wiki-functionaliteit voor productspecificaties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Momenteel ben ik op zoek naar een nieuwe tv en probeer dus via de PW flink te vergelijken.
Helaas blijkt weer eens dat de specs vaak niet compleet en zelfs onjuist zijn.
Een 100 Hz 47 inch tv staat in de PW als een 400 hz 42 inch tv. Behoorlijk slordig.
Natuurlijk heb ik aanpassingen doorgegeven, maar ik zat tegelijk aan iets anders te denken:

Tweakers.net is toch een community. Veel mensen voelen zich betrokken bij de website en proberen te helpen.
Zou het dan geen idee zijn om de productspecificaties om te bouwen tot een soort wiki-site?
Ik zie bijv een foute spec, ik verbeter het en het staat meteen online. Net zoals bij wikipedia worden wijzigingen gewoon bijgehouden en kunnen discussies gehouden worden.

Het voordeel voor Tweakers is dat de database veel completer zal worden en beter zal worden als die van andere vergelijkingssites, zonder dat het veel meer personele inzet kost.
Voor ons, de bezoekers/gebruikers, is het voordeel dat we specs veel beter met elkaar kunnen vergelijken en dat we bij ontdekte fouten meteen wijzigingen kunnen doorvoeren, zodat de vergelijking meteen weer goed is.
Dat laatste zorgt er weer voor dat mensen sneller de specs zullen gaan verbeteren.

Win-win-win situatie.

In de huidige situatie kunnen wij wijzigingen voorstellen, maar die moeten daarna door een medewerker van tweakers doorgevoerd worden. Allereerst is zo'n persoon daar behoorlijk druk mee, terwijl het naar mijn mening toch behoorlijk saai werk is, als je dit dagelijks moet doen. (lijkt me tenminste), maar voor mij belangrijker: het duurt toch wel wat tijd voor een wijziging is doorgevoerd en in het weekend gebeurt er volgens mij niet veel. (al weet ik dit laatste niet zeker) Ook heb je er zelf vaak geen voordeel van, omdat je soms tegen de tijd dat de wijziging is doorgevoerd al een keuze hebt gemaakt.

Misschien is het idee al 100x eerder naar voren gekomen, of zit het al in de pijplijn... Ik heb er alleen niets over kunnen vinden.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:34
De PW ombouwen tot een wiki lijkt me veel te veel werk waar weinig verbetering tegenover staat. Met weinig doel ik op de verhouding goede/foute gegevens. Er staat namelijk zoveel in de PW dat zelfs al kom je elke dag een fout tegen dan nog zal het percentage fouten zo klein zijn dat het niet de moeite loont daar het hele systeem voor om te bouwen. Daarnaast, wat doe je met de gegevens van oude producten die niet zo relevant meer zijn? Ook in een wiki-setting zal niemand zich geroepen voelen die te verbeteren, met als gevolg dat het foutenpercentage nauwelijks veranderd.

Problematischer is de bron van de gegevens. In een wiki komt de content van de gebruikers. In de PW komt die van de leveranciers (toch?). Het heeft weinig zin om als gebruiker iets te corrigeren wat even later door een update van een leverancier weer kan worden overschreven.

Misschien kan het reactieformpje worden uitgebreid om iets makkelijker te omschrijven wat er niet klopt. Dat geldt niet alleen voor de specificaties. Nu kun je alleen aangeven of de prijs of de bedrijfsgegevens onjuist zijn. Terwijl de foutjes die ik aantref meestal gaan om een verkeerd product. (Een mobieltje voor een absurd lage prijs blijkt te gaan om een hoesje, dat soort dingen.)

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Kalief schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 11:04:
De PW ombouwen tot een wiki lijkt me veel te veel werk waar weinig verbetering tegenover staat. Met weinig doel ik op de verhouding goede/foute gegevens. Er staat namelijk zoveel in de PW dat zelfs al kom je elke dag een fout tegen dan nog zal het percentage fouten zo klein zijn dat het niet de moeite loont daar het hele systeem voor om te bouwen. Daarnaast, wat doe je met de gegevens van oude producten die niet zo relevant meer zijn? Ook in een wiki-setting zal niemand zich geroepen voelen die te verbeteren, met als gevolg dat het foutenpercentage nauwelijks veranderd.
In haast elk product zitten wel fouten, heb ik het gevoel. Soms is het niet compleet, soms zitten er fouten in, of werkt de link niet meer.

