scootmobiel motoraansturing automatiseren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ik ben bezig met het automatiseren van een scootmobiel, nu loop ik vast bij het aansturen van de motoraansturing.

De aansturing lijkt niet heel ingewikkeld, maar ik kom er vooralsnog niet uit.
Afbeeldingslocatie: http://arjanhouben.nl/scoot_schema.png

De 5,5kOhm potmeter is de hoofdregelaar. Deze regelt of je voor- of achteruit rijdt en hoe snel.
Daarnaast is er de 20kOhm potmeter, deze bepaalt de maximum snelheid.

Ik heb geprobeerd de schakeling te versimpelen om te kijken of puur de spanning variëren al voldoende zou zijn.
Hiertoe heb ik een 20k potmeter gepakt en op de middelste pin een 10k weerstand en die naar de aansturing. Dit geeft geen foutmelding ( zoals hij doet als hij bij het aanzetten een voltage ontdekt dat niet in het midden van de output ligt ), maar zodra ik de potmeter draai schiet hij alsnog in deze fout-state.

Mijn vraag is simpelweg, hoe kan ik dit aansturen dmv. een arduino? Ik heb dus iig. meer dan alleen maar een referentiespanning nodig.

ps. mocht blijken dat dit niet eenvoudig te realiseren is, dan schrap ik de bestaande aansturing en maak ik zelf een halve H-brug + relais.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat altijd moet kunnen zijn digitale potmeters, dan maak je dit daarmee naar en hang je die aan je arduino.

Voor wat het probleem is, is wat meer info handig. Als je aan die nieuwe potmeter draait, gaat hij dan bij kleinste verandering in fout stand? Of doet hij eerst niks even en daarna fout stand, of beweegt hij wat, etc.
En welke spanningen heb je op die potmeter aangeboden?

In je schema, hoe zit het daar vast? Als in, hoe zit het met aarde aansluiting (of massa of wat dan ook de EL nazis willen horen), waar gaat die 20k potmeter naartoe, en wat is de uitgang. (Ik neem aan de 5k weerstand, maar dat is niet noodzakelijkerwijs de enige uitgang, de rest kan op zijn minst gebruikt worden om te controleren of iemand er mee heeft lopen kloten als die ook ergens naar een microcontroller ofzo gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Is hij niet stroomgestuurd IPV spanning? Dan kun je op andere wardes uitkomen dan je nu wellicht verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
furby-killer schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 17:04:
Wat altijd moet kunnen zijn digitale potmeters, dan maak je dit daarmee naar en hang je die aan je arduino.
Hmm, dat zou idd kunnen.
Voor wat het probleem is, is wat meer info handig. Als je aan die nieuwe potmeter draait, gaat hij dan bij kleinste verandering in fout stand? Of doet hij eerst niks even en daarna fout stand, of beweegt hij wat, etc.
En welke spanningen heb je op die potmeter aangeboden?
De fout stand komt na een kleine wijziging. Hij beweegt iig. niet.
Ik heb de spanning van de originele schakeling gepakt, dus dat is identiek.
In je schema, hoe zit het daar vast? Als in, hoe zit het met aarde aansluiting (of massa of wat dan ook de EL nazis willen horen), waar gaat die 20k potmeter naartoe, en wat is de uitgang. (Ik neem aan de 5k weerstand, maar dat is niet noodzakelijkerwijs de enige uitgang, de rest kan op zijn minst gebruikt worden om te controleren of iemand er mee heeft lopen kloten als die ook ergens naar een microcontroller ofzo gaan).
Ik zal eens kijken of ik de logica die eraan vast zit kan fotograferen, ik ben er vanuit gegaan dat de massa op een van de twee uiteinden van de 5,5k potmeter zit, ik zal dit nog even nameten.
De 5k weerstand is inderdaad de uitgang.
_ferry_ schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 17:55:
Is hij niet stroomgestuurd IPV spanning? Dan kun je op andere wardes uitkomen dan je nu wellicht verwacht.
Hoe zou ik daar het best achter kunnen komen?

[ Voor 10% gewijzigd door Arjan op 14-04-2012 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ik vraag me echt af wat dit ding allemaal moet kunnen.. het gaat vooruit, achteruit en piept bij dit laatste, waar zijn al die chips voor nodig..
Afbeeldingslocatie: http://arjanhouben.nl/scoot_driver.jpg

in dit aanzicht:
. .    o = output
. .    a/b = naar 5k pot
. .
. a
o b
. .

