder, als je bedoelt dat je pc de HDD's na 15 uitschakeld kan dat. volgens mij is het niet mogelijk om die instelling per hdd te wijzigen. Voor je SSD is het niet verstandig om deze uit te schakelen om diverse redenen. voor je hdd is het alleen handig om stroom te besparen (scheelt niet zo veel hoor). ik ik jou was zou ik de hdd's nooit uit zetten. voor de resterende settings zijn er diverse fora waar precies staat hoe en waar je de settings die nodig zijn kunt wijzigen.

• Tengri
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-11 19:41
Ik heb windows 7.

Ik ben bang dat mijn harde schijf stuk gaat als die per dag vijf keer op standby en weer op actief gaat.

• Droid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-12 18:24
Geef dit in bij de balk in het configuratiescherm: Configuratiescherm\Hardware en geluiden\Energiebeheer\Instellingen voor beheerschema bewerken

Daarna klik je op 'Geavanceerde energie-instellingen weergeven'

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

erofact schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 19:33:
Ik ben bang dat mijn harde schijf stuk gaat als die per dag vijf keer op standby en weer op actief gaat.
Daar zou ik me geen zorgen om maken. Ook met meerdere spinups en spindowns per dag gaan die dingen jaren mee hoor.

Verwijderd

Cpt_ZakLamP schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 18:13:
Het lijkt mij niet zo geweldig voor je hdd als ie elke 15 min down/up spinned.
Ik heb de mijne dan ook zo ingesteld dat de hdds niet uitgaan.
Als je de tijd hoog genoeg zet, hoeft er maar één klein write-request naar de schijf toe en de timer begint opnieuw. dus met 20 minuten spindown op je systeemschijf denk ik eigenlijk niet dat deze zal downspinnen; Windows krioelt van processen die allerlei I/O op de achtergrond doen, en daar komt metadata nog eens bij.

Voor data-HDDs kun je spindown over het algemeen heel goed gebruiken. Vooral een laptop heeft baat bij het downspinnen van een aparte HDD mits de laptop ook over een SSD beschikt.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Baddo schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 19:08:
[...]Voor je SSD is het niet verstandig om deze uit te schakelen om diverse redenen. [...]
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de diverse redenen waarom je een SSD niet uit zou moeten zetten als die niets te doen heeft. Ik kan me er eigenlijk geen bedenken namelijk.

Verwijderd

Met DIPM-enabled drivers en een intel 320 of X25-m SSD is het 'downspinnen' sowieso niet nodig: het verbruik van het ding is zo marginaal, zelfs mijn toetsenborderlichting verbruikt meer stroom. (150mw oid)

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Dat het niet echt nodig is met moderne SSD's en drivers wist ik ook wel, maar uitzetten kan voor zover ik weet nog steeds geen kwaad. Daarom vroeg ik me af waarom het niet verstandig zou zijn. 'Niet verstandig' impliceert dat er wel eens nadelige effecten aan kunnen zitten.

[ Voor 17% gewijzigd door dcm360 op 15-04-2012 16:56 ]

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Een ssd verbruikt idle ergens tussen de 0,5 en 0,8 Watt. Echt nut heeft het niet...
Wat harddisk betreft, bij mij mag die alleen uitschakelen als ie op accu een half uurtje uit zijn neus heeft staan eten.
Niet verstandig is idd een foute woordkeuze, maar het is wel beter om de harddisk zo min mogelijk aan/uit te schakelen, maar goh, hoe vaak heeft de harddisk in je ouwe pentium 120Mhz wel niet opnieuw moeten starten ;) En de techniek is er niet slechter op geworden zeg maar ;)
Pagina: 1