Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• KeesFranse
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09-2023
Met veel plezier ben ik al enkele weken dit forum aan het volgen en doornemen, om maar zoveel als mogelijk te leren hoe en wat met zonnepanelen. Want ook ik ga er binnenkort plaatsen. En ben voornemens dat zélf te doen. Ik ben er handig genoeg voor, al zeg ik het zelf. Maar ik heb nog voldoende vragen, waar ik nog geen tevredenstellend antwoord op heb. En ik zal ze één voor één gaan stellen.

Hier is de eerste: ik kom op instructiefilmpjes en foto's van geinstalleerde systemen, af en toe wél en af en toe níet tegen, dat de frames van de zonnepanelen en de montageprofielen geaard worden. Het doorzoeken van het internet levert hierover zowiezo al weinig info op en die is ook nogal eens tegenstrijdig. Wie kan mij duidelijk maken of dit nu wél of juist niet raadzaam is.

Zowiezo al mijn dank voor al jullie inzet.

KeFra

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:22
Aarding lijkt me noodzakelijk als bliksemafleider. Als onderdeel van het PV-systeem lijkt me het niet zinvol.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:53

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb gisteren wat documentatie van SMA omvormers doorgenomen en wel of geen (positieve of negatieve) aarding lijkt aan de gebruikte panelen te liggen. Ik kan er dus ook geen eenduidige antwoord op geven.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:19
Aarding kan nooit kwaad, dus waarom niet? Het is alleen maar veiliger.

gewoon nee.

Verwijderd

als aarden niet nodig is van het frame.....(zegt de folder)

als een paneel door vocht later stroom lekt, en je hebt een TL omvormer, staat de hele boel onder stroom, vanuit het net door de omvormer heen.(bij een steca 300/500 zelfs dag en nacht) / niet galvanisch gescheiden
als je het aard grijpt de aardlek in om gevaarlijke situaties te voorkomen.
bij een niet geaard systeem zal je een flinke klapper krijgen als je het aanraakt. ***
meet dus altijd het verschil tussen -DC aarde en +DC aarde.

*** hopelijk vanuit het dakraam, en niet op het dak

* bij meerere kleine string setjes kan later de aardlek omgaan als het regent, je zult er dan niet meer achterkomen waar die fout zit.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2012 11:40 ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:34

ericplan

5180 Wp PV

Bij Sunpower is aarding van het frame één van de voorwaarden voor garantie. Mijn frames zijn dus geaard. Dat staat los van de positieve of negatieve aarding in de omvormer, die sommige Sunpower series, maar vast ook wel andere merken/types, vereisen om hun opbrengst te hebben/houden.
Op Zonstraal is hier het nodige over te vinden.

A'dam PVOutput

• KeesFranse
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09-2023
Bedankt allen. Vooral de diverse opmerkingen die ik op Zonstraal heb gevonden:

http://zonstraal.forumup....=aarding&mforum=zonstraal

hebben me veel geleerd. Vooralsnog niét aarden, maak ik daaruit op.

KeFra

Pagina: 1