Natuurlijk ga je het niet alleen ombouwen voor een paar wijzigingen, mar het heeft meer voordelen:
- medewerkers tweakers kunnen zich bezighouden met andere zaken
- het is veel sneller
- het maakt de community sterker -> dat is belangrijk in de huidige wereld
- het werkt fijner voor de gebruiker: nu moet ik alle specs handmatig op de site van de fabrikant gaan nakijken. Elke fabrikant hjeeft zijn eigen format. Ik wil de specs gewoon op tweakers kunnen vergelijken, desnoods nadat ik eerst een paar specs heb moeten aanpassen.
Problematischer is de bron van de gegevens. In een wiki komt de content van de gebruikers. In de PW komt die van de leveranciers (toch?). Het heeft weinig zin om als gebruiker iets te corrigeren wat even later door een update van een leverancier weer kan worden overschreven.
Het zou me verbazen als de specs van de leveranciers komt. Dit omdat specs bij webshops soms wel goed staat.
De prijzen komen daar wel vandaan, misschien ben je in de war.
Misschien kan het reactieformpje worden uitgebreid om iets makkelijker te omschrijven wat er niet klopt. Dat geldt niet alleen voor de specificaties. Nu kun je alleen aangeven of de prijs of de bedrijfsgegevens onjuist zijn. Terwijl de foutjes die ik aantref meestal gaan om een verkeerd product. (Een mobieltje voor een absurd lage prijs blijkt te gaan om een hoesje, dat soort dingen.)
Je hebt het dus over iets heel anders.

Nee, ik heb het over de producten, niet over de prijzen of de webshops.

[ Voor 6% gewijzigd door Quacka op 14-04-2012 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quacka schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 10:46:
Zou het dan geen idee zijn om de productspecificaties om te bouwen tot een soort wiki-site?
Ik zie bijv een foute spec, ik verbeter het en het staat meteen online. Net zoals bij wikipedia worden wijzigingen gewoon bijgehouden en kunnen discussies gehouden worden.
Users kunnen de specs toch al wijzigen / verbeteren?

Bijvoorbeeld de eerste TV in de PW;
pricewatch: Panasonic Viera TX-P46G30E

Zie je rechtsboven de link Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/if/icons/product_edit.png Specs verbeteren ?

Dus in feite wilt TS een systeempje dat de wijzigingen inzichtelijk maakt, tsja, het lijkt me belangrijker dat de specs kloppen dan wie wat heeft gewijzigd. Juiste wijzigingen zouden dan ook met Karma kunnen worden beloond en foute gestraft.

De wijziging(en) moeten dus alsnog door een betrouwbaar iemand (T.net crew) worden gecontroleerd, want net zoals op Wikipedia krijg je te maken met grappenmakers.

Zie het nut er niet van in eigenlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2012 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Nee, ik wil de specs meteen online zien.
Ik wil niet tot maandag/dinsdag wachten tot bijv die fout die ik in de TS meld zichtbaar wordt.

Het boeit dus niet wie wat doet. Feitelijk heb ik liever dat de specs er meteen goed in staan, maar ik begrijp dat dit moeilijk is. (ook omdat parameters soms pas later gemaakt worden).
Het is al heel wat als mensen de tijd nemen om de specs te wijzigen: zorg er dan voor dat de wijzigingen zichtbaar zijn.

En bijhouden wie wat wijzigt is natuurlijk een noodzaak, stel dat iemand expres fouten erin gaat zetten: je moet iemand dan kunnen straffen en de fout kunnen herstellen.

Ik begin echt te twijfelen aan mezelf: kan ik nu echt niet uitleggen wat ik bedoel? Jullie kennen wikipedia toch wel? ;)

edit:
Ja, natuurlijk krijg je te maken met grappenmakers. Net zoals er op het forum lieden zijn die gaan spammen. Deze mensen haal je er snel genoeg uit. Ook zou je daar karma voor kunnen gebruiken: negatief karma = geen mogelijkheid om te wijzigen.
Ik zie op het forum en op deze site vooral serieuze mensen, die gaan er in het algemeen echt geen potje van maken.

En de mogelijkheid om live te kunnen wijzigen, betekent nog niet dat tweakers.net niet op de achtergrond kan meeblijven kijken en waar nodig kan ingrijpen.

[ Voor 26% gewijzigd door Quacka op 14-04-2012 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Quacka schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 11:27:
En bijhouden wie wat wijzigt is natuurlijk een noodzaak, stel dat iemand expres fouten erin gaat zetten: je moet iemand dan kunnen straffen en de fout kunnen herstellen.
Wie gaat dat doen dan? Dat lijkt me toch wel een taak voor T.net crew, wat weer tijd kost etc etc.
En in de tussentijd is de mogelijk verkeerde wijziging al zichtbaar.

Er is al een hoop onvrede over het moderatie systeem op de frontpage en het lijkt me niet bepaald overzichtelijk onderaan de product specificaties te zien;

$user heeft het volgende gewijzigd: $spec van $oud naar $nieuw - Wat vind jij hiervan? Afbeeldingslocatie: http://myidea4ca.com/images/thumb-up-about.jpg
$users vonden dit $goedfout

$user heeft het volgende gewijzigd: $spec van $oud naar $nieuw - Wat vind jij hiervan? Afbeeldingslocatie: http://myidea4ca.com/images/thumb-up-about.jpg

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2012 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 11:36:
[...]

En wie gaat dat doen dan? Dat lijkt me toch wel een taak voor T.net crew, wat weer tijd kost etc etc.

Er is al een hoop onvrede over het moderatie systeem op de frontpage en het lijkt me niet bepaald overzichtelijk onderaan de product specificaties te zien;

$user heeft het volgende gewijzigd: Formaat van 47 Inch naar 42 Inch - Wat vind jij hiervan? [afbeelding]
dat staat bij wikipedia ook niet, maar het wordt wel bijgehouden. Je zou dit wel inzichtelijk kunnen maken met een verborgen pagina ('klik hier om wijzigingen te zien' of iets dergelijks)

Natuurlijk is het terugzetten van informatie & straffen van gebruikers een taak van de crew. Natuurlijk kost dit tijd. De vraag is ook hoe vaak dit nodig zal zijn. Maar stel dat ik expres fouten ga maken: Jij ziet dat en meldt dit bij tweakers. In de tussentijd kan je erg fouten al zelf aanpassen.
De tijd die de crew nodig heeft, hoeft niet zo lang te zijn. Technisch is het niet zo moeilijk om de crew de mogelijkheid te geven om wijzigingen van User X in periode Y met 1 druk op de knop terug te laten draaien.

Maar in het algemeen zal het meer gaan om specifieke zaken. Hoeveel 3d-brillen worden meegeleverd. Op site X heeft iemand gelezen dat er 4 meegeleverd worden, op site 2 staat dat het er 2 zijn. Tja, wie heeft dan gelijk? Dat kan een discussie worden. In de specs zou korte tijd dan 4 kunnen staan, terwijl het 2 moet zijn.
Tja, ik vraag me af of de crew alle wijzigingen die ik doorgeef volledig controleert.
Dat is iets wat ik niet weet. Ik weet niet hoeveel mensen specs wijzigen, maar ik zal toch niet de enige zijn?

Natuurlijk is het een ingrijpende verandering. Het is een belangrijke keuze. Wil je een van de vele productvergelijkers hebben, of wil je de grootste en beste communitybased-productvergelijker hebben?

Kijk, bij de prijsvergelijker hebben ze webshops de macht gegeven om automatisch prijzen in het systeem te laden. Dat heeft ook tot fouten geleid. Soms is er zelfs misschien misbruik van de mogelijkheid gemaakt. Toch werkt het in principe best goed.

Ik zie niet in waarom wij als gebruikers van deze website minder te vertrouwen zijn, dan een commerciele partij. Integendeel juist. Wij hebben belang bij een goed tweakers.net, een webshop heeft dat veel minder.

edit:
Dat foute product nog even:
pricewatch: LG 47LW5400
Schermdiagonaal 42"
HD specificatie Full HD
Hertz 400Hz
Al hoewel ik nu zie dat de Duitse LG website 400 Hz aangeeft en de Nederlandse LG-website 100 Hz :s
Maar goed, het ging mij er dit keer om dat ik een filter op 47 inch en met passieve 3D had geplaatst.
In de tweakers PW komt deze tv niet naar boven, omdat het volgens tweakers een 42 inch is zonder 3d.

[ Voor 9% gewijzigd door Quacka op 14-04-2012 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:50

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Met tienduizenden producten in de database, kan het haast niet zijn dat er fouten tussen zitten, sommige groot, sommige klein. Wij zijn wat dat betreft ook niet perfect en we doen ons best. Het idee van wiki-functionaliteit zodat iedereen (of een select aantal) in de database kan frotten om specs te wijzigen, zien wij niet zitten. We hebben een goed functionerend meldpunt, waarin vele gebruikers al een fout hebben gemeld, die wij na controle doorvoeren.

Wiki-functionaliteit betekent dat die controle wegvalt, dat wij achteraf dingen moeten herstellen. De Pricewatch heeft in het begin gedraaid op vrijwilligers (dat is wat de Wiki-functionaliteit feitelijk ook is), maar naar mate het groter en professioneler werd, was dit niet meer te doen. Er is geen stok achter de deur om die vrijwilligers aan het werk te houden, in tegenstelling tot ons betaalde krachten, die hier hun maandelijkse kost verdienen en onder contract staan.

Wat ik wel een goed punt vind, is de opmerking dat het soms eventjes duurt voordat er een verandering zichtbaar is. Ik denk dat het voor ons een kleine moeite is om op werkdagen aan het einde van de dag even het meldpunt langs te lopen, in plaats van 2-3 keer per week. Dat is voor ons zo te doen en zo beperken we de duur tussen het doorgeven van een fout en het daadwerkelijk corrigieren hiervan. De weekenden en vrije dagen tel ik dan even niet mee, hoewel ik het dan prima vind om in een topic zoals deze te reageren, heb ik geen zin om naar het meldpunt te gaan om alles af te lopen, waar je soms uitzoekwerk voor nodig hebt.
Pagina: 1