Toon posts:

CRT vs LED/TFT

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst mijn CRT vervangen door een samsung LED monitor. Ik ben van mening dat het beeld op de LED monitor vele malen slechter is dan op mijn oude CRT. Filmpjes die er op mijn CRT nog wel redelijk uitzagen zien er nu uit als low quality youtube filmpjes. Oudere spellen zijn veel karteliger. Filmpjes van mijn HD camara zijn duidelijk veel slechter van kwalitijd op de LED monitor. Pictogrammen op me desktop hebben karteltjes terwijl deze op mijn crt hardstikke strak waren. En dat allemaal voor een beetje meer scherpte?

Toegegeven, content met zeer hoge kwalitijd zit er wel wat beter uit dan op mijn CRT maar de rest eingelijk niet echt. Daarbij vind ik de kleuren veels te fel, het wit veels te fel (krijg dit ook met geen mogelijkheid goed). Het grappige is ook nog dat ik de LED vrij ver weg neer heb gezet maar zelfs dan vind ik de kwalitijd mager. Dus ik denk dat weer terug ga naar CRT :P

Wat vinden jullie eig van LED/TFT in vergelijking met CRT?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Gebruik je wel de juiste resolutie op die monitor?

Verwijderd

Topicstarter
Erkens schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 12:59:
Gebruik je wel de juiste resolutie op die monitor?
Niet altijd, ik weet dat hij op de native resolutie het beste beeld heeft maar dan vind ik het nog niet echt geweldig. Daarbij gezien de afstand worden de letters erg klein. Dichterbij zetten is een optie maar dan vind ik het beeld niet mooi.

Het is overigens de samsung Synchmaster SA350

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2012 13:03 ]

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-02 00:39

Dr C

met C en CK

volgens mij komt dat ook omdat CRT monitors een soort 'fuzziness' hebben, zodat slechte kwaliteit minder snel afgerekend wordt. En misschien dat je de instellingen nog moet finetunen (contrast minder fel oid)

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

Verwijderd

Topicstarter
cramwinckel schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 13:03:
volgens mij komt dat ook omdat CRT monitors een soort 'fuzziness' hebben, zodat slechte kwaliteit minder snel afgerekend wordt. En misschien dat je de instellingen nog moet finetunen (contrast minder fel oid)
Ja dat vermoeden heb ik ook, maar ik persoonlijk vind die fuzziness niet erg, zeker als je het vergelijkt met wat je ervoor moet inleveren. De LED monitor is wel wat scherper maar voor de meeste dingen heb je dat niet nodig imho.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 13:02:
Het is overigens de samsung Synchmaster SA350
Dat is dus je probleem.

Als ik even rondzoek op internet vind ik de 24" al voor €167 en is daarmee een van de goedkoopste schermen in de pricewatch. Wat verwacht je nu echt? Dat je daarmee professionele beeldkwaliteit krijgt :P

Als je nu een goede koopt, ten minste IPS, blabla. dan kom je volgens mij erg dicht in de buurt van een CRT. En daarnaast: je lijkt inderdaad de verkeerde resolutie te gebruiken. Bij een TFT: niet doen!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 13:14:
[...]

Dat is dus je probleem.

Als ik even rondzoek op internet vind ik de 24" al voor €167 en is daarmee een van de goedkoopste schermen in de pricewatch. Wat verwacht je nu echt? Dat je daarmee professionele beeldkwaliteit krijgt :P

Als je nu een goede koopt, ten minste IPS, blabla. dan kom je volgens mij erg dicht in de buurt van een CRT. En daarnaast: je lijkt inderdaad de verkeerde resolutie te gebruiken. Bij een TFT: niet doen!
This een 22" maar ik heb deze gepakt omdat deze overal een goede review had wat de beeld kwalitijd betreft. Ik vind het nogal meevallen. :o

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

Op welke manier heb je de monitor aangesloten? Via HDMI of via d-sub? Dit maakt ook nogal een groot verschil. Als je nog via d-sub de monitor hebt aangesloten dan zou ik eerst een HDMI kabel halen.

