PIC bordje voeding probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
Omdat het al veel te lang geleden was dat ik nog eens met elektronica ben bezig geweest en een pcb laten maken tegenwoordig toch niet veel meer kost (20€ voor 10 bordjes van 10x5cm) ben ik begonnen aan een master slave project (snelle/grote µc stuurt meerdere kleintjes aan) met PIC's.

Door verschillende bronnen op internet te combineren kwam ik tot dit schema. Nu lijkt alles naar behoren te werken, behalve het voedingsgedeelte (denk ik).

Als het bord voeding krijgt via een adapter zou ik verwachten dat enkel LED2 oplicht maar ook LEDD1 licht -zeer zwak- op. Of is dit de verkeerde FET ?

Maar dat is niet de reden van dit topic. Wat ik niet kan begrijpen is het volgende:
- Het bordje kan dus stroom krijgen via: adapter, picKit (ICSP module van Microchip) of USB
- Alles werkt goed bij gebruik van eender van die mogelijkheden als het bord niet aan de seriële poort van m'n PC hangt.
- Als ik het bord eerst met de seriële poort verbindt en dan pas aansluit op adapter,pickit of usb werkt het bord niet op usb (enkel LED1 en RX led lichten dan op) maar dus wel goed met adapter/picKit.
- Als ik het bord eerst met USB verbindt en dan met de seriële poort blijft alles gewoon werken.

Ik begrijp dus niet wat de reden/oorzaak kan zijn:
- Moest er iets mis zijn met de USB aansluiting van het bordje zou deze nooit naar behoren werken.
- De picKit is ook aangesloten op de PC via USB en eerst USB dan seriële poort werkt ook. Dus aardingsproblemen zouden daarbij ook voorkomen.

[ Voor 0% gewijzigd door craio op 14-04-2012 19:19 . Reden: Foute benaming leds aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Als het bord voeding krijgt via een adapter zou ik verwachten dat enkel D2 oplicht maar ook D1 licht -zeer zwak- op. Of is dit de verkeerde FET ?
D1 en D2 zijn in het schema geen LED's, maar gewone diodes. Je kunt hier het beste schottky diodes voor pakken zodat je niet teveel voedingsspanning verliest. Verder zou enkel LED1 aan moeten gaan als je een externe voedingsspanning aanbrengt en enkel LED2 als je alleen USB hebt aangesloten.
Ik maak uit je woorden op dat je het nu nog niet op printplaat hebt gemaakt. Kan het zijn dat de FET verkeerd om hebt aangesloten, de source moet naar 5V van de USB en de drain richting de diode. Er zit namelijk een een beveiligingsdiode in de FET en de FET zal dan dus altijd geleiden.

Wat betreft het niet werken als je eerste de seriële poort aansluit en dan pas de power. Dat lijkt erop alsof je microcontroller al iets ontvangt via de seriële poort maar dat niet helemaal begrijpt wat hij ermee moet doen.

Ik zie niet in waarom je aardingsproblemen zou verwachten. Zoals je verteld is alles gescheiden, behalve USB vanaf de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-10 15:22
Werkt je seriële poort wel als je eerst de USB verbindt? Het zou nog kunnen dat je bordje (half) gevoed wordt door de pc via de seriële poort, en dat daardoor je usb op tilt gaat. Als dit je volledige schema is, waar zijn dan de voedingsaansluitingen van de MAX? Bovendien heb ik even in een datasheet van de MAX3232ESE gekeken, maar de aansluitingen zoals ze daar staan ( http://pdf1.alldatasheet....150/MAXIM/MAX3232ESE.html ) zijn heel anders als die in je schema :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Ik had de verkeerde benaming gebruikt. Ik bedoelde dus effectief de leds linksboven en niet de diodes.

@3xhaas: De diodes zijn allemaal Schotky's. Het printplaat is wel al gemaakt en bestukt (een week terug ofzo). De FET zit er op zoals aangegeven in het schema. De interrupts voor de seriële lijnen staan niet aan en in de broncode zijn die pinnen ingesteld als output.
Avar schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 17:52:
Werkt je seriële poort wel als je eerst de USB verbindt? Het zou nog kunnen dat je bordje (half) gevoed wordt door de pc via de seriële poort, en dat daardoor je usb op tilt gaat.
Ja, als ik eerst USB aansluit en daarna de seriële poort. Moest de seriële poort het bordje voeden zou die het opblazen denk ik?
Als dit je volledige schema is, waar zijn dan de voedingsaansluitingen van de MAX? Bovendien heb ik even in een datasheet van de MAX3232ESE gekeken, maar de aansluitingen zoals ze daar staan ( http://pdf1.alldatasheet....150/MAXIM/MAX3232ESE.html ) zijn heel anders als die in je schema :?
Ik gebruik een TRS3232 van TI, deze zijn identiek aan de MAX3232 van Maxim-Dallas maar goedkoper. Het schema is gemaakt met Eagle 6.1. De voedingslijnen worden automatisch verbonden met VCC en GND.