Ik heb helaas niet zoveel kaas gegeten van electronica, maar ik heb het gevoel dat dit heel erg veel simpeler moet kunnen.. zeker als je toch al een arduino ter beschikking hebt voor de logica.
Zou een simpele H-brug met mosfets om 24vdc te schakelen niet veel eenvoudiger/goedkoper zijn dan proberen op deze print verder te gaan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Arjan schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 15:36:
Afbeeldingslocatie: http://arjanhouben.nl/scoot_schema.png

De 5,5kOhm potmeter is de hoofdregelaar. Deze regelt of je voor- of achteruit rijdt en hoe snel.
Daarnaast is er de 20kOhm potmeter, deze bepaalt de maximum snelheid.

Ik heb geprobeerd de schakeling te versimpelen om te kijken of puur de spanning variëren al voldoende zou zijn.
Hiertoe heb ik een 20k potmeter gepakt en op de middelste pin een 10k weerstand en die naar de aansturing. Dit geeft geen foutmelding ( zoals hij doet als hij bij het aanzetten een voltage ontdekt dat niet in het midden van de output ligt ), maar zodra ik de potmeter draai schiet hij alsnog in deze fout-state.
De 5k5 potmeter fungeert als spanningsdeler. Dan vind ik het niet heel vreemd dat het niet werkt als je die vervangt door een enkele weerstand.
Probeer het eens met een 5k5 weerstand tussen de 3,3 V en 0 V en sluit de rest van de regeling aan voor of na die weerstand (al naar gelang de gewenste rijrichting).

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
real[B]art schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 22:44:
[...]

De 5k5 potmeter fungeert als spanningsdeler. Dan vind ik het niet heel vreemd dat het niet werkt als je die vervangt door een enkele weerstand.
Probeer het eens met een 5k5 weerstand tussen de 3,3 V en 0 V en sluit de rest van de regeling aan voor of na die weerstand (al naar gelang de gewenste rijrichting).
Ik kan hem niet zonder potmeter testen aangezien hij dan meteen in de beveiliging schiet. Als de schakeling ingeschakeld wordt, moet er ~1.65 V naar de output anders dus meteen die beveiliging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Arjan schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 23:25:
Ik kan hem niet zonder potmeter testen aangezien hij dan meteen in de beveiliging schiet.
Dat is ook niet wat ik bedoel. Ik wil best een schema tekenen om eea te verduidelijken, maar belangrijker: wat wil je precies bereiken? Je wilt het geheel met een Arduino besturen, wat moet die kunnen? Eén richting, of zowel voor- als achteruit? Variabele snelheid, of een vaste snelheid?

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
real[B]art schreef op zondag 15 april 2012 @ 01:19:
[...]

Dat is ook niet wat ik bedoel. Ik wil best een schema tekenen om eea te verduidelijken, maar belangrijker: wat wil je precies bereiken? Je wilt het geheel met een Arduino besturen, wat moet die kunnen? Eén richting, of zowel voor- als achteruit? Variabele snelheid, of een vaste snelheid?
Ik wil voor-/achteruit op variabele snelheid.
Ik hoef niet snel te kunnen schakelen tussen rijrichting, dus ik kan een relais gebruiken om de richting om te draaien. Volgens mij heb ik dan naast de arduino niet veel meer nodig om dan een dikke mosfet, een boost-convertor om de mosfet te schakelen een dubbel relais en enkele weerstanden. Aangezien dat zo simpel lijkt en de huidige print zo ingewikkeld eruit ziet vraag ik me af wat ik allemaal over het hoofd zie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Ik vermoed dat de huidige print ook nog dingen doet als het toerental van de motoren gelijk houden, de accuspanning in de gaten houden en dat soort dingen.

Zonder meer kennis van de logica in de huidige print wordt het lastig om een alternatieve besturing te implementeren. De 5k5 potmeter bijvoorbeeld zou je kunnen vervangen door een 5k5 weerstand, om dan met bijvoorbeeld een relais te schakelen tussen een aansluiting voor of na die weerstand. Maar tijdens het schakelen is er dan een moment dat de rest van het circuit helemaal niet verbonden is met dat gedeelte en dan zou de besturing heel goed in een 'fout' status kunnen gaan.

Er zijn ook programmeerbare potmeters die je met een PIC of Arduino aan kunt sturen. Die zou je simpelweg in de plaats van de huidige potmeters kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Ik heb bij farnell nu 2 DIP digitale potmeters gevonden die ik ga bestellen, ik houd jullie op de hoogte :)

MCP4131-502E/P
MCP4231-103E/P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Vandaag binnengekregen en het werkt perfect :)

bedankt voor jullie input!

Pagina: 1