Als het niet anders kan dan via d-sub: gebruik de AUTO functie van je monitor. Hiermee wordt je beeld goed afgesteld (scherpte enzo). En als tekst veel te scherp is enzo; gebruik Clear Type (in windows) ;)

www.ping-win.nl

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 13:16:
[...]

This een 22" maar ik heb deze gepakt omdat deze overal een goede review had wat de beeld kwalitijd betreft. Ik vind het nogal meevallen. :o
Dat is ook een punt van de huidige markt. Er zijn verschrikkelijk veel sites die maar wat aanklooien. Als de site niet in dit lijstje voorkomt:
Dan doe je er, als leek, goed aan om de review over te slaan. En ik vraag me half af waarom HWI in dat lijstje staat. Beeldschermen reviewen is geen kattepis. Het gros van de mensen vind elk scherm prima..

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2012 13:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Rye schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 13:22:
Op welke manier heb je de monitor aangesloten? Via HDMI of via d-sub? Dit maakt ook nogal een groot verschil. Als je nog via d-sub de monitor hebt aangesloten dan zou ik eerst een HDMI kabel halen.

Als het niet anders kan dan via d-sub: gebruik de AUTO functie van je monitor. Hiermee wordt je beeld goed afgesteld (scherpte enzo). En als tekst veel te scherp is enzo; gebruik Clear Type (in windows) ;)
Ik gebruik VGA, maar ik verwacht niet dat omdat ik er een HDMI kabel op aansluit er ineens wonderen gaan gebeuren :p

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:00
altijd op de native resolutie gebruiken en via een digitale manier aansluiten. Dan heb je denk ik wel een betere kwaliteit dan CRT. Als de letters je te klein worden kan je in Windows altijd nog de vergroten optie gebruiken (150%/200%). Ik zou iig nooit meer terug willen naar een CRT, tenzij ik vele met lage resoluties werk (zoals TV, dan verslaat CRT een plat scherm vaak wel) maar alles vanaf een fatsoenlijke resolutie zou ik met een TFT doen.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-02 08:16

Fiber

Beaches are for storming.

Probeer die hdmi kabel maar eens, zal je nog meevallen. Die nieuwe standaarden zijn niet helemaal voor niks uitgevonden natuurlijk.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 13:35:
[...]

Ik gebruik VGA, maar ik verwacht niet dat omdat ik er een HDMI kabel op aansluit er ineens wonderen gaan gebeuren :p
Bij een groot aantal monitoren in het lagere segment is dat dus wel het geval :P

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:21
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 13:49:
[...]

Bij een groot aantal monitoren in het lagere segment is dat dus wel het geval :P
Mee eens. Je begaat eigenlijk alle TFT monitor zonden die er zijn :P
-Altijd digitaal aansluiten dan wel via DVI-D of HDMI.
-Altijd op native resolutie draaien.

Anders ziet een LCD/TFT/LED monitor er inderdaad gewoon niet uit.

HD4Life @ Full-HD

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de pc even voor de test op de FULL HD HD tv beneden aangesloten met vga en daar was het beeld duidelijk veel en veel beter op. Terwijl deze tv al een paar jaartjes meegaat. Mischien toch deze monitor maar omruilen :(

Is het ook niet zo dat LED veel scherper is dan LCD zodat e op LED sneller die oneffenheden ziet?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2012 14:16 ]

Verwijderd

LED is de grootste onzin die er bestaat. Een LED scherm is namelijk precies hetzelfde als een LCD, alleen dunner en zuiniger.

Het enige, maar dan ook het enige verschil met een 'normaal' scherm, is dat de CCFL achtergrondverlichting is vervangen door ledjes. In de praktijk levert CCFL (in het hogere segment) een betere beeldkwaliteit op. In het lagere segment maakt het echt niet uit.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:32

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 13:35:
[...]

Wonderen nee, maar met DVI of HDMI (HDMI is in feite hetzelfde als DVI, alleen ondersteunt het daarnaast ook audio, voor monitoren is DVI dus prima) heb je als het goed is wel iets beter beeld. En daarnaast hoef je de phase en de clock niet fine te tunen omdat je geen RAMDAC gebruikt.