Als ik de voedingslijnen van de picKit aansluit op de daarvoor voorziene pinnen van de usb connector werkt het bordje ook. Dus het probleem moet dus zeker iets te maken hebben met ofwel de usb poort ofwel de datalijnen van USB.

[ Voor 31% gewijzigd door craio op 14-04-2012 19:50 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-10 15:22
craio schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 19:35:
Ja, als ik eerst USB aansluit en daarna de seriële poort. Moest de seriële poort het bordje voeden zou die het opblazen denk ik?
Nee hoor, meet je VCC eens als je alleen de seriële poort hebt aangesloten?
Ik gebruik een TRS3232 van TI, deze zijn identiek aan de MAX3232 van Maxim-Dallas maar goedkoper. Het schema is gemaakt met Eagle 6.1. De voedingslijnen worden automatisch verbonden met VCC en GND.
Dan zit in ieder geval C6 fout, die moet naar aarde. Dat zal het probleem niet zijn, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
Avar schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 23:41:
[...]
Nee hoor, meet je VCC eens als je alleen de seriële poort hebt aangesloten?
0.0V.
Indien aangesloten op USB is Vcc wel 0.1V lager als de print goed functioneert( 4.7V ipv 4.8V)
[...]
Dan zit in ieder geval C6 fout, die moet naar aarde. Dat zal het probleem niet zijn, maar toch...
Volgens de pagina 7 van de datasheet mag je kiezen Vcc of gnd.
Toch bedankt voor de suggesties.

[ Voor 7% gewijzigd door craio op 15-04-2012 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Heb je ook een plaatje van je layout?

Verder wanneer gaat welke ledje nou branden precies?
- LED1 met externe voedingsadapter aangesloten (en LED2 licht een beetje op)?
- LED2 met enkel USB aangesloten?

Verder zie in de datasheet van je rs232 IC dat ze wel andere waarden voor de C's aanraden, nl. C6 330n, C8 100n, C11 330n, C13 330n.
Dat C6 naar de VCC klopt wel, maar meestal doet die C beter zijn werk als hij naar de GND staat.
Of een van die dingen echt de oorzaak van het probleem is betwijfel ik.

BTW als je bij regulator ook nog een diode tussen de GND-pin en de GND zet dan heb je een stuk kleinere afwijking van de 5V dan de 0,2-0,3V die je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
3xhaas schreef op zondag 15 april 2012 @ 12:17:
Heb je ook een plaatje van je layout?
3D
screenshot eagle (groundplane zie je niet) Tweede versie heeft wel bijna volledig andere layout (enkel nog maar getekend).
Verder wanneer gaat welke ledje nou branden precies?
- LED1 met externe voedingsadapter aangesloten (en LED2 licht een beetje op)?
- LED2 met enkel USB aangesloten?
Dat klopt
Verder zie in de datasheet van je rs232 IC dat ze wel andere waarden voor de C's aanraden, nl. C6 330n, C8 100n, C11 330n, C13 330n.
Dat C6 naar de VCC klopt wel, maar meestal doet die C beter zijn werk als hij naar de GND staat.
Of een van die dingen echt de oorzaak van het probleem is betwijfel ik.
Dat zal ik aanpassen voor de volgende versie. Moest dat de oorzaak zijn zou de print idd nooit fatsoenlijk werken.
BTW als je bij regulator ook nog een diode tussen de GND-pin en de GND zet dan heb je een stuk kleinere afwijking van de 5V dan de 0,2-0,3V die je nu hebt.
Ah ok, dat pas ik aan. Daardoor 'denkt' de regulator dat massa+voltage drop = 0V en zal dus hogere spanning op uitgang zetten?

[ Voor 7% gewijzigd door craio op 15-04-2012 15:02 ]

Pagina: 1