Waarom staat er dan netbookscherm in de titel? Ik lees nergens in het bronartikel dat het hier gaat om netbooks. Gezien de hoge prijs van deze schermen verwacht ik dat deze voorlopig alleen in ultrabooks geleverd gaan worden.Sharp start deze maand de massaproductie van 10"-lcd's met een resolutie van 2560x1600 voor high definition-notebook pc's. Na tablets lijken ook notebooks over hogere resoluties te gaan beschikken, zoals Intel wil voor ultrabooks.
De enige laptops met 10"-schermen die ik ken zijn netbooks en ik heb ook nog niet gehoord dat er ultrabooks komen met die schermdiagonaal. Het lijkt me ook erg sterk: 11,6"- of 12,1"-ultrabooks zijn al sterk in de minderheid en dat is niet voor niets. In de praktijk is een 10"-laptop dan ook vrijwel synoniem komen te staan met een netbook.
Ik lees ook nergens dat de schermen een hoge prijs gaan krijgen? (al zal die natuurlijk hoger zijn dan de huidige 10"-schermen)
Het kan uiteraard prima dat deze schermen voor een nieuwe productcategorie, een soort high-endnetbooks, gaan zorgen maar dan nog lijkt me de term netbook een duidelijke omschrijving.
Ik lees ook nergens dat de schermen een hoge prijs gaan krijgen? (al zal die natuurlijk hoger zijn dan de huidige 10"-schermen)
Het kan uiteraard prima dat deze schermen voor een nieuwe productcategorie, een soort high-endnetbooks, gaan zorgen maar dan nog lijkt me de term netbook een duidelijke omschrijving.
Er is in het bronartikel van Sharp sprake van HD notebooks en niet van HD netbooks. Als er iets niet bij een low-budget netbook past dan is het wel zo'n high end scherm, die in gewone laptops nog niet eens te vinden is.
In die context vind ik netbookscherm erg verwarrend. Wat dat betreft vind ik de titel van Nu.nl beter:
"Sharp start massaproductie lcd's met ultrahoge resolutie"
In die context vind ik netbookscherm erg verwarrend. Wat dat betreft vind ik de titel van Nu.nl beter:
"Sharp start massaproductie lcd's met ultrahoge resolutie"
Voor de opkomst van de Atom-rommel was 11" zowat de resolutie voor een ultraportable (zoals daar bv. zijn: een Vaio TZ, een model dat makkelijk 2000 € kost).
Ik vind het voorbarig (zelfs wat aanmatigend) om maar te besluiten dat het wel om een netbookschermpje moet gaan vanwege die diagonaal. Dat zijn conclusies die nergens op gebaseerd zijn - niet in het minst omdat de bron daar niet over spreekt. 'Tendentieus' is misschien een zwaar woord maar dat is wel wat men gebruikt voor dit soort uitspraken
.
De term 'netbook' staat voor instapmodelletjes die niks kosten maar uiteindelijk ook niks waar zijn - niet op vlak van rekenkracht, niet op vlak van gebruiksgemak, niet op vlak van economie.
Ik vind het voorbarig (zelfs wat aanmatigend) om maar te besluiten dat het wel om een netbookschermpje moet gaan vanwege die diagonaal. Dat zijn conclusies die nergens op gebaseerd zijn - niet in het minst omdat de bron daar niet over spreekt. 'Tendentieus' is misschien een zwaar woord maar dat is wel wat men gebruikt voor dit soort uitspraken
De term 'netbook' staat voor instapmodelletjes die niks kosten maar uiteindelijk ook niks waar zijn - niet op vlak van rekenkracht, niet op vlak van gebruiksgemak, niet op vlak van economie.
[ Voor 15% gewijzigd door Borromini op 14-04-2012 17:14 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
We hebben het hier niet over 11,1" zoals bij die Vaio maar over 10" en inmiddels is het 2012. 99,9 procent van de 10"-notebooks van dit moment en van de afgelopen jaren zijn netbooks. Ik vind het veel voorbariger om te zeggen dat deze schermen *niet* voor netbooks zijn. Als we een iPad met nota bene een ips-scherm met resolutie van 2048x1536 voor minder dan 500 euro kunnen kopen, waarom zouden er dan geen netbooks met lcd-scherm met hoge resolutie voor die prijs kunnen komen?
Waar ik wel gevoelig voor ben, is het argument dat netbook eigenlijk een door Intel verzonnen term voor kleine notebooks met Atoms is en de kans natuurlijk veel groter is dat er straks AMD-apu's in systemen met deze schermen komen. Feitelijk correcter is dan ook gebruik van de term subnotebooks: nieuws: Sharp maakt 10"-scherm met 2560x1600-resolutie voor subnotebooks
Waar ik wel gevoelig voor ben, is het argument dat netbook eigenlijk een door Intel verzonnen term voor kleine notebooks met Atoms is en de kans natuurlijk veel groter is dat er straks AMD-apu's in systemen met deze schermen komen. Feitelijk correcter is dan ook gebruik van de term subnotebooks: nieuws: Sharp maakt 10"-scherm met 2560x1600-resolutie voor subnotebooks
Natuurlijk is netbook een marketing term, maar dat is ultrabook ook. Wat ik veel interessanter vind is de vraag waarom Sharp voor een 10 inch formaat kiest (terwijl de vraag naar netbooks juist afneemt) en niet voor 13 inch. Dat lees ik niet in het artikel en zolang dat niet bekend is blijft het speculeren waar deze schermen voor gebruikt gaan worden.
Maar goed, subnotebook vind ik al een hele verbetering
Maar goed, subnotebook vind ik al een hele verbetering
Pagina: 1