Als je VGA gebruikt met een LCD verlies je gewoon wat kwaliteit doordat er onnodige omzettingen plaatsvinden. Je GPU poept een digitaal beeld uit, de RAMDAC op je videokaart converteert het weer naar analoog zodat het door de VGA-kabel kan, en dan moet je LCD het weer omzetten naar digitaal. Tja...

En zoals al gezegd is: Met LCD's altijd de native resolutie gebruiken! Als je dat niet doet, wordt het beeld hartstikke blurry, wordt tekst niet meer leesbaar... Dat verschil is pas écht groot.

En ja, LED-monitor is een term waar veel verwarring over is. Aan de ene kant wordt er soms OLED-monitor bedoelt, een techniek die LCD vervangt. Aan de andere kant gebruiken verkopers het vaak als 'langepenisspecificatie': Het is gewoon een LCD met LED-backlight ipv CCFL-backlight. Iets energiezuiniger, wat handig is voor laptops, verder maakt het geen verschil.

Jouw 'LED-monitor' is dus gewoon een LCD ;)
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 14:14:
Is het ook niet zo dat LED veel scherper is dan LCD zodat e op LED sneller die oneffenheden ziet?
Dus, nee. LED is gewoon een verkooptruc, voor de kwaliteit maakt het niets uit. Tenzij het over een OLED/AMOLED-monitor gaat, wat eigenlijk alleen nog maar op grote schaal wordt toegepast in schermen van telefoons.
Voor grote schermen is dat praktisch nog onbetaalbaar.

En het kan natuurlijk dat je gewoon een cheap-ass monitor hebt. Een goede, degelijke CRT uit het hogere segment (die tegenwoordig zelfs echt voor een prikkie te koop zijn btw) overtreft altijd nog een LCD met TN-paneel. Voor professionals die veel aan fotobewerking e.d. doen zien dat verschil heel erg, en gaan daarom vaak voor een LCD met IPS-paneel. Maar die zijn uiteraard stukken duurder, en de meeste 'normale' LCD's die je tegenkomt zijn gewoon met TN-paneel.

[ Voor 24% gewijzigd door Compizfox op 14-04-2012 14:34 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-02 08:16

Fiber

Beaches are for storming.

En als de letters te klein worden op de native resolotie dan had je een grotere monitor moeten kopen.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Of je zet de DPI hoger in Windows ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik trek maar effe de stad in om een dvi naar hdi stekkertje te halen dan hopelijk wordt het beeld dan wat beter te behappen. Ik houd jullie op de hoogte.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat hoeft niet hoor, je kunt ook gewoon een DVI-kabel halen. Maar HDMI zal in feite ook werken.

Zet trouwens dan je monitor wel op de digitale input van DVI/HDMI. Ik weet niet zeker hoe het met HDMI zit, maar DVI-I kan zowel een analoog als een digitaal signaal doorsturen. Dan moet je je monitor input natuurlijk niet op DVI-analog zetten, want dan heb je er nog niets aan ;)
Maar meestal zijn DVI-kabels sowieso DVI-D (alleen een digitaal signaal), dus dan zal er op de monitor-input DVI-analog geen eens een signaal staan.

[ Voor 79% gewijzigd door Compizfox op 14-04-2012 15:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Compizfox schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 14:44:
Dat hoeft niet hoor, je kunt ook gewoon een DVI-kabel halen. Maar HDMI zal in feite ook werken.

Zet trouwens dan je monitor wel op de digitale input van DVI/HDMI. Ik weet niet zeker hoe het met HDMI zit, maar DVI-I kan zowel een analoog als een digitaal signaal doorsturen. Dan moet je je monitor input natuurlijk niet op DVI-analog zetten, want dan heb je er nog niets aan ;)
Maar meestal zijn DVI-kabels sowieso DVI-D (alleen een digitaal signaal), dus dan zal er op de monitor-input DVI-analog geen eens een signaal staan.
Mijn monitor heeft alleen een vga en hdmi input ;) maar ik heb hem nu aangesloten op hdmi effe kijken of er verschil in zit.

Op het eerste gezicht niet echt..

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 15:19:

Op het eerste gezicht niet echt..
Stel dan de native resolutie in. Als letters te klein zijn moet je dat niet gaan oplossen door de monitor op een lagere resolutie te zetten, want dan wordt het inderdaad lelijk en onscherp.

Verwijderd

Wat iedereen hier boven al zegt:
  • Native Resolutie
  • HDMI of DVI gebruiken vooral op resoluties >720p ga je de tekortkomingen van D-SUB snel merken
  • Gebruik de Cleartype Tuner van Windows
  • Kijk in de opties van je videokaart, staan soms wat scalingdingetjes per ongeluk aan die het er ook niet mooier op maken
  • Configuratie van je beeldscherm. Speel met contrast/brightness/edge improvement meuk (allemaal uit)/verschillende modi van het scherm etc.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2012 15:45 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-02 02:11

FeaR

In GoT we trust

Aangezien dit topic over een PC monitoren gaat mag dit in Videokaarten & Beeldschermen. LCD, Plasma & Projectie is meer voor TV's en dergelijke.

LCD, Plasma & Projectie > Videokaarten & Beeldschermen

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 15:43:
Wat iedereen hier boven al zegt:
  • Native Resolutie
  • HDMI of DVI gebruiken vooral op resoluties >720p ga je de tekortkomingen van D-SUB snel merken
  • Gebruik de Cleartype Tuner van Windows
  • Kijk in de opties van je videokaart, staan soms wat scalingdingetjes per ongeluk aan die het er ook niet mooier op maken
  • Configuratie van je beeldscherm. Speel met contrast/brightness/edge improvement meuk (allemaal uit)/verschillende modi van het scherm etc.
Yup.

Maar uiteindelijk moet je bovenal niet verwachten om voor een dubbeltje op de eerste rij te kunnen zitten. Ik typ dit van achter een 20" TFT scherm die me EUR 340 kostte. Duur? Niet voor wat ik ervoor krijg, haarscherp 1600x1200 met brede kijkhoek zonder kleurverschuiving. Op het werk zit ik achter een 22" 16:9 scherm met TN-paneel die inkoop rond de EUR 120 kost. Een totale ramp, zelfs via DVI of HDMI.

Dat was ten tijde van CRT's niet anders. Je had een CRT voor EUR 100, maar je moest niet vragen wat voor. Echt goede kosten een veelvoud daarvan. Juist omdat je beeldscherm veel langer mee kan gaan dan de rest van je onderdelen zou ik er niet op bezuinigen. Doe je dat wel, dan moet je niet raar opkijken als het brak is en je er vierkante ogen van krijgt :o

Oslik blyat! Oslik!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Klopt. Ik heb zelf een HP L1825. Best oud beestje, geen breedbeeld en alles. Responstijd is te doen, maar ik denk dat als ik ga gamen op een snellere monitor, dat ik het verschil wel ga merken. Maar hij heeft wél een reso van 1280x1024, en dat vind ik enorm fijn bij het lezen van fora en andere dingen waarbij je anders heel veel moet scrollen. Die 16:9 schermpjes met 1600x900 vind ik gewoon irritant, te weinig ruimte verticaal gezien.
Verder gewoon goede kleuren, enorme kijkhoek en prima contrast. Best goed voor een TN-paneel imho :)

Als 2e scherm heb ik een nog oudere Philips 150s, maar die is (uiteraard omdat ie veel ouder is) echt een ramp qua kleuren vergeleken met m'n HP L1825 :P

Verwijderd

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de uitkomst van dit verhaal :)

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 01:56

edward2

Schieten op de beesten

Ik was ook lang een CRT-aanhanger, en pas een jaar of 2 geleden heb ik echt mijn CRT kunnen vergeten toen ik een Apple LED cinema op mijn bureau zag. (ben een sterke glossy aanhanger en wil absoluut geen korrelige anti glare coating)

Ik had ook een kwaliteits CRT (Eizo T966), maar zou voor geen goud meer terug willen.

De kartels komen juist door de scherpte van een TFT en ik zou toch zoveel mogelijk de native res. gebruiken, want sommige worden echt zeer matig, om niet te zeggen slecht, in de weergave als je hier van af wijkt.

Niet op voorraad.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Glossy? :r

Ik vind dat juist enorm irritant, vervelende reflecteringen. Ja, het contrast is misschien een tikkeltje beter, maar ik heb toch liever een mooi mat scherm.

Pagina